ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ
Σε αυτό τον χρονικό ορίζοντα τοποθετούν οι καλά γνωρίζοντες των διαδικασιών τις πρώτες αιτήσεις την ίδρυση μη κρατικών πανεπιστημίων στη χώρα.
Με το νομοσχέδιο να ψηφίζεται την επόμενη Παρασκευή, και τη συζήτηση στην Ολομέλεια να αναμένεται εκρηκτική, το επόμενο δίμηνο θεωρείται κρίσιμο για την εφαρμογή του νόμου.
Και δεν είναι μόνο για όσους θέλουν να τον αξιοποιήσουν αλλά και για όσους θέλουν να τον καταργήσουν. Το σενάριο προσφυγών αμέσως μετά τη ψήφιση του νόμου ή την έκδοση εξουσιοδοτικών αποφάσεων θεωρείται σχεδόν βέβαιο, με 1.300 πανεπιστημιακούς να έχουν ήδη υπογράψει ψήφισμα στο οποίο προειδοποιούν ότι θα προσφύγουν στο ΣτΕ.
Κρατική εποπτεία
Στο μέτωπο της κυβέρνησης και του Υπουργείου Παιδείας, οι μηχανές θα πρέπει να δουλέψουν στο «φουλ» τους επόμενους μήνες, καθώς επιβάλλεται μία σειρά από διαδικασίες, ώστε να ξεκινήσει η εκδήλωση ενδιαφέροντος.
Σύμφωνα με τον πρόεδρο της ΕΘΑΑΕ, της ανεξάρτητης αρχής που θα αξιολογήσει τα μη κρατικά πανεπιστήμια, Περικλή Μήτκα, κατά την τοποθέτησή του στη Βουλή, τα κριτήρια έχουν οριστεί σύμφωνα με την πιστοποίηση και την αξιολόγηση των δημοσίων πανεπιστημίων.
Αδειοδότηση, αξιολόγηση και πιστοποίηση, περιοδική αξιολόγηση, αξιολόγηση της ερευνητικής δραστηριότητας θα εφαρμοστούν με τα πρότυπα της ΕΘΑΑΕ και αναμένεται και η έκδοση ενός οδηγού το επόμενο διάστημα, που θα καθορίζει με σαφήνεια τις διαδικασίες.
Αν και οι επικριτές του νομοσχεδίου κατηγορούν το Υπουργείο Παιδείας ότι στις διατάξεις δεν διατυπώνεται ξεκάθαρα ο ρόλος της ΕΘΑΑΕ, ούτε και η σαφής πιστοποίηση του ξένου πανεπιστημίου καθώς έγιναν αλλαγές από το αρχικό κείμενο της διαβούλευσης, πηγές από την ανεξάρτητη Αρχή επιμένουν στο mononews.gr ότι όλες οι διαδικασίες θα ακολουθήσουν τους ίδιους ελέγχους που εφαρμόζονται και στα δημόσια πανεπιστήμια.
«Η διαδικασία συγκέντρωσης όλων αυτών των εγγράφων δεν θα είναι και η πιο εύκολη. Θα δούμε πόσο έτοιμα είναι τα ξένα πανεπιστήμια. Υπολογίζουμε ότι κοντά στο καλοκαίρι θα έχουμε τις πρώτες αιτήσεις», αναφέρουν.
Σχετικά με τις διαδικασίες, περιγράφουν ότι αρμόδιες επιτροπές ανά επιστημονικό αντικείμενο θα αξιολογήσουν τα προγράμματα σπουδών -η ίδια διαδικασία προβλέπεται στην περίπτωση των δημόσιων πανεπιστημίων-, με την ΕΘΑΑΕ να λαμβάνει τον φάκελο με τα απαραίτητα δικαιολογητικά, να ελέγχει την πληρότητά του και να προωθεί στις αρμόδιες επιτροπές να ελέγξουν τα ακαδημαϊκά κριτήρια.
Τα παραρτήματα θα πρέπει στο τέλος του έτους να υποβάλλουν έκθεση πεπραγμένων, ενώ προβλέπεται η ανεξάρτητη Αρχή να μπορεί να εισηγηθεί την ανάκληση της άδειας αν δεν πληρούνται στα αρχικά κριτήρια, με σχετική διάταξη να υπογραμμίζει τον μη κερδοσκοπικό χαρακτήρα του Ιδρύματος, ο οποίος αν δεν τηρείται θα σταματήσει να λειτουργεί το παράρτημα.
Το μητρικό πανεπιστήμιο θα πρέπει να βρίσκεται και στο μητρώο του ΔΟΑΤΑΠ, του φορέα που αναγνωρίζει τα πτυχία από Ιδρύματα του εξωτερικού.
Αμφιβολίες περί συνταγματικότητας
Ακόμα και οι υποστηρικτές ιδιωτικών πανεπιστημίων, έχουν εκφράσει προβληματισμούς σχετικά με το νομοσχέδιο.
«Βάζω φαρδιά πλατιά την υπογραφή μου και σας κοιτώ στα μάτια λέγοντας ότι η χώρα θα γίνει καλύτερη με την πρωτοβουλία μας αυτή», είπε ο υπουργός Παιδείας κ. Κυριάκος Πιερρακάκης για το νομοσχέδιο με τίτλο «Ενίσχυση του Δημόσιου Πανεπιστημίου – Πλαίσιο λειτουργίας μη κερδοσκοπικών παραρτημάτων ξένων πανεπιστημίων», την περασμένη Παρασκευή.
Αν και οι πρώτες ευκαιρίες έχουν ήδη διαφανεί με μεγάλα κυπριακά Πανεπιστήμια να έχουν εκδηλώσει ενδιαφέρον και άλλα τόσα να κάνουν έρευνα αγοράς -έστω και σε αρχικό στάδιο- αξιολογώντας το νέο πεδίο δράσης που ανοίγεται στην Ελλάδα, οι φωνές που επιμένουν ότι το νομοσχέδιο είναι αντισυνταγματικό ή αμφίβολης και αμφιλεγόμενης συνταγματικότητας, προκαλούν νευρικότητα σε κάποιους μου μπορεί να σκέφτονται μία τέτοια κίνηση.
Πολλοί είναι εκείνοι που υποστηρίζουν ότι η αναθεώρηση του άρθρου 16 θα έλυνε όλα τα ζητήματα που ανακύπτουν από το νομοσχέδιο.
Η επένδυση που απαιτείται είναι μεγάλη και ιδιαίτερα ριψοκίνδυνη σε περίπτωση που τίθενται ζητήματα συνταγματικότητας.
«Μπορείτε να ψηφίσετε όσους νόμους θέλετε. Έχετε την πλειοψηφία. Εμείς θα πούμε τη γνώμη μας εκεί και τότε που πρέπει, σε εκείνους που θέλουν και πρέπει να ακούσουν τα ζητήματα συνταγματικότητας των διατάξεων ενώπιον των αρμοδίων οργάνων που δεν είναι μόνο η βουλή αλλά είναι και τα ελληνικά δικαστήρια», προειδοποίησε κατά την τοποθέτησή του στην ακρόαση φορέων ο Δημήτρης Βερβεσός, εκπροσωπώντας την Ολομέλεια των Προέδρων των Δικηγορικών Συλλόγων.
Το ερώτημα των διδάκτρων
Ένα ακόμα θέμα που συζητείται εντόνως, ιδίως στις επιχειρήσεις που δραστηριοποιούνται στον χώρο του επαγγελματικού προσανατολισμού για μαθητές, είναι το ύψος των διδάκτρων.
Μέχρι στιγμής οι πληροφορίες κάνουν λόγο για κυπριακά πανεπιστήμια τα οποία προσβλέπουν στην ίδρυση δημοφιλών σχολών, όπως Ιατρικές και Νομικές.
Τα δίδακτρα είναι ιδιαίτερα υψηλά και μεταξύ των γονέων επικρατεί η ανησυχία ότι στον εναλλακτικό δρόμο που θα ανοίξει στην Τριτοβάθμια Εκπαίδευση, δεν θα έχει πρόσβαση ένα μεγάλο μέρος αυτών.
Η αντίδραση των κολλεγίων στο νέο νόμο είναι άλλη μία παράμετρος για το νέο τοπίο στην Τριτοβάθμια Εκπαίδευση. Όσοι θελήσουν την επόμενη ημέρα να ιδρύσουν μία νέα μη κερδοσκοπική νομική οντότητα ώστε να ανέβουν από το επίπεδο της μεταλυκειακής στην Τριτοβάθμια Εκπαίδευση, αναμένεται ότι θα προχωρήσουν με τη σειρά τους σε αύξηση διδάκτρων, λόγω της αναβάθμισής τους.
Διαβάστε επίσης:
ΠΑΣΟΚ: Θα εξυπηρετήσουμε με κάθε κόστος το συμφέρον ενός σύγχρονου δημόσιου πανεπιστημίου
Δεκτό επί της αρχής το ν/σ για τα μη κρατικά πανεπιστήμια
ΕΙΔΗΣΕΙΣ ΣΗΜΕΡΑ
- ΟΗΕ: Οι ερευνητές ζητούν εξουσιοδότηση για να ξεκινήσουν το έργο τους επί του πεδίου στη Συρία
- Συρία-Τουρκία: Όλα τα όπλα της χώρας θα τεθούν υπό κρατικό έλεγχο, δήλωσε ο νέος ηγέτης της Συρίας
- Σερβία: Μεγάλη διαδήλωση των φοιτητών στο Βελιγράδι κατά της διαφθοράς στον κρατικό μηχανισμό
- ΗΠΑ: Ποιον επέλεξε ο Τραμπ για επικεφαλή του Οικονομικού Συμβουλίου του