Έκπληξη προκάλεσε ο όρος που θέτει το υπουργείο Παιδείας για τους εν δυνάμει σπουδαστές των μη κρατικών πανεπιστημίων, ο οποίος προβλέπει υποχρεωτική συμμετοχή στις Πανελλήνιες και επιδόσεις ίσες ή ανώτερες της Ελάχιστης Βάσης Εισαγωγής.

Στην πράξη πρόκειται για έναν ελάχιστο κριτήριο-«κόφτη», όπως ακριβώς συμβαίνει και στα δημόσια πανεπιστήμια. Με βάση τις μέσες επιδόσεις των υποψηφίων  των πανελλαδικών εξετάσεων τα τελευταία χρόνια, ένας υποψήφιος με επιδόσεις στα όρια του 8 ή 9 θα πάρει το «πράσινο φως» για να υποβάλλει αιτήσεις στα μη κρατικά πανεπιστήμια.

1

Στη συνέχεια, θα πρέπει να ανταποκριθεί στα κριτήρια επιλογής και εισαγωγής που θέτει το κάθε παράρτημα ξεχωριστά, ανάλογα με την αξιολόγηση των υποψηφίων  που διενεργεί το μητρικό ίδρυμα.

Υπολογισμός

Η Ελάχιστη Βάση Εισαγωγής (ΕΒΕ) προκύπτει από τον μέσο όρο επίδοσης των υποψηφίων στις πανελλήνιες, πολλαπλασιαζόμενο με έναν συντελεστή σε εύρος από 0,8 έως 1,2. Στην περίπτωση της εισαγωγής στα δημόσια πανεπιστήμια, το κάθε πανεπιστημιακό τμήμα επιλέγει διαφορετικό συντελεστή. Όποιος υποψήφιος δεν καταφέρει να «πιάσει» την ΕΒΕ του επιστημονικού του πεδίου αποκλείεται από τη διαδικασία συμπλήρωσης μηχανογραφικού και την είσοδό του σε δημόσιο πανεπιστήμιο.

Στην περίπτωση των μη κρατικών πανεπιστημίων, ο συντελεστής αυτός ορίζεται στο 0,8. Επομένως, αν ο μέσος όρος επίδοσης των υποψηφίων είναι το 10, η ΕΒΕ για τους υποψηφίους των παραρτημάτων ξένων πανεπιστημίων θα είναι το 8. Όποιος γράψει χαμηλότερα, αποκλείεται από τη δυνατότητα εισαγωγής σε μη κρατικό πανεπιστήμιο.

Ακόμα και στην περίπτωση που «πιάσει» την ΕΒΕ, η εισαγωγή του υποψηφίου μπορεί να «σκοντάψει» στα κριτήρια επιλογής και εισαγωγής του πανεπιστημίου.

«Σε κάθε πεδίο υπάρχει μια ελάχιστη βάση εισαγωγής.  Εφόσον κάποιος «πιάσει» την ΕΒΕ, καθίσταται υποψήφιος για τα μη κρατικά πανεπιστήμια. Στη συνέχεια τα οποία πρόσθετα κριτήρια  θα τα ορίσει το κάθε πανεπιστήμιο ξεχωριστά», ανέφερε ο υπουργός Παιδείας κ. Κυριάκος Πιερρακάκης, κατά τη διάρκεια της συνέντευξης τύπου για το θεσμικό πλαίσιο της ίδρυσης και λειτουργίας μη κρατικών μη κερδοσκοπικών παραρτημάτων ξένων πανεπιστημίων, υπογραμμίζοντας ότι τα κριτήρια θα είναι αυστηρά, καθώς τίθενται θέμα κύρους των πανεπιστημίων.

Το σκεπτικό

Στις περισσότερες χώρες του εξωτερικού, η διεκδίκηση πρόσβασης στη τριτοβάθμια εκπαίδευση, είτε πρόκειται για ιδιωτικό είτε για δημόσιο πανεπιστήμιο προβλέπει την ίδια εξεταστική διαδικασία. Στην πλειοψηφία των περιπτώσεων, η επίδοση στο International Baccalaureate ή κάποιο αντίστοιχό αναγνωρισμένο σύστημα αποτελεί το διαβατήριο για την εγγραφή στο πανεπιστήμιο. Στην περίπτωση της Ελλάδας, το απολυτήριο είναι αρκετά αποδυναμωμένο, με τις πανελλήνιες εξετάσεις να αποτελούν το μοναδικό σύστημα που θεωρείται ως η μοναδική  αδιάβλητη διαδικασία, γι’ αυτό και επιλέχθηκε.

Σύμφωνα με τους σχεδιασμούς του υπουργείου Παιδείας πρόκειται για ένα μεταβατικό μοντέλο, καθώς εντός της τετραετίας, η πολιτική ηγεσία  εξετάζει  τη θέσπιση του Ακαδημαϊκού απολυτηρίου, με στόχο να λύσει το θέμα της ισότιμης αξιολόγησης των αποφοίτων στο Λύκειο και του κοινού τρόπου εισαγωγής στα πανεπιστήμια, κρατικά ή μη.

«Η ΕΒΕ είναι ένα κριτήριο-κόφτης για να μπορέσουμε να θεμελιώσουμε συγκεκριμένους κανόνες δικαιοσύνης και ισότιμης πρόσβασης», ανέφερε σχετικά ο κ. Πιερρακάκης.

Διαβάστε επίσης:

Πιερρακάκης: Σεπτέμβριο 2025 τα πρώτα μη κρατικά ΑΕΙ – Με πανελλαδικές και ελάχιστη βάση η εισαγωγή φοιτητών

Αναστάτωση στο χώρο των κολεγίων φέρνει το νομοσχέδιο για τα μη κρατικά ΑΕΙ

Κυριάκος Πιερρακάκης: Στηρίζουμε το δημόσιο πανεπιστήμιο με πράξεις και όχι με λόγια