Μεταξύ 34 χωρών,  οι Έλληνες 14χρονοι μαθητές δεν κατάφεραν να ξεχωρίσουν όσον αφορά τον εγγραμματισμό τους στην Πληροφορική και τους Υπολογιστές, με αποτέλεσμα να καταγράψουν  λίγο χαμηλότερες επιδόσεις από τον μέσο όρο.

Ειδικότερα με βαθμολογία 460 έναντι 476 που ήταν ο μέσος όρος, οι Έλληνες μαθητές της Β’ Γυμνασίου αν και έχουν βασικές ικανότητες εγγραμματισμού, δεν διαθέτουν ανεπτυγμένες δεξιότητες, βάσει της αξιολόγησης της έρευνας.

1

Οι επιδόσεις στην έρευνα ICILS

Η Διεθνής Έρευνα για τον Eγγραμματισμό στην Πληροφορική και τους Υπολογιστές – ICILS 2023 πραγματοποιείται για τρίτη φορά με την Ελλάδα να λαμβάνει πρώτη φορά μέρος το 2023.

Η ICILS εξέτασε τις διαφορές μεταξύ των μαθητών ηλικίας 13-14 ετών, όσων φοιτούν στην  Β΄ Γυμνασίου όσον αφορά τον εγγραμματισμό τους στην Πληροφορική και τους Υπολογιστές θέτοντας 4 κλίμακες δεξιοτήτων.

Την Ελλάδα εκπροσώπησαν στην έρευνα 3.576 μαθητές και μαθήτριες της Β΄ Γυμνασίου, από 179 δημόσια και ιδιωτικά Γυμνάσια όλης της χώρας, 148 Διευθυντές, 2.321 εκπαιδευτικοί και 142 Υπεύθυνοι Σχολικού Εργαστηρίου Πληροφορικής και Εφαρμογών Ηλεκτρονικών Υπολογιστών των συμμετεχόντων σχολείων.

Η κατάταξη των χωρών. Η Ελλάδα, μαζί με την Κύπρο βρίσκονται στο ίδιο επίπεδο με επίδοση 460

Σε 22 χώρες, το υψηλότερο ποσοστό μαθητών πέτυχε βαθμολογία CIL στο επίπεδο 2 από τα συνολικά 4, με την Ελλάδα και τη Σερβία να καταγράφουν υψηλό ποσοστό μαθητών που συγκεντρώνεται στο επίπεδο 1.

Μόνο στη Νότια Κορέα τα ποσοστά των μαθητών που βρέθηκαν στα επίπεδα 3 και 4 είναι υψηλότερα των μαθητών που ήταν στα επίπεδα 1 και 2.

Το υψηλότερο ποσοστό στο επίπεδο 4 αναδείχθηκε στην Κορέα (6%), ενώ κάποιο μικρό ποσοστό είχε η Κινεζική Ταϊπέι (3%), η Μάλτα (3%) και η Κροατία (2%). Σε όλες τις υπόλοιπες χώρες η επίδοση επιπέδου 4 ήταν σε ποσοστό 1% έως 0.

Tα συμπεράσματα

Αν και η έρευνα που διενεργείται από το 2018 διαθέτει ακόμα περιορισμένα στοιχεία και δεν υπάρχουν συγκριτικά στοιχεία για τη χώρα μας, πηγές του υπουργείου Παιδείας και του Ινστιτούτου Εκπαιδευτικής Πολιτικής υπογραμμίζουν ότι οι επιδόσεις της χώρας δεν είναι τόσο απογοητευτικές, καθώς η αδυναμία για καλλιέργεια ψηφιακών δεξιοτήτων συναντάται σε πολλές χώρες.

 Και η ίδια η έρευνα άλλωστε διαπιστώνει ότι παρά τη συνεχή αυξητική τάση που έχει η χρήση των Τεχνολογιών Πληροφορίας και Επικοινωνίας από τους μαθητές, τα αποτελέσματα δείχνουν ότι οι δεξιότητες ψηφιακού εγγραμματισμού παραμένουν χαμηλές.

Ακόμα και σε χώρες με υψηλές επιδόσεις, πάνω από το 25% των μαθητών δεν έχουν κατακτήσει το επίπεδο αυτόνομης χρήσης των ψηφιακών μέσων, γεγονός που εγείρει σοβαρές ανησυχίες, ενώ σημειώνει ότι η γενιά που μεγαλώνει με την τεχνολογία συχνά αδυνατεί να εφαρμόσει τις ψηφιακές της δεξιότητες ανεξάρτητα και κριτικά.

Ο σχεδιασμός του Υπουργείου Παιδείας

Τους προηγούμενους μήνες, ο υπουργός Παιδείας  Κυριάκος Πιερρακάκης είχε αναπτύξει σε δηλώσεις του την ανάγκη ανάπτυξης ψηφιακών δεξιοτήτων κάνοντας λόγο για την αλγοριθμική σκέψη που λείπει από τα σχολεία.

Τον προηγούμενο χρόνο σε συνεργασία με το ΙΕΠ αλλά και με άλλους φορείς έχει αναπτυχθεί ένα πλαίσιο δράσεων για την ενίσχυση της ψηφιακής Παιδείας στην Ελλάδα.

  1. Δημιουργία Νέων Προγραμμάτων Σπουδών Πληροφορικής

Αναπτύσσονται προγράμματα σπουδών που δίνουν έμφαση σε δεξιότητες όπως ο προγραμματισμός, η ανάλυση δεδομένων, και η επίλυση προβλημάτων μέσω της τεχνολογίας, εξοπλίζοντας τους μαθητές και τις μαθήτριες με τα εφόδια που χρειάζονται για την ψηφιακή εποχή.

  1. Νέα Βιβλία Πληροφορικής

Έχουν ήδη διατεθεί ηλεκτρονικά ως πρόσθετα ψηφιακά εγχειρίδια για το τρέχον σχολικό έτος τα νέα βιβλία πληροφορικής για όλες τις τάξεις του Γυμνασίου, τα οποία από την επόμενη χρονιά θα είναι διαθέσιμα σε έγχαρτη μορφή και θα αξιοποιούνται πλήρως στη διδασκαλία, παρέχοντας σύγχρονα εργαλεία και δραστηριότητες που ανταποκρίνονται στις τεχνολογικές απαιτήσεις της εποχής

  1. Ανάπτυξη Πιστοποιητικού Πληροφορικής

Σε συνεργασία με ακαδημαϊκούς φορείς, σχεδιάζεται ένα καινοτόμο πιστοποιητικό που θα αναγνωρίζει τις δεξιότητες των μαθητών/τριών σε παγκόσμιο επίπεδο, ενθαρρύνοντας την καλλιέργεια ψηφιακών ικανοτήτων.

  1. Δημιουργία Κέντρων Καινοτομίας

Ιδρύονται εξοπλισμένα Κέντρα Καινοτομίας στις 13 περιφέρειες της χώρας, όπου οι μαθητές/τριες εξοικειώνονται με εφαρμογές, ρομποτική και προσομοιώσεις. Τα κέντρα αυτά αποτελούν χώρους πρακτικής για την ενίσχυση του STEM και την καλλιέργεια δεξιοτήτων επίλυσης προβλημάτων

  1. Επιμόρφωση Εκπαιδευτικών σε ψηφιακές τεχνολογίες:

Μέσω προγραμμάτων του Ταμείου Ανάκαμψης προτεραιοποιείται η επιμόρφωση εκπαιδευτικών, εξασφαλίζοντας εξειδικευμένη γνώση σε παιδαγωγικές πρακτικές ψηφιακής μάθησης και χρήση διαδραστικών εργαλείων

  1. Εργαστήρια Δεξιοτήτων: Ρομποτική και STEM

Τα σχολεία εξοπλίζονται με κιτ ρομποτικής και υποστηρίζονται με δράσεις STEM από τις πρώτες τάξεις της εκπαίδευσης, βοηθώντας τους μαθητές και τις μαθήτριες να εξοικειωθούν με τον προγραμματισμό και τη ρομποτική

  1. Πρόσβαση σε Διαδραστικά Ψηφιακά Περιβάλλοντα Μάθησης

Αναπτύσσονται ανοιχτά ψηφιακά περιβάλλοντα μάθησης με ενσωματωμένη τεχνητή νοημοσύνη, προσβάσιμα από όλους τους μαθητές και τις μαθήτριες για εξατομικευμένη και συνεργατική μάθηση

  1. Αναβάθμιση της Υποδομής Ψηφιακής Τάξης

Κάθε τάξη εμπλουτίζεται με διαδραστικά συστήματα μάθησης και υπολογιστικά συστήματα, υποστηρίζοντας την εισαγωγή της τεχνολογίας στη μάθηση και την υλοποίηση ψηφιακών έργων.

  1. Πολλαπλό Βιβλίο με Ψηφιακά Μαθησιακά Αντικείμενα

Τα διδακτικά βιβλία εμπλουτίζονται με ψηφιακά αντικείμενα, ώστε να ενισχυθεί η διαδραστική μάθηση και η συμμετοχή των μαθητών και μαθητριών στη γνώση

Διαβάστε επίσης:

Πιερρακάκης για «Safe Youth»: Η τεχνολογία μπορεί και πρέπει να είναι αρωγός κάθε παιδιού

Μενδώνη, Πιερρακάκης, Ίδρυμα Αθηνά Μαρτίνου: Μόδα και Τέχνη

Πιερρακάκης: Ήδη ενσωματώνονται τεχνολογίες στο σύστημα παιδείας