Αντισυνταγματική έκρινε το Συμβούλιο της Επικρατείας τη διάταξη νόμου του 2019 που δεν υπολογίζει την προϋπηρεσία στην ιδιωτική εκπαίδευση στους διαγωνισμούς του ΑΣΕΠ για την πρόσληψη εκπαιδευτικών στα δημόσια σχολεία.
Έτσι το Ανώτατο Δικαστήριο ακύρωσε προκηρύξεις διαγωνισμών κατά το μέρος που αφορούν στη μη προσμέτρηση της προϋπηρεσίας των υποψηφίων στον ιδιωτικό τομέα.
“Δεν μπορεί να αγνοείται παντελώς η προϋπηρεσία στα ιδιωτικά σχολεία εφόσον ο ίδιος ο νόμος αποδίδει ιδιαίτερη σημασία στην εκπαιδευτική εμπειρία”, αναφέρουν χαρακτηριστικά στο σκεπτικό τους οι ανώτατοι δικαστές.
Με 4 αποφάσεις (1251-1254/2024), η Ολομέλεια του ΣτΕ έβαλε τέλος στο δυσμενές για τους εκπαιδευτικούς που προέρχονται από την ιδιωτική εκπαίδευση, καθεστώς, με τη μη αναγνώριση της προϋπηρεσίας τους.
Η Ολομέλεια έκρινε αντίθετη στις συνταγματικές αρχές της ισότητας και της αξιοκρατίας τη διάταξη του νόμου 4589/2019 (επί κυβερνήσεως ΣΥΡΙΖΑ) που εξαιρεί από τη διαδικασία της μοριοδότησης στους διαγωνισμούς την εμπειρία των εκπαιδευτικών σε ιδιωτικά σχολεία.
Με τον επίδικο νόμο προβλέπεται σύστημα προσλήψεων εκπαιδευτικών στη δημόσια εκπαίδευση, με μοριοδότηση προσόντων που βασίζεται σε σημαντικό βαθμό στο κριτήριο της εκπαιδευτικής προϋπηρεσίας, το οποίο δηλώνει την εμπειρία του υποψήφιου.
Ο νομοθέτης έθεσε ως κριτήριο, μεταξύ άλλων, για την επιλογή των εκπαιδευτικών την εμπειρία του υποψηφίου ως αναπληρωτή στη δημόσια εκπαίδευση, μόνο δε κατ’ εξαίρεση και στην ιδιωτική και αυτό λόγω της συνεισφοράς των εκπαιδευτικών ως αναπληρωτών στη δημόσια εκπαίδευση.
Όπως αναφέρουν οι δικαστές του ΣτΕ στο σκεπτικό των αποφάσεων τους:
“Είναι κατ’ αρχήν νόμιμο ο νομοθέτης να διαφοροποιεί την προϋπηρεσία που έχει παρασχεθεί στη δημόσια εκπαίδευση σε σχέση με εκείνην που έχει παρασχεθεί στην ιδιωτική, όμως, εφ’ όσον η προϋπηρεσία αποτελεί κριτήριο επιλογής σύμφωνο με τις αρχές της ισότητας και αξιοκρατίας, η καθ’ ολοκληρίαν μη μοριοδότηση της προϋπηρεσίας στην ιδιωτική εκπαίδευση, με ορισμένες μόνο εξαιρέσεις, παραβιάζει τις συνταγματικές αρχές της ισότητας και της αξιοκρατίας καθώς και το σκοπό του νόμου για διορισμό στη δημόσια εκπαίδευση των πιο άξιων και έμπειρων.”
Θεμιτή μεν η ενίσχυση στη μοριοδότηση των εχόντων προϋπηρεσία στο Δημόσιο, όχι επιτρεπτή δε η ολοκληρωτική μη αναγνώριση της εμπειρίας των ιδιωτών δασκάλων και καθηγητών. Αναφέρεται στο σκεπτικό των αποφάσεων:
“Είναι μεν θεμιτό ο νομοθέτης να ενισχύει όσους έχουν υπηρετήσει ως αναπληρωτές ή ωρομίσθιοι στην δημόσια εκπαίδευση και να προβλέπει ευνοϊκότερο τρόπο υπολογισμού της προϋπηρεσίας τους έναντι της παρασχεθείσας στον ιδιωτικό τομέα, ωστόσο δεν μπορεί να αγνοεί παντελώς την προϋπηρεσία στην ιδιωτική εκπαίδευση, δοθέντος μάλιστα ότι το σύστημα προσλήψεων του ν. 4589/2019 αποδίδει ιδιαίτερη σημασία στην εκπαιδευτική εμπειρία.”
Διαβάστε επίσης
Θάνατος στο λουνα παρκ Χαλκιδικής: Στην εισαγγελέα του Αρείου Πάγου ξανά ο πατέρας
Δημήτρης Λιγνάδης: Τον Μάρτιο του 2025 η δίκη – Αναβλήθηκε για 2η φορά