ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ
Περιεχόμενα
Τη σύγχρονη εποχή, ο όρος «κανονικότητα» δοκιμάζεται και βάλλεται από τη καινούργια γενιά των ευαισθητοποιημένων νέων. «Κανονικός» δεν υπάρχει, η συμπερίληψη αποτελεί προϋπόθεση της πολιτικής ορθότητας. Η Στέλλα Καπεζάνου συμμετέχει σε ομαδική έκθεση στο πνεύμα του αυριανού κόσμου, που σε αδρές γραμμές σχηματίζεται από τώρα.
Τιτλοφορείται χαρακτηριστικά Στίγμα/Stigma. Τριάντα πέντε εικαστικοί εκθέτουν τα έργα τους στους εμβληματικούς χώρους του Ψυχιατρικού Νοσοκομείου Αττικής «Δρομοκαΐτειο» (Άγιος Ισίδωρος και Δάφτσειο).
Η έκθεση διοργανώνεται από τη δεύτερη Υγειονομική Περιφέρεια Πειραιώς και Αιγαίου στο πλαίσιο του ευρύτερου συμποσίου για την τέχνη και την υγεία. Η επιμέλεια της ομαδικής έκθεσης ανήκει στους Αλέξανδρο Κασσανδρινό και Κωνσταντίνο Κανταρτζή.
Σε βαθιά νερά
Τριάντα πέντε διακεκριμμένοι εικαστικοί με διαφορική τεχνοτροπία, βυθίζονται σε βαθιά νερά. Αφετηρία για τη δημιουργία των έργων τους, η θέση ότι τα ανθρώπινα γνωρίσματα χρωματίζονται αρνητικά μέσα από τις κοινωνικές διεργασίες, που δημιουργούν αποκλεισμούς. Γιατί και πώς κάποιοι άνθρωποι θεωρείται ότι παρεκκλίνουν «από τη νόρμα»;
Συμμετέχουν οι γνωστοί καλλιτέχνες:
Δημήτρης Αληθεινός, Kανέλλα Αράπογλου, Παυλίνα Βαγιωνή, Λυδία Βενιέρη, Στέλλα Βουλγαράκη, Αλέξανδρος Γεωργίου, Ελλάδα Δαμιανού, Farida El Gazzar, Μαρία Ευσταθίου, Ρόζα Ζεϊντάν, Θοδωρής Θεοδωρίδης, Κωνσταντίνος Κανταρτζής, Στέλλα Καπεζάνου, Κωνσταντίνα Καρλή, Δάφνη Κλάγκου, Μαρίνα Κομπατσιάρη, Παρασκευή Κούκκου, Φίλιππος Κούτρικας, Μαρίνα Κροντηρά, Έλενα Κυρκιλή, Βαρβάρα Λιακουνάκου, Ρενάτα Μεθενίτη, Mαργαρίτα Μυρογιάννη, Παναγιώτης Νέζης, Θεόδωρος Παπαγιάννης, Άννα Παπαδοπούλου, Σοφία Παπαδοπούλου, Φωτεινή Πούλια, Άννη Ρήγα, Ευτυχία Σγουρού, Ζωή Σκλέπα, Θεόδωρος Σταματογιάννης, Πάνος Φαμέλης, Άννα Φαφαλιού, Έφη Χαλιορή, Κωνσταντίνος Χύτας, Τζίμης Χύτας.
Περιθωριοποίηση
Με τα διάφορα εικαστικά τους μέσα, οι καλλιτέχνες συνέθεσαν έργα που ανοίγουν διάλογο με τους υγειονομικούς της δεύτερης υπηρεσίας. Και το κυριότερο, συνομιλούν με ασθενείς των δύο μεγαλύτερων Ψυχιατρικών Νοσοκομείων της Επικράτειας.
Μέσα σε αυτές τις δομές, η διαφορετικότητα, η παρέκκλιση από αυτό που θεωρείται «φυσιολογικό», συνεπάγεται τον στιγματισμό και ενδεχομένως την περιθωριοποίηση.
Η κοινωνική τάξη, το φύλο, η εθνότητα, το χρώμα του δέρματος, ο σεξουαλικός προσανατολισμός, η αρτιμέλεια, η υγεία, η εξωτερική εμφάνιση, το επιβαρυμένο παρόν ή παρελθόν εξυφαίνουν το κοινωνικό πλαίσιο.
Ορισμένοι άνθρωποι φαίνεται ότι δεν πληρούν τους βασικούς κανόνες αρμονικής ύπαρξης μέσα σε αυτό βάσει κοινωνικών κριτηρίων. Το διακριτικό τους γνώρισμα μετατρέπεται σε καθοριστικό στοιχείο για τη συγκρότηση της ταυτότητάς τους. Η ταυτότητά τους φθείρεται ή αλλοτριώνεται.
Οι ανθρώπινες κοινωνίες με απάνθρωπη, αδυσώπητη σκληρότητα ενίοτε, τούς τοποθετεί έξω από τα αποδεκτά όριά της. Εντάσσοντάς τους σε μια κατηγορία όντων που θεωρούνται λίγοτερο ανθρώπινα…
Παράλληλα με τα έργα της έκθεσης, διοργανώνονται ημερίδες με την συμμετοχή πανεπιστημιακών, ερευνητών, επιστημόνων.
Ψυχρή οικειότητα
Τα έργα της Στέλλας Καπεζάνου διακρίνονται για την αποστασιοποιημένη οικειότητα που χαρακτηρίζουν το ύφος σε σχέση με το υποκείμενο.
Δημιουργεί συνθέσεις πολυπρόσωπες με ημίγυμνες ή γυμνές φιγούρες, που βασίζονται σε σκηνοθετημένες φωτογραφήσεις της. Μοιάζουν με αφηγηματικά tableaux vivants με πρωταγωνιστές άνδρες και γυναίκες που ζουν στην αφθονία.
Ματαιοδοξία
Θερμά χρώματα που «πυρακτώνονται» ακόμη περισσότερο όπως τα συγκεντρώνει στη σύνθεσή της, λόγω του μεγέθους των ταμπλώ στα οποία εκθέτει τα έργα της. Αποτυπώνουν οικείες στιγμές ανθρώπων, με το βλέμμα του ηδονοβλεψία, με παρατήρηση εντατική αλλά συναισθηματικά αμμέτοχη.
Διακρίνεται στη στάση της η λεπτή ειρωνεία και διάθεση σκωπτική. Η Στέλλα Καπεζάνου με εξαιρετική δεξιοτεχνία πλαγιοκοπεί και απογυμνώνει τις σύγχρονες σχέσεις. Την επιφανειακή, ευκαιριακή αλληλεπίδραση ανάμεσα στα δύο φύλα. Επικρίνει τη στείρα αρρενωπότητα και την εξουσιαστιακή θέση των ανδρών και την τρωτή τους δύναμη. Μέσα στη χαρά των χρωμάτων και τη χλιδή υποφώσκει η μοναξιά του σύγχρονου ανθρώπου, που αποδίδεται με εξαιρετική λεπτότητα και ακρίβεια.
Πάνω από όλα, με χαρακτηριστικά εκρηκτική και αναθεωρημένη ποπ τεχνοτροπία, η Στέλλα Καπεζάνου διαγράφει την κενή αυταρέσκεια, τη ματαιοδοξία την αυταπάτη του σύγχρονου ανθρώπου.
Σωματική αυτονομία
Το μεγάλο έργο της προυπήρχε από τη θεματική ενότητα που πραγματεύεται τα τελευταία χρόνια (selfish love). Το μικρό όμως δημιουργήθηκε ειδικά για την έκθεση και ονομάζεται χαρακτηριστικά, Στίγμα.
Φέτος η Στέλλα Καπεζάνου απέσπασε καλλιτεχνική υποτροφία από το Ίδρυμα Fullbright. Για το διεθνές πρόγραμμα φιλοξενίας καλλιτεχνών στο Sante Fe Arts Insitute στο Νέο Μεξικό των ΗΠΑ.
Σκοπεύει να διερευνήσει περαιτέρω ζητήματα φύλου και σωματικής αυτονομίας.
Πληροφορίες
«ΣΤΙΓΜΑ- STIGMA»
35 εικαστικοί συνομιλούν καλλιτεχικά με ασθενείς Ψυχιατρικών Ιδρυμάτων και υγειονομικούς
ΔΡΟΜΟΚΑΙΤΕΙΟ Ψ.Ν.Α.
Επιμέλεια Αλέξανδρου Κασσανδρινού, Κωνσταντίνου Κανταρτζή
Διοργανωτής: 2η ΔΥΠε Πειραιώς και Αιγαίου
Εγκαίνια Έκθεσης : Τρίτη 10 Οκτωβρίου 2023, 18:00- 21:00
Διάρκεια έκθεσης: 10-29 Οκτωβρίου 2023 (ώρες λειτουργίας 12:00- 20:00)
Οι παράλληλες δράσεις και ημερίδες θα πραγματοποιηθούν από τις 10 έως 29 Οκτωβρίου 2023.
Δρομοκαΐτειο Ψ.Ν.Α. –Ιερά Οδός 343, Χαϊδάρι (Κτήρια: Δάφτσειο, Άγιος Ισίδωρος)
Διαβάστε επίσης:
Φαίνη Χατζηαθανασιάδου: «Γνωρίζουμε τι σημαίνει δουλειά»
Το Μουσείο Μπενάκη με την Cabana: Παράδοση, τέχνη, δωρεά
Μαρία Μπόμπολα: Ζοφερό μέλλον χωρίς αίθουσες σινεμά
──────────────────
Αυτοδιοικητικές εκλογές 2023
ΕΙΔΗΣΕΙΣ ΣΗΜΕΡΑ
- Τουρκία: Αρνήθηκε τη χρήση του εναέριου χώρου της στο αεροσκάφος του προέδρου του Ισραήλ
- Αθήνα: Άνοιξαν οι σταθμοί «Πανεπιστήμιο», «Σύνταγμα», «Ευαγγελισμός» και «Μέγαρο Μουσικής»
- Πολυτεχνείο: Ολοκληρώθηκε η μεγάλη πορεία στην Αθήνα – Τουλάχιστον 25.000 οι διαδηλωτές (Upd)
- ΗΠΑ: Σύμφωνα με τους New York Times ο Μπάιντεν έδωσε το πράσινο φως στους Ουκρανούς να χτυπήσουν με πυραύλους μεγάλου βεληνεκούς τη Ρωσία