Με SMS , e-mail, αλλά και τηλεφωνικές κλήσεις, σπείρες e-απατεώνων προσπαθούν να αποκτήσουν πρόσβαση στους τραπεζικούς λογαριασμούς ανυποψίαστων πολιτών και χρησιμοποιούν διάφορες μεθόδους για να «αρπάξουν» τις αποταμιεύσεις τους.

Τα μηνύματα που στέλνουν μπορούν εύκολα να ξεγελάσουν έναν μη παρατηρητικό παραλήπτη καθώς μοιάζουν να έχουν ως αποστολέα την τράπεζα με την οποία συνεργάζονται. Όμως μία προσεκτική ματιά στο email του αποστολέα δεν αφήνει περιθώρια, καθώς φαίνεται ξεκάθαρα ότι πρόκειται για απατηλό μήνυμα.

Στα μηνύματα αναφέρεται ότι ο λογαριασμός τους επειδή παρουσιάζει ύποπτη και ασυνήθιστη δραστηριότητα, έχει τεθεί σε αναστολή και θα πρέπει να τον επανεργοποιήσουν. Στόχος των απατεώνων είναι ο παραλήπτης του μηνύματος να συνδεθεί με το link που του έχουν στείλει και έτσι να υποκλέψουν τα προσωπικά στοιχεία και τους κωδικούς του ώστε να αποκτήσουν πρόσβαση στους τραπεζικούς λογαριασμούς του.

Τα μηνύματα αναφέρουν ότι η χρεωστική κάρτα έχει τεθεί σε αναστολή, ότι παρουσιάζει ύποπτη δραστηριότητα, ότι ο κάτοχος της πρέπει να επιβεβαιώσει και να επικαιροποιήσει τα στοιχεία του, για «ξεμπλοκάρει» η κάρτα του και ο λογαριασμός του προκειμένου να μπορεί να πραγματοποιεί συναλλαγές και πληρωμές.

Αν και τα περιστατικά απάτης διατηρούνται σε εξαιρετικά χαμηλά ποσοστά, ωστόσο η Ελληνική Αστυνομία και η Δίωξη Ηλεκτρονικού Εγκλήματος, όπως και οι τράπεζες βρίσκονται σε διαρκή επιφυλακή και συνιστούν προσοχή στους καταναλωτές, καθώς αναμένεται έξαρση της ηλεκτρονικής απάτης μέσα στο καλοκαίρι.

Τα στοιχεία της Τράπεζας Ελλάδος για το 2021 δείχνουν ότι από τα 82,7 δισ. ευρώ που ήταν η αξία των συναλλαγών με «πλαστικό» χρήμα, το προϊόν της απάτης ήταν 13,5 εκατ ευρώ. Και ακόμα ότι στο 1,66 δισ. συναλλαγές που πραγματοποιήθηκαν πέρυσι τα περιστατικά απάτης ήταν 392 χιλιάδες.

Όσοι δέχονται ανάλογα SMS, email και τηλεφωνικές κλήσεις θα πρέπει να είναι ιδιαίτερα προσεκτικοί, καθώς όλα τα απατηλά μηνύματα παραπέμπουν σε κάποιον σύνδεσμο και προτρέπουν τους αποδέκτες να ακολουθήσουν αμέσως τις οδηγίες που υπάρχουν σε αυτόν για να λυθεί το πρόβλημά τους.

Ωστόσο, ο σύνδεσμος οδηγεί σε απατηλή ιστοσελίδα πανομοιότυπη με αυτήν της τράπεζας με την οποία συνεργάζονται. Και καθώς δεν αντιλαμβάνονται τη διαφορά συμπληρώνουν τους κωδικούς e-Banking τους, τα στοιχεία των πιστωτικών καρτών τους αλλά και τους Κωδικούς μιας Χρήσης (OTP) που λαμβάνουν εκείνη τη στιγμή και απαιτούνται για την έγκριση συναλλαγών.

Όσοι λαμβάνουν τέτοια μηνύματα θα πρέπει για την προστασία τους:

  • Να θυμούνται ότι η τράπεζα ποτέ δεν θα ζητήσει τους κωδικούς τους.
  • Να μην ενεργοποιήσουν το e-Banking και να μην συνδεθούν με το link που τους έχει σταλεί με μήνυμα.
  • Να επικοινωνήσουν αμέσως με την τράπεζα που συνεργάζονται
  • Να παρατηρούν εάν το μήνυμα είναι προσωποποιημένο ή εάν έχει λάθη και ανακρίβειες. Τα απατηλά μηνύματα αποστέλλονται μαζικά και δεν αναγράφουν το όνομα του πελάτη ούτε τον λογαριασμό που έχει το πρόβλημα. Επιπλέον, συνήθως υπάρχουν ορθογραφικά ή συντακτικά λάθη. Αυτά είναι ενδείξεις ότι πρόκειται για απάτη.
  • Να ελέγχουν προσεκτικά την περιγραφή των μηνυμάτων (SMS, Viber) που λαμβάνουν μαζί με τον Κωδικό μιας Χρήσης (OTP) για την έγκριση συναλλαγών.

Διαβάστε επίσης:

Τέλος στο «φθηνό» χρήμα, έρχονται μία και δύο και τρεις αυξήσεις επιτοκίων μέχρι το τέλος του χρόνου