Ατζούν Ιλιτζαλί
Κανείς δεν πλέει καλύτερα στα βαλτώδη νερά που χωρίζουν την πολιτική από τα media στην Τουρκία από τον Ατσούν Ιλικαλί, ένα «junkie» του ρίσκου, όπως λέει ο ίδιος για τον εαυτό του, που κατάφερε γρήγορα να εξελιχθεί σε παγκόσμια δύναμη στον κόσμο των τηλεοπτικών ριάλιτι.
Ευρύτερα γνωστός ως Ατσούν, ο πρώην αθλητικογράφος έδωσε κάποτε το… ζωντανό ρεπορτάζ του για την τηλεόραση από ένα ματς Παγκοσμίου Κυπέλλου στο Παρίσι από ένα… πάρτι στην Κωνσταντινούπολη. Όμως, το σερί των επιτυχιών που έχει κάνει ως παραγωγός σε τρεις ηπείρους -από διάφορες εκδοχές του «Survivor» και του «The Voice» μέχρι το δικό του σόου, το «Exathlon»- είναι τόσο πραγματικό όσο και το ιδιωτικό τζετ με το οποίο πετάει για να επισκεφθεί την έπαυλή του στο Μαϊάμι, δίπλα στην Κιμ Καρντάσιαν και τον Κάνιε Γουέστ.
«Δεν μπορώ να ζήσω χωρίς αδρεναλίνη», δηλώνει ο ίδιος: «Κάνω δουλειές με μεγάλο συντελεστή ρίσκου».
Ο 48χρονος παραγωγός, με τους τρεις γάμους και τα τέσσερα παιδιά, έχει επαναλάβει την επιτυχία του σε τόσες αγορές, που το βασικό μέλημά του αυτήν τη στιγμή είναι το πώς θα απλοποιήσει το χρηματοοικονομικό μοντέλο που χρησιμοποιεί για να μεγιστοποιήσει τα κέρδη του. Η επιτυχία άλλωστε του Ιλικαλί στο εξωτερικό είναι η ικανότητά του να βγάζει λεφτά στην Τουρκία, παρά το κυνήγι που υφίστανται τα τελευταία χρόνια και ειδικά μετά την απόπειρα πραξικοπήματος το 2016, τα media της χώρας.
Στο δύσκολο μιντιακό σκηνικό της Τουρκίας, η εταιρεία παραγωγής του, η Acun Medya, εκτιμάται ότι είδε τα έσοδά της να αυξάνονται στο επίπεδο των 800 εκατ. τουρκικών λιρών (200 εκατ. δολαρίων) πέρυσι, με το 50% περίπου να προέρχεται από το τουρκικό καλωδιακό κανάλι του, το TV8, και το άλλο 50% από άλλες χώρες. Σύμφωνα με τον ίδιο τον Ιλικαλί, τα ξένα συμβόλαια αναμένονται φέτος να του αποφέρουν πέντε φορές περισσότερα χρήματα από τις πωλήσεις στην Τουρκία και δέκα φορές περισσότερα το 2019.
Το ελληνικό Survivor, ο ΣΚΑΪ, η Ρουμανία και οι ΗΠΑ
Όταν η ελληνική έκδοση του Survivor εκτοξεύθηκε στην πρώτη θέση της τηλεθέασης, ο ΣΚΑΪ παραχώρησε όλη την prime time ζώνη στην Acun Medya. Στη Ρουμανία, πάλι, τα σόου του ιδίου βοήθησαν να γίνει το Kanal D το μεγαλύτερο κανάλι της χώρας. Στο Μεξικό, τα προγράμματά του έχουν σπάσει ρεκόρ, ενώ τον Ιούλιο θα εισέλθει και στην αμερικανική αγορά σε συνεργασία με τον ισπανόφωνο κολοσσό της Telemundo.
Ο Ερντογάν και τα… «χαρούμενα» προγράμματα
Ο Ιλικαλί αρνείται να μιλήσει για πολιτική, αλλά είναι παραπάνω από σαφές ότι γνωρίζει πολύ καλά πώς να ικανοποιεί τους ισχυρούς και δεν διστάζει να αναρτήσει φωτογραφίες του ιδίου να παίζει μπάλα με τον Ερντογάν. Το πρώτο πράγμα που έκανε όταν πήρε το TV8 από έναν σύμμαχο του Ερντογάν το 2013 ήταν να κόψει το σκληροπυρηνικό ειδησεογραφικό τμήμα του για να κάνει… χώρο για πιο «χαρούμενα» προγράμματα.
Η αλήθεια είναι ότι οι σχέσεις του Ιλικαλί με τον Τούρκο πρόεδρο έχουν τροφοδοτήσει κατά καιρούς πάρα πολλά σενάρια, όπως και οι πηγές χρηματοδότησης της Acun Medya. Όμως, αυτό που είναι αδιαμφισβήτητο είναι ότι ο Ιλικαλί χρειάστηκε λιγότερο από δύο χρόνια για να κάνει το TV8 τηλεοπτική υπερδύναμη.
«Ο Ιλικαλί είναι ίσως ο μοναδικός μεγιστάνας στην Τουρκία που μπορεί να βγάζει λεφτά από τα media», αναφέρει ο Ceren Sozeri, ειδικός σε θέματα επικοινωνίας στο Πανεπιστήμιο Γαλατασαράι της Κωνσταντινούπολης, προσθέτοντας ότι παρ’ όλο που αυτό αποδεικνύει πως είναι άνθρωπος με ταλέντο και όραμα, δεν υπάρχει καμία αμφιβολία ότι βασικό ρόλο στην επιτυχία του παίζει και η στήριξη του Ερντογάν.
«Αν συνεχίσουμε με αυτόν τον ρυθμό, θα γίνουμε η μεγαλύτερη εταιρεία τηλεοπτικών παραγωγών στον κόσμο»
Το 2015, δύο χρόνια αφότου ο Ιλικαλί αγόρασε το TV8 έναντι 70 εκατ. δολαρίων, ένας άλλος σύμμαχος του Ερντογάν τού έδωσε 110 εκατ. δολάρια για να αποκτήσει το 30% του καναλιού. Σύμφωνα με τον ίδιο τον Ιλικαλί, η χρηματοδότησή του προερχόταν από προηγούμενες επιτυχίες και, κυρίως από μια έκδοση του «Deal or No Deal», ενός τηλεπαιχνιδιού που παρουσίαζε και στο οποίο συμμετείχαν διάσημοι ξένοι σταρ, όπως ο Μπρους Γουίλις και η Κριστίνα Αγκιλέρα.
Σε κάθε περίπτωση, για τον ίδιο τον Ιλικαλί το χρήμα παίζει τεράστιο ρόλο και σκοπεύει να εκμεταλλευθεί στο έπακρο κάθε πιθανή ευκαιρία.
«Το χρήμα είναι η βενζίνη μου και χρειάζομαι βενζίνη για να αναπτυχθώ», λέει, συμπληρώνοντας: «Αν συνεχίσουμε με αυτόν τον ρυθμό, θα γίνουμε η μεγαλύτερη εταιρεία τηλεοπτικών παραγωγών στον κόσμο».