Επιχείρηση απάτη με κάρτες έχουν στήσει και πάλι δίκτυα επιτήδειων, στέλνοντας μαζικά SMS, στα οποία ο αποστολέας του μηνύματος φαίνεται να είναι τράπεζα.

Ενημερώνουν ότι η κάρτα είναι μπλοκαρισμένη και ζητούν από το υποψήφιο θύμα να δώσει τους κωδικούς για να την ξεμπλοκάρουν. Και έτσι ξαφρίζουν σημαντικά ποσά από λογαριασμούς αφελών κατόχων καρτών.

Στόχος των επιτήδειων είναι να παραπλανήσουν τους λιγότερο υποψιασμένους στις διαδικτυακές απάτες και να αποσπάσουν χρηματικά ποσά από τους λογαριασμούς που είναι συνδεδεμένοι με την κάρτα.

Με τα μηνύματα, οι διεθνείς σπείρες ενημερώνουν τους κατόχους χρεωστικών καρτών που είναι συνδεδεμένες με καταθετικούς λογαριασμούς ότι: «η κάρτα σας είναι προσωρινά μπλοκαρισμένη για λόγους ασφαλείας. Παρακαλούμε επικοινωνήστε μαζί μας» και παραπέμπουν σε κάποιο link, που προσομοιάζει με της τράπεζας, είναι όμως απάτη…

Τέτοια μηνύματα δέχθηκαν χθες πολλοί κάτοχοι χρεωστικών καρτών της Εθνικής Τράπεζας. Η ημερομηνία που έγινε η επίθεση είναι καλά μελετημένη, καθώς συμπίπτει με τις πληρωμές συντάξεων και μεγάλο μέρος των συνταξιούχων έχουν λογαριασμούς στην ΕΤΕ.

Μην δίνετε τα στοιχεία και τους κωδικούς σας ΠΟΤΕ, η τράπεζα δεν θα τα ζητήσει, αναφέρουν τα αρμόδια στελέχη των τραπεζών και εφιστούν την προσοχή των πελατών τους.

Να σημειωθεί ότι το τελευταίο διάστημα υπήρξε μαζική επίθεση από σπείρες διαδικτυακών απατεώνων που στοχεύουν αναλφάβητους σε ηλεκτρονικές συναλλαγές κατόχους καρτών.

Να σημειωθεί ότι στην Έκθεση του 2020 η Τράπεζα της Ελλάδος αναφέρει ότι πέρυσι τα κρούσματα απάτης αυξήθηκαν κατά 76,4% και διαμορφώθηκαν σε 442.234 από 250.637 το 2019 (το 2018 τα κρούσματα απάτης ήταν 147.317) με τα περιστατικά απάτης να αποτελούν μόλις το 0,04% των συναλλαγών.

Μάλιστα στο σύνολο των συναλλαγών με κάρτες πληρωμών το 2020 καταγράφηκε αύξηση της αξίας απάτης κατά 18% σε σχέση με το 2019. Ωστόσο, ο δείκτης της αναλογίας της αξίας των περιστατικών απάτης προς την αξία των συναλλαγών εξακολούθησε να διατηρείται στο χαμηλό επίπεδο του 0,02%, αντιστοιχώντας σε 1 ευρώ αξία απάτης ανά 5,1 χιλ. ευρώ αξία συναλλαγών.

Η αύξηση στα περιστατικά απάτης αποδίδεται στη σημαντική αύξηση του αριθμού συναλλαγών με κάρτες πληρωμών, στην οποία συμμετείχαν, λόγω της αναστολής λειτουργίας των φυσικών καταστημάτων, και κάτοχοι καρτών μη εξοικειωμένοι με τον τρόπο διενέργειας ασφαλών διαδικτυακών συναλλαγών σε ηλεκτρονικά καταστήματα, σημειώνει η ΤτΕ.

Και διαπιστώνεται ότι η πλειονότητα των περιστατικών απάτης εξακολούθησε να εκδηλώνεται στις εξ αποστάσεως (card not present–CNP) συναλλαγές μέσω διαδικτύου ή ταχυδρομείου/τηλεφώνου και αφορούν κυρίως διαδικτυακές συναλλαγές με επιχειρήσεις του εξωτερικού, όπως συνέβαινε και κατά τα προηγούμενα έτη.

Και θα πρέπει να σημειωθεί ότι ο ένας στους τρεις κατόχους κάρτας πληρωμής που ενεπλάκη σε απάτη, πλήρωσε από την τσέπη του το κόστος της απάτης, ως συνυπαίτιος.

Το μεγαλύτερο μέρος της ζημίας επιβαρύνει τους παρόχους υπηρεσιών πληρωμών που αποδέχονται συναλλαγές καρτών, οι οποίοι το 2020 επωμίστηκαν το 48% της συνολικής ζημίας και το 23% πλήρωσαν οι πάροχοι-εκδότες καρτών πληρωμών.

Τέλος αναφέρουμε ότι η Διεύθυνση Δίωξης Ηλεκτρονικού Εγκλήματος ενημερώνει τους πολίτες ότι δεν πρέπει να κοινοποιούν σε κανέναν και να μην εισάγουν σε άγνωστες ιστοσελίδες τους κωδικούς ηλεκτρονικής τραπεζικής (e-banking), δηλαδή όνομα χρήστη (username) και κωδικό πρόσβασης (password), ή αριθμούς καρτών. Και υπογραμμίζει ότι οι τράπεζες ποτέ και με κανένα τρόπο δεν ζητούν τους κωδικούς των πελατών μέσω διαδικτύου (on line), επίσης οι κάτοχοι καρτών θα πρέπει να ελέγχουν συχνά τις κινήσεις των τραπεζικών τους λογαριασμών, να έχουν ενημερωμένο λογισμικό και πρόγραμμα προστασίας από ιούς (antivirus), να περιορίσουν τις προσωπικές πληροφορίες, ειδικά στα Μέσα Κοινωνικής Δικτύωσης (Social Media), να μην ανοίγουν ύποπτους υπερσυνδέσμους (links) και να μην αποστέλλουν προσωπικά στοιχεία και δεδομένα σε κανέναν, να χρησιμοποιούν ισχυρούς κωδικούς πρόσβασης (password).

Και ακόμα οι καταναλωτές μπορούν να καταγγέλλουν επώνυμα ή ανώνυμα παράνομες ή επίμεμπτες πράξεις ή δραστηριότητες που τελούνται μέσω Διαδικτύου, μέσω τηλεφώνου στο 11188, με e-mail στο: [email protected], μέσω twitter στο: @CyberAlertGR. και στην ιστοσελίδα της ΕΛ.ΑΣ https://portal.astynomia.gr και μέσω της εφαρμογής (application) για έξυπνα τηλέφωνα (smart phones): CYBERΚΙD

Διαβάστε ακόμη:

Eθνική Τράπεζα για μικρομεσαίες: Η συμμετοχή στο Ταμείο Ανάκαμψης θα κρίνει τους νικητές του αύριο

SSM προς τράπεζες: Μετρήστε σωστά τα «κόκκινα» δάνεια της πανδημίας

Γιώργος Ζαββός στo mononews: Αυτά είναι τα δύο νέα μεγάλα projects για το χρηματοπιστωτικό σύστημα

Ακολουθήστε το mononews.gr στο Google News για την πιο ξεχωριστή ενημέρωση