Αποκαλυπτικό ρεπορτάζ, αρθρογραφία και άμεση ενημέρωση, με όλα τα τελευταία νέα και ειδήσεις για την Οικονομία, τις Επιχειρήσεις, το Χρηματιστήριο, το Bitcoin, τις πολιτικές εξελίξεις και τον πολιτισμό
Big Story

Στέλιος Πέτσας στο mononews.gr: Η φτώχεια δεν ξεριζώνεται με επιδόματα, αλλά με δουλειές 

ο σύμβουλος Δημοσιονομικής Πολιτικής του Προέδρου της ΝΔ Κυριάκου Μητσοτάκη

Την άποψη ότι δεν υπάρχει «καθαρή» έξοδος, αλλά «βρώμικα» μέτρα το 2019 εκφράζει μέσω συνέντευξής του στο mononews.gr ο σύμβουλος Δημοσιονομικής Πολιτικής του Προέδρου της ΝΔ Κυριάκου Μητσοτάκη, Στέλιος Πέτσας. Ο κ. Πέτσας εξηγεί τη στάση που αποφάσισε να κρατήσει η αξιωματική αντιπολίτευση απέναντι στο κοινωνικό μέρισμα που ετοιμάζεται να μοιράσει η κυβέρνηση σημειώνοντας ότι «η φτώχεια δεν ξεριζώνεται με επιδόματα, αλλά με δουλειές».

Κλείνοντας, ο στενός συνεργάτης του Προέδρου της ΝΔ, επισημαίνει ότι «δεν πρέπει να εγείρεται συνεχώς θέμα κεφαλαιακής επάρκειας των τραπεζών. Κάτι τέτοιο υπονομεύει την εμπιστοσύνη, η οποία είναι «κλειδί» για τη σταθερότητα οποιουδήποτε τραπεζικού συστήματος».

Κύριε Πέτσα, ο πρόεδρος της ΝΔ έχει το τελευταίο διάστημα πυκνώσει τις επαφές του με Ευρωπαίους αξιωματούχους παρουσιάζοντας το μεταρρυθμιστικό και οικονομικό πρόγραμμα της ΝΔ. Εσείς λέτε ότι  υπάρχει απήχηση από πλευράς των εταίρων στο πρόγραμμα της ΝΔ, δεν βάζουν κάποιο αστερίσκο και αν ναι που;

Ο Κυριάκος Μητσοτάκης παρουσιάζει το Όραμα του για την Ελλάδα σε όλα τα διεθνή fora, από το Ευρωπαϊκό Λαϊκό Κόμμα μέχρι τις κορυφαίες ευρωπαϊκές πρωτεύουσες. 

Και αυτό γιατί η εμπιστοσύνη χτίζεται με σχέδιο και σοβαρότητα. Σε αυτό το σχέδιο δεν υπάρχει κανένας αστερίσκος. Για την Πατρίδα, όμως, υπάρχει ένας κίνδυνος. Πολιτικός. 

Που εξαρτάται από το πόσο θα παραμείνει στην εξουσία η σημερινή κυβέρνηση. Γιατί, όσο παραμένει και δεν δρομολογεί την πολιτική αλλαγή που έχει ανάγκη ο τόπος για να γυρίσει σελίδα, χάνεται το τρένο της ανάπτυξης. 

Σήμερα, όλες οι προηγμένες οικονομίες αναπτύσσονται ταχύτερα από ότι προβλεπόταν, εκτός από την Ελλάδα που συνιστά αρνητική αναπτυξιακή έκπληξη. 

Στο πρόγραμμά της ΝΔ περιλαμβάνεται μείωση των πρωτογενών πλεονασμάτων, μείωση φορολογικών συντελεστών, μείωση δαπανών κλπ. 

Πως η ΝΔ την επόμενη μέρα θα καταφέρει να τα πετύχει όλα αυτά από τη στιγμή που το πλαίσιο είναι προδιαγεγραμμένο από τους δανειστές; Θα επαναδιαπραγματευθείτε;

Όπως προτείνουμε μια νέα συμφωνία αλήθειας με την κοινωνία, έτσι προτείνουμε και μία καλύτερη συμφωνία με τους εταίρους μας. Αυτή βασίζεται σε μια νέα «ρήτρα ανάπτυξης και μεταρρυθμίσεων». 

Η λογική είναι ότι η Ελληνική Κυβέρνηση δεσμεύεται σε συγκεκριμένες μεταρρυθμίσεις τις οποίες προτείνει και εφαρμόζει. 

Με έμφαση στη μεταρρύθμιση του Κράτους. Και όσο αυτές υλοποιούνται τόσο μειώνονται οι στόχοι του πρωτογενούς πλεονάσματος στο 2% του ΑΕΠ. 

Η πρότασή μας δεν είναι «αλά κάρτ». Είναι συνολική. Συνδυάζει την οικονομική αποτελεσματικότητα με την κοινωνική δικαιοσύνη για να μην μείνει κανένας πίσω. Η αλλαγή του μείγματος πολιτικής, με έμφαση στη μείωση των φόρων και των δαπανών, σε συνδυασμό με ένα Εθνικό Σχέδιο μεταρρυθμίσεων (π.χ. απλούστευση και επιτάχυνση αδειοδοτήσεων, ξεκάθαρο χωροταξικό με τέσσερις χρήσεις γης, σύνορα και όχι γραμμές στο χάρτη, 

Συμπράξεις Δημόσιου και Ιδιωτικού Τομέα, προώθηση ηλεκτρονικών συναλλαγών, επιτάχυνση στην απονομή δικαιοσύνης, Παιδεία αναπτυγμένου και όχι τριτοκοσμικού Κράτους) του οποίου έχουμε την ιδιοκτησία φέρνει ισχυρότερη ανάπτυξη και μεγαλύτερη απασχόληση. Από την ισχυρότερη ανάπτυξη θα αυτοχρηματοδοτούνται τα περισσότερο ρεαλιστικά πρωτογενή πλεονάσματα, όχι από αέναα μέτρα λιτότητας.

Η ΝΔ διαφώνησε με τον τρόπο διανομής του φετινού κοινωνικού μερίσματος που εξήγγειλε η κυβέρνηση, αλλά παρόλα αυτό δηλώνει ότι θα το ψηφίσει στη Βουλή. Γιατί πήρατε αυτή την απόφαση φέτος σε αντίθεση με πέρυσι;

Να ξεκαθαρίσουμε ότι η όποια υπεραπόδοση έναντι των δημοσιονομικών στόχων δεν οφείλεται σε καλύτερη επίδοση της οικονομίας. Αντίθετα, το ΑΕΠ θα αυξηθεί φέτος περίπου στο μισό από ότι προέβλεπε αρχικά η κυβέρνηση. 

Η όποια δημοσιονομική επίδοση δεν οφείλεται λοιπόν στην ανάπτυξη, αλλά στην υπερφορολόγηση, στις κατασχέσεις και στη στάση πληρωμών. 

Μάλιστα στην πιο ανήθικη μορφή της στάσης πληρωμών, τη μη-χορήγηση περίπου 300 χιλιάδων κύριων και επικουρικών συντάξεων. Επομένως, όπως ξέρουν όλοι οι Έλληνες, η κυβέρνηση βρέθηκε στο τέλος του χρόνου με περισσότερα λεφτά στην τσέπη της, γιατί τα πήρε από τη δική τους!

Η ΝΔ δεν ψήφισε πέρυσι το εφάπαξ βοήθημα στους συνταξιούχους, γιατί δόθηκε χωρίς εισοδηματικά και περιουσιακά κριτήρια, με αποτέλεσμα να το πάρουν και εν ενεργεία βουλευτές, γιατί δόθηκε χωρίς συμφωνία με τους εταίρους και δανειστές με αποτέλεσμα να ακολουθήσει η εξευτελιστική επιστολή μετανοίας του κ. Τσακαλώτου και γιατί δόθηκε «στην τούρλα του Σαββάτου» για ψηφοθηρικούς λόγους ώστε να βαφτιστεί 13η σύνταξη, που φυσικά δεν ήταν. 

Και δικαιωθήκαμε, γιατί μέσα σε πέντε μόλις μήνες η κυβέρνηση υπέγραψε το 4ο Μνημόνιο με το οποίο, μεταξύ άλλων μέτρων ύψους 5,1 δις ευρώ, κόβει 1-3 συντάξεις από τους χαμηλοσυνταξιούχους. 

Για πάντα. Αντίθετα, φέτος, η κυβέρνηση Τσίπρα για τα 720 εκατ. ευρώ του «κοινωνικού μερίσματος», αντέγραψε την αντίστοιχη διάταξη της κυβέρνηση Σαμαρά το 2014 (ν. 4254/2014). Έβαλε εισοδηματικά και περιουσιακά κριτήρια, ώστε η κοινή υπουργική απόφαση (ΚΥΑ) που θα τα εξειδικεύει, πάλι κατά αντιγραφή της αντίστοιχης ΚΥΑ του Απριλίου του 2014, να δίνει τη δυνατότητα στις αρμόδιες υπηρεσίες να κάνουν τις αναγκαίες διασταυρώσεις για να λάβουν «κοινωνικό μέρισμα» οι αδύναμοι, όχι οι πονηροί. Ταυτόχρονα, θα επιμείνουμε και ελπίζουμε, έστω και την ύστατη στιγμή, να ανταποκριθεί η κυβέρνηση στην πρόταση του Κυριάκου Μητσοτάκη να συμπεριληφθούν στο «κοινωνικό μέρισμα» και οι μακροχρόνια άνεργοι, όπως ορθά είχε γίνει το 2014. 

Σε αυτό το πλαίσιο και με δεδομένο ότι εκατοντάδες χιλιάδες οικογένειες εξαθλιώθηκαν με την πολιτική της κυβέρνησης και έχουν ανάγκη αυτή την προσωρινή ανάσα οξυγόνου, η Νέα Δημοκρατία τις στηρίζει. 

Ταυτόχρονα θα συνεχίσει να επαναλαμβάνει ότι η φτώχεια δεν ξεριζώνεται με επιδόματα, αλλά με δουλειές.

Πείτε μου τρεις κωδικοποιημένες προτάσεις με τις οποίες θα απευθυνθεί η ΝΔ στην ελληνική κοινωνία ζητώντας την θετική ψήφο;

Μείωση φόρων και ασφαλιστικών εισφορών για λιτό και αποτελεσματικό Κράτος, επενδύσεις για δουλειές, στήριξη των νέων και των πιο αδύναμων.

Ο πρωθυπουργός έχει μιλήσει για «καθαρή έξοδο» μετά το τέλος του προγράμματος στα τέλη του καλοκαιριού. Εσείς δεν πιστεύετε σε αυτό το αφήγημα. Ποια είναι η ρεαλιστική αντιπρόταση της αξιωματικής αντιπολίτευσης από τη στιγμή που η επιτροπεία θα συνεχιστεί και τα επόμενα χρόνια;

Δεν υπάρχει «καθαρή έξοδος» το 2018 από τη στιγμή που έρχονται «βρώμικα» μέτρα από το 2019. Μέτρα μείωσης συντάξεων και αφορολογήτου ορίου που ψήφισε η κυβέρνηση Τσίπρα υπογράφοντας το de facto 4ο Μνημόνιο (ν. 4472/2017), με υψηλά πρωτογενή πλεονάσματα 3,5% του ΑΕΠ μέχρι το 2022 και διαρκή λιτότητα μέχρι το 2060, με αυξημένη εποπτεία.

«Καθαρή έξοδος» λοιπόν δεν υπάρχει με κυβέρνηση Τσίπρα. Αντίθετα, μπορεί να υπάρξει «βιώσιμη έξοδος» υπό τέσσερις προϋποθέσεις: (α) πολιτική αλλαγή, (β) θετική Έκθεση Βιωσιμότητας του Χρέους από το ΔΝΤ και ένταξη της Ελλάδας στο, έστω μειωμένο, Πρόγραμμα Ποσοτικής Χαλάρωσης (QE) της ΕΚΤ, (γ) οικοδόμηση ενός επαρκούς ταμειακού αποθεματικού (cash buffer) ύψους τουλάχιστον 10 δις ευρώ, ώστε να πεισθούν οι επενδυτές για την μελλοντική ικανότητα της Ελλάδας να αποπληρώσει στην λήξη τους τα ομόλογα που θα εκδώσει από το 2018 και μετά, και (δ) αποπληρωμή μέρους των πολλών δις ευρώ που χρωστά η κυβέρνηση στο εσωτερικό (15 δις ευρώ repos προς ασφαλιστικά ταμεία και άλλους Φορείς Γενικής Κυβέρνησης και 4,5 δις ευρώ ληξιπρόθεσμες οφειλές προς την πραγματική οικονομία). Με νέα, προοδευτική, μεταρρυθμιστική κυβέρνηση Κυριάκου Μητσοτάκη, με θετική έκθεση βιωσιμότητας του χρέους, με ένταξη της Ελλάδας στο QE και με ταμειακά αποθέματα, θα αρθεί η αβεβαιότητα και η δυσπιστία και θα συρρικνωθεί σε πιο βιώσιμα επίπεδα το κόστος δανεισμού, ώστε η έξοδος στις αγορές να είναι ευλογία, όχι κατάρα.

Ποια είναι η εικόνα σας για το ελληνικό τραπεζικό σύστημα; Πιστεύετε ότι θα χρειαστούν οι τράπεζες περαιτέρω ανακεφαλαιοποίηση;

Δεν πρέπει να εγείρεται συνεχώς θέμα κεφαλαιακής επάρκειας των τραπεζών. Κάτι τέτοιο υπονομεύει την εμπιστοσύνη, η οποία είναι «κλειδί» για τη σταθερότητα οποιουδήποτε τραπεζικού συστήματος. 

Επομένως, μόνο ένας τρόπος υπάρχει για να σταματήσει αυτή η φιλολογία. Φυγή προς τα εμπρός. 

Ταχεία αντιμετώπιση των «κόκκινων δανείων» και όχι κρύψιμο του προβλήματος κάτω από το χαλί, αποκατάσταση της εμπιστοσύνης στην ελληνική οικονομία ώστε να επιστρέψουν καταθέσεις και υψηλή ανάπτυξη ώστε να σπάσει η «αρνητική ανατροφοδότηση» μεταξύ μικρότερων εισοδημάτων και αύξησης των μη-εξυπηρετούμενων δανείων. 

Η παρούσα κυβέρνηση δεν μπορεί να κάνει τίποτα από αυτά.