ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ
Άνοδο 0,6% παρουσίασαν τα οδικά τροχαία ατυχήματα το 2023, σύμφωνα με τα νεότερα στοιχεία που έφερε στο φως της δημοσιότητας η ΕΛΣΤΑΤ. Όπως ανέφερε η ΕΛΣΤΑΤ, το σύνολο των τροχαίων ατυχημάτων το 2023 ήταν 10.553 έναντι των 10.487 που καταγράφηκαν το 2022.
Πιο συγκεκριμένα, από τα παθόντα πρόσωπα των οδικών τροχαίων ατυχημάτων το 2023, καταγράφηκαν 646 νεκροί, 659 βαριά τραυματίες και 12.156 ελαφρά τραυματίες, έναντι 654 νεκρών, 664 βαριά τραυματιών και 11.961 ελαφρά τραυματιών το 2022, παρουσιάζοντας μείωση κατά 1,2% σε νεκρούς και 0,8% σε βαριά τραυματίες και αύξηση 1,6% σε ελαφρά τραυματίες.
Ο Πρωθυπουργός της χώρας Κυριάκος Μητσοτάκης στην κυριακάτικη ανασκόπησή του ανέφερε μεταξύ άλλων με αφορμή το θανατηφόρο τροχαίο στη Θεσσαλονίκη την περασμένη Παρασκευή «Σύμφωνα με στοιχεία της Ευρωπαϊκής Επιτροπής, παρότι έχουν μειωθεί κατά 3% από το 2019 τα θανατηφόρα τροχαία στη χώρα, πέρυσι ήταν 4% περισσότερα από το 2023. Γι’ αυτό εντείνουμε τις προσπάθειες, όχι μόνο με ενημέρωση και πρόληψη, αλλά και με καλύτερη επιτήρηση των δρόμων με κάμερες και ψηφιακή καταγραφή των παραβάσεων, ώστε να εντοπίζονται γρήγορα τα οχήματα και οι οδηγοί που παραβιάζουν τον ΚΟΚ… Η οδική ασφάλεια είναι υπόθεση όλων μας. Και ο σεβασμός στους κανόνες είναι, τελικά, σεβασμός στην ανθρώπινη ζωή».
Οδική ασφάλεια: Ζήτημα ζωής και θανάτου
Ο Πανελλήνιος Σύλλογος Εκπαιδευτών και Οδήγησης και Κυκλοφοριακής Αγωγής (ΠΣΕΟ) με νεότερη ανακοίνωσή του κρούει τον κώδωνα του κινδύνου υπογραμμίζοντας ότι «Η οδική ασφάλεια είναι ζήτημα ζωής και θανάτου και απαιτούνται λύσεις τώρα!», τονίζοντας ταυτόχρονα ότι «Δεν υπάρχουν μόνο “κακές στιγμές” και “ατομικά λάθη”. Υπάρχει ανικανότητα, αδιαφορία, ανυπαρξία πολιτικής βούλησης. Επικίνδυνες υποδομές που σκοτώνουν. Ανύπαρκτος έλεγχος που επιτρέπει την ασυδοσία. Ποινές χωρίς ουσιαστικό αντίκρισμα που αφήνουν τους παραβάτες ατιμώρητους. Οδική εκπαίδευση ανύπαρκτη και ξεπερασμένη».
Παράλληλα, ο ΠΣΕΟ προτείνει τρία ολοκληρωμένα σχέδια για την Οδική Ασφάλεια, τα οποία έχει θέσει σε δημόσιο διάλογο:
- Άμεσο πρόγραμμα 5 σημείων για να σταματήσει το μακελειό ΤΩΡΑ.
- Μεσοπρόθεσμο σχέδιο για πραγματική, δομική αλλαγή στη σύγχρονη κινητικότητα
- Μακροπρόθεσμο όραμα για μια νέα κουλτούρα οδικής ασφάλειας.
Οι 5 πυλώνες της οδικής ασφάλειας
Όπως επεσήμανε ο Σύλλογος Ελλήνων Συγκοινωνιολόγων σε σχετική ημερίδα που πραγματοποιήθηκε με την αιγίδα του υπουργείου Υποδομών και Μεταφορών, πέντε είναι οι πυλώνες της οδικής ασφάλειας που αποτυπώνονται στο πλαίσιο του Εθνικού Στρατηγικού Σχεδίου Οδικής Ασφάλειας για τη δεκαετία 2021-2030 και αφορούν στο σύνολο των παραγόντων των οδικών ατυχημάτων, όπως καταγράφονται στο πρόγραμμα δράσης των Ηνωμένων Εθνών: η διαχείριση οδικής ασφάλειας, η συμπεριφορά χρήστη οδού, η οδική υποδομή και κυκλοφορία, το όχημα και η αντιμετώπιση μετά το ατύχημα.

Το Εθνικό Σχέδιο Στρατηγικής Οδικής Ασφάλειας, που μελέτη που εκπόνησε το Εθνικό Μετσόβιο Πολυτεχνείο για το Υπουργείο Υποδομών και Μεταφορών, με βάση το όραμα για μηδέν νεκρούς σε οδικά ατυχήματα έθεσε εννιά δράσεις προτεραιότητας:
- Νέος Νόμος Οδικής Ασφάλειας
- Σύστημα Διαχείρισης Παραβάσεων
- Συστηματική Επιτήρηση
- Βελτιώσεις στο Υπεραστικό Δίκτυο
- Επεμβάσεις στις Πόλεις
- Ζώνες 30 χλμ./ώρα στις πόλεις
- Εθνικό Ταμείο Οδικής Ασφάλειας
- Εθνικό Παρατηρητήριο Οδικής Ασφάλειας
- Δεκαετής Επικοινωνιακή Πολιτική
Όπως ανέφερε μεταξύ άλλων ο κ. Μητσοτάκης «…Ήδη βρίσκεται σε εξέλιξη διαγωνισμός για νέο πληροφοριακό σύστημα, προϋπολογισμού 5 εκ. ευρώ, το οποίο θα επιτρέπει την ταχύτερη διεκπεραίωση των παραβάσεων και προστίμων. Το σύστημα θα διαλειτουργεί με τις υφιστάμενες κάμερες ελέγχου, τις νέες που θα μπουν, καθώς και με τις 388 της Περιφέρειας Αττικής. Τον Μάιο θα ακολουθήσει ο διαγωνισμός για 500 ειδικές κάμερες σε λεωφορεία του ΟΑΣΑ, αλλά και για 1.000 κάμερες σε αστικά οδικά δίκτυα, μέσω των οποίων θα ελέγχεται πλέον και η μη τήρηση χρήσης κράνους».
Τον Απρίλιο προς ψήφιση ο νέος ΚΟΚ
Μέσα στον Απρίλιο αναμένεται να τεθεί προς ψήφιση στη Βουλή το νέο σχέδιο νόμου του υπουργείου Υποδομών και Μεταφορών με τίτλο «Νέο κυρωτικό πλαίσιο του Κώδικα Οδικής Κυκλοφορίας και λοιπές διατάξεις για την ασφαλή κινητικότητα». Υπενθυμίζεται ότι στο νέο σχέδιο νόμου μεταξύ άλλων τα πρόστιμα παραβίασης του ΚΟΚ γίνονται αυστηρότερα και διευκολύνεται η διέλευση των δίκυκλων στους δρόμους.
Το νέο σχέδιο νόμου κινείται προς την κατεύθυνση του Εθνικού Στρατηγικού Σχεδίου, με στόχο την ασφάλεια στις οδικές μεταφορές. Το μόνο που μένει μετά την ψήφισή του είναι να δούμε τα αποτελέσματά του στην πράξη. Πάντως, στη διαβούλευση του σχεδίου νόμου τον περασμένο Ιανουάριο, οι πολίτες που συμμετείχαν έθεσαν ζητήματα οδικής κουλτούρας, τονίζοντας ότι θεωρούν πως η οδική κυκλοφορία θα ήταν ωφέλιμο να υπάρχει ως μάθημα στα σχολεία της πρωτοβάθμιας και της δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης, ίσως ενίοτε με τη βοήθεια και της Τροχαίας, με στόχο την εκπαίδευση των μαθητών από πολύ νεαρή ηλικία, όπως επίσης και για τους ενήλικες μέσω προγραμμάτων διά βίου μάθησης.
Διαβάστε επίσης:
Αδριάνειο Υδραγωγείο: Επενδύσεις άνω των 6 εκατομμυρίων ευρώ στο Δήμο Χαλανδρίου
Κωνσταντίνος Κυρανάκης: Αυτές είναι οι αρμοδιότητες του αναπληρωτή υπουργού Μεταφορών
Σιδηρόδρομος: Οι 3 μεγάλες παθογένειες και η μάχη του εκσυγχρονισμού
ΕΙΔΗΣΕΙΣ ΣΗΜΕΡΑ
- Diana Shipping (Σεμίραμις Παληού): Εξασφάλισε έσοδα 5,93 εκατ. δολάρια
- Wall Street: Ήπια κέρδη παρά την απογοήτευση για την καταναλωτική εμπιστοσύνη
- Ναι μεν, αλλά… και από Μόσχα: Επιβεβαιώνει την συμφωνία για τη Μαύρη Θάλασσα – Η Ζαπορίζια υπό ρωσικό έλεγχο, επιμένει
- «Κληρώνει» αύριο για τον κατώτατο μισθό – Στο υπουργικό οι ανακοινώσεις για την αύξηση
