Νέο πλαίσιο δια βίου κατάρτισης εργαζόμενων και ανέργων προτείνει η επιτροπή Πισσαρίδη στην έκθεσή της.

Συγκεκριμένα η επιτροπή καταγράφει ότι υπάρχουν περιθώρια για παρεμβάσεις μέσω της βελτίωσης των δεξιοτήτων του εργατικού δυναμικού (απασχολούμενων και ανέργων) και της αύξησης του ποσοστού συμμετοχής εκείνων των ομάδων του πληθυσμού που υπο-εκπροσωπούνται (γυναίκες, νέοι και άτομα μεγαλύτερης ηλικίας).

Στη διάρκεια της δεκαετούς οικονομικής κρίσης της ελληνικής οικονομίας η άτυπη εργασία φαίνεται να αυξήθηκε. Η άτυπη εργασία έχει ως αποτέλεσμα οι απασχολούμενοι να είναι απροστάτευτοι, οι επιχειρήσεις να αντιμετωπίζουν αθέμιτο ανταγωνισμό ενώ και τα δημόσια ταμεία χάνουν έσοδα.

Οι ίδιες οι επιχειρήσεις αναφέρουν ότι οι δύο βασικοί λόγοι που τους αποτρέπουν από την τήρηση των νόμιμων πρακτικών πρόσληψης εργαζομένων είναι:

-το ύψος της φορολογικής σφήνας – δηλαδή η μεγάλη απόκλιση ανάμεσα στο εργατικό κόστος για τον εργοδότη και το διαθέσιμο εισόδημα του απασχολούμενου.

-τα έμμεσα διοικητικά βάρη (π.χ. πληρωμή ενός λογιστή για να συμπληρώνει τους πίνακες της ΕΡΓΑΝΗ, το κόστος του χρόνου που δαπανάται για τις γραφειοκρατικές διαδικασίες κ.ο.κ.).

Κατάρτιση

Η επιτροπή προτείνει οι εργαζόμενοι να καταρτίζονται πριν ενταχθούν στην αγορά εργασίας, επισημαίνοντας ότι η απόκτηση ορισμένων δεξιοτήτων, όπως οι ψηφιακές, είναι σκόπιμο να είναι υποχρεωτική καθώς οι δεξιότητες αυτές είναι απαραίτητες σε μια σύγχρονη οικονομία. Τα στοιχεία δείχνουν ότι το ποσοστό των ατόμων με βασικές ή υψηλότερες από τις βασικές ψηφιακές δεξιότητες είναι χαμηλότερο στην Ελλάδα από ό,τι στον μέσο όρο της ΕΕ.

Η εκπαίδευση στις δεξιότητες αυτές πρέπει να ξεκινάει από το σχολείο. Πρέπει επίσης να υπάρχουν προγράμματα κατάρτισης για ενήλικες τα οποία να συνδέονται με την αγορά εργασίας. – Αναδιάρθρωση του σχολικού προγράμματος σπουδών ώστε να περιλαμβάνει κατάρτιση σε ψηφιακές δεξιότητες για το σύνολο των έξι ετών της δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης, εάν όχι νωρίτερα.

-Στην τριτοβάθμια εκπαίδευση πρέπει περισσότερα πανεπιστήμια να προσφέρουν πτυχία Επιστήμης Υπολογιστών ή Τεχνολογίας Λογισμικού.

– Πέραν της τριτοβάθμιας εκπαίδευσης η κατάρτιση στην πληροφορική πρέπει να είναι ευρέως διαθέσιμη, δηλαδή και για άτομα με απολυτήριο λυκείου ή άλλη επαγγελματική κατάρτιση.

Για τους ανέργους

Όσον αφορά την κατάρτιση των ανέργων η επιτροπή προτείνει μετά από έξι μήνες που ο ΟΑΕΔ θα βοηθά στην αναζήτηση εργασίας, να προχωράει στην κατάρτιση τους μέσω προγραμμάτων από ιδιωτικά κέντρα που προσφέρουν υψηλή ποιότητα εκπαίδευσης, τα οποία θα προσφέρουν θεωρητική εξάμηνη παρακολούθηση και πρακτική άσκηση στη συνέχεια.

Η κατάρτιση χρηματοδοτείται από δημόσιους πόρους. Η αποζημίωση των κέντρων κατάρτισης για τις παρεχόμενες υπηρεσίες θα εξαρτάται από την ολοκλήρωση από τον εκπαιδευόμενο διαφορετικών σταδίων της διαδικασίας. Πιο συγκεκριμένα, καταβάλλεται ένα ποσό από τον ΟΑΕΔ μετά την επιβεβαιωμένη ολοκλήρωση και πιστοποίηση, περαιτέρω αποζημίωση καταβάλλεται για την τοποθέτηση σε θέση πρακτικής άσκησης και την ολοκλήρωση αυτής, περαιτέρω αποζημίωση καταβάλλεται για την εύρεση θέσης εργασίας, και τέλος καταβάλλεται ένα bonus σε περίπτωση διατήρησης από τον καταρτισθέντα της θέσης εργασίας για 6 μήνες.

Οι άνεργοι κατά την διάρκεια του προγράμματος κατάρτισης θα λαμβάνουν επίσης ένα ποσό έναντι του κόστους διαβίωσής τους κατά τη διάρκεια της περιόδου κατάρτισης, ενώ επειδή η πληρωμή των κέντρων κατάρτισης γίνεται με βάση τα αποτελέσματα που αυτά επιτυγχάνουν, τα κέντρα θα πρέπει να αξιολογούν εάν οι καταρτιζόμενοι μπορούν να ανταποκριθούν στο πρόγραμμα και να επιλέγουν αυτούς που πιστεύουν ότι μπορούν να επιτύχουν.

Για τους εργαζόμενους

Η επιτροπή καταγράφει ότι το υφιστάμενο επιδοτούμενο από το κράτος πρόγραμμα κατάρτισης φαίνεται να μην είναι αποτελεσματικό, καθώς οι επιχειρήσεις το θεωρούν πολύ γραφειοκρατικό. Παρότι στο ισχύον πρόγραμμα οι εκπαιδευτές πρέπει να είναι διαπιστευμένοι και υπάρχουν ορισμένες προϋποθέσεις για να εξασφαλιστεί μια ελάχιστη ποιότητα του προγράμματος, τα προγράμματα δεν ελκύουν ούτε τους εργοδότες ούτε τους εργαζομένους, καθώς τα θέματα που καλύπτονται είναι πολύ θεωρητικά.

Ακόμη η κατάρτιση που ξεκινάει με πρωτοβουλία των εργαζομένων είναι επίσης περιορισμένη. Αυτό γιατί οι ίδιοι οι εργαζόμενοι δεν είναι διατεθειμένοι να πληρώσουν για την κατάρτισή τους, καθώς η απόδοση της επένδυσης είναι αβέβαιη. Κίνητρα στους εργαζόμενους μπορούν να δοθούν αν αυτοί αναλαμβάνουν μέρος μόνο του κόστους και συμμετέχουν στις αυξημένες αποδόσεις μετά την κατάρτιση.

Σύμφωνα με την έκθεση, για να αντιμετωπιστεί το κύριο εμπόδιο στην ενδο-επιχειρησιακή κατάρτιση, το κράτος θα πρέπει να επιδοτεί τον εργοδότη που οργανώνει ή παρέχει κατάρτιση η οποία οδηγεί σε χειροπιαστές, πιστοποιημένες σύμφωνα με κριτήρια της αγοράς, και επιβεβαιωμένες δεξιότητες. Η φύση και το πεδίο της κατάρτισης θα πρέπει να αποτελούν αντικείμενο συμφωνίας του εργοδότη και του απασχολούμενου χωρίς περιορισμούς από το κράτος.

Διαβάστε ακόμα: 

Όλη η Έκθεση Πισσαρίδη: Αυτές είναι οι 20 προτάσεις για να «φύγει» η οικονομία μπροστά

Επιτροπή Πισσαρίδη: Οι εμβληματικές μεταρρυθμίσεις που θα απογειώσουν την οικονομία

Πισσαρίδης: Πώς πέταξαν στα βράχια την οικονομία Σημίτης – Καραμανλής

Μείωση του κόστους των υπερωριών – Αποσύνδεση κατώτατου μισθού από άλλες παροχές

Αλλαγή στον τρόπο καταβολής και το ύψος του επιδόματος ανεργίας

Κατάργηση της πρόωρης συνταξιοδότησης – Αλλαγές στον υπολογισμό της επικουρικής σύνταξης

Ακολουθήστε το mononews.gr στο Google News για την πιο ξεχωριστή ενημέρωση