ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ
Η ιστορική κλωστοϋφαντουργία Κλωσταί Πεταλούδας-Μουζάκης ανοίγει τις πύλες της στο κοινό. Αφορμή, η πρωτότυπη έκθεση που τιτλοφορείται (ευστόχως αλλά και ποιητικά), Το φαινόμενο της πεταλούδας.
Ο επιμελητής Κώστας Πρόπογλου δίνει την ευκαιρία στο κοινό να επισκεπτεί την ιστορική κλωστοϋφαντουργία «Πεταλούδα» στη λεωφόρο Κηφισού, που ιδρύθηκε από τον Ελευθέριο Μουζάκη το 1944 και λειτουργεί αδιάλλειπτα μέχρι σήμερα.
Το φαινόμενο της πεταλούδας
Ο επιμελητής προσκαλεί σαράντα έναν καλλιτέχνες σύγχρονης τέχνης να παρουσιάσουν έργα που ανταποκρίνονται στον χώρο (site-specific) και στο εννοιολογικό πλαίσιο (context-responsive). Το βιομηχανικό περιβάλλον με το ρετρο-φουτουριστικό χαρακτήρα του εμπνέει τους συμμετέχοντες καλλιτέχνες για να δημιουργήσουν εγκαταστάσεις χώρου, βίντεο, γλυπτά, ηχοτοπία και ζωγραφική.
Ο εννοιολογικός άξονας της έκθεσης αποτελεί ποιητική και αλληγορική μεταφορά του φαινομένου της πεταλούδα. Μια απειροελάχιστη μεταβολή στη ροή των γεγονότων οδηγεί συν τω χρόνω σε μια εξέλιξη της ιστορίας δραματικά διαφορετική από εκείνη που θα λάμβανε χώρα, αν δεν είχε συμβεί η μεταβολή.
Επιστροφή στην παράδοση και τη βιωσιμότητα επιχειρηματικά και καλλιτεχνικά
Η έκθεση έχει σημασία σε μια εποχή επιστροφής στην παράδοση, στη βιωσιμότητα και στα φυσικά υλικά. Σε παγκόσμια κλίμακα και με τη συμμετοχή μεγάλων επενδυτικών κεφαλαίων.
Πραγματοποιείται σε διάφορα σημεία του εργοστασίου, επιδιώκοντας να αναδείξει πώς συνδέεται άρρηκτα και με τη βιομηχανική ιστορία της Ελλάδας. Χώροι αποθήκευσης, αίθουσες με μηχανήματα, διάδρομοι και περάσματα θα συγκροτήσουν μια ροή συνειδησιακής και συναισθηματικής πορείας για τον θεατή.
Ο θεατής θα ταξιδέψει σε κόσμο όπου αρχιτεκτονική, μηχανές, κλωστές και πολυμεσικά έργα τέχνης συνυπάρχουν αρμονικά και αναπτύσσουν ενεργό διάλογο με το χωροχρόνο, αναδεικνύοντας συνάμα τη σχέση ανάμεσα στην Τέχνη και το Επιχειρείν.
Η φυσική υπόσταση του νήματοςως πρώτης ύλης αλλά και ως παράγωγου προϊόντος σε αναρίθμητες μορφές, αποτελεί αναφορά παράδοσης και εθνικής ταυτότητας σε πολλαπλά επίπεδα. Σχηματίζει και νοηματοδοτεί γεωγραφικούς προσδιορισμούς σε φυσικό και μετα-φυσικό επίπεδο ενώ παράλληλα λειτουργεί και ως εφαλτήριο συναισθηματικών συνάψεων. Τα στοιχεία αυτά απασχολούν τους εικαστικούς και αποτελούν έναν από τους βασικούς παρονομαστές του ρεπερτορίου τους.
Επιμειξία φανταστικού και πραγματικού
Έχοντας τη δυνατότητα να βρεθεί σε αυτούς τους χώρους, το κοινό θα αναλογιστεί, μεταξύ άλλων, την προοπτική της επαναβιομηχανοποίησης και της ισχυροποίησης της εγχώριας παραγωγής. Θα συλλάβει το συλλογικό όφελος που θα μπορούσε να προκύψει από αυτήν την εξέλιξη. Το ανθρώπινο δυναμικό, οι οικογένειες που εργάστηκαν εκεί, αποτελούν μεταφυσικά μέρος της έκθεσης.
Εν γένει, στους χώρους της έκθεσης επικρατεί επιμειξία πραγματικών και φαντασιακών στοιχείων. Η αίσθηση του θεατή θα επιρρεαστεί περαιτέρω και από το γεωγραφικό σημείο του εργοστασίου που ταυτίζεται με τον άξονα της αρχαίας πομπής των Ελευσίνιων Μυστηρίων επί της Ιεράς Οδού. Έτσι, η έκθεση φιλοδοξεί να οδηγήσει το φιλότεχνο κοινό σε νοήματα εσωτερικής επεξεργασίας, υπαρξιακής υφής και συναισθηματικής ανάτασης.
Καλλιτέχνες
Εοζέν Αγκοπιάν (Ελλάδα), Λυδία Ανδριώτη (Ελλάδα), Christina Anid (Γαλλία/Ελλάδα/Λίβανος), Άννα Αντάρτη (Ελλάδα), Κλίτσα Αντωνίου (Κύπρος), Ruth Asawa (Αμερική), Orit Ben Shitrit (Ισραήλ/ΗΠΑ/Μαρόκο), Robert Cahen (Γαλλία), Irene Carvajal (Κόστα Ρίκα/Αμερική), Ειρήνη Γκόνου (Ελλάδα), Susan Daboll (Αμερική), Λυδία Δαμπασίνα (Ελλάδα), Σοφία Ζαράρη (Ελλάδα), Ελένη Ζούνη (Ελλάδα), Michal Heiman (Ισραήλ), Kiana Honarmand (Ιράν/Αμερική), Pushpakaran Kadappath (Ινδία), Αννίτα Καλημέρη (Ελλάδα), Μαριάννα Κωνσταντή (Κύπρος), Μαρία Λοϊζίδου (Κύπρος), Ηλιοδώρα Μαργέλλου (Ελλάδα), Δέσποινα Μεϊμάρογλου (Ελλάδα), Στέλλα Μελετοπούλου (Ελλάδα), Μανώλης Μπαμπούσης (Ελλάδα), Εύα Νάθενα (Ελλάδα), Θεόδωρος Νούτσος (Ελλάδα), Sandra Osborne (Αμερική), Άντα Πετρανάκη (Ελλάδα), Λία Πέτρου (Ελλάδα), Pipilotti Rist (Ελβετία), Εύη Σαββαΐδη (Ελλάδα), Ισμήνη Σαμανίδη (Αγγλία/Ελλάδα), Δήμητρα Σκανδάλη (Ελλάδα), Δημήτρης Σκουρογιάννης (Ελλάδα), Franca Sonnino & Maria Jole Serreli (Ιταλία), Μαριάννα Στραπατσάκη (Ελλάδα), Νίκος Τρανός (Ελλάδα), Κλαίρη Τσαλουχίδου – Χατζημηνά (Ελλάδα), Alison Woods (Αμερική), Μαρία Ανδρομάχη Χατζηνικολάου (Ελλάδα).
Πληροφορίες
Το Φαινόμενο της Πεταλούδας
Επιμέλεια Κώστας Πρόπογλου
Ημέρες/ Ώρες λειτουργίας:
Πέμπτη – Παρασκευή – Σάββατο – Κυριακή: 15.30 – 20.30
21 Σεπτεμβρίου ως 22 Οκτωβρίου 2023
Πέμπτη – Παρασκευή – Σάββατο – Κυριακή: 15.30 – 20.30.
Κλωστοϋφαντουργία ΕΛ. Δ. Μουζάκης ΑΕΒΕΜΕ – «Πεταλούδα»
Λεωφόρος Κηφισού 41, 122 42, Αθήνα
Παρακαλούνται οι επισκέπτες να εισέρχονται στο χώρο της έκθεσης με πεζά κλειστά υποδήματα.
ΕΙΔΗΣΕΙΣ ΣΗΜΕΡΑ
- Αμερικανικό μαχητικό αεροσκάφος καταρρίφθηκε «κατά λάθος» στην Ερυθρά Θάλασσα
- Οι πέντε βασικές προτεραιότητες του ΥΠΕΘΟ για το 2025
- Χρηματιστήριο Αθηνών: Θετικό το αφήγημα και για το 2025, σύμφωνα με τους αναλυτές
- Τέλη κυκλοφορίας: Μέχρι 31 Δεκεμβρίου η πληρωμή – Δεν θα δοθεί παράταση δηλώνουν από το υπουργείο Οικονομικών