Τα βασικά σημεία του νομοσχεδίου για τα μη κρατικά πανεπιστήμια παρουσίασε ο υπουργός Παιδείας και Θρησκευμάτων κ. Κυριάκος Πιερρακάκης, σχετικά με τα ακαδημαϊκά κριτήρια, τη νομική φύση αλλά και τις κτιριακές υποδομές που προβλέπονται για τη δημιουργία παραρτημάτων ξένων Ιδρυμάτων στη χώρα.

Ο υπουργός Παιδείας αναφέρθηκε μεταξύ άλλων και στον τρόπο εισαγωγής των σπουδαστών, υπογραμμίζοντας ότι θα προβλέπεται η συμμετοχή τους στις πανελλαδικές εξετάσεις.

Το νομοσχέδιο θα τεθεί σε δημόσια διαβούλευση για 10 μέρες και στη συνέχεια θα κατατεθεί στη Βουλή, ώστε να ψηφιστεί μέχρι το τέλος Φεβρουαρίου.

“Πρόκειται για ενα σημαντικό βήμα προς τα εμπρός για την Τριτοβάθμια Εκπαίδευση. “Το νομοσχέδιο εστιάζει στην ενίσχυση του ελληνικού δημοσίου πανεπιστημίου και ορίζει για πρώτη φορά το πλαίσιο λειτουργίας μη κερδοσκοπικών παραρτημάτων στη χώρα μας”, ανέφερε ο κ. Πιερρακάκης.

Τα κριτήρια

“Πρέπει εμείς να ορίσουμε ως χώρα τι σημαίνει πανεπιστήμιο και τι όχι. Η χώρα με αυτή τη ρύθμιση κάνει μια έμμεση πράξη κυριαρχίας. Η συνεισφορά των μη κρατικών πανεπιστημίων θα είναι θετική, με τελικό στόχο την αναβάθμιση της εκπαίδευσης και της δημιουργίας ενός περιφερειακού κέντρου εκπαίδευσης”, σημείωσε ο κ. Πιερρακάκης.

Τα παραρτήματα θα είναι Νομικά Πρόσωπα Πανεπιστημιακής Εκπαίδευσης, δηλαδή, νομικά πρόσωπα ειδικού σκοπού μη κερδοσκοπικού χαρακτήρα.

Θα ιδρύονται με απόφαση του Υπουργού Παιδείας, ύστερα από έγκριση της ανεξάρτητης αρχής της ΕΘΑΑΕ και γνώμη του ΕΟΠΠΕΠ για τις κτιριακές υποδομές.

Η εγκριτική διαδικασία θα προβλέπει την κατάθεση δύο φακέλων, μια στην ΕΘΑΑΕ και μια στον ΕΟΠΠΕΠ, με την πρώτη να δίνει έγκριση εντός 120 ημερών.

Μεταξύ των υποχρεώσεων των παραρτημάτων θα είναι και η ερευνητική δραστηριότητα.

Το χρονοδιάγραμμα προβλέπει τον Σεπτέμβριο του 2025 να λειτουργήσει το πρώτο μη κρατικό παράρτημα ιδιωτικού πανεπιστημίου.

Τα τοπ 20 πανεπιστήμια του πλανήτη θα μπορούν να ιδρύσουν μια σχολή, σύμφωνα με τον υπουργό Παιδείας ενώ για όλα τα υπόλοιπα προβλέπεται η ίδρυση τουλάχιστον τριών σχολών.

“Αυτοί είναι οι ελάχιστοι όροι για να εξετάσει η ΕΘΑΑΕ την κάθε αίτηση. Για να δοθεί η έγκριση τα κριτήρια της Αρχής θα είναι αυστηρά”, ξεκαθάρισε ο κ. Πιερρακάκης.

Ο ρόλος των πανελληνίων

Ο υπουργός Παιδείας αναφέρθηκε και στον τρόπο εισαγωγής, αναφέροντας ότι το υπουργείο προβλέπει “αξιολόγηση-κόφτη” για την εισαγωγή.

Οι εν δυνάμει σπουδαστές θα πρέπει να συμμετέχουν στις πανελλαδικές εξετάσεις, όπως ακριβώς όσοι επιθυμούν την εισαγωγή τους στο Δημόσιο Πανεπιστήμιο.

Θα πρέπει να έχουν επιδόσεις πάνω από την Ελάχιστη Βάση Εισαγωγής (ΕΒΕ) για κάθε επιστημονικό πεδίο, όπως αυτή διαμορφώνεται κάθε χρονο βάσει του μέσου όρου των επιδόσεων των υποψηφίων.

Τι άλλο περιλαμβάνει το νομοσχέδιο

Στο νομοσχέδιο προβλέπεται μεταξύ άλλων η ενίσχυση του Δημοκρίτειου Πανεπιστημίου Θράκης με νέα πανεπιστημιακά τμήματα, τα οποία θα ξεκινήσουν τη λειτουργία τους από τον Σεπτεμβρίου του 2025, και η αυτονόμηση του Ελληνικού Ανοιχτού Πανεπιστημίου στο πλαίσιο λειτουργίας των υπόλοιπων δημοσίων πανεπιστημίων.

Σχετικά με τις συνέργειες των δημοσίων πανεπιστημίων με ξένα ιδρύματα, μεταξύ αυτών κορυφαία αμερικανικά πανεπιστήμια τα οποία έχουν ήδη συνάψει μνημόνια συνεργασίας με ελληνικά πανεπιστημιακά τμήματα, το υπουργείο Παιδείας θεσπίζει την χρηματοδότηση κοινών προγραμμάτων σπουδών μέσω του Ταμείου Ανάκαμψης με 60 εκατ. ευρώ, ώστε οι φοιτητές να λαμβάνουν πτυχίο αναγνωρισμένο και από τα δύο ιδρύματα με φοίτηση στην Ελλάδα.

Δείτε ΕΔΩ ολόκληρη την παρουσίαση του νομοσχεδίου

Διαβάστε επίσης

Alpha Bank: Πώς να κινηθούν οι επενδυτές στο δύσκολο επενδυτικό τοπίο – Οι εκτιμήσεις για μετοχές και ομόλογα