Το αμερικανικό Davidson Kempner είναι το fund που κερδίζει τη «μάχη» της εξαγοράς του «πακέτου» των (αθετημένων και μη) ναυτιλιακών δανείων με την κωδική ονομασία «Nemo», το οποίο και εκποιείται από την Τράπεζα Πειραιώς.

Σύμφωνα με πληροφορίες το DK είναι εκείνο που έχει κάνει τη μεγαλύτερη δεσμευτική προσφορά, αφήνοντας έτσι εκτός νυμφώνος το Fortress, που ήταν το δεύτερο fund ιδιωτικών επενδυτικών κεφαλαίων, το οποίο και έφτασε μέχρι τον τελικό γύρο της αναμέτρησης. Νωρίτερα και χωρίς να φτάσει σε κατάθεση προσφοράς, είχε αποχωρήσει το Farallon, που συμπλήρωνε την αρχική τριάδα των μνηστήρων.

Πηγές της αγοράς, υποστηρίζουν ότι το τίμημα που φέρεται να έχει προσφέρει το Davidson Kempner βρίσκεται στα επίπεδα του 40% της ονομαστικής αξίας των δανείων του «Nemo», η οποία ανέρχεται στα 803 εκατ. ευρώ.

Επισήμως δεν έχει ανακοινωθεί ακόμη το παραμικρό, καθώς, όπως όλα δείχνουν, βρίσκεται σε εξέλιξη η διαδικασία υπογραφής του συμβολαίου παραχώρησης των ναυτιλιακών δανείων. Μια διαδικασία η οποία αναμένεται να ολοκληρωθεί εντός του προσεχούς Μαΐου, οπότε και θα προκύψουν τα τελικά στοιχεία του deal.

Αν θεωρηθεί ως «κλειδωμένη» η προσφορά του DK Fund, τότε το ύψος του τιμήματος οριοθετείται στα 321 εκατ. ευρώ. Από τη δική της πλευρά, η Τράπεζα Πειραιώς έχει εγγράψει στα βιβλία της ως καθαρή αξία τα 232 εκατ. ευρώ, για το εκποιούμενο χαρτοφυλάκιο δανείων.

Το προς πώληση «πακέτο» του «Nemo» απαρτίζεται από δάνεια 17 ναυτιλιακών εταιρειών, συμφερόντων Ελλήνων εφοπλιστών, τα οποία στην πλειονότητά τους δεν εξυπηρετούνται. Πέραν όμως των δανείων που είναι αθετημένα και καταγγελμένα, υπάρχουν και ορισμένα άλλα, τα οποία βρίσκονται σε ικανοποιητική ροή αποπληρωμών. Χωρίς δηλαδή να θεωρούνται «κόκκινα».

Περισσότερα από 40 πλοία στις εξασφαλίσεις

Εκτιμάται ότι οι εξασφαλίσεις επί των ναυτιλιακών δανείων αφορούν περισσότερα από 40 πλοία.

Στα τραπεζικά ενέχυρα συγκαταλέγονται και μετοχές των ναυτιλιακών εταιρειών, οι οποίες όμως δεν έχουν σημαντικό αντίκρισμα. Διότι στα χαρτοφυλάκια των εταιρειών αυτών, υπάρχουν ως επί το πλείστον, μόνο τα συγκεκριμένα πλοία που βαρύνονται τραπεζικό δανεισμό… Σε ό,τι αφορά μάλιστα την τρέχουσα αγοραία αξία των πλοίων, αυτή έχει υποχωρήσει σε πολύ χαμηλότερα επίπεδα, από εκείνα των οφειλόμενων δανείων, τα οποία και αντλήθηκαν για να αποκτηθούν. Στο πιο μακρινό ή στο εγγύτερο παρελθόν.

Τουλάχιστον για τους ανθρώπους της αγοράς, αποτελεί κοινό μυστικό η στάση που κατά κανόνα τηρούν οι εφοπλιστές, όταν η αξία των πλοίων πέφτει κάτω από τα χρωστούμενα δάνεια: Είτε σταματούν να πληρώνουν τις οφειλές προς τις τράπεζες, είτε, στην καλύτερη περίπτωση, ζητούν να πετύχουν μια γενναία αναδιάρθρωση των δανειακών τους υπολοίπων…

«Βαριά» ονόματα

Πέραν τούτων και αναφορικά με το «Nemo», οι πληροφορίες λένε ότι υπάρχουν και αρκετά από τα «βαριά» ονόματα εφοπλιστών πίσω από τις ναυτιλιακές εταιρείες τα δάνεια των οποίων βγαίνουν τώρα «στο σφυρί». Ανάμεσά τους συγκαταλέγονται οι Γιώργος Οικονόμου, Γιάννης Κούστας, Πέτρος Παππάς, Νίκος Πατέρας, Χάρης Βαφειάς, αλλά βεβαίως και άλλοι. Όλα αυτά όμως, χωρίς να υπάρχει κάτι που να προκύπτει επίσημα, σχετικά με την «ταυτότητα» των δανειακών οφειλών.

Από την άλλη πλευρά και σε ότι φορά το DK Fund, διαχειρίζεται επενδυτικά κεφάλαια 31 δισ. δολαρίων και από τη στιγμή που θα αποκτήσει το δανειακό «πακέτο» του «Nemo», αυτή θα είναι η πρώτη του «μεγάλη δουλειά» στην Ελλάδα.

Το αμερικανικό Fund έχει εκδηλώσει ενδιαφέρον και για την εξαγορά της ακτοπλοϊκής Attica Group, πλην όμως οι εξελίξεις προς αυτήν την κατεύθυνση δείχνουν να έχουν κολλήσει.

 Για την Τράπεζα Πειραιώς, η πώληση του «Nemo» εντάσσεται στον ευρύτερο σχεδιασμό για την αποτελεσματική μείωση των μη εξυπηρετούμενων ανοιγμάτων (NPEs), όπως αυτός έχει εκπονηθεί από τον CEO Χρήστο Μεγάλου. Προκειμένου τα δανειακά ανοίγματα, από τα 26,4 δισ. ευρώ που ήταν στα τέλη του 2018, να πέσουν στα 11,3 δισ. ευρώ στα τέλη του 2021.