Κώστας Θεοδωρακάκης
Σήμερα, Παρασκευή θα οδηγηθούν στο Αυτόφωρο Τριμελές Πλημμελειοδικείο οι επτά κατηγορούμενοι για το θανάσιμο τραυματισμό του Κώστα Θεοδωρακάκη, του εικονολήπτη που σκοτώθηκε από σαΐτα εν ώρα καθήκοντος, προκειμένου να δικαστούν. Πρόκειται για 6 μέλη του μπουλουκιού, καθώς και το δημοτικό σύμβουλο Νίκο Μπασακίδη, οι οποίοι οδηγήθηκαν στην ασφάλεια λίγο μετά το τέλος του σαïτοπολέμου και τον τραγικό χαμό του 53χρονου. Η δίκη έχει προγραμματιστεί για τη 1 το μεσημέρι.
Λίγο πριν την έναρξη της δίκης, ο 62χρονος «αρχηγός» του μπουλουκιού του Αγίου Σίδερη, προχώρησε σε δηλώσεις, μέσα του πληρεξούσιου δικηγόρου του, Αντώνη Κατσά, βάσει των οποίων γνωστοποίησε τα εξής σχετικά με το θάνατο του εικονολήπτη κατά της διάρκεια του σαïτοπολέμου:
«Είμαι συγκλονισμένος από τον θάνατο ενός συνανθρώπου μου με αυτό τον τραγικό τρόπο και εκφράζω τα ειλικρινή μου συλλυπητήρια στην οικογένειά του. Επειδή την ζωή την πέρασα μέσα στα γιαπιά σαν οικοδόμος, με σκληρή δουλειά και ιδρώτα για να μεγαλώσω τα παιδιά μου, έμαθα να σέβομαι την ζωή και την οικογένεια του κάθε ανθρώπου και με ντομπροσύνη να αναλαμβάνω τις ευθύνες μου. Έτσι τώρα, ως «καπετάνιος» του μπουλουκιού που μετείχε στο έθιμο του σαϊτοπόλεμου, εάν αποδειχθεί ότι έχω την παραμικρή ευθύνη για το τραγικό συμβάν, είμαι έτοιμος να την αναλάβω».
Ο δικηγόρος του 62χρονου και των υπόλοιπων μελών καταδεικνύει επίσης και την υπερασπιστική γραμμή που θα ακολουθήσει στη δίκη, υπερασπιζόμενος τους εντολείς του. Υποστήριξε συγκεκριμένα ότι οι κατηγορούμενοι, ηλικίας από 22 έως 62 ετών, είναι τα εξιλαστήρια θύματα της υπόθεσης, χαρακτηρίζοντας άλλους ως πραγματικούς κατηγορύμενους και όχι τα μέλη του μπουλουκιού. Δε δίστασε μάλιστα να αφήσει ευθείες αιχμές για την απουσία του δήμου, τονίζοντας ότι τα μέτρα ασφαλείας που θα έπρεπε να είχαν ληφθεί ήταν ευθύνη του διοργανωτή της εκδήλωσης, που είναι ο δήμος Καλαμάτας και όχι των σαϊτολόγων.
«Είχαμε μια εκδήλωση διοργανωμένη από τον δήμο της Καλαμάτας και την Κοινωφελή Επιχείρηση «Φάρης». Το Δημοτικό Συμβούλιο με ομόφωνη απόφασή του χρηματοδότησε, όπως εδώ και πολλά χρόνια, την εκδήλωση. Η αρμόδια αρχή, δηλαδή ο δήμος, επέλεξε τον χώρο διεξαγωγής της εκδήλωσης, όπως τον επέλεγε όλα τα χρόνια. Σε προηγούμενο χρόνο η εκδήλωση διεξαγόταν στο γήπεδο της πόλης, με μεγάλη ασφάλεια για τους θεατές, τώρα για διάφορους λόγους, μετέφεραν την εκδήλωση στο πάρκινγκ, στο κέντρο της πόλης. Ο δήμαρχος, καλούσε τους δημότες τρεις μέρες πριν, να συμμετάσχουν στο έθιμο, διαβεβαιώνοντάς τους, ότι έχουν τηρηθεί οι κανόνες ασφαλείας, πως η εκδήλωση είναι ακίνδυνη και η δημοτική αστυνομία θα είχε την ευθύνη της τήρησης των όρων ασφαλείας. Ο ίδιος πραγματοποίησε την έναρξη της εκδήλωσης και ο αντιδήμαρχος, υπεύθυνος της εκδήλωσης, άναψε πρώτος την σαΐτα» υποστηρίζει ο συνηγόρος των κατηγορούμενων.
Προσθέτει τα εξής: «Ο σύλλογος των Σαΐτολόγων Καλαμάτας είναι αναγνωρισμένος, με σκοπό την διατήρηση του εθίμου του Σαϊτοπολέμου, με καταστατικό και όργανα διοίκησης. Πως είναι δυνατόν, λοιπόν, να σκεφτούν πως διαπράττουν κάποιο αδίκημα, όταν αυτό γίνεται υπό το φως του «ήλιου»; Δεν συμμετέχουν σε καμία διαδικασία προμήθειας υλικού. Χωρίς την Αστυνομία να παρεμβαίνει και χωρίς τον εισαγγελέα να φέρνει οποιαδήποτε αντίρρηση; Ταυτόχρονα ο δήμος και άλλοι φορείς να επαινούν, να χρηματοδοτούν, να εκθειάζουν και να αποδίδουν εύσημα για την διατήρηση του εθίμου. Οι εντολείς μου δεν έχουν καμία ευθύνη για τον τρόπο διεξαγωγής της εκδήλωσης και των μέτρων ασφαλείας που πρέπει να τηρούνται. Επίσης, για την κατηγορία της ανθρωποκτονίας εξ αμελείας, που κατηγορείται ένας εκ των εντολέων μου, ο επικεφαλής του μπουλουκιού, είναι πως εάν είχαν παρθεί τα μέτρα ασφαλείας, δεν θα γινόταν το δυστύχημα, όπως και δεν είχε γίνει εδώ και 180 χρονια κανένα δυστύχημα ή ατύχημα σε θεατή, παρά μόνο ελάχιστα στους συμμετέχοντες».
Μάλιστα, σύμφωνα με τις πληροφορίες, ο δικηγόρος των κατηγορουμένων αναμένεται να ζητήσει από το δικαστήριο την παρουσία του δημάρχου Καλαμάτας ως μάρτυρα, με την παρουσία του να κρίνεται απαραίτητη, τόσο για την εξιχνίαση της πραγματικής αιτίας του θανάτου του άτυχου κάμεραμαν, όσο και για την διατήρηση του εθίμου. «Η ιατροδικαστική έκθεση του θανάτου του άτυχου άντρα δεν έχει μπει ακόμα στην δικογραφία, όπως δεν έχουν μπει και πραγματογνωμοσύνες που αφορούν στην ποιότητα του υλικού που βρέθηκε στο μέρος που παρασκευάζονται οι σαΐτες. Επίσης θεωρώ απαραίτητη την παρουσία του δημάρχου σαν μάρτυρα. Οι ευθύνες θα έπρεπε να αναζητηθούν από τους πραγματικούς υπεύθυνους, γιατί όλοι όσοι ήταν υπεύθυνοι των μέτρων ασφαλείας της εκδήλωσης είναι στο σπίτι τους και οι Αρχές έχουν πάρει πέντε άτομα από τον Άγιο Σίδερη, μια φτωχογειτονιά της Καλαμάτας, και τα έχουν στήσει στο εδώλιο σαν αποδιοπομπαίους τράγους και εξιλαστήρια θύματα» είπε.
Τα «γυρίζει» ο δήμαρχος για το έθιμο
Την ίδια ώρα, στροφή 180 μοιρών φαίνεται ότι έκανε ο δήμαρχος Καλαμάτας, που είχε προκαλέσει έντονες αντιδράσεις με τις αρχικές του δηλώσεις, που ξεκαθάριζαν ότι το έθιμο δε θα σταματήσει. Μάλιστα, ο δήμαρχος είχε αναφέρει χαρακτηριστικά ότι το έθιμο «βρίσκεται στο DNA των Μεσσήνιων». Οι δηλώσεις αυτές είχαν προκαλέσει δριμύτατη αποδοκιμασία, τόσο από την οικογένεια του θύματος, όσο και από την κοινή γνώμη γενικότερα. Στο αρνητικό αυτό κλίμα ήρθε να προστεθεί και η οξεία κριτική εκ μέρους του προέδρου της ΝΔ, Κυριάκου Μητσοτάκη. Ύστερα από όλα αυτά, ο δήμαρχος αναγκάστηκε τελικά να ανασκευάσει τις δηλώσεις του, λέγοντας πως το έθιμο θα πρέπει να σταματήσει, εάν δεν αλλάξουν οι συνθήκες διεξαγωγής του.
Δήλωσε συγκεκριμένα, «Κακοποιήθηκα, έγινα στόχος. Το σύνολο των δηλώσεών μου δεν παρουσιάστηκε. Δεν υπάρχει καμία αμφιβολία ότι ο άνθρωπος είναι η πρωταρχική αξία. Μετά το θάνατο του Κώστα, δε μπορεί να είναι ίδια τα πράγματα και αν δεν αλλάξουν, είναι σαφές ότι το έθιμο αυτό δε μπορεί να συνεχιστεί. Σταματάει εδώ. Κανένα δημοτικό συμβούλιο δε θα δεχθεί θα συνεχίσει αυτή η ημινόμιμη κατάσταση σχετικά με το έθιμο αυτό, το οποίο κρατάει 200 ολόκληρα χρόνια», ενώ τόνισε ότι «έθιμα σαν αυτό, που χρησιμοποιούνται μπαρούτια και όλα αυτά, προσωπικά δεν μου αρέσουν και σίγουρα έχουν μέσα τους το στοιχείο της επικινδυνότητας. Επικίνδυνα έθιμα όμως γίνονται και σε άλλες χώρες της Ευρώπης, αλλά υπάρχει μία συγκεκριμένη διαδικασία».
Δεν παρέλειψε, ωστόσο, να αφήσει αιχμές και για τις κατηγορίες που δέχθηκε για τις δηλώσεις του, λέγοντας χαρακτηριστικά «κάποιοι κάνουν τους σημαιοφόρους της ηθικής», υπογραμμίζοντας το γεγονός ότι, μέσα σε τόσες δεκαετίες και σύμφωνα με αναφορές και ρεπορτάζ, ποτέ δεν έχει συμβεί ένα τόσο τραγικό περιστατικό όπως αυτό. «Το θέμα, όμως, είναι σε δικαστική εξέλιξη και σταματάω εδώ και δεν επιχειρηματολογώ περαιτέρω», κατέληξε.
Τέλος, για τις δηλώσεις του κ. Μητσοτάκη συγκεκριμένα σχολίασε «Δεν έχω καμία διαφωνία ως προς την ουσία και το περιεχόμενο των συγκεκριμένων δηλώσεων. Το πρόβλημα είναι πώς όλα αυτά μπορούν να επιβληθούν στις τοπικές κοινωνίες, που έχουν τέτοια έθιμα, και πώς είναι δυνατόν όλα αυτά να ελεγχθούν». Ανέφερε μάλιστα ότι επανειλημμένως έχει επισκεφθεί υπουργεία αλλεπάλληλων κυβερνήσεων για το θέμα και ότι, τόσο η κυβέρνηση, όσο και η αξιωματική αντιπολίτευση γνωρίζουν την κατάσταση.