ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ
Σε 24 μήνες, δηλαδή στο τέλος του 2025, το ΤΧΣ θα αποτελεί παρελθόν και μέχρι τότε θα πρέπει να έχει έχει διαθέσει το ποσοστό που διαθέτει στις τράπεζες, υπόθεση που αφορά κυρίως την Εθνική Τράπεζα, όπου το ΤΧΣ κατέχει το 40,39% και την Attica Bank με τη συμμετοχή του στο 62,93% και την Πειραιώς στην οποία κατέχει το 27%. Το ποσοστό στην Αlpha Bank είναι στο 9% και μόλις στο 1,4% στην Eurobank.
Η συζήτηση ξεκίνησε χθες στην αρμόδια Επιτροπή της Βουλής, με την αξιωματική αντιπολίτευση να στέκεται σε διατάξεις που έχουν ψηφιστεί προ ετών, όπως η τιμή διάθεσης των μετοχών που κατέχει το ΤΧΣ που μπορεί να γίνει χαμηλότερα από την τιμή απόκτησης τους ή την τρέχουσα τιμή διαπραγμάτευσης, να «φύγει» δηλαδή με ζημία. Η αντιπολίτευση έκανε αναφορά και στα bonus των τραπεζικών στελεχών.
Σύμφωνα με το σχέδιο νόμου τα bonus παραμένουν «παγωμένα» μέχρι το τέλος του 2022 και για να δοθούν με μορφή stock options το 2023, θα πρέπει οι τράπεζες να έχουν δείκτη καθυστερούμενων δανείων μικρότερο του 10% και να έχουν ολοκληρώσει τα σχέδια αναδιάρθρωσης τους.
Βέβαια ο υπουργός Οικονομικών Χρήστος Σταϊκούρας στην τοποθέτηση του ήταν σαφής, αν οι δείκτες των «κόκκινων» δανείων λόγω της γεωπολιτικής κρίσης «τσιμπήσουν» τότε ξεχάστε τα bonus και το 2023.
Αλλάζει λοιπόν το θεσμικό πλαίσιο που διέπει τη λειτουργία του ΤΧΣ, το οποίο πλέον χάνει κάθε δικαίωμα veto στις αποφασεις των τραπεζών. Δώδεκα χρόνια μετά τη σύσταση του Ταμείου κατ΄απαίτηση της Τρόικας, οι τράπεζες αποκτούν και πάλι των πλήρη έλεγχο των αποφάσεων τους. Μέχρι τώρα κάθε απόφαση των τραπεζών έπρεπε να πάρει έγκριση από το ΤΧΣ από τα πιο απλά μέχρι τα πλέον σύνθετα, κάθε απόφαση που πήγαινε στο ΔΣ της τράπεζας για να δρομολογηθεί έπρεπε να έχει την έγκριση του ΤΧΣ, δηλαδή από τις εθελούσιες εξόδους, τις χορηγήσεις δανείων άνω των 2 εκατ ευρώ, τις τιτλοποιήσεις, τις αυξήσεις μετοχικού κεφαλαίου, έγκριση έπρεπε να έχουν οι τράπεζες και για μέλη των ΔΣ.
Ωστόσο θα διατηρηθεί ο εκπρόσωπος του Ταμείου στα ΔΣ των τραπεζών, όμως περισσότερο ως παρατηρητής, παρά για να ασκεί έλεγχο.
Να σημειωθεί ότι η παράταση της λειτουργίας του ΤΧΣ έως το 2025 να κοστίσει στον Ελληνα φορολογούμενο περίπου 9 εκατ . ευρώ, και συγκεκριμένα 2,4 εκατ. ευρώ για φέτος και από 2,2 εκατ. ευρώ ετησίως για τα προσεχή τρία χρόνια.
Στο άρθρο 10 του σχεδίου νόμου περιγράφεται η στρατηγική αποεπένδυσης του ΤΧΣ από τις τράπεζες.
Συγκεκριμένα το ΔΣ του Ταμείου (9 μέλη) με απόφασή του καθορίζει τον τρόπο και τη διαδικασία διάθεσης του συνόλου ή μέρος των μετοχών ή άλλων χρηματοπιστωτικών μέσων πιστωτικού ιδρύματος που κατέχει το Ταμείο.
Η διάθεση μπορεί να γίνεται τμηματικά ή άπαξ, και σε συμμόρφωση με τους κανόνες για τις κρατικές ενισχύσεις. Η διάθεση των μετοχών δεν δύναται να γίνει προς επιχείρηση, η οποία ανήκει άμεσα ή έμμεσα στο κράτος σύμφωνα με την κείμενη νομοθεσία.
Η στρατηγική αποεπένδυσης τηρεί τις αρχές του ελεύθερου ανταγωνισμού και διέπεται, ενδεικτικά και όχι περιοριστικά, από τις ακόλουθες αρχές: (α) την οικονομική και λειτουργική βιωσιμότητα του πιστωτικού ιδρύματος, (β) τις συνθήκες της αγοράς, τις μακροοικονομικές συνθήκες, και τις συνθήκες που διέπουν τον κλάδο των πιστωτικών ιδρυμάτων, (γ) τις ευλόγως αναμενόμενες συνέπειες της στρατηγικής αποεπένδυσης για τον χρηματοπιστωτικό τομέα, την αγορά και την ευρύτερη οικονομία της χώρας, (δ) τον σεβασμό στην αρχή της διαφανούς δράσης, (ε) την αναγκαιότητα κατάρτισης χρονοδιαγράμματος υλοποίησης της στρατηγικής αποεπένδυσης, λαμβάνοντας υπόψη, μεταξύ άλλων, τη διάρκεια του Ταμείου, (στ) την ανάγκη διάθεσης σε εύλογο και έγκαιρο χρονικό διάστημα, (ζ) την ανάγκη επιστροφής του ελληνικού χρηματοπιστωτικού τομέα σε καθαρά ιδιωτική μετοχική σύνθεση.
Σύμφωνα με το σχέδιο νόμου: Η στρατηγική αποεπένδυσης, λαμβάνει την προηγούμενη σύμφωνη γνώμη του Υπουργείου Οικονομικών «το οποίο δύναται να ζητά προηγουμένως τη γνώμη της Τράπεζας της Ελλάδος».
Στην περίπτωση πώλησης πακέτων μετοχών από το Ταμείο, ο υπουργός Οικονομικών λαμβάνει τις σχετικές εκθέσεις και αποτιμήσεις και έχει δικαίωμα βέτο, αν η προτεινόμενη τιμή διάθεσης βρίσκεται εκτός του εύρους των αποτιμήσεων αυτών. Η πώληση των μετοχών δεν επιτρέπεται σε επιχειρήσεις ή οργανισμούς που μπορεί να συνδέονται άμεσα ή έμμεσα με το δημόσιο.
Το γεγονός ότι η τιμή διάθεσης των μετοχών που κατέχει το Ταμείο ενδέχεται ή προβλέπεται να υπολείπεται της τρέχουσας χρηματιστηριακής ή της πιο πρόσφατης τιμής κτήσης από το Ταμείο, δεν συνιστά ικανή συνθήκη για τη μετάθεση της υιοθέτησης ή υλοποίησης της στρατηγικής διάθεσης από το Ταμείο.
Διαβάστε επίσης
Τρομάζει τους επενδυτές το ξεφόρτωμα των «κόκκινων» δανείων
Ανάπτυξη 7% το πρώτο τρίμηνο – Ο ρόλος του τουρισμού και της καταναλωτικής δαπάνης
«Κάρτα» από τους Θεσμούς στο υπουργείο Οικονομικών για εξωδικαστικό μηχανισμό και πλειστηριασμούς
ΕΙΔΗΣΕΙΣ ΣΗΜΕΡΑ
- Συμφωνία ΔΝΤ – Ουκρανίας: Ακόμα 1,1 δισ. δολαρίων από το πρόγραμμα βοήθειας – 9,8 δισ. συνολικά
- ΤτΕ: Ταμειακό πρωτογενές πλεόνασμα €13,4 δισ. στο 10μηνο
- Κοινή δήλωση 6 κρατών: Η Ρωσία επιτίθεται συστηματικά στην ευρωπαϊκή αρχιτεκτονική ασφαλείας
- Coca Cola HBC: Αντλεί 500 εκατ. ευρώ μέσω του 8ετούς ομολόγου – Στο 3,125% το κουπόνι