ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ
Υποστελέχωση, έλλειψη υποδομών, συμβάσεις έργων που άργησαν να ολοκληρωθούν, με αποκορύφωμα το σιδηροδρομικό δυστύχημα των Τεμπών, το μεγαλύτερο στην ιστορία του ελληνικού σιδηρόδρομου, ανέδειξαν τις παθογένειες του ΟΣΕ, που μετρούν δεκαετίες. Παθογένειες που γίνονται αντιληπτές καθημερινά με τα κατά τόπους ατυχήματα και τις βλάβες, που οδήγησαν στην απώλεια της εμπιστοσύνης των πολιτών, όσον αφορά στην ασφάλεια του σιδηρόδρομου. Ωστόσο, τις τελευταίες δύο δεκαετίες τα ατυχήματα που καταγράφηκαν στο σιδηροδρομικό δίκτυο, έδειχναν από πολύ νωρίς ότι ήρθε ο καιρός για αλλαγή.
Με το νέο νομοσχέδιο του υπουργείου Υποδομών και Μεταφορών να βρίσκεται προ των πυλών και να παρουσιάζεται από τον αναπληρωτή υπουργό Μεταφορών Κωνσταντίνο Κυρανάκη τη Δευτέρα 28 Απριλίου 2025 στο Υπουργικό Συμβούλιο, συγκεντρώσαμε τα σημαντικότερα ατυχήματα στην ιστορία του ελληνικού σιδηρόδρομου, που έχουν προκληθεί ως επί το πλείστον από τα προβλήματα που ταλανίζουν τον ΟΣΕ.
Η ιστορία των ατυχημάτων
Ανθρώπινα λάθη, ελλείψεις στις υποδομές, απουσία συστημάτων ασφαλείας είναι μόλις μερικοί παράγοντες που οδήγησαν σε σοβαρά σιδηροδρομικά δυστυχήματα, μετρώντας νεκρούς και τραυματίες.
Τέμπη, 28 Φεβρουαρίου 2023: Η τραγωδία που συγκλόνισε το πανελλήνιο

Το σιδηροδρομικό δυστύχημα των Τεμπών στις 28 Φεβρουαρίου 2023 βρίσκεται στην κορυφή της πυραμίδας των ατυχημάτων, με τον θάνατο 57 ατόμων και περισσότερους από 80 τραυματίες. Η σύγκρουση της επιβατικής αμαξοστοιχίας Intercity 62 με την εμπορική αμαξοστοιχία στον οικισμό Ευαγγελισμό στη Λάρισα, όχι μόνο έφερε στο προσκήνιο ζητήματα χρόνων που αποτελούν τροχοπέδη στη λειτουργία του ελληνικού σιδηρόδρομου, αλλά αφύπνισε το κοινωνικό σύνολο, που διεκδικεί την αυτονόητη ασφάλεια που πρέπει να διέπει το μέσο μεταφοράς, αλλά ταυτόχρονα ζητά απαντήσεις για τα αίτια της τραγωδίας.
Λαμία, 3 Αυγούστου 2018
Το τρένο κινούμενο από το Λιανοκλάδι με κατεύθυνση τη Στυλίδα, μόλις μπήκε στο σταθμό της Λαμίας εκτροχιάστηκε, με αποτέλεσμα να πέσει πάνω στην αποθήκη που υπήρχε στο σημείο και να τη διαλύσει. Στην αμαξοστοιχία επέβαιναν ελάχιστοι επιβάτες. Στον απολογισμό του ατυχήματος καταγράφονται 2 τραυματίες.
Άδενδρο Θεσσαλονίκης, 13 Μαΐου 2017

Η επιβατική αμαξοστοιχία Intercity 58, που εκτελούσε το δρομολόγιο Αθήνα-Θεσσαλονίκη, εκτροχιάστηκε και προσέκρουσε σε παρακείμενο οίκημα. Αιτίες του ατυχήματος ήταν η υπερβολική ταχύτητα με την οποία έτρεχε το τρένο, η οποία άγγιζε τα 140 χλμ, με όριο στην περιοχή τα 60, η απουσία συστημάτων αυτόματου ελέγχου και η έλλειψη την ύπαρξης των τεχνολογικών μέσων που θα μπορούσαν είτε να αποτρέψουν τον οδηγό είτε να ειδοποιήσουν τον μηχανοδηγό. Αποτέλεσμα του ατυχήματος ήταν 3 νεκροί (μηχανοδηγός, προϊστάμενος κίνησης, επιβάτης) και 10 τραυματίες.
Χρυσό Σερρών, 16 Μαΐου 2016
Κατά τη διάρκεια τεχνικών εργασιών στην περιοχή έξω από το χωριό Χρυσό των Σερρών, ένα μηχάνημα συντήρησης σιδηροδρομικών γραμμών συγκρούστηκε με ψεκαστικό σταθερής τροχιάς του ΟΣΕ, με αποτέλεσμα τον θάνατο 2 υπαλλήλων του ΟΣΕ και τον τραυματισμό δύο ακόμα ατόμων.
Δεν είναι η πρώτη φορά που γίνεται ατύχημα στην εν λόγω περιοχή. Δέκα χρόνια νωρίτερα, τον Φεβρουάριο του 2006, πεντακόσια μέτρα έξω από το χωριό Χρυσό Σερρών η επιβατική αμαξοστοιχία Intercity 70, εκτελώντας το δρομολόγιο «Πειραιάς – Αλεξανδρούπολη», στην οποία επέβαιναν 101 άτομα, συγκρούστηκε με φορτηγάκι, που από τις λάσπες ακριβώς πάνω στις σιδηροδρομικές γραμμές. Ο απολογισμός του ατυχήματος είναι 2 νεκροί και 18 τραυματίες.
Αχλαδόκαμπος, 9 Δεκεμβρίου 2010
Το μονό railbus της ΤΡΑΙΝΟΣΕ που εκτελούσε το δρομολόγιο Ναύπλιο – Αργος – Τρίπολη εκτροχιάστηκε έξω από τον Αχλαδόκαμπο Τρίπολης, προκαλώντας τον θάνατο ενός ατόμου και των τραυματισμό 5 ατόμων. Το ατύχημα συνέβη, καθώς ο οδηγός είχε υπερβεί το όριο ταχύτητας, τρέχοντας με 90 χλμ. ενώ το όριο ήταν 50. Επιπλέον αιτίες του ατυχήματος ήταν και η ανεπάρκεια συντήρησης και η επικινδυνότητα του σιδηροδρομικού δικτύου στην περιοχή, το οποίο χαρακτηριζόταν από παλαιές, στενές γραμμές, χωρίς σύγχρονες δικλείδες ασφαλείας.
Αλφειούσα Ηλείας, 15 Μαρτίου 2008
Αμαξοστοιχία που εκτελούσε το δρομολόγιο Κυπαρισσία – Πύργος με κατεύθυνση τον Πύργο, συγκρούστηκε με φορτηγό στη φυλασσόμενη διάβαση. Το τρένο εκτροχιάστηκε και έπεσε στον παλαιό σιδηροδρομικό σταθμό της Αλφειούσας, που λειτουργούσε ως εστιατόριο. Αποτέλεσμα της σύγκρουσης: ο θάνατος του οδηγού του φορτηγού και δύο τραυματίες.
Λάρισα, 8 Μαρτίου 2008
Επιβατική αμαξοστοιχία που εκτελούσε το δρομολόγιο Αθήνα-Αλεξανδρούπολη εκτροχιάστηκε λίγο μετά τα μεσάνυχτα της 8ης Μαρτίου 2008 κοντά στις δικαστικές φυλακές της Λάρισας, με αποτέλεσμα τον τραυματισμό 28 ατόμων. Όπως είχε ανακοινώσει τότε ο ΟΣΕ μετά από διερεύνηση των αιτιών του ατυχήματος, η αμαξοστοιχία βρέθηκε σε μία τρίτη γραμμή από λάθος στην αλλαγή των κλειδιών/ Η γραμμή δεν ήταν ταχείας κυκλοφορίας, γεγονός που οδήγησε στον εκτροχιασμό του τρένου.
Μενίδι, 8 Μαρτίου 2006
Επιβατική αμαξοστοιχία 504 που εκτελούσε το δρομολόγιο Αθήνα – Θεσσαλονίκη εκτροχιάστηκε γύρω στις 11 το βράδυ, όταν συγκρούστηκε με εμπορική αμαξοστοιχία 80504 στο Μενίδι. Αποτέλεσμα ο θάνατος του ενός εκ των δύο μηχανοδηγών της επιβατικής αμαξοστοιχίας και 13 τραυματίες. Αιτία του δυστυχήματος ήταν το ότι η επιβατική αμαξοστοιχία εισήλθε στην παρακαμπτήρια γραμμή επειδή δεν είχε «αλλάξει το κλειδί» με αποτέλεσμα να ακολουθεί τη λάθος πορεία.

Τα παραπάνω είναι μόλις μερικά από τα ατυχήματα στην ιστορία του ελληνικού σιδηρόδρομου. Υπενθυμίζουμε ότι το μεγαλύτερο πολύνεκρο δυστύχημα στην ιστορία της Ελλάδας του 20ου και 21ου αιώνα, εκτός από την τραγωδία των Τεμπών το 2023, καταγράφηκε στις 30 Σεπτεμβρίου του 1968. Μία μόλις ημέρα μετά το δημοψήφισμα για την επικύρωση του Συντάγματος της Δικτατορίας των Συνταγματαρχών, δύο επιβατικές αμαξοστοιχίες συγκρούστηκαν στο Δερβένι Κορινθίας, με αποτέλεσμα 34 νεκρούς και 125 τραυματίες.
Όποια και αν είναι τα αίτια ενός σιδηροδρομικού ατυχήματος, όλα καταλήγουν στην άμεση και επιτακτική ανάγκη της αναδιαμόρφωσης του ΟΣΕ, κάτι που ελπίζουμε να επιτευχθεί με το νέο νομοσχέδιο για τον σιδηρόδρομο.
Διαβάστε επίσης:
Σιδηρόδρομος: Όλες οι αλλαγές που φέρνει το νέο νομοσχέδιο του Κωνσταντίνου Κυρανάκη
Egis: Σε τροχιά εκσυγχρονισμού το μετρό της Γαλλίας με έργα άνω του 1 δισ. ευρώ
ΕΙΔΗΣΕΙΣ ΣΗΜΕΡΑ
- Ποιος είναι ο Σαουδάραβας που ξεκινά τον Ιούνιο κρουαζιέρες σε Τουρκία και Ελλάδα με αφετήριο λιμάνι την Κωνσταντινούπολη
- Κλειστά ακίνητα: Πόσο επηρέασαν τη στεγαστική κρίση
- Άμεση Ανάλυση: Τι συμβαίνει με ETE, Apple, Boeing, JP Morgan, Tesla
- Αλλάζει το τοπίο στα σούπερ μάρκετ: Τι θα κάνουν Μασούτης, ΑΒ Βασιλόπουλος και Lidl
