Στον ορισμό νέου πραγματογνώμονα φαίνεται πως θα προχωρήσει ο ειδικός ανακριτής για τη διερεύνηση του δυστυχήματος των Τεμπών.

Σύμφωνα με τελευταίες πληροφορίες, ο ανακριτής μετά την πραγματογνωμοσύνη του τεχνικού συμβούλου που ορίστηκε από συγγενείς θυμάτων, που έχει διαφορετική προσέγγιση σε πολλά θέματα, σε σχέση με την πραγματογνωμοσύνη που ορίστηκε από τη δικαιοσύνη, αναμένεται να προχωρήσει άμεσα σε ορισμό νέου πραγματογνώμονα.

Επιπλέον, οι πληροφορίες αναφέρουν ότι ο εφέτης ανακριτής θα ορίσει νέο πραγματογνώμονα για να απαντηθούν όλα τα αναπάντητα ως σήμερα ερωτήματα, κυρίως σε σχέση με την έκρηξη που συνόδευσε τη σύγκρουση των μοιραίων τρένων. Σύμφωνα με τις ίδιες πληροφορίες ο νέος πραγματογνώμονας θα προέρχεται από το Εθνικό Μετσόβιο Πολυτεχνείο.

Την ίδια ώρα, έχουν υποβληθεί στον εφέτη ανακριτή αιτήματα από συγγενείς θυμάτων για άμεση αποστολή της εύφλεκτης ύλης σε ειδικό εργαστήριο του Καναδά που μπορεί με ασφάλεια να πιστοποιήσει τί ήταν και αν συνέβαλε στην τραγωδία, αίτημα που εξετάζεται σοβαρά από την ανάκριση, όπως επίσης και εκείνο που αφορά σε βίντεο, τμήματα των οποίων έχουν σβηστεί, δυσκολεύοντας την πλήρη αποτύπωση της πορείας του μοιραίου τρένου.

Για τα βίντεο η ανακριτική έρευνα προσανατολίζεται να σταλούν προσεχώς σε ειδικό εργαστήριο στο Λονδίνο που μπορεί να επανακτήσει όλα τα σβησμένα δεδομένα.

Πάντως, σε σχέση με τον χρόνο έναρξης της δίκης για την τραγωδία των Τεμπών, πηγές αναφέρουν ότι μπορεί να ξεκινήσει αρχές Ιουνίου.

Πού εντοπίστηκε ξυλόλιο

Ο μεγαλύτερος γρίφος για τους αναλυτές που προσπαθούν να αποκωδικοποιήσουν τα στοιχεία από το σιδηροδρομικό δυστύχημα των Τεμπών είναι μέχρι σήμερα η ανάφλεξη που έχει καταγραφεί σε βίντεο μετά τη σύγκρουση των δύο αμαξοστοιχιών. Το σημείο όπου εντοπίζεται ότι ξεκινάει η φωτιά είναι μεταξύ της πρώτης θέσης και του κυλικείου και μετά στο βαγόνι 2, όπου οι φλόγες καίνε για περίπου 20 με 25 λεπτά.

Με δεδομένο ότι μόλις πέρσι τον Σεπτέμβριο συστάθηκε η Επιτροπή Διερεύνησης Σιδηροδρομικών Ατυχημάτων, η σύγκρουση των δύο τρένων στα Τέμπη αρχικά ερευνήθηκε ως τροχαίο, με αποτέλεσμα να μη γίνουν οι απαραίτητες μετρήσεις και αναλύσεις ουσιών από τον τόπο του συμβάντος αμέσως μετά τη σύγκρουση.

Είχε ήδη περάσει ένας μήνας όταν οι τεχνικοί σύμβουλοι των οικογενειών των θυμάτων μαζί με τη Χημική Υπηρεσία Λάρισας πήραν δείγματα από τον τόπο της τραγωδίας στα οποία το Γενικό Χημείο του Κράτους στην έκθεσή του, που έχει συμπεριληφθεί στη δικογραφία, αποκάλυπτε ότι είχε εντοπιστεί η ουσία ξυλόλιο.

Η ουσία αυτή χρησιμοποιείται στη χημική βιομηχανία, αλλά και στη νόθευση καυσίμων, και οι πραγματογνώμονες των οικογενειών επιμένουν να διερευνηθεί από τη Δικαιοσύνη το ενδεχόμενο το εμπορικό τρένο να μετέφερε διαλύτες, καθώς το λαθρεμπόριό τους είναι ευρέως διαδεδομένο.

Επτά μήνες μετά

Με καθυστέρηση επτά μηνών από την πρώτη αυτοψία της 29ης Μαρτίου, στις 25 Οκτωβρίου 2023, οι τεχνικοί σύμβουλοι των οικογενειών, που επέμεναν για την έρευνα αυτή, μαζί με τους ειδικούς της Χημικής Υπηρεσίας Λάρισας επέστρεψαν στον τόπο του δυστυχήματος για νέο δειγματοληπτικό έλεγχο.

Τη δεύτερη φορά η έρευνα έγινε στο σημείο του δυστυχήματος με σκαπτικό μηχάνημα που αφαίρεσε το τσιμέντο με το οποίο καλύφθηκε η περιοχή μετά τη σύγκρουση. Λήφθηκαν όμως δείγματα και από τα ίδια επτά σημεία όπου είχε ανιχνευτεί ξυλόλιο, το οποίο δεν εντοπίστηκε ξανά. Αυτό αποδεικνύει, σύμφωνα με τους τεχνικούς συμβούλους, ότι δεν πρόκειται για μόνιμο φαινόμενο, όπως ρύπανση του περιβάλλοντος, για την οποία είχε γίνει λόγος, γιατί σε αυτήν την περίπτωση θα έπρεπε πάντα να ανιχνεύεται ξυλόλιο στην περιοχή. Αντίθετα, φαίνεται ότι η ύποπτη ουσία βρισκόταν εκεί μόνο μετά το σιδηροδρομικό δυστύχημα.

Η δεύτερη αυτή έρευνα είχε επεκταθεί και στα συντρίμμια των αμαξοστοιχιών που φυλάσσονται στην περιοχή Κουλούρι, όπου είχε εντοπιστεί με καθυστέρηση και βιολογικό υλικό επιβατών. Λόγω του μεγάλου διαστήματος που μεσολάβησε, ωστόσο, δεν στάθηκε δυνατό να ταυτοποιηθούν τα ευρήματα με τη μέθοδο του DNA.

Σβήστηκαν τα βίντεο

Η μοναδική ελπίδα να προκύψουν χρήσιμες πληροφορίες για το φορτίο του εμπορικού τρένου, πάντως, ήταν να γίνει ανάλυση σε ειδικά εργαστήρια των βίντεο από τους σταθμούς όπου πέρασε η αμαξοστοιχία πριν συγκρουστεί με το Intercity στην κοιλάδα των Τεμπών και να φανεί αν εκτός των υλικών που είχαν δηλωθεί μετέφερε κάποιο επιπλέον ύποπτο φορτίο.

Ωστόσο, καμία εικόνα του εμπορικού τρένου από την ώρα που αναχώρησε από τη Θεσσαλονίκη μέχρι τη στιγμή της σφοδρής σύγκρουσης δεν έχουν στη διάθεσή τους οι Αρχές, σε αντίθεση με την επιβατική αμαξοστοιχία που είναι καταγεγραμμένη σε εικόνα μέχρι και τον σταθμό της Λάρισας και τα βίντεο αυτά είναι μέρος της δικογραφίας. Τα βίντεο των σταθμών, σύμφωνα με τον κανονισμό, διαγράφονται ύστερα από 15 ημέρες και -άγνωστο γιατί- δεν ζητήθηκε να «σωθούν» ύστερα από ένα τέτοιο δυστύχημα.

Ο ανακριτής που χειρίζεται την υπόθεση ζήτησε να γίνει ειδική επεξεργασία, ώστε να ανακτηθούν, αν είναι εφικτό, τα επίμαχα βίντεο, ωστόσο η επεξεργασία ολοκληρώθηκε χωρίς οι ειδικοί να καταφέρουν να επαναφέρουν τα πλάνα.

Η πλευρά των οικογενειών των θυμάτων επιμένει να εξαντληθεί κάθε δυνατότητα στη διερεύνηση των αιτιών της τεράστιας ανάφλεξης και της φωτιάς, αφού διαπιστωμένα, σύμφωνα με τα ιατροδικαστικά ευρήματα, ήταν η αιτία θανάτου για τουλάχιστον έναν από τους επιβάτες, καθώς κάποιοι είχαν τραυματιστεί από τη σύγκρουση και δεν μπορούσαν να εγκαταλείψουν έγκαιρα το τρένο.

Διαβάστε επίσης:

Βουλγαρία: Βασίζεται στην ΕΤΕπ για τη χρηματοδότηση του διαδρόμου που συνδέει Αλεξανδρούπολη με Δούναβη

Ασφαλιστική ικανότητα: Ολα όσα πρέπει να ξέρετε σε 10 ερωτήσεις – απαντήσεις

Νέος πόλεμος Βίκτωρα Ρέστη – Amanda Staveley: Θέλει να με οδηγήσει σε πτώχευση λέει η επιχειρηματίας