Με ένα ολοκληρωμένο πακέτο μέτρων ύψους 750 εκατ. ευρώ η Eurobank έρχεται να στηρίξει τον ξενοδοχειακό κλάδο που αποτελεί τον πυρήνα της τουριστικής δραστηριότητας στην Ελλάδα. 

Κατ΄ επέκταση στηρίζει έτσι και όλη την τουριστική βιομηχανία που περιστρέφεται γύρω από τη λειτουργία των ξενοδοχείων. 

Οι πρόσφατες ανακοινώσεις αφορούν , «πάγωμα» των δόσεων των δανείων μέχρι το τέλος του 2021 και παράλληλα χρηματοδότηση κεφαλαίων κίνησης για να καλυφθούν οι τρέχουσες ανάγκες, αλλά και το «άνοιγμα» των ξενοδοχειακών μονάδων το 2021.

«Τα ξενοδοχεία είναι η καρδιά και το κεντρικό σημείο της οικονομικής δραστηριότητας του τουριστικού κλάδου», σημειώνει ο κ. Κώστας Βασιλείου, αναπληρωτής Διευθύνων Σύμβουλος της Eurobank. 

Διότι είναι  μεγάλος ο αριθμός των επιχειρήσεων που  δραστηριοποιούνται γύρω από τον ξενοδοχειακό  κλάδο, όπως για παράδειγμα εταιρείες τροφοδοσίας, ξενοδοχειακού εξοπλισμού, κατασκευών, ψυχαγωγίας, ενοικίασης αυτοκινήτων κ.α.

Είμαστε η τράπεζα για τα δύσκολα 

Η Eurobank λοιπόν, «που είναι η τράπεζα του τουρισμού, όχι μόνο για τις ηλιόλουστες μέρες, αλλά και στα δύσκολα» όπως χαρακτηριστικά ανέφερε ο CEO κ. Φωκίων Καραβίας, ανακοίνωσε ένα στοχευμένο πακέτο μέτρων διευκόλυνσης για τον κλάδο ώστε η κρίση αυτή να μη δημιουργήσει μακροχρόνιο πρόβλημα στις υγιείς επιχειρήσεις του τουρισμού. 

Συγκεκριμένα:

-«Παγώνουν» οι δόσεις κεφαλαίου για φέτος και μέχρι το τέλος του 2021 για δάνεια που ήταν  ενήμερα στις 31 Δεκεμβρίου 2019. Το ύψος της αναστολής δόσεων ανέρχεται σε περίπου 200 εκατ. ευρώ.

-Προσφέρει άμεση ρευστότητα –αξιοποιώντας και τα μέτρα κρατικής στήριξης- σε ξενοδοχειακές  επιχειρήσεις για το 2020. Χρηματοδοτεί τις ανάγκες τους για κεφάλαια κίνησης φέτος αλλά και για την  επανεκκίνηση των μονάδων για τη σεζόν του 2021. Σύμφωνα με τους υπολογισμούς το συντονισμένο πακέτο ρευστότητας θα υπερβεί τα 250 εκ. ευρώ.

-Παράλληλα η Eurobank  συνεχίζει να χρηματοδοτεί όλες τις επενδύσεις στον κλάδο των ξενοδοχείων ύψους περίπου 300 εκατομμυρίων ευρώ, επιπλέον των 900 εκ. ευρώ που η Τράπεζα έχει δεσμεύσει αποκλειστικά για το μεγάλο project του Ελληνικού.

-Και ακόμα σε συνεργασία με την TUV Austria  προσφέρει τη δυνατότητα στις επιχειρήσεις του τουριστικού κλάδου να  πιστοποιηθούν έναντι covid 19.

Για να διαμορφώσουμε το «πακέτο μέτρων» είχαμε συνεχή επικοινωνία με πελάτες μας που δραστηριοποιούνται στον κλάδο. 

Μαζί τους, μετρώντας τις ανάγκες τους, αλλά και σε συνεργασία με τον  ΣΕΤΕ με τον οποίο μας συνδέει μακρά στρατηγική συνεργασία, «τρέξαμε» διάφορα stress σενάρια για να εντοπίσουμε το δυνητικό πρόβλημα, σημειώνει ο κ. Βασιλείου.

Το κύριο χαρακτηριστικό του κλάδου είναι η έντονη εποχικότητα. Για τα εποχικά ξενοδοχεία   το 95% των εσόδων τους προέρχεται από την περίοδο Απριλίου- Οκτωβρίου.

Σύμφωνα με τον κ. Βασιλείου, το πακέτο διευκολύνσεων έχει κύριο στόχο να προσφερθούν εξατομικευμένες λύσεις που θα καλύπτουν την ανάγκη της κάθε επιχείρησης ξεχωριστά.

Θα ανοίξουν όμως όλα τα ξενοδοχεία φέτος; 

Η αγορά εκτιμά ότι μεγάλο ποσοστό των ξενοδοχείων θα παραμείνει κλειστό, θα χρειαστεί λοιπόν να υπάρξει και εναλλακτικό σχέδιο για τους επιχειρηματίες αυτούς;

«Η τράπεζα έχει λάβει υπόψη της  το πιο αρνητικό σενάριο. Και στη λογική αυτή δόμησε το πρόγραμμα στήριξης του κλάδου. Δηλαδή ότι φέτος θα ήταν μία «νεκρή» χρονιά με μηδενικά έσοδα και ότι το 2021 τα έσοδα θα ήταν περιορισμένα, λόγω μειωμένης ζήτησης», λέει ο κ. Βασιλείου και συμπληρώνει:

Τι κάνουμε εμείς στην Eurobank; Παγώνουμε όλες τις δόσεις για το 2020 και το 2021. Με τον τρόπο αυτό  δημιουργούμε ηρεμία και δίχτυ προστασίας στους πελάτες μας ώστε να  τους διευκολύνουμε τώρα σε μια περίοδο μεγάλης πίεσης από την υποχρέωση καταβολής των δόσεων κεφαλαίου και παράλληλα να έχουν άμεση ρευστότητα που είναι η κινητήριος δύναμη στη λειτουργία μιας επιχείρησης. 

Καλύπτουμε έτσι, όχι μόνο τις ανάγκες τους ώστε να επαναλειτουργήσουν ομαλά την επόμενη σεζόν αλλά και όλες τις  ανάγκες ρευστότητας για το 2020, που αφορούν τα ανελαστικά λειτουργικά έξοδα και τους τόκους που χρειάζεται να καταβάλουν. Θέλουμε να τους βοηθήσουμε  ουσιαστικά να ανταποκριθούν σε τρέχουσες υποχρεώσεις τους. 

Για παράδειγμα οι επιταγές τους θα εξυπηρετούνται κανονικά και δεν θα έχουν να αντιμετωπίσουν άλλα τέτοιου είδους προβλήματα.

Τα μέτρα που ανακοινώσαμε εξηγεί ο κ. Βασιλείου, είναι αποτέλεσμα της βαθιάς γνώσης που έχουμε για την λειτουργία του κλάδου και τις ανάγκες των πελατών μας. 

Και εξηγεί: Ο ξενοδόχος «απαλλάσσεται» φέτος και του χρόνου από την υποχρέωση καταβολής των δόσεων κεφαλαίου του δανείου του  και επειδή η αγορά βασίζεται πολύ στις προκαταβολές για να στηρίξει την εκκίνηση της επόμενης χρονιάς, εν προκειμένω του 2021, που λόγω ακυρώσεων και γενικά λόγω της υγειονομικής κρίσης στερείται αυτών των εσόδων, του προσφέρουμε όλη την απαιτούμενη ρευστότητα για να ανταπεξέλθει φέτος αλλά και για  να επανεκκινήσει τον Απρίλιο του 2021.

Στην επισήμανση ότι οι ξενοδόχοι τελικά ευνοούνται έναντι άλλων επιχειρήσεων που επίσης έχουν υποστεί ζημία από την κρίση της πανδημίας, ο κ. Βασιλείου υπογραμμίζει πως δεν πρόκειται για εύνοια. 

Ο τουρισμός συμβάλλει στο ΑΕΠ της χώρας με πάνω από 20%. 

Είναι εθνική επιταγή να στηρίξουμε την τουριστική βιομηχανία μιας χώρας σαν την Ελλάδα, μέσα στο καλοκαίρι. Είμαστε τράπεζα. 

Λογοδοτούμε και ελεγχόμαστε. 

Τα μέτρα που ανακοινώσαμε, η ρευστότητα που παρέχουμε συνοδεύεται και από υποχρεώσεις των πελατών. 

Για παράδειγμα, δεν μπορεί μια επιχείρηση να βρίσκεται στη δίνη ενός κυκλώνα και μάλιστα στη χειρότερη χρονική στιγμή, η τράπεζα να της παρέχει τη δυνατότητα της αναστολής στην πληρωμή των δανειακών τους υποχρεώσεων και η ίδια η επιχείρηση να μη συμβάλλει. 

Οχι σε bonus και μέρισμα

Γι’ αυτό και για το διάστημα που είναι σε αναστολή  η πληρωμή των δανειακών τους υποχρεώσεων προς τη Εurobank, τα μέλη των διοικητικών συμβουλίων και οι principals των ξενοδοχειακών μονάδων/ομίλων δεν επιτρέπεται να προχωρήσουν σε αυξήσεις των αμοιβών τους ή και σε παροχή bonus, όπως δεν θα διανείμουν μέρισμα για τη χρήση αυτή. 

Αυτός πχ είναι ένα από τους όρους που προβλέπει το πακέτο μέτρων που ανακοινώσαμε.

Σύμφωνα με τον ίδιο «η επιτυχής δέσμη μέτρων που έχει λάβει η πολιτεία, έχει φέρει τη χώρα, με όρους ράλι, στην pole position».

Είμαστε αισιόδοξοι για τους πελάτες μας. Έχουμε ένα πολύ προσεκτικά επιλεγμένο χαρτοφυλάκιο, από υγιείς επιχειρήσεις.

Ασφαλώς δεν περιμένουμε να φτάσουμε το 2021, τα νούμερα που πετύχαμε το 2019 που ήταν μια καλή χρονιά για τον τουρισμό, αυτό θα συμβεί το 2022, ίσως κι αργότερα.

Ωστόσο παραδέχεται ότι βρισκόμαστε σε σημείο με «χαμηλή ορατότητα» αναφορικά με το πόσα ξενοδοχεία, πότε και πως θα ανοίξουν.

Οι ξενοδόχοι βρίσκονται σε φάση προετοιμασίας και ανάλογα με τα πρωτόκολλα, ανάλογα με την συχνότητα των πτήσεων, ανάλογα  με τις κρατήσεις που θα έχουν,  θα πάρουν και τις τελικές αποφάσεις τους.

Άλλο προγραμματισμό θα κάνει ένα μικρό ξενοδοχείο στη Σαντορίνη, άλλο στην Κρήτη ή τη Ρόδο, αλλιώς αν λειτουργεί με direct κρατήσεις ή tour operators. 

Η φυσική τάση είναι να ανοίξουν τα ελληνικά ξενοδοχεία και οι Έλληνες επιχειρηματίες του κλάδου έχουν αποδείξει ότι είναι ευέλικτοι και ταχείς στις αποφάσεις και ανταποκρίνονται γρήγορα. Αν έχει νόημα θα ανοίξουν…

Και όπως σημειώνει ο κ. Βασιλείου: «το πακέτο μέτρων όπως είπα και προηγουμένως, από την πλευρά μας σχεδιάσθηκε και προετοιμάσθηκε από την αρχή σχεδόν που ξέσπασε η κρίση του covid 19. 

Γιατί αφενός έχουμε τη γνώση του χώρου και αφετέρου αντιλαμβανόμαστε τις ανάγκες των πελατών μας. Σήμερα οι πελάτες μας χρειάζονται στήριξη. 

Και θα την έχουν.  

Ξεκινήσαμε με τον ξενοδοχειακό κλάδο γιατί από εκεί επηρεάζονται όλες οι άλλες επιχειρήσεις του κλάδου. 

Για να μην υπάρξει θέμα γενικότερα στη βιομηχανία τουρισμού, όλη η αγορά πρέπει να λειτουργήσει ομαλά. 

Είμαστε η τράπεζα του τουρισμού αλλά δεν είμαστε η μόνη τράπεζα. Εκτιμώ ότι ένα παρόμοιο μοντέλο ή αντίστοιχα πακέτα μέτρων στήριξης των πελατών τους θα ακολουθήσουν και οι άλλες τράπεζες. 

Χρειάζεται συλλογική αντιμετώπιση για να μπορέσουμε να λύσουμε το συνολικό πρόβλημα».

Στο ερώτημα αν η ομπρέλα στήριξης ανοίξει και για εκείνες τις επιχειρήσεις που ήταν ενήμερες τον Σεπτέμβριο ή Οκτώβριο του 2019 και στη συνέχεια λόγω της  κατάρρευσης της Thomas Cook δεν ήταν ενήμεροι στις 31-12-2019, η απάντηση είναι πως:

“Τουλάχιστον στην Eurobank δεν άλλαξε η συμπεριφορά των ενήμερων πελατών λόγω της Thomas Cook.

Όσον αφορά στα «κόκκινα» ξενοδοχειακά δάνεια σημειώνει πως το χαρτοφυλάκιο των ξενοδοχειακών δανείων  της τράπεζας ανέρχεται σε 1,75 δισ ευρώ, και περίπου το 80% είναι απόλυτα ενήμερα δάνεια. 

Το 23% αφορά προβληματικά δάνεια ύψους 370 εκατ. ευρώ. Από αυτά η πλειονότητα αφορά  10 μεγάλα ξενοδοχειακά δάνεια. 

Στις επιχειρήσεις αυτές έχουν προταθεί λύσεις και από τις 10 περιπτώσεις, οι 7-8 βρίσκονται σε ρύθμιση η οποία τηρείται, ενώ σε 2-3 περιπτώσεις έχουν ξεκινήσει και προχωρούν νομικές ενέργειες.”

Και θα ήταν «υποκρισία», καταλήγει, να ισχυρισθούμε εκατέρωθεν ότι η υγειονομική κρίση έπληξε τις συγκεκριμένες επιχειρήσεις, όταν μάλιστα αυτές κατέστησαν προβληματικές, όχι απλώς προ covid19 αλλά, κατά τη διάρκεια της καλύτερης αντικειμενικά πενταετίας για τον τουρισμό στη χώρα μας.