Αλλάζει το τοπίο στην αγορά των Servicers και από τους 23 που έχουν σήμερα άδεια λειτουργίας τον Ιούνιο θα έχουν απομείνει γύρω στους 15.

Αυτό τουλάχιστον αναφέρουν στο mononews.gr, τραπεζικές πηγές και κύκλοι των servicers, σημειώνοντας πως από τους υπόλοιπους, κάποιοι θα βρεθούν εκτός αγοράς, κάποιες εταιρείες θα αλλάξουν αντικείμενο δραστηριότητας, και ενδεχομένως κάποιες θα συγχωνευθούν.

Εκτιμούν ότι μέχρι τον Ιούνιο το τοπίο θα έχει αλλάξει άρδην καθώς: Μέχρι τις 29 Μαρτίου οι εταιρείες διαχείρισης θα πρέπει να έχουν υποβάλλει στην Τράπεζα της Ελλάδος, που είναι ο επόπτης τους, πλήρη φάκελο με όλο το υλικό που χρειάζεται για να επαναξιολογηθεί η  άδεια λειτουργίας τους.

Θα πρέπει δηλαδή να στείλουν αναλυτικά στοιχεία για το χαρτοφυλάκιο που διαχειρίζονται, αλλά και ότι εφαρμόζουν συγκεκριμένα συστήματα –όπως ορίζει ο νέος νόμος– σε ό,τι αφορά εσωτερικό έλεγχο, risk, compliance, εταιρική διακυβέρνηση, και φυσικά ότι διαθέτουν την πλατφόρμα για την ενημέρωσης δανειοληπτών.

Η αποστολή στοιχείων θα ξεκινήσει μόλις εκδοθεί η Πράξη Εκτελεστικής Επιτροπής της Τράπεζας Ελλάδος, κάτι που αναμένεται μέσα στη βδομάδα, και  θα οριοθετεί τις προϋποθέσεις αδειοδότησης και εποπτείας τους, ενώ οι εταιρείες διαχείρισης έχουν ήδη ενημερωθεί σχετικά από την ΤτΕ με το που ψηφίστηκε ο νέος νόμος για τον εξωδικαστικό μηχανισμό.

Πόσοι θα μείνουν

Αν και είναι πρόωρο για ασφαλείς προβλέψεις, κύκλοι της αγοράς εκτιμούν ότι στην αγορά θα απομείνουν γύρω στις 15 εταιρείες και αυτό επειδή:

Ορισμένοι από τους αδειοδοτημένους σήμερα servicers, που δεν έχουν δραστηριότητα, ενδεχομένως να μην προχωρήσουν στις επενδυσεις που προβλέπει ο νέος νόμος και ως εκ τούτου να μην υποβάλλουν στοιχεία στην ΤτΕ. Για παράδειγμα η Cerved, δεν έχει αναπτύξει δραστηριότητα στη χώρα μας, παρότι η μητρική εταιρεία διαχείρισης είναι από τις μεγαλύτερες στην Ιταλία. Χωρίς χαρτοφυλάκιο έμεινε πρόσφατα και η εταιρεία «Θεά Αρτεμις». Αυτό δεν σημαίνει ότι δεν θα θελήσουν στο μέλλον να δραστηριοποιηθούν.

Κάποιες εταιρείες  είναι πιθανόν να αλλάξουν αντικείμενο. Όπως για παράδειγμα η Pillar Stone, η οποία αποκτήθηκε από επενδυτές –ανάμεσα τους και ο τραπεζίτης Άνθιμος Θωμόπουλος -προκειμένου να δραστηριοποιηθεί ως εταιρεία παροχής πιστώσεων.

Ενδεχομένως κάποιοι servicers να συγχωνευθούν σε νέα εταιρεία.

Να σημειωθεί ότι σήμερα (σύμφωνα με τα στοιχεία της ΤτΕ)  οι τρεις μεγάλοι «παίκτες» doValue, Cepal, Intrum, κατέχουν το 83% της αγοράς με υπό διαχείριση δάνεια άνω των 74 δισ. ευρώ (στο 6μηνο 2023). Ενώ οι υπόλοιποι servicers συγκεντρώνουν το 17% της αγοράς και κάποιοι έχουν μερίδια χαμηλότερα και από 1%.

Τους τρεις «μεγάλους» της αγοράς ακολουθούν η QquantDV1APSUCIVERALTIS, εταιρείες που όπως όλα δείχνουν θα συνεχίσουν κανονικά τη δραστηριότητα τους.

Θα πρέπει να σημειωθεί πως η δραστηριοποίηση των servicers ξεκίνησε το 2012 από την Ισπανία και ακολούθησε το 2015 η Ιταλία. Στην Ελλάδα άρχισαν να δραστηριοποιούνται το 2019.

Τι προβλέπει ο νόμος

Συγκεκριμένα ο νόμος προβλέπει συγκεκριμένες υποχρεώσεις για τους servicers ως προς την ενημέρωση, εξυπηρέτηση και σεβασμό των δικαιωμάτων των καταναλωτών, σύμφωνα με τις σχετικές ρυθμίσεις της Οδηγίας 2021/2167.

Μεταξύ των άλλων θα πρέπει μέσω ειδικής ψηφιακής πλατφόρμας, να παρέχουν προσωποποιημένη και αναλυτική ενημέρωση προς τους οφειλέτες, για το ύψος της οφειλής, το ιστορικό των πληρωμών, τις δόσεις, το επιτόκιο της ρύθμισης κ.λ.π.

Η κάθε εταιρεία θα πρέπει να διαθέτει τη δική της ψηφιακή πλατφόρμα μέχρι το τέλος Μαρτίου 2024 –απαιτούνται δηλαδή επενδύσεις τεχνολογίας– προκειμένου ο οφειλέτης να θα μπορεί να βλέπει όλα τα στοιχεία εισερχόμενος με χρήση του κωδικού του σε ειδική εφαρμογή στις ιστοσελίδες των servicers, όπως κάνει σήμερα στο web banking της τράπεζάς του.

Ειδικότερα:

  • Οι αγοραστές και οι διαχειριστές πιστώσεων υποχρεούνται να διαθέτουν ηλεκτρονικό σύστημα προσωποποιημένης πληροφόρησης, μέσω του οποίου θα παρέχουν στο δανειολήπτη άμεσα, τη στιγμή της πρόσβασής του, και με ανανέωση των στοιχείων σε μηνιαία τουλάχιστον βάση, ενημέρωση αναφορικά με την οφειλή του, η οποία θα περιλαμβάνει κατ’ ελάχιστον τα εξής:

1) πληροφορίες σχετικά με τα ποσά που οφείλει ο δανειολήπτης, με αναλυτική καταγραφή των ποσών που οφείλονται ως κεφάλαιο, τόκοι, προμήθειες, τυχόν άλλες χρεώσεις, καθώς και το ισχύον επιτόκιο,

2) την περιοδικότητα των δόσεων, το ύψος αυτών, την ημερομηνία πληρωμής εκάστης αυτών, το τρέχον υπόλοιπο, καθώς και το λογαριασμό εξυπηρέτησης της οφειλής.

Η πλατφόρμα ενημέρωσης θα πρέπει να τεθεί σε λειτουργία το αργότερο έως τις 31 Μαρτίου 2024. Έως τότε οι servicers υποχρεούνται να παρέχουν εγγράφως τις πληροφορίες αυτές (ύψος οφειλής, δόσεις, επιτόκιο κ.λ.π.) σε κάθε δανειολήπτη μετά από αίτησή του σε προθεσμία 30 ημερών.

Επίσης με τον νόμο υποχρεούνται:

  • Να προστατεύουν τα προσωπικά στοιχεία και την ιδιωτική ζωή των δανειοληπτών (σύμφωνα με τη νομοθεσία για την προστασία δεδομένων προσωπικού χαρακτήρα και της ιδιωτικής ζωής στον τομέα των ηλεκτρονικών επικοινωνιών).
  • Να επικοινωνούν με τους δανειολήπτες με τρόπο που δεν συνιστά παρενόχληση, καταναγκασμό ή αθέμιτη επιρροή, και να σέβονται.
  • Να γνωστοποιούν στον δανειολήπτη εγγράφως, σε γλώσσα σαφή και κατανοητή, μετά από οποιαδήποτε μεταβίβαση πίστωσης και πάντα πριν από την πρώτη είσπραξη οφειλών, αλλά και όποτε ζητείται από τον δανειολήπτη, μεταξύ άλλων τα εξής:

α) πληροφορίες σχετικά με τα ποσά που οφείλει ο δανειολήπτης κατά τη στιγμή της γνωστοποίησης, με αναλυτική καταγραφή των ποσών που οφείλονται ως κεφάλαιο, τόκοι, προμήθειες και άλλες επιτρεπόμενες χρεώσεις

β) την ονομασία, τη διεύθυνση και τα στοιχεία επικοινωνίας του αγοραστή των πιστώσεων καθώς και των αρμόδιων αρχών στις οποίες ο δανειολήπτης μπορεί να υποβάλει καταγγελία.

  • Να καθιερώσουν διαφανείς, άμεσες και δωρεάν διαδικασίες για τη διαχείριση των καταγγελιών των δανειοληπτών.
  • Να εφαρμόζουν μηχανισμούς εσωτερικού ελέγχου, που να διασφαλίζουν: Τον σεβασμό στα δικαιωμάτα των δανειοληπτών. Συμμόρφωση με τους κανόνες για την προστασία των δανειοληπτών και την αντιμετώπισή τους με δίκαιο και επιμελή τρόπο, μεταξύ άλλων με το να λαμβάνεται υπόψη η οικονομική κατάστασή τους, και η ανάγκη παραπομπής τους σε υπηρεσίες παροχής συμβουλών. Καταγραφή και διεκπεραίωση των καταγγελιών των δανειοληπτών. Εφαρμογή του Κώδικα Δεοντολογίας της Τράπεζας της Ελλάδος.

Διαβάστε επίσης:

Κόκκινα δάνεια: 700 εκατ. ευρώ νέες χορηγήσεις στα χέρια των servicers

Ο Στουρνάρας τρίζει τα δόντια στους servicers: «Τώρα αρχίζει και μπαίνει τάξη»

Εξωδικαστικός: Κούρεμα οφειλών έως 28%, ρύθμιση «κόκκινων» δανείων με επιτόκιο 3%