Μόνο όσοι δανειολήπτες έχουν αποδεδειγμένα πληγεί από την πανδημία θα συνεχίσουν για διάστημα 12 έως 18 μηνών να πληρώνουν μειωμένη δόση για τα δάνεια τους.

Τα προγράμματα step up δεν είναι για όλους και βασικό μέλημα των τραπεζών είναι να αποκλείσουν τους στρατηγικούς κακοπληρωτές. Αντίθετα, θέλουν να δώσουν μία «ανάσα» σε όσους αποδεδειγμένα έχουν υποστεί τις επιπτώσεις της πανδημικής κρίσης, και είδαν τα εισοδήματα τους να μειώνονται.

Τα αιτήματα για τα προγράμματα step up υποβάλλονται από τις αρχές Φεβρουαρίου σωρηδόν στις τράπεζες, κυρίως από δανειολήπτες που εργάζονται σε κλάδους όπως ο τουρισμός, ο επισιτισμός και το λιανεμπόριο. Και όπως χαρακτηριστικά λέει στο mononews.gr υψηλόβαθμο στέλεχος συστημικής τράπεζας που «τρέχει» προγράμματα ρυθμίσεων: Μέχρι τα μέσα Μαρτίου θα έχουμε σαφή εικόνα πόσοι δανειολήπτες που βγήκαν ή βγαίνουν από τα μορατόρια θα εξυπηρετούν και πάλι τα δάνεια τους.

Οι τράπεζες έχουν ρυθμίσεις για μία μεταβατική περίοδο, τις λεγόμενες ρυθμίσεις ταμειακής διευκόλυνσης. Όμως δεν αφορούν όλους. Ρυθμίσεις ευνοϊκές προσφέρουμε σε όσους συνεργάζονται, που είναι ειλικρινείς και μπορούν να ανταποκριθούν στην εξυπηρέτηση των δανείων τους.

Και για εκείνους που θέλουν να πληρώσουν και αντιμετωπίζουν προβλήματα οι τράπεζες προχωρούν και σε «κούρεμα» μέρους της οφειλής, λέει και συμπληρώνει χαρακτηριστικά:

Όμως δεν εφαρμόζουμε οριζόντιες λύσεις με «κουρέματα», διότι υπάρχουν πάντα και οι στρατηγικοί κακοπληρωτές που επιδιώκουν να επωφεληθούν –σε βάρος των πραγματικά αδύναμων- σε κάθε ευκαιρία.

Οι τράπεζες εκτός από τα προγράμματα step up, για να περιορίσουν την δημιουργία νέων προβληματικών δανείων, προσφέρουν και ρυθμίσεις με προϊόντα split, τα οποία προβλέπουν «σπάσιμο και κούρεμα». Στα προϊόντα split το δάνειο «σπάει» σε δύο τμήματα. Με βάση την υφιστάμενη και την εκτιμώμενη μελλοντική ικανότητα αποπληρωμής του δανειολήπτη το ένα «κομμάτι» είναι ενυπόθηκο. Το υπόλοιπο τμήμα του αρχικού δανείου, τακτοποιείται σε δεύτερο χρόνο με ή χωρίς «κούρεμα».

Στο μεταξύ και οι servicers κινούνται στη λογική των τραπεζικών ρυθμίσεων, χρησιμοποιώντας όλα τα «εργαλεία» που προβλέπει ο Κώδικας Δεοντολογίας της Τράπεζας Ελλάδος. Από την αρχή της πανδημίας οι εταιρείες διαχείρισης έχουν ρυθμίσει 75.000 «κόκκινα» στεγαστικά δάνεια, ύψους άνω των 2 δις ευρώ, προσφέροντας και «κούρεμα» οφειλής σε αρκετές περιπτώσεις δανειοληπτών, ειδικά εκείνων που επλήγησαν από την πανδημική κρίση.

Μάλιστα υιοθέτησαν και τις λύσεις του Κώδικα Δεοντολογίας όπως είναι η οικειοθελής παράδοση, η πώληση του ακινήτου, η παραχώρηση και επαναμίσθωση του ακινήτου από τον δανειολήπτη.

Σύμφωνα με την ΕΕΔΑΔΠ (την ένωση εταιρειών διαχείρισης απαιτήσεων από δάνεια και πιστωσεις), οι servicers, στο πλαίσιο των ενεργειών που υιοθέτησαν προκειμένου να περιοριστούν οι οικονομικές επιπτώσεις της πανδημίας του COVID-19 στους δανειολήπτες των στεγαστικών δανείων, έθεσαν πιο εντατικά σε εφαρμογή και τα προγράμματα οριστικής διευθέτησης όπως αυτό της οικειοθελούς παράδοσης ακινήτου, ή της οικειοθελούς πώλησης του ακινήτου με την υποστήριξη και της τράπεζας ή της ίδιας της εταιρείας διαχείρισης.