ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ
Περιεχόμενα
Ήταν 3 τα ξημερώματα της Δευτέρας και ο καπετάνιος Karsten Börner και το πλήρωμά του ήταν ήδη ξύπνιοι, καθώς προετοιμάζονταν για μια καταιγίδα που πλησίαζε λίγο έξω από τις ακτές της Σικελίας.
Πίσω από το σκάφος τους ήταν αγκυροβολημένο ένα πολυτελές γιοτ που μετέφερε τον μεγιστάνα της τεχνολογίας Mike Lynch και μια ομάδα φίλων μαζί με κάποια μέλη της οικογένειάς του και μερικούς συνεργάτες του.
Κατασκευασμένο για να αντέχει τους τυφώνες, το Bayesian, με μήκος 56 μέτρα και αξία που άγγιζε τα 30 εκατομμύρια λίρες, το καθιστούσε ένα από τα πιο ικανά ιστιοφόρα υψηλών προδιαγραφών.
Κάποια στιγμή, μεταξύ 04:00 και 4:30 ο καιρός “χτύπησε”.
Ο Börner και το πλήρωμά του εργάστηκαν σκληρά για να κρατήσουν όρθιο το πλοίο τους, τον “Sir Robert Baden Powell”.
Παρά το γεγονός ότι ο “Sir”ήταν αγκυροβολημένος, χρειαζόταν ακόμα να λειτουργεί τον κινητήρα του σε πλήρη ισχύ, μόνο και μόνο για να διατηρηθεί σταθερός.
Μια ξαφνική ριπή ανέμου σε συνδυασμό με δυνατή βροχή, βίωσαν ξαφνικά οι επιβαίνοντες, με τον Börner να το ονομάζει, ανεμοστρόβιλο.
Ξαφνικά “εξαφανίστηκε”
Ξαφνικά, το Bayesian “εξαφανίστηκε”, είπε ο Börner.
Στην αρχή, εκείνος και το πλήρωμά του αναρωτήθηκαν αν το γιοτ είχε απλώς φύγει.
Ωστόσο, ένας εκ του πληρώματος του Börner επέμεινε ότι είχε βυθιστεί.
“Είπα ανοησίες. Είναι ένα τόσο μεγάλο σκάφος. Δεν μπορώ να το πιστέψω”, ανέφερε.
Τρεις ημέρες αργότερα, Ιταλοί δύτες άρχισαν να ανασύρουν πτώματα από το ναυάγιο του Bayesian, το οποίο εντοπίστηκε περίπου 50 μέτρα κάτω από την επιφάνεια της θάλασσας.
Μετά από μια μεγάλη επιχείρηση διάσωσης από τις λιμενικές αρχές, ο Lynch ανασύρθηκε νεκρός, ενώ η 18χρονη κόρη του και ο πρόεδρος της Morgan Stanley International, Τζόναθαν Μπλούμερ, ήταν μεταξύ των αγνοουμένων.
Μια γιορτή που κατάληξε σε… τραγωδία
Το Bayesian έκανε κρουαζιέρα στη βόρεια ακτή της Σικελίας πριν δέσει έξω από το λιμάνι Porticello, ένα μικρό ψαροχώρι ανατολικά του Παλέρμο.
Το ταξίδι προοριζόταν να είναι μια οικογενειακή γιορτή για την επιτυχία του Lynch σε μια δικαστική περιπέτεια, λίγους μήνες πριν από την καταστροφή.
Ο 59χρονος Βρετανός μεγιστάνας της τεχνολογίας, αντιμετώπιζε δυνητικά έως και 25 χρόνια φυλάκιση στις ΗΠΑ, καθώς αντιμετώπιζε κατηγορίες για απάτη.
Τον Ιούνιο, ο επιχειρηματίας αθωώθηκε από τις κατηγορίες ότι εξαπάτησε τη Hewlett Packard, αναγκάζοντάς την να πληρώσει υπέρογκα ποσά για την εταιρεία λογισμικού του, Autonomy.
Παρόλο που “πολεμούσε” ακόμη τον γίγαντα της Silicon Valley στο Λονδίνο, ένιωθε ότι του είχε δοθεί μια “δεύτερη ζωή”.
Τραγική ειρωνεία!
Σε 10 λεπτά χάθηκαν όλα!
Το πρωί που βυθίστηκε το Bayesian, ο ντόπιος αλιεύς, Fabio Cefalù, είχε βγει στη θάλασσα.
Αποφάσισε όμως να γυρίσει και να επιστρέψει στο λιμάνι. Το νερό… αγρίευε…
Μισή ώρα αργότερα, η καταιγίδα έπληξε το Porticello.
“Στην πόλη ήρθαν τα πάνω κάτω, όλα τα τραπέζια και αντικείμενα, ανάποδα “, είπε ο Giuseppe Cefalù, ο αδερφός του Fabio που είχε μείνει στην ακτή.
“Το συμβάν διήρκεσε 10 με 12 λεπτά”, σημείωσαν οι μάρτυρες της τραγωδίας.
Περίπου στις 4:20 π.μ., το Bayesian έριξε μια φωτοβολίδα, θυμάται ο Fabio.
Εντούτοις, το γιοτ χρειάστηκε περίπου 60 δευτερόλεπτα για να βυθιστεί, σύμφωνα με τα όσα έδειξαν τα πλάνα από κάμερας ασφαλείας.
Οι αλιείς του Porticello ξεκίνησαν μια τρίωρη προσπάθεια διάσωσης μετά από παρότρυνση των λιμενικών αρχών περίπου 20 λεπτά αργότερα, πρόσθεσε ο Cefalù.
Εντόπισαν στρώματα, έπιπλα και αυτό που πιστεύουν ότι είναι ένα από τα τέσσερα ραντάρ του πλοίου.
Δίπλα στο σημείο που βυθίστηκε το Bayesian, ο Börner είδε διάφορα μέρη του σούπερ γιοτ, ένα φως να αναβοσβήνει και μια σωσίβια σχεδία που κρατούσε 15 άτομα, συμπεριλαμβανομένου ενός μωρού.
Τέσσερις από τους ανθρώπους, ήταν τραυματισμένοι.
Το πλήρωμα του Börner έφερε τους διασωθέντες πίσω στο πλοίο του και τους έδωσε στεγνά ρούχα, καφέ, τσάι και φαγητό.
Ο ήλιος είχε ανατείλει την ώρα που έφτασε η τοπική ακτοφυλακή για να ανασύρει τους τραυματίες.
Η σύζυγος του Lynch, Angela Bacares, δεν ήθελε να πάει μαζί τους, είπε ο Börner.
“Έμεινε στο σκάφος μας, ήταν σοκαρισμένη…”, σημείωσε χαρακτηριστικά.
Ο Börner, θεωρεί ότι ένα μέρος του Bayesian παρέμεινε ανοικτό κατά τη διάρκεια της κακοκαιρίας, κάτι εξηγεί την τραγική κατάληξή του τόσο γρήγορα.
Αυτή ήταν μάλιστα μια από τις πρώτες ερωτήσεις του σε ένα από τα μέλη του πληρώματος που διασώθηκαν.
Έλαβε όμως την απάντηση ότι “ήταν κλειστό”, ενώ το μέλος του πληρώματος δεν μπόρεσε να εξηγήσει το πώς βυθίστηκε αυτό το απόλυτα ασφαλές σούπερ γιοτ, μέσα σε λίγα μόλις λεπτά.
Το “αβύθιστο” σούπερ γιοτ
Το πολυτελές σούπερ γιοτ Bayesian, το οποίο κατασκευάστηκε από τον Ιταλό ναυπηγό Perini Navi, ξεκίνησε τα ταξίδια του το 2008, ενώ επισκευάστηκε για τελευταία φορά το 2020.
Είχε τον δεύτερο ψηλότερο ιστιοπλοϊκό ιστό στον κόσμο, με ύψος 72 μέτρα.
Οι επισκέπτες αναπαύονταν σε πολυτελείς καμπίνες συγκεντρωμένες στη μέση του σούπερ γιοτ.
Ήταν σε θέση να διανύσει τεράστιες αποστάσεις, με εμβέλεια έως και 3.600 ναυτικά μίλια.
Σκάφη όπως το σούπερ γιοτ του Μάικ Λιντς είναι «αβύθιστα», σύμφωνα με τον διευθύνοντα σύμβουλο της εταιρείας που τα κατασκευάζει και τα εμπορεύεται, Giovanni Costantino.
O CEO του The Italian Sea Group, δήλωσε χθες στο Sky News ότι τα συγκεκριμένα σκάφη είναι απολύτως ασφαλή και ότι δεν υπάρχουν ελαττώματα στον σχεδιασμό και την κατασκευή του Bayesian superyacht.
“Ως κατασκευαστής, γνωρίζω πολύ καλά πώς σχεδιάζονται και κατασκευάζονται πάντα τα Perini», σημείωσε ο Costantino, συμπληρώνοντας ότι αυτά τα ιστιοφόρα είναι φημισμένα ως τα πιο ασφαλή.”
Ο Costantino σημείωσε ότι η είδηση του ναυαγίου τον δίχασε καθώς από τη μια αισθάνθηκε θλίψη για το συμβάν, αλλά από την άλλη ένιωσε δυσπιστία.
“Το περιστατικό ακούγεται σαν μια απίστευτη ιστορία, τόσο τεχνικά όσο και ως γεγονός”, δήλωσε χαρακτηριστικά.
Έρευνες για τα αίτια της τραγωδίας
Την ίδια στιγμή, οι εισαγγελείς στη Σικελία διεξάγουν ενδελεχή έρευνα για το ναυάγιο.
Οι αξιωματούχοι θα εξετάσουν εάν η καρίνα ανυψώθηκε, γεγονός που θα καθιστούσε το πλοίο πιο επιρρεπές σε κλίση, προτού πλημμυρίσει από νερό, δήλωσε στο Bloomberg άτομο που γνωρίζει το θέμα.
Ωστόσο, οι εισαγγελείς αρνήθηκαν να σχολιάσουν.
“Η καρίνα θα εμπόδιζε μέρος της κλίσης, καθώς το βάρος της είναι σχεδιασμένο για να κρατάει το σκάφος όρθια”, σημείωσε ο Τζέι Τζόουνς, ο οποίος ήταν κύριος επιθεωρητής στο Τμήμα Διερεύνησης Ναυτικών Ατυχημάτων του Ηνωμένου Βασιλείου (MAIB).
“Λειτουργεί επίσης ως φρένο και κρατά σταθερή ακόμη και την άγκυρα”, συμπλήρωσε.
Το σούπερ γιοτ ήταν σκάφος με σημαία Ηνωμένου Βασιλείου, έτσι η MAIB έστειλε τέσσερις επιθεωρητές στη Σικελία για να διεξαγάγουν έρευνα, δήλωσε εκπρόσωπος του Υπουργείου Μεταφορών.
Έφτασαν στο σημείο τη Δευτέρα και συνομίλησαν με τις τοπικές αρχές και τα πληρώματα της υπηρεσίας έκτακτης ανάγκης, προτού διεξάγουν τη δική τους έρευνα.
Το φαινόμενο waterspout
Όπως σημειώνει το Bloomberg, το καιρικό φαινόμενο που χτύπησε το πλοίο ονομάζεται “waterspout” ή θαλάσσιος σίφωνας.
Εμφανίζεται σας ανεμοστρόβιλος, δηλαδή μια περιστρεφόμενη στήλη καταστροφικού ανέμου που προεξέχει από τη βάση των νεφών μέχρι το έδαφος, αλλά εμφανίζεται πάνω από το νερό και όχι στη γη.
Αντί της σκόνης και των συντριμμιών που στροβιλίζονται γύρω από τον πυρήνα των ισχυρών ανέμων, είναι ομίχλη νερού που αναδύεται από την επιφάνεια της θάλασσας.
Συνήθως έχει πλάτος 2 έως 3 μέτρα και δεν είναι ασυνήθιστο φαινόμενο στην Ιταλία στα τέλη του καλοκαιριού, στα ζεστά νερά της Μεσογείου.
Η Ιταλία βιώνει περισσότερα από 100 “ανεμοστρόβιλους” ετησίως, σύμφωνα με τον Andrew Pedrini, μετεωρολόγο στο Atmospheric G2.
Ωστόσο, συχνά δεν αναφέρονται, καθώς στις παράκτιες περιοχές, ένας σφοδρός άνεμος μπορεί να φουσκώσει και να σβήσει μέσα σε λίγα δευτερόλεπτα, σύμφωνα με καπετάνιο ενός σούπερ γιοτ, ο οποίος ζήτησε να κρατηθεί η ανωνυμία του.
Θα μπορούσε να προβλεφθεί η τραγωδία;
O Salvo Cocina, επικεφαλής της Υπηρεσίας Πολιτικής Προστασίας της Σικελίας ανέφερε ότι μόνο σε επίπεδο πιθανότητας θα μπορούσε να είχε προβλεφθεί το τραγικό συμβάν.
“Είναι αδύνατο να υπολογίσουμε πότε και πού θα χτυπήσει το φαινόμενο”, σημείωσε, προσθέτοντας ότι “η θαλάσσια υπερθέρμανση έχει εντείνει τη σοβαρότητα τέτοιων γεγονότων”.
Προς το παρόν, οι προσπάθειες διάσωσης συνεχίζονται στο Porticello.
Στην ακτή, τηλεοπτικά συνεργεία από όλο τον κόσμο έχουν εγκατασταθεί σε μια προβλήτα με θέα σε μια από τις βάσεις έκτακτης ανάγκης, ακριβώς κάτω από ένα μνημείο της Παναγίας, που προορίζεται για την προστασία των ναυτικών.
Διαβάστε επίσης:
Ναυάγιο στη Σικελία: Σούπερ γιοτ όπως αυτό του Μάικ Λιντς είναι «αβύθιστα», λέει ο κατασκευαστής
ΕΙΔΗΣΕΙΣ ΣΗΜΕΡΑ
- Μιχάλης Σιαμίδης στο mononews: Κάθε επιχείρηση πρέπει να χτίσει το δικό της επιχειρηματικό μοντέλο
- Τι θα εισφέρει η Μπάρμπα Στάθης στην Ideal Holdings
- OΠΑΠ: Γιατί η αγορά περιμένει ότι θα σπάσει το φράγμα των 770 εκατ. ευρώ EBITDA φέτος
- Αρ. Παντελιάδης (ΕΣΕ): Οι τιμές στα σούπερ μάρκετ δεν θα επιστρέψουν ποτέ στα προ 3ετίας επίπεδα