Σημαντικό περιθώριο για περαιτέρω ανάπτυξη των ηλεκτρονικών πληρωμών, υπάρχει στην Ελλάδα, η οποία παρά τη μεγάλη αύξηση στη χρήση των χρεωστικών και πιστωτικών καρτών που κατέγραψε τα τελευταία χρόνια, εξακολουθεί να βρίσκεται αρκετά χαμηλά σε σχέση με τον Ευρωπαϊκό μέσο όρο σε ότι αφορά τις συναλλαγές με κάρτα ως ποσοστό του ΑΕΠ της χώρας.

Σύμφωνα με στοιχεία της MasterCard που παρουσιάστηκαν στο ετήσιο Innovation Forum Athens 2018, με θέμα ‘Empowering you to the Digital Economy’ οι ηλεκτρονικές συναλλαγές αντιπροσωπεύουν το 10% του ΑΕΠ της χώρας (στοιχεία 2016), όταν ο μέσος όρος στην Ευρωπαϊκή Ένωση διαμορφώνεται στο 20%, ενώ σε ώριμες αγορές όπως η Μεγάλη Βρετανία το ποσοστό αυτό προσεγγίζει το 50%.

Σύμφωνα με τα στοιχεία που παρουσίασε η Country Manager για την Ελλάδα και την Κύπρο της MasterCard κ. Άσπα Παλημέρη, η Ελλάδα κατέχει την πρωτιά σε αντιστοιχία των POS, που διαθέτουμε ανά εκατομμύριο κατοίκων, σε σύγκριση με τις υπόλοιπες χώρες της Ε.Ε., αλλά την ίδια στιγμή παρουσιάζει πολύ μικρό ποσοστό χρήσης σε σχέση με τα POS, καθώς μεγάλος αριθμός τους μένει αχρησιμοποίητος.

Σύμφωνα με στοιχεία από τις τράπεζες το 30% περίπου των τερματικών που εγκαταστάθηκαν στην πρώτη φάση της υποχρεωτικότητας του νόμου, δηλαδή το πρώτο εξάμηνο του 2017, δεν έχει πραγματοποιήσει καμία συναλλαγή μέχρι σήμερα. Έτσι παρά το γεγονός ότι η διείσδυση των τερματικών POS είναι πλέον καθολική στην αγορά και το σύνολο σχεδόν των εμπόρων και των ελεύθερων επαγγελματιών έχουν τοποθετήσει τερματικό αποδοχής καρτών, ο ρυθμός αύξησης της χρήσης του πλαστικού χρήματος επιβραδύνθηκε το πρώτο τρίμηνο του έτους.

Σύμφωνα με τα στοιχεία από τις τράπεζες η αξία των συναλλαγών, δηλαδή ο τζίρος που γίνεται μέσω χρεωστικών και πιστωτικών καρτών, αυξήθηκε το πρώτο τρίμηνο του έτους με ρυθμό 20% περίπου αντί του υψηλού 45% που είχε καταγραφεί πέρυσι και του 70% που είχε καταγραφεί μετά την επιβολή των capital controls το 2015. Αντίστοιχα στο μισό, δηλαδή στο 40% – 45% φαίνεται ότι διαμορφώνεται ο ρυθμός αύξησης του αριθμού των συναλλαγών που γίνονται στα σημεία πώλησης – τερματικά POS – και ο οποίος το 2017 είχε φτάσει στο 93%.

Με βάση τις εκτιμήσεις τραπεζικών στελεχών ο τζίρος της αγοράς για το 2018 θα διαμορφωθεί στα 27 δισ. ευρώ από 23,5 δισ. ευρώ το 2017, καταγράφοντας μετριοπαθέστερη αύξηση κατά 17%, σε σχέση με το 47% που είχε καταγραφεί μεταξύ 2016 και 2017. Να σημειωθεί ότι πρόκειται για το τζίρο των καρτών που θα πραγματοποιηθεί από τις κάρτες που έχουν εκδοθεί από τις ελληνικές τράπεζες και δεν αφορά στο τζίρο που γίνεται από τους τουρίστες και τις κάρτες που έχουν εκδοθεί στο εξωτερικό.

Στον άξονα της ψηφιοποίησης της οικονομίας, που βρίσκεται και στον πυρήνα της δραστηριότητας της Mastercard, το περιβάλλον που έχει δημιουργηθεί στην Ελλάδα αποδεικνύει πάντως ότι και η χώρα μας έχει πλέον εισέλθει δυναμικά στην ψηφιακή εποχή. Η εντυπωσιακή αύξηση των ανέπαφων συναλλαγών, καθώς και η συνεχής ανάπτυξη του ηλεκτρονικού εμπορίου αποδεικνύουν ότι ο εμπορικός κόσμος κινείται πλέον σε μία νέα, ψηφιακή πραγματικότητα.

Σύμφωνα με τη Mastercard, η Ελλάδα αποτελεί μία από τις πιο ταχέως αναπτυσσόμενες αγορές στις ανέπαφες συναλλαγές, με τα τελευταία στοιχεία να είναι ιδιαίτερα εντυπωσιακά: 58% των συναλλαγών με κάρτα στο φυσικό κόσμο πραγματοποιούνται πλέον ανέπαφα, καταγράφοντας αύξηση υψηλότερη από 180%, τον τελευταίο χρόνο (σε σύγκριση με τον Μάρτιο 2017).

Η Mastercard επισήμανε ότι η δυναμική αυτή πρέπει να αξιοποιηθεί ευρέως στην ενεργοποίηση της δυνατότητας ανέπαφων συναλλαγών μέσω κινητού τηλεφώνου, όπως ήδη υλοποίησε και παρουσίασε στην ελληνική αγορά η Alpha Bank, μέσω του ψηφιακού της πορτοφολιού myAlpha wallet.

Κλείνοντας, στην ειδική θεματική ενότητα που αφορά στον συνεχώς εξελισσόμενο κόσμο του E-Commerce, ενδιαφέρουσα ήταν η τοποθέτηση του Gabriel Ghita, Vice President, Business Development, CEE Mastercard. Σύμφωνα με την εταιρία, το ηλεκτρονικό λιανεμπόριο φαίνεται να καταγράφει διψήφια αύξηση στην Ελλάδα, όπως και στον υπόλοιπο κόσμο, με τους καταναλωτές να γίνονται όλο και πιο απαιτητικοί. Στο πλαίσιο αυτό, η Mastercard παρουσίασε την ψηφιακή της στρατηγική αλλά και τα εργαλεία που έχει αναπτύξει και προσφέρει στους συνεργάτες της, ώστε αυτοί να παρέχουν με τη σειρά τους την καλύτερη δυνατή εμπειρία στους πελάτες τους –μέσω κάθε καναλιού και κάθε συσκευής- διασφαλίζοντας παράλληλα την ασφάλεια, τη διαφάνεια, αλλά και την ιδιωτικότητα.

ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΑΚΟΜΑ: Η Walmart πραγματοποίησε τη μεγαλύτερη εξαγορά στην ιστορία στο ηλεκτρονικό εμπόριο

ΔΕΙΤΕ ΕΠΙΣΗΣ: Άρθρο-κόλαφος των FT για τη Folli Follie: «Μόνο τρέλα: Ακόμη και οι φαν πρέπει να επισκεφτούν σήμερα κάποιο κατάστημα»

ΜΗ ΧΑΣΕΤΕ:  Huawei: Άλμα παραγγελιών στα κινητά την ώρα που οι πωλήσεις σε Apple και Samsung βούλιαξαν (video)