ΕΛΕΝΗ ΒΡΕΤΤΟΥ
What lies ahead:
AI in Business
Πώς η Τεχνητή Νοημοσύνη
αλλάζει το «business as usual»
Σταύρος Ιωάννου, Αναπληρωτής Διευθύνων Σύμβουλος, Group Chief Οperating Οfficer (COO) & Διεθνείς Δραστηριότητες της Τράπεζας Eurobank AE
Τώρα είναι η ώρα να ορίσουμε τόσο τη συνεργασία μας με την Τεχνητή Νοημοσύνη όσο και την πραγματικότητα που θα προκύψει, γράφουν ο πρώην πρόεδρος της Google, Eric Schmidt και ο Dan Huttenlocher του MIT, στο βιβλίο «Η Εποχή της ΤΝ». Ποια είναι όμως η νέα πραγματικότητα;
Σύμφωνα με επίκαιρες μελέτες, η ΤΝ έχει τη δυνατότητα να προσθέσει περισσότερα από €10 τρισ. ετησίως στην παγκόσμια οικονομία και να οδηγήσει τις επιχειρήσεις σε καλύτερες αποφάσεις, αύξηση των κερδών, της αποδοτικότητας και της παραγωγικότητας και, τελικά, σε νέα μοντέλα λειτουργίας. Ο κόσμος όπως τον ξέραμε αλλάζει και το Banking είναι ο τομέας υπηρεσιών που θεωρείται ότι θα επηρεαστεί περισσότερο από την ΤΝ σε σχέση με άλλους επιχειρηματικούς τομείς. H McKinsey εκτιμά ότι η ΤΝ θα μπορούσε να προσθέσει στο τραπεζικό σύστημα επιπλέον αξία μεταξύ $200 δισ. και $340 δισ. ετησίως, ή 2,8 έως 4,7% των συνολικών εσόδων του κλάδου, να αυξήσει την παραγωγικότητα και να διαμορφώσει νέες υπηρεσίες και διαδικασίες, ειδικά στα τμήματα της λιανικής τραπεζικής.
Η Τεχνητή Νοημοσύνη μπορεί να μεταμορφώνει γρήγορα το επιχειρηματικό τοπίο, ωστόσο η εφαρμογή της ενδέχεται να είναι αρκετά δύσκολη. Καταρχάς, οι εταιρείες θα δουν τα κέρδη τους να μειώνονται καθώς απαιτείται υψηλή αρχική επένδυση. Ενδεικτικά, μελέτες σημειώνουν πως οι επενδύσεις των τραπεζών σε gen AI αναμένεται να διαμορφωθούν σε $5,6 δισ. φέτος και συνολικά σε $85,7 δισ. έως το 2030. Οι άνθρωποι του κλάδου μας, παγκοσμίως, βλέπουν τις προοπτικές της χρήσης ΤΝ σε τρεις διαφορετικές κατηγορίες, σύμφωνα με έρευνα της AWS: στη βελτίωση της εμπειρίας των πελατών μέσα από chat bots, στην επιτάχυνση της ανάπτυξης με τη χρήση εργαλείων κωδικοποίησης και στη μείωση του βάρους που πέφτει στους εργαζομένους σε καθημερινές εργασίες. Οι προκλήσεις που υπάρχουν, όμως, πέραν του κόστους, είναι πολύ μεγάλες, όπως η ποιότητα και η διαθεσιμότητα δεδομένων, η περιπλοκότητα του αντικειμένου, η έλλειψη της κατάλληλης τεχνογνωσίας και, φυσικά, οι νομικοί και κυρίως οι ηθικοί προβληματισμοί που εγείρει η χρήση της ΤΝ.
Δεν πρόκειται, όμως, για μία εικόνα από το μακρινό μέλλον, αλλά για το αύριο που έρχεται με ορμή και που, όπως κάθε δομική αλλαγή, δεσμεύεται να αφήσει πίσω όσους δογματικά συνεχίσουν το «business as usual».
Στην Eurobank εδώ και τρεις δεκαετίες έχουμε αποδείξει πως το μόνο “business as usual” που διατηρούμε αμετάβλητο είναι ο στόχος μας να ξεχωρίζουμε για την καινοτομία και την πρωτοπορία μας, θέτοντας τη βέλτιστη εξυπηρέτηση και την ασφάλεια των πελατών μας στο επίκεντρο κάθε νέας στρατηγικής μας.
Παράλληλα με τη δυναμική αξιοποίηση των εργαλείων της ΤΝ, προετοιμάζουμε το δικό μας ισχυρό Responsible AI, σε συνεργασία με την Boston Consulting Group, προκειμένου να προσφέρουμε στους πελάτες μας όλες τις δυνατότητες της νέας εποχής με αξιοπιστία και υπευθυνότητα. Τι κάνουμε; Οι προτεραιότητες που έχουμε θέσει κατά τον σχεδιασμό των επόμενων βημάτων μας για την εισαγωγή εργαλείων ΤΝ στη λειτουργία μας, κινούνται σε 4 άξονες: Διαχείριση πωλήσεων/σχέσεων, Back office, Απάτες και AML, εξυπηρέτηση πελατών.
Στο πλαίσιο αυτό, έχουμε προσδιορίσει σαφείς στόχους, τρόπους εργασίας και πολυλειτουργικές ομάδες και μία δομή που διαπερνά το σύνολο του Ομίλου με στόχο την ορθή διαχείριση και υποστήριξη λύσεων GenAI στον Όμιλο Eurobank. Έτσι, μόνο την τελευταία τριετία, έχουμε διαθέσει άνω των €300 εκατ. στην Ελλάδα και στις θυγατρικές μας σε Κύπρο, Βουλγαρία, Λουξεμβούργο και Λονδίνο, για την αναβάθμιση τεχνολογικών υποδομών μας και έχουμε υιοθετήσει μία σειρά από εργαλεία της ΤΝ που προσφέρουν πρωτοποριακές και ευέλικτες λύσεις για τους πελάτες μας αλλά και για την ίδια την εσωτερική διαχείριση και λειτουργία μας. Ήδη, ανάμεσα σε άλλα, ολοκληρώσαμε το 2023 ένα τριετές πρόγραμμα ψηφιακού μετασχηματισμού μέσω της πρωτοποριακής πλατφόρμας Temenos στην Κύπρο, ενώ συνεργαζόμαστε με επιχειρήσεις – ηγέτες στους τομείς τους, όπως, με την Microsoft για την αξιοποίηση εργαλείων ΤΝ στο πρόγραμμα €πιστροφή, καθώς και με την Mintus που προσφέρει βέλτιστες επενδυτικές προτάσεις σε διαφορετικά χαρτοφυλάκια μέσω των δυνατοτήτων της ΤΝ.
Έτσι, φέρνουμε το αύριο σήμερα για όλους τους πελάτες και τους συνεργάτες μας, υποστηρίζοντας τις δραστηριότητές μας και διαχέοντας την ευημερία σε κάθε υφιστάμενη και νέα αγορά που έχει παρουσία η Eurobank.
Ο κ. Σταύρος Ιωάννου είναι Αναπληρωτής Διευθύνων Σύμβουλος, Group Chief Οperating Οfficer (COO) & Διεθνείς Δραστηριότητες της Τράπεζας Eurobank AE.