ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ
Ο Δημήτρης Κουρέτας ανέφερε παράλληλα ότι αναμένει να ληφθεί υπόψιν από την κυβέρνηση και την ολλανδική εταιρεία προκειμένου «να φτιαχτεί το τελικό πλάνο, να “κουμπώσουμε” αυτά που εμείς προτείνουμε με αυτά που προτείνονται, να αποφασιστεί από την κυβέρνηση η προτεραιοποίηση των έργων, για να θωρακιστεί η Θεσσαλία από παρόμοια φαινόμενα».
Ως βασικά προβλήματα της Θεσσαλίας περιγράφονται:
- κίνδυνος πλημμυρών και καταστροφής του 50% των καλλιεργειών, από φαινόμενα όπως ο Daniel που ενδέχεται να είναι συχνότερα στο μέλλον
δραματική μείωση διαθεσιμότητας αρδευτικού νερού που μεταξύ άλλων μείωσε κατά 540.000 στρ. την βαμβακοκαλλιέργεια την τελευταία 20ετία, καθώς και την καλλιέργεια ζωοτροφών - διάβρωση και ερημοποίηση τεράστιων επικλινών εκτάσεων από αποψίλωση/υποβάθμιση εδάφους, όπως την εγκατάλειψη 750.000 στρ. καλλιέργειας σιτηρών την τελευταία 20ετία
- υποβάθμιση της γονιμότητας των εδαφών
Το πρώτο τμήμα της πρότασης «το έδωσα χτες στον πρωθυπουργό, είναι μελέτη άνω των 500 σελίδων, αναλυτική, κοστολογημένη σε περίπου 535 εκατ. ευρώ, ανέφερε ο κ. Κουρέτας.
«Ήδη έχουν υλοποιηθεί έργα περίπου 80 εκατ. ευρώ για τα αναχώματα, την διάνοιξη ρεμάτων και κοιτών ποταμών. Αυτά θα συνεχιστούν με προτεραιοποίηση σε όλη τη Θεσσαλία, πρέπει να ξεκινήσουν ει δυνατόν άμεσα, τα έχουμε ζητήσει και περιμένουμε να συμφωνήσουμε με την κυβέρνηση την προτεραιοποίησή τους».
Πρόκειται για τα εξής:
- επισκευή και αναβάθμιση συστήματος αντιπλημμυρικών αναχωμάτων
- επανασχεδιασμός γεφυρών για περισσότερο χώρο στον Πηνειό ποταμό
- εκβάθυνση κοίτης Πηνειού και παραποτάμων, πλήρης καθαρισμός πεδίου πλημμυρών από καλλιέργειες και εμπόδια
- δημιουργία περιοχών συγκράτησης πλεονάζοντος νερού με ελεγχόμενη πλημμύριση/αποστράγγιση μεταξύ αναχωμάτων
Σε άλλο σημείο, ο κ. Κουρέτας διευκρίνισε ότι αυτό το πακέτο έργων είναι απόλυτη ανάγκη να προτεραιοποιηθεί για να υλοποιηθεί άμεσα
Στο δεύτερο τμήμα είναι έργα όπου «δεν υπάρχει σύμπτωση απόψεων με την ολλανδική εταιρεία», συνέχισε ο Περιφερειάρχης Θεσσαλίας, «θεωρεί ότι με τα φράγματα στα ορεινά δεν χρειάζεται να φτιαχτεί κάτι ιδιαίτερο για την Κάρλα».
«Εμείς θεωρούμε ότι πρέπει να φτιαχτεί το έργο, από την Κάρλα μέχρι το Αιγαίο». Το έργο αυτό, εκτιμώμενου κόστους μαζί με τα σύνοδα έργα 250 εκατ. ευρώ, κάνει την Κάρλα ταμιευτήρα άρδευσης/εκτόνωσης πλημμύρας με διάνοιξη σήραγγας από το βορειοανατολικό της τμήμα στο Καμάρι (ή άλλο σημείο που θα υποδειχθεί) προς το Αιγαίο.
Με την ολοκλήρωσή της σήραγγας των 10,4 χλμ. σε 2-3 έτη θα μπορούν να παροχετεύονται στη θάλασσα ως και 200-250 κ.μ. το δευτερόλεπτο. Ταυτόχρονα, όπως προτείνει η μελέτη, ο ταμιευτήρας της Κάρλας θα διευρυνθεί στα 60.000 στρέμματα με βάθος 4,5 μ. και όγκο 270.000.000 κ.μ. νερού, από τα οποία 100.000.000 κ.μ. θα πηγαίνουν σε παραπλήσιες καλλιέργειες βαμβακιού έκτασης 230.000 στρεμμάτων».
Άλλο «μεγάλο ζήτημα» είναι το τεράστιο έλλειμμα στο αρδευτικό νερό, μεταξύ 400.000.000 κ.μ. και 500.000.000 κ.μ., συνέχισε ο κ. Κουρέτας. Τα δεδομένα που παρουσίασε αναφέρουν ότι σήμερα η κάλυψη των αναγκών άρδευσης γίνεται κατά 70% από 33.000 γεωτρήσεις και μόνο κατά 30% από επιφανειακά νερά. Στόχος είναι να καλυφθούν οι ανάγκες άρδευσης για 2.500.000 στρέμματα καλλιεργειών με μηδενισμό του ελλείμματος και επίτευξη «καλής κατάστασης» υδάτων.
Για να γίνουν αυτά, με ένα κόστος 300 εκατ. ευρώ που θα πετύχει εξοικονόμηση 200.000.000 κ.μ. νερού, προτείνεται:
- να κατασκευαστούν κλειστοί αγωγοί μεταφοράς νερού αντί των σημερινών ανοιχτών καναλιών άρδευσης
- να εφαρμοστεί καθολικά η στάγδην άρδευση (πότισμα με συστήματα σταγόνας)
- να εφαρμοστούν πλήρως ορθές γεωργικές πρακτικές
Επίσης, οι μικροί ταμιευτήρες με κόστος 50 εκατ. ευρώ και τα δρομολογημένα φράγματα σε Πύλη και Μουζάκι, όπως και στον Ενιπέα (Φάρσαλα), συνολικού κόστους περίπου 500 εκατ. ευρώ.
Παράλληλα με τα παραπάνω, προτείνονται έργα ορεινής υδρονομίας με μικρά φράγματα ανάσχεσης ροής που συμβάλλουν στον εμπλουτισμό των υπόγειων υδροφορέων, εκτιμώμενου κόστους 500 εκατ. ευρώ.
«Συνολικά, ο δικός μας προγραμματισμός για την αντιπλημμυρική θωράκιση της Θεσσαλίας είναι λίγο πάνω από 2 δισ. ευρώ. Σχεδόν τα μισά από αυτό που ακούσαμε ότι προτείνει η ολλανδική εταιρεία.
Για αυτό και πρέπει να πάρουμε το δικό τους αναλυτικό σχέδιο, να συγκλίνουμε σε λίγες εβδομάδες εκεί που πρέπει», κατέληξε ο κ. Κουρέτας.
Διαβάστε επίσης:
Δένδιας: Συνάντηση με τον Ανώτατο Συμμαχικό Διοικητή Μετασχηματισμού (SACT) του NATO
ΕΕ: Από το 2030 όλα τα νέα κτίρια θα πρέπει να έχουν μηδενικές εκπομπές
Τουρισμός για όλους 2024: Στις 14/3 ξεκινά η υποβολή αιτήσεων – Τα κριτήρια και οι δικαιούχοι
ΕΙΔΗΣΕΙΣ ΣΗΜΕΡΑ
- Κυριάκος Μητσοτάκης: Τη Δευτέρα το μεσημέρι θα συμμετάσχει στην εκδήλωση του Bloomberg στην Αθήνα
- Πολυτεχνείο: Σε εξέλιξη η μεγάλη πορεία στην Αθήνα(Upd)
- Τα νέα πονταρίσματα των αναλυτών σε ΔΕΗ, ΟΤΕ και Motor Oil
- Χριστίνα Αλεξοπούλου για διαγραφή Σαμαρά: «Ανθέλληνες υπάρχουν πολλοί, Σαμαράς όμως ένας!»