Στο μάθημα της Φυσικής εξετάστηκαν χθες οι υποψήφιοι των Γενικών Λυκείων της Ομάδας Προσανατολισμού των Θετικών Σπουδών στις Πανελλήνιες εξετάσεις, με τα θέματα να δυσκολεύουν τους μαθητές και να κριθούν από τους εκπαιδευτικούς ως αρκετά απαιτητικά.

Λίγες ώρες μετά την ολοκλήρωση της εξέτασης στο μάθημα της Φυσικής, η Ελληνική Εταιρεία Φυσικής εξέδωσε μια ανακοίνωση, σύμφωνα με την οποία κάνει λόγο για πολιτική σκοπιμότητα πίσω από την επιλογή τόσο απαιτητικών θεμάτων, που αποβλέπει στην υποστήριξη των αλλαγών στο εκπαιδευτικό σύστημα, που ετοιμάζει το Υπουργείο Παιδείας.

Συγκεκριμένα, η Ελληνική Εταιρεία Φυσικής «κατηγορεί» του υπουργείο ότι επέλεξε να θέσει στους υποψήφιους εισακτέους στα ανώτατα εκπαιδευτικά ιδρύματα, θέματα που «απευθύνονται σε πολύ υψηλού επιπέδου υποψηφίους, ενώ το Υπουργείο ανακοίνωσε νέα ύλη Φυσικής Γ Λυκείου η οποία είναι πρόχειρα επιλεγμένη και υποβαθμισμένη ποιοτικά σε σχέση με την ύλη που αντικαθιστά. Μάλιστα, αναρωτιέται «αν η επιλογή των θεμάτων εξυπηρετεί πολιτικές σκοπιμότητες, που επαληθεύουν τις επιλογές του Υπουργού για το νέο εξεταστικό σύστημα».

Επιπλέον, όπως χαρακτηριστικά καταγγέλλει η Εταιρεία Φυσικής, «φέτος οι εξετάσεις Φυσικής κατέληξαν σε εξετάσεις αντοχής, με θέματα τεχνητά κατασκευασμένα και υπερβολικά φορτωμένα με μαθηματικές πράξεις που δεν αναδεικνύουν τις έννοιες και την ομορφιά της Φυσικής».

Δείτε αναλυτικά τις δύο ανακοινώσεις της Ελληνικής Εταιρείας Φυσικής για τα θέματα των Πανελλαδικών

«Οι Πανελλαδικές Εξετάσεις (και) στο μάθημα της Φυσικής σχολιάζονται κάθε χρόνο μόνο για την ευκολία ή τη δυσκολία των θεμάτων και την ακρίβεια ή τυχόν λάθη στη διατύπωσή τους. Όμως, διαπιστώνεται ότι φέτος οι εξετάσεις Φυσικής κατέληξαν σε εξετάσεις αντοχής, με θέματα τεχνητά κατασκευασμένα και υπερβολικά φορτωμένα με μαθηματικές πράξεις που δεν αναδεικνύουν τις έννοιες και την ομορφιά της Φυσικής.

Το κύριο ζητούμενο -πρέπει να- είναι η πληρότητα και συνεκτικότητα και όχι η αποσπασματικότητα των διδασκόμενων και εξεταζόμενων θεματικών. Ακόμη, ζητούμενα -πρέπει να- είναι η διασύνδεση ενός τουλάχιστον θέματος των εξετάσεων με την πειραματική διαδικασία ή πειραματικά δεδομένα και -κυρίως- η ανάδειξη και επιβράβευση όχι της απομνημόνευσης και της επίλυσης εξισώσεων αλλά του ορθολογικού τρόπου σκέψης της φυσικής επιστήμης και των εφαρμογών της. Όλα αυτά, συστηματικά, αρνείται να υιοθετήσει το Υπουργείο Παιδείας, αν υποθέσουμε ότι τα καταλαβαίνει».

Στη δεύτερη ανακοίνωση, αναφέρεται:

«Σε συνέχεια της προηγούμενης ανακοίνωσης για τις Πανελλαδικές Εξετάσεις στο μάθημα της Φυσικής, επί της ουσίας των θεμάτων οφείλουμε να παρατηρήσουμε τα παρακάτω:

Το προεδρικό διάταγμα για τις πανελλαδικές εξετάσεις, καθορίζει ότι τα θέματα Β, ελέγχουν την κατανόηση της θεωρίας, ενώ τα θέματα Β2 και Β3 ήταν ασκήσεις (θέματα Γ). Τα θέματα Α2, Α4 απαιτούσαν πράξεις (θέματα Β). Το Α5ε είναι επιστημονικά ελλιπές γιατί δεν καθορίζει αν υπάρχει τριβή.

Τα θέματα των πανελλαδικών εξετάσεων απευθύνονται σε πολύ υψηλού επιπέδου υποψηφίους, ενώ το Υπουργείο ανακοίνωσε νέα ύλη Φυσικής Γ Λυκείου η οποία είναι πρόχειρα επιλεγμένη και υποβαθμισμένη ποιοτικά σε σχέση με την ύλη που αντικαθιστά.

Τέλος αναρωτιόμαστε αν η επιλογή των θεμάτων εξυπηρετεί πολιτικές σκοπιμότητες, που επαληθεύουν τις επιλογές (!) του Υπουργού για το νέο εξεταστικό σύστημα».