ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ
Νέο νομοσχέδιο ετοιμάζει το Υπουργείο Παιδείας στον κλάδο της εκπαίδευσης και αυτή τη φορά στο στόχαστρο βρίσκονται τα νηπιαγωγεία της χώρας.
Συγκεκριμένα, βάσει του νέου σχεδίου που ετοιμάζει ο Υπουργός Παιδείας, θα καθίσταται υποχρεωτική η ένταξη των παιδιών στα νηπιαγωγεία από την ηλικία των 4 ετών. Η διάταξη αυτή έρχεται να αγνοήσει το πάγιο πρόβλημα της έλλειψης προσωπικού στα νηπιαγωγεία, καθώς και στην ανεπάρκεια των κτιριακών υποδομών.
Αξίζει, επιπλέον, να σημειωθεί ότι, πανευρωπαϊκά, αντίστοιχη νομοθεσία εμφανίζεται μόνο στην περίπτωση του Λουξεμβούργου. Η νέα απόφαση του Υπουργείου Παιδείας βρίσκει αντίθετους τους ειδικούς. Οικογένειες με παιδιά αυτής της ηλικίας θα αντιμετωπίσουν προβλήματα το ερχόμενο φθινόπωρο, εάν η τροπολογία «περάσει» στη Βουλή, καθώς θα υποχρεωθούν να εγγράψουν τα παιδιά τους στα νηπιαγωγεία της χώρας.
Άμεση ήταν η αντίδραση των νηπιαγωγών της χώρας, που με ανακοίνωσή τους δήλωσαν ότι «Ο υπουργός πρoχώρησε στην απόφαση αυτή, χωρίς να λάβει υπόψη την ανεπάρκεια των κτιριακών υποδομών και τις ελλείψεις προσωπικού, ενώ ερωτηματικά προκύπτουν και για το κατά πόσο έχουν εξεταστεί και οι επιπτώσεις που μπορεί να υπάρξουν στην ευαίσθητη ηλικία των 4 ετών».
Την ίδια ώρα, η Τομεάρχης Παιδείας, Έρευνας και Θρησκευμάτων της Νέας Δημοκρατίας, βουλευτής Επικρατείας, Νίκη Κεραμέως, κατέθεσε ερώτηση προς τους Υπουργούς Εσωτερικών και Παιδείας σχετικά με τις δομές προσχολικής αγωγής και εκπαίδευσης στην οποία αναφέρει τα εξής:
«Η Νέα Δημοκρατία προκρίνει την ενίσχυση της προσχολικής αγωγής και εκπαίδευσης ως απόλυτη προτεραιότητα της εκπαιδευτικής πολιτικής της, καθώς έχει αποδειχθεί ότι οι προσλαμβάνουσες εμπειρίες κατά τα έτη 0-6 διαδραματίζουν καθοριστικό ρόλο στην ψυχοκοινωνική και παιδαγωγική ανάπτυξη των παιδιών στη μετέπειτα πορεία της ζωής τους. Δυστυχώς, η κυβέρνηση ΣΥΡΙΖΑ νομοθέτησε για ακόμα μία φορά χωρίς σχεδιασμό και χωρίς επαρκή μελέτη των αντικειμενικών συνθηκών και δεδομένων. Θεσμοθέτησε τη διετή φοίτηση στο νηπιαγωγείο χωρίς να έχει λάβει υπ’ όψιν τις ελλείψεις σε υποδομές και ανθρώπινο δυναμικό, κάτι που είχαμε επισημάνει σε όλους τους τόνους.
Έτσι, στους δήμους για τους οποίους η διετής φοίτηση στο νηπιαγωγείο έχει γίνει υποχρεωτική και αντιμετωπίζουν ελλείψεις σε υποδομές και ανθρώπινο δυναμικό, δεν είναι εφικτό να απορροφηθούν όλα τα νήπια στις υπάρχουσες δομές, αλλά δεν τους επιτρέπεται να εγγραφούν και στον παιδικό σταθμό. Οι γονείς βρίσκονται αντιμέτωποι με το απόλυτο αδιέξοδο να μην μπορούν να εγγράψουν τα νήπια σε καμία δομή προσχολικής αγωγής και εκπαίδευσης. Το ζήτημα της μη φοίτησης των νηπίων σε δομές προσχολικής αγωγής και εκπαίδευσης είναι όχι μόνο παιδαγωγικό, αλλά βαθιά κοινωνικό. Ερωτούμε τους Υπουργούς σε ποιες ενέργειες προτίθενται να προβούν, προκειμένου να επιλυθεί άμεσα».
Βάσει των όσων ισχύουν μέχρι σήμερα, η ένταξη των παιδιών στο σχολικό περιβάλλον στην Ευρώπη υποχρεωτικά, πραγματοποιείται μετά την ηλικία των έξι ετών.
Στη Σουηδία η υποχρεωτική ηλικία είναι μετά τα επτά. Η μόνη χώρα της Ευρωπαϊκής Ένωσης, η οποία έχει υποχρεωτική φοίτηση για τα τετράχρονα είναι το Λουξεμβούργο. Σε Βέλγιο, Γερμανία, Δανία, Ισπανία, Γαλλία, Ιρλανδία, Ιταλία, Μάλτα, Ολλανδία η φοίτηση στις δομές προσχολικής εκπαίδευσης δεν είναι υποχρεωτική, ωστόσο γίνεται προσπάθεια να είναι καθολική.
Το πρόβλημα της νέας τροπολογία έγκειται στο γεγονός ότι δεν έχει προηγηθεί αξιολόγηση των υφιστάμενων δομών, ενώ πολύ συχνά ανακύπτει ζήτημα «θέσεων», καθώς πολλά παιδιά δε βρίσκουν θέσεις στα νηπιαγωγεία της περιοχής τους και οι γονείς αναγκάζονται να τα μεταφέρουν μακριά. Επομένως, το σχέδιο αυτό πρόκειται να αποτελέσει πρόβλημα τόσο για τους γονείς όσο και για τα ίδια τα παιδιά, όπως επισημαίνει η πανελλήνια επιστημονική και επαγγελματική οργάνωση παιδαγωγών προσχολικής αγωγής (ΠΑΣΥΒΝ).
Η απάντηση του Υπουργού
Ο Υπουργός Παιδείας προχώρησε σε άμεση απάντηση στις αντιδράσεις που ανέκυψαν, δηλώνοντας πως ό,τι ζητήματα προκύψουν θα αντιμετωπιστούν. Επιπλέον, αναφορικά με τη μεταβατική περίοδο υπογράμμισε ότι οι γονείς θα έχουν δικαίωμα επιλογής ανάμεσα στους παιδικούς σταθμούς των δήμων και στα νηπιαγωγεία, για τους δήμους, όπου δεν επαρκούν οι υποδομές.