Ποινικές ευθύνες για τη μη υλοποίηση της σύμβασης  αναβάθμισης του  συστήματος σηματοδότησης -τηλεδιοίκησης  στο ελληνικό σιδηροδρομικό δίκτυο εντόπισε η Ελληνική Ευρωπαϊκή Εισαγγελία, προχωρώντας στην άσκηση κακουργηματικής δίωξης σε βάρος 23 προσώπων.

Πρόκειται για τη σύμβαση 717, η οποία ήρθε στο προσκήνιο μετά το πολύνεκρο δυστύχημα στα Τέμπη.

1

Το ελληνικό Γραφείο της Ευρωπαϊκής Εισαγγελίας που είχε ανασύρει από το αρχείο τη δικογραφία πριν από την τραγωδία, κατέληξε σε ενδείξεις ότι από τις παραλείψεις στη μη  εκτέλεση της συμβασης  προκληθεί ζημία στο ελληνικό δημόσιο και την Ευρωπαϊκή Ενωση που ξεπερνά τα 15 εκατομμύρια ευρώ.

Η ποινική  προκαταρκτική εξέταση  ολοκληρώθηκε μέσα σε 1 χρονο και μετά τις ανωμοτι εξηγήσεις των εμπλεκομένων, ασκήθηκε ποινική διωξη  για απάτη,  απιστία, ψευδή βεβαίωση ,με σκοπό τον παράνομο  προσπορισμό οφέλους , ηθική αυτουργία στην απάτη και τις ψευδείς βεβαιώσεις.

Η ποινική δίωξη ασκήθηκε σε βάρος:

  • 14 δημοσίων υπαλλήλων της ΕΡΓΟΣΕ, για απάτη σχετική με τις επιχορηγήσεις. Δύο εξ αυτών κατηγορούνται, επίσης, για ψευδή βεβαίωση με σκοπό τον προσπορισμό αθέμιτου οφέλους σε άλλον·
  • 4 δημοσίων υπαλλήλων της Ελληνικής Διαχειριστικής Αρχής του Επιχειρησιακού Προγράμματος Υποδομών Μεταφορών, Περιβάλλοντος και Αειφόρου Ανάπτυξης (ΕΥΔ/ΕΠ-ΥΜΕΠΕΡΑΑ), για απιστία κονδυλίων·
  • 5 νομίμων εκπροσώπων και υπαλλήλων της Αναδόχου Κοινοπραξίας, για ηθική αυτουργία σε απάτη σχετική με τις επιχορηγήσεις και ηθική αυτουργία σε ψευδή βεβαίωση με σκοπό τον προσπορισμό αθέμιτου οφέλους σε άλλον.

Οι κατηγορίες αφορούν την εκτέλεση της Σύμβασης για την αποκατάσταση του Συστήματος Σηματοδότησης-Τηλεδιοίκησης του σιδηροδρομικού τμήματος Αθήνα-Θεσσαλονίκη-Προμαχώνας, η οποία υπεγράφη το 2014, με προβλεπόμενη  ολοκλήρωση το 2016. Το 2019 υπογράφηκε Συμπληρωματική Σύμβαση, με την οποία τροποποιήθηκε το αρχικό  αντικείμενο της Σύμβασης 717. Η Συμπληρωματική Σύμβαση προέβλεπε την κατασκευή ενός εντελώς νέου συστήματος Σηματοδότησης με νέες μονάδες τηλεμετρίας, ώστε να είναι δυνατή η επικοινωνία και η μετάδοση δεδομένων μεταξύ των σιδηροδρομικών σταθμών, καθώς και από τους σιδηροδρομικούς σταθμούς στα κέντρα ελέγχου.

Και οι δύο Συμβάσεις συγχρηματοδοτήθηκαν από το Ταμείο Συνοχής της Ε.Ε., στο πλαίσιο του προγράμματος «Εκσυγχρονισμός Σηματοδότησης-Τηλεδιοίκησης και εγκατάσταση του Ευρωπαϊκού Συστήματος Ελέγχου Αμαξοστοιχιών (ETCS)», με την συνεισφορά της Ε.Ε. να ανέρχεται σε ποσοστό 85%.

Τα αποδεικτικά στοιχεία που συγκεντρώθηκαν  οδηγούν σύμφωνα με την αρμόδια εισαγγελική αρχή σε πλημμελή εκτέλεση της σύμβασης .

Προέκυψε ότι χορηγήθηκαν  επτά παράνομες παρατάσεις της αρχικής Σύμβασης, σύμφωνα με τις αποφάσεις του Διοικητικού Συμβουλίου της ΕΡΓΟΣΕ. Για το λόγο αυτό, 7 χρόνια μετά από την υπογραφή της Σύμβασης 717,  το έργο δεν είχε ακόμη ολοκληρωθεί.

Απί την  έρευνα εκτιμάται   ότι οι υπάλληλοι της Διαχειριστικής Αρχής, που ήταν υπεύθυνη για την διαχείριση των κονδυλίων, ενήργησαν κατά παράβαση των αρχών της χρηστής διαχείρισης αυτών των περιουσιακών στοιχείων. Κατά την εκτίμηση μάλιστα των εισαγγελέων  παρά το γεγονός ότι τα στοιχεία που υπέβαλαν οι υπάλληλοι της ΕΡΓΟΣΕ ήταν προδήλως μη ορθά και ελλιπή, οι δημόσιοι υπάλληλοι της Διαχειριστικής Αρχής ενέκριναν την χορήγηση των αντίστοιχων ενισχύσεων, προκαλώντας ζημία στα οικονομικά συμφέροντα της Ε.Ε. και του Ελληνικού Δημοσίου ύψους περιπου  15,6 εκατ. ευρώ.

Η Ευρωπαϊκή Εισαγγελία διαβίβασε στον αρμόδιο Ελληνα εισαγγελέα αντίγραφο της δικογραφίας  προκειμένου να ερευνηθεί η τυχόν τέλεσης της  πράξης της παράβασης καθήκοντος από τους Επιθεωρητές-Ελεγκτές της Ελληνικής Εθνικής Αρχής Διαφάνειας (ΕΑΔ) της Ελλάδας, στους οποίους ανατέθηκε από τις εθνικές Εισαγγελικές Αρχές η διενέργεια ελέγχου σχετικά με την εκτέλεση της Σύμβασης 717.

Η περαιτέρω έρευνα ανατέθηκε στην Ευρωπαία ανακρίτρια στην Ελλάδα Χριστίνα Σαλάππα.

Διαβάστε επίσης:

Βορίδης για οπαδική βία: Τα μέτρα, οι ευθύνες και η έρευνα για εγκληματικές οργανώσεις

Σε εφαρμογή από σήμερα το εορταστικό ωράριο

Καιρός: Θερμή εισβολή μέχρι την Πέμπτη