Ο υπουργός Παιδείας, Κυριάκος Πιερρακάκης
Περιεχόμενα
Ύστερα από δύο δεκαετίες απογοήτευσης και προβληματισμού, η Πολιτεία αποφασίζει να πάρει στα χέρια της το ζήτημα των χαμηλών επιδόσεων των Ελλήνων μαθητών στην έρευνα Pisa.
Ο υπουργός Παιδείας Κυριάκος Πιερρακάκης σε συνεργασία με το Ινστιτούτο Εκπαιδευτικής Πολιτικής θα φέρουν αλλαγές από τον ερχόμενο Σεπτέμβριο στις μαθητικές τάξεις, με στόχο να εξοικειωθεί το εκπαιδευτικό σύστημα με την φιλοσοφία των ερωτημάτων της Pisa.
Η Ελλάδα βρίσκεται διαχρονικά χαμηλότερα από τον μέσο –διεθνή και ευρωπαϊκό- όρο, στην έρευνα που διεξάγεται κάθε τρία χρόνια σε περίπου 80 χώρες. Κι ενώ για χρόνια επικρατούσε η εκτίμηση των ειδικών ότι το ελληνικό εκπαιδευτικό σύστημα διαφέρει από τη λογική των ζητουμένων της διεθνούς έρευνας, με αποτέλεσμα οι μαθητές να μην μπορούν να ανταποκριθούν σε αυτή, ελάχιστες ήταν οι πρωτοβουλίες που ελήφθησαν στο παρελθόν για ανατροπή της χαμηλής κατάταξης της χώρας.
Δείτε το βίντεο στο TikTok του mononews.gr:
@mononews.gr #kiriakospierrakakis #pierrakakis #school #schools #education #ministryofeducation #news #pisa #students #exams #greece #fy #fyp ♬ Business Uplifting Motivation – ZydSounds
Η υπάρχουσα κατάσταση
Τον περασμένο Δεκέμβριο δημοσιεύτηκαν τα αποτελέσματα της έρευνας Pisa, η οποία διεξήχθη το 2022 σε 81 χώρες με τη συμμετοχή 690.000 μαθητών. Οι 15χρονοι Έλληνες μαθητές βρέθηκαν κάτω από τον μέσο όρο και στις τρεις θεματικές που εξετάζονται: Μαθηματικά, Φυσικές Επιστήμες και Κατανόηση Κειμένου.
Νέα αποτελέσματα σε μία συμπληρωματική έρευνα που έγινε την ίδια χρονιά σε περιορισμένο αριθμό μαθητών και σχολείων, δημοσιεύτηκαν τη Τρίτη, με την Ελλάδα να μην κάνει την έκπληξη.
Το πρόσθετο πεδίο, το οποίο εξετάστηκαν για πρώτη και μοναδική φορά οι χώρες που συμμετείχαν, αφορούσε την «Δημιουργική Σκέψη». Δηλαδή, την ικανότητα του μαθητή να επινοεί, να αξιολογεί και να βελτιώνει ιδέες, να παράγει πρωτότυπες και αποτελεσματικές λύσεις και να εκφράζει γόνιμα τη φαντασία του.
Τα ερωτήματα που τέθηκαν αφορούσαν προβλήματα κοινωνικού χαρακτήρα, επιστημονικά προβλήματα και έκφραση μέσω γραπτής και οπτικής γλώσσας, με τους Έλληνες μαθητές να κατατάσσονται χαμηλότερα του μέσου όρου των 33 μονάδων, με 27 μονάδες. Η χώρα βρέθηκε στην 38η θέση μεταξύ του συνόλου των 64, που συμμετείχαν σε αυτή την πρόσθετη έρευνα.
Τι αλλάζει σε μαθήματα και εξετάσεις από τον Σεπτέμβριο
Αξιοποιώντας υπάρχουσες δραστηριότητες και προσθέτοντας νέες πρωτοβουλίες το υπουργείο Παιδείας θα παρέχει από τη νέα σχολική χρονιά μία σειρά από «εργαλεία», που στόχο έχουν να γνωρίζει μαθητής και εκπαιδευτικός τη λογική που κρύβεται πίσω από τα ζητούμενα της Pisa.
H δημιουργία μίας νέας Τράπεζας Θεμάτων με ερωτήματα που θυμίζουν τη λογική της έρευνας, όπως διερεύνηση ανοικτού τύπου προβλημάτων και αποτύπωση εναλλακτικών λύσεων και ιδεών βρίσκεται ήδη στα σχέδια του υπουργείου.
Θα συνοδευτεί από μία σειρά επιμορφώσεων στους εκπαιδευτικούς και παροχής κατευθυντήριων γραμμών και εκπαιδευτικών σεναρίων, ώστε να αναπτυχθούν νέες εκπαιδευτικές μέθοδοι και αξιολόγηση των μαθητών.
Η φύση των ενδοσχολικών εξετάσεων στα σχολεία θα αλλάξει, με τουλάχιστον ένα θέμα το οποίο να αξιολογεί την δημιουργική σκέψη στους μαθητές, στο πλαίσιο των ερωτημάτων που τέθηκαν στην έρευνα της Pisa.
Παράλληλα, προχωράει και το σχέδιο για την ανάγνωση λογοτεχνικών βιβλίων, ένα project στο οποίο έχει αναφερθεί πολλές φορές ο Κυριάκος Πιερρακάκης. Το υπουργείο Παιδείας θα παρέχει δωρεάν λογοτεχνικά βιβλία στους μαθητές, με στόχο να δοθεί το ερέθισμα της φιλαναγνωσίας σε όλες τις τάξεις Δημοτικού, Γυμνασίου και Λυκείου.
Τέλος, στα ήδη υπάρχοντα Εργαστήρια Δεξιοτήτων, θα ενταχθεί μία ακόμα ενότητα, αυτή του «Δημιουργώ και Καινοτομώ, με στόχο την καλλιέργεια της δημιουργικής σκέψης και δράσεις ρομποτικής, STEM και επιχειρηματικότητας.
Διαβάστε επίσης:
Σκέρτσος: Η Google θα διαθέσει εφαρμογή για αντιμετώπιση φυσικών καταστροφών