Ο ανεξάρτητος χώρος τέχνης Arch της Αταλάντης Μαρτίνου έχει αναστείλει τη λειτουργία του, συνεχίζει όμως να δίνει το εικαστικό παρόν με έναν ιδιαιτέρως ασυνήθιστο τρόπο: τα At Home Newsletters, ενημερωτικά δελτία που στέλνει ηλεκτρονικά στο κοινό του εμπλουτίζοντας τις ημέρες του εγκλεισμού με αισθητική και γνώση.

Πρόκειται ουσιαστικά για μίνι εικονική περιήγηση σε διάφορους τομείς της τέχνης: τα δελτία ξεκινούν με μία ιδιαίτερη εισαγωγή και εξελίσσονται με την παράθεση συγκεκριμένων λινκς, διαδικτυακών συνδέσμων, οι οποίοι προσφέρουν μεγαλύτερη εμβάθυνση σε κάθε αντικείμενο που παρουσιάζεται.

Η αίγλη της εσωτερικής αυλής του κτιρίου (φωτ.: Αθηνά Σούλη)

To τέταρτο και τελευταίο ηλεκτρονικό μήνυμα πριν από το Πάσχα αποτελεί μία διερεύνηση στην υφαντική, μία εκ των αρχαιότερων τεχνών στον πλανήτη.

Παρότι η ιστορία της εμπλουτίστηκε από τους νεολιθικούς χρόνους από διαφορετικές εθνότητες ανά τον κόσμο, η τεχνική του υφαντού παραμένει σχετικά αναλίωτη ανά τους αιώνες. Ενδείξεις αργαλιών ηλικίας οχτώ χιλιάδων ετών έχουν βρεθεί σε επαρχίες στην Κίνα ενώ απεικονίσεις σε βάζα της Αρχαίας Ελλάδας μαρτυρούν την ύπαρξή του στα 550 με 530 π. Χ.

Τον εικοστό αιώνα η υφαντική αναδεικνύεται σε μία δυναμική μορφή τέχνης με διάφορους καλλιτέχνες οι οποίοι συνδυάζουν την παράδοση με σύγχρονα εκφραστικά μέσα και υλικά, δημιουργώντας πρωτοποριακές μορφές προσωπικού ιδιώματος.

Στο τέταρτο γράμμα, περιλαμβάνονται λινκς σε άρθρα, βίντεο, ποντκαστ και λογοτεχνία που αναδεικνύουν τη διαχρονικότητα της υφαντικής, τον πλούτο της εκφραστικής της δύναμης.

«Για περαιτέρω έμπνευση» όπως σημειώνεται, προσφέρεται ειδικός διαδικτυακός σύνδεσμος όπου η καλλιτέχνις Alexandra Bissa (Αλεξάνδρα Μπίσα) μοιράζεται τα μυστικά της τέχνης της από την οικία της, αφού αυτή τη στιγμή βρίσκεται μακριά από τον αργαλειό του εργαστηρίου της στην Αθήνα.

Κόμικς

Το τρίτο κατά σειρά γράμμα αποτέλεσε ξενάγηση στoν κόσμο των κόμικς, που διαχρονικά διακρίνονται για το κοινωνικά ευαίσθητο και οξυδερκές περιεχόμενό τους.

Τα σάιτ αναδεικνύουν ιστορικές φιγούρες της υπόγειας κόμιξ σκηνής στις Ηνωμένες Πολιτείες, το λεγόμενο Undreground Comix. 

Το είδος γνώρισε μεγάλη άνθηση την δεκαετία του 1970 και διαφοροποιήθηκε από την πιο μαζική και ευρέως διαδομένη παραγωγή κόμιξ της Αμερικής λόγω του πιο ακατάλληλου περιεχομένου τους, στο λόγο και στην εικονογράφηση. Άσκησε ιδιαίτερη επιρροή με την ευθύβολη κριτική του στην επικαιρότητα και αποτέλεσε καθρέπτη της ανήσυχης κοινωνικά γενιάς.

Ανδρέας Μελάς, Exit Grotto

Επιπλέον, ο Arch ζήτησε από τον συνεργάτη του χώρου Ανδρέα Μελά να δημιουργήσει ένα δικό του κόμικ, το οποίο τιτλοφορείται Exit Grotto και το αναγνωστικό κοινό μπορεί να αναζητήσει εδώ. Ανάμεσα στους προσωπικούς του ήρωες συγκαταλέγονται οι Πίτερ Σολ (Peter Saul) και η Κάρολ Ντάναμ (Carroll Dunham), οι The Hairy Who.

PLAYBOOK

Στο δεύτερο At Home Newsletter ο Arch κάλεσε την κοινότητα των συνεργαζόμενων καλλιτεχνών να δημιουργήσουν ένα μοναδικό playbook με δημιουργικές δραστηριότητες για την ψυχαγωγία του κοινού τις ημέρες του εγκλεισμού.

Πρόκειται για μία ομάδα ελλήνων και ξένων δημιουργών που κινείται στην αιχμή του δόρατος της καλλιτεχνικής έκφρασης: Αντωνάκης, Αθανάσιος Αργιανάς, Πάολο Κολόμπο (Paolo Colombo), Μαντλίν Χολάντερ (Madeline Hollander), Ρόουινα Χιούς (Rowena Hughes), Τζακ ΜακΚόνβιλ (Jack McConville), Αλίκη Παναγιωτοπούλου, Ραλλού Παναγιώτου, Αναστασία Παύλου, Ντέιβιντ Σαμπετάι (David Sampethai), Αλέξανδρος Τζαννής, Γιάννης Βαρελάς, Κωστής Βελώνης. 

Η τέχνη ευφραίνει την ψυχή δεν λένε;