Ξαναχτίζοντας την Ελλάδα
Την πρωτοχρονιά του 2001, η Ελλάδα ατένιζε το μέλλον μέσα από ένα σύννεφο αισιοδοξίας: ήταν η ώρα του ευρώ, παραμονές της τέλεσης των Ολυμπιακών Αγώνων στη γενέτειρά τους. Η κυβέρνηση Σημίτη είχε νικήσει στις εκλογές μερικούς μήνες νωρίτερα με μόλις 70.000 ψήφους διαφορά από τη Νέα Δημοκρατία, αλλά η πολιτική σταθερότητα ήταν αδιατάρακτη.
Τα μεγάλα έργα της εποχής ήταν σε εξέλιξη και τα spreads -με τα οποία μόνον οι ειδικοί ασχολούνται εκείνη την περίοδο- ήταν στο 0,30.
Την πρωτοχρονιά του 2015, η Ελλάδα έκλεινε ήδη μία πενταετία στα μνημόνια. Η ανεργία ήταν στα ύψη, τα επίπεδα της φτώχειας είχαν ξεπεράσει κάθε έννοια ευρωπαϊκού μέσου όρου, οι απώλειες του ΑΕΠ είχαν φτάσει στο 25% - λες και η χώρα είχε ηττηθεί σε πόλεμο. Η ελληνική κοινωνία ήταν απόλυτα οργισμένη. Είχε έλθει η ώρα του ΣΥΡΙΖΑ.
Από τις 8 Ιουλίου, η περίοδος ΣΥΡΙΖΑ ολοκληρώθηκε -τουλάχιστον για το προβλεπτό μέλλον - παρότι το κόμμα του Αλέξη Τσίπρα δεν κατέρρευσε εκλογικά όπως το ΠΑΣΟΚ, που ήταν το πρώτο κόμμα εξουσίας που χρειάστηκε να διαχειριστεί την εξουσία εν μέσω Μνημονίων.
Η Νέα Δημοκρατία άγγιξε το 40% - και ο Κυριάκος Μητσοτάκης έθεσε από την πρώτη στιγμή υψηλούς στόχους για την επόμενη τετραετία.
Ήταν η πρώτη φορά που ένα κόμμα αξιοποίησε τον χρόνο της αντιπολίτευσης ώστε να προετοιμαστεί για τη διακυβέρνηση. Kαι αυτό αποδείχθηκε με τα πρώτα νομοσχέδια που ήταν έτοιμα από καιρό.
Ωστόσο, η νίκη της Νέας Δημοκρατίας ήλθε μετά από μία δεκαετία Μνημονίων, κατά τη διάρκεια της οποίας η Ελλάδα έκανε πολλά βήματα προς τα πίσω σε όλα τα επίπεδα: από την συμπόρευση με την υπόλοιπη Ευρώπη – με τόσο τρομακτικές απώλειες στο ΑΕΠ θα ήταν παραλογισμός να συζητά κανείς για σύγκλιση – ως την θέση της χώρας στη διεθνή σκηνή.
Είναι προφανές ότι απαιτείται ένα συνεκτικό όραμα για την Ελλάδα της επόμενης πενταετίας. Και ως προς αυτό, το πρώτο ζητούμενο είναι η πολιτική σταθερότητα, η οποία δείχνει διασφαλισμένη: ο Αλέξης Τσίπρας, μετά από την δεύτερη εκλογική του νίκη, τον Σεπτέμβριο του 2015, είχε μπροστά του έναν καθαρό διάδρομο τετραετίας, χωρίς κάλπες. Επομένως, είχε την δυνατότητα να κινηθεί για τουλάχιστον μία τριετία χωρίς να λογαριάζει το πολιτικό κόστος – παρότι δεν την αξιοποίησε.
Ο Κυριάκος Μητσοτάκης έχει ακόμα πιο καθαρό διάδρομο: κατ’ αρχάς, διαθέτει μία συμπαγή κοινοβουλευτική αυτοδυναμία. Επίσης, η συνταγματική αναθεώρηση, που είναι σε εξέλιξη, θα αποσυνδέσει την εκλογή προέδρου Δημοκρατίας από τις πρόωρες εκλογές. Επομένως, έχει κάθε δυνατότητα να σχεδιάσει μεσομακροπρόθεσμα.
Φυσικά, η αναδόμηση της εικόνας της χώρας, όπως και η δημιουργία συνθηκών για άνοδο του βιοτικού επιπέδου, δεν είναι ένας μοναχικός χορός στην πολιτική. Είναι πάντοτε ένα ταγκό – χρειάζεται δηλαδή και η αξιωματική αντιπολίτευση, που δίνει τον τόνο, να μην τεντώνει το σχοινί τόσο, ώστε να σπάσει. Χρειάζεται δηλαδή μία μίνιμουμ συμφωνία, όσο το δυνατόν ευρύτερη, για τους στόχους της χώρας τα επόμενα χρόνια. Και πρέπει να σημειωθεί ότι τα πρώτα δείγματα από την επαναφορά του ΣΥΡΙΖΑ στην αντιπολίτευση δεν προδιαθέτουν για κάτι τέτοιο.
Ωστόσο, η συμφωνία που φαίνεται ότι μπορεί να επιτευχθεί -έστω και χωρίς τον ΣΥΡΙΖΑ- για ένα μείζονος συμβολικότητας θέμα, όπως η διευκόλυνση της ψήφου των αποδήμων, θα μπορούσε να είναι ο οδηγός για μία ευρύτερη συνεννόηση στο μέλλον.
Σε κάθε περίπτωση, το ερώτημα της μεταμνημονιακής εποχής παραμένει: Ποιο είναι το σχέδιο του καθενός -της κυβέρνησης, της αντιπολίτευσης, της αγοράς, της ελληνικής κοινωνίας εντέλει- για τα επόμενα χρόνια. Δεν αρκεί η επούλωση των πληγών. Δεν αρκεί η ανάκτηση ενός σημαντικού μέρους του βιοτικού επιπέδου που χάθηκε. Και δεν χρειάζεται η επιστροφή στις πρακτικές που φούντωσαν την κρίση.
Το mononews παίρνει την πρωτοβουλία να διοργανώσει ένα φόρουμ για την αναγέννηση της Ελλάδας. Δίνει τον λόγο στους πολιτικούς, που έχουν την ευθύνη να οργανώσουν το όραμά τους. Δίνει τον λόγο στην αγορά, που έχει την ευθύνη να τολμήσει επιχειρηματικά. Δίνει χώρο στην ελληνική κοινωνία, που προσδοκά καλύτερες μέρες μετά από μία σκοτεινή δεκαετία.
Στέφανος Τζανάκης
Αρθρογράφος mononews.gr
Η Ελλάδα που ονειρευόμαστε
Το να βγαίνει κανείς από μία πολυετή κρίση, σαν αυτή που βίωσε η Ελλάδα τα τελευταία 10 χρόνια, είναι σαν να αναρρώνει από μια μεγάλη περιπέτεια με την υγεία του. Για να επανέλθει σε ρυθμούς και δη θετικούς και ελπιδοφόρους, πρέπει να ανακτήσει τις δυνάμεις του, να ξαναβρεί τον βηματισμό του και, το σημαντικότερο, να εστιάσει σε ένα νέο όραμα. Όραμα που θα κινητοποιήσει τις δυνάμεις του και θα λειτουργήσει σαν πυξίδα για τη μετέπειτα πορεία του.
Η Ελλάδα κατάφερε να περάσει τον κάβο, έχοντας πλεύσει για χρόνια σε αχαρτογράφητα νερά, και πλέον μπορεί να ατενίζει και πάλι με αισιοδοξία το μέλλον. Το μέλλον που ονειρεύεται ο κόσμος, οι άνθρωποί της, όσοι πιστεύουν σε αυτήν.
Ποιο είναι αυτό;
Αυτό ακριβώς επιχειρούμε να συλλάβουμε και να αποτυπώσουμε ως mononews.gr με το αφιέρωμα «Rebuilding Greece: Η Ελλάδα 5 χρόνια μετά». Να ψηλαφίσουμε τα όνειρα, τις ελπίδες, τις κρυφές και φανερές προσδοκίες των ανθρώπων που γράφουν την ιστορία της. Να αφουγκραστούμε τον παλμό και τη φλόγα της μέσα τους. Να δούμε τον ζωογόνο ήλιο και τα ζηλευτά χρώματά της να εμπνέουν ιδέες. Και με πρώτη ύλη τα πολύτιμα αυτά υλικά, να χαράξουμε πορεία. Με σχέδιο, βούληση και επιμονή να φτιάξουμε την Ελλάδα που ονειρευόμαστε.
Ελένη Κρίτσαλου
Editor-in-Chief mononews.gr
Η νέα στρατηγική της Ελλάδας και ο ρόλος του Μάρκετινγκ
Το Μάρκετινγκ και η Επικοινωνία μιας μάρκας αποτελεί επιστήμη η οποία βασίζεται στη χρήση σωστής στρατηγικής καθώς και στην αξιοποίηση σύγχρονων πρακτικών από οργανισμούς και επιχειρήσεις, προκειμένου να πετύχουν μακροπρόθεσμα το στόχο τους: την οικονομική ανάπτυξη της μάρκας και τη βιωσιμότητά της. Μπορεί να ακούγεται εύκολο, αλλά η σωστή εκτέλεση της στρατηγικής ενός brand θέλει κόπο και χρόνο και θα πρέπει να εστιάζει σε μακροπρόθεσμους στόχους καθώς και στην αειφόρο ανάπτυξη.
Είναι κοινώς αποδεκτό πως το brand name «Ελλάδα» συνιστά ισχυρό και αναγνωρίσιμο brand, αλλά συνάμα δεν προσδίδει σταθερότητα και εμπιστοσύνη σε όλους τους τομείς. Σε μια κοινή προσπάθεια αλλαγής του τοπίου αυτού, θα πρέπει να ανασκουμπωθούν οι πάντες κρατώντας τα καλά και αλλάζοντας τα κακά.
Η νέα στρατηγική τοποθέτηση μιας μάρκας, πολλές φορές απαιτεί περισσότερη δουλειά από όση χρειάζεται όταν ξεκινάς με κάτι από το μηδέν. Για να χτίσεις και πάλι ένα όνομα, χρειάζεται κόπο. Θα πρέπει να πειστούν και οι πιο ‘δύσκολοι πελάτες’ ότι το νέο brand θα απαρτίζεται από νέα μυαλά, με ανοιχτούς ορίζοντες, αξίες, όραμα και στόχους. Το περήφανο παρελθόν θα πρέπει να αποτελεί έναυσμα για να χτιστεί ένα ακόμη λαμπρότερο μέλλον, με πολλαπλές ευκαιρίες για όλους και με ηγέτες που θα γράψουν νέες σελίδες στην ιστορία του νεοσύστατου brand name «Ελλάδα».
Το Μάρκετινγκ από μόνο του δε μπορεί να λειτουργήσει. Η ανάπτυξη της εθνικής οικονομίας ήταν, είναι και θα είναι ένας από τους πιο σημαντικούς στόχους των αρχηγών κρατών. Κάποια κράτη εξελίσσονται με γοργούς ρυθμούς, προσαρμοζόμενα ευκολότερα στις νέες τάσεις και στις σύγχρονες επιστημονικές εξελίξεις. Η Ελλάδα θα πρέπει να μετατραπεί σε ένα από αυτά τα κράτη γιατί διαθέτει τα θεμέλια. Χρειάζεται στρατηγούς όμως για να το πετύχει. Το εξαιρετικό κλίμα, η αίσθηση της ασφάλειας, οι φιλικοί άνθρωποι, το ανθρώπινο δυναμικό με υψηλά standards επιπέδου εξυπηρέτησης, ο τουρισμός, η γαστρονομία, η παραγωγή τοπικών προϊόντων και πολλά άλλα αποτελούν κάποιες από τις σημαντικές μας βάσεις. Πρέπει όμως να εξελίξουμε πολλούς τομείς όπως την καθαριότητα, την άναρχη πολεοδομία, τις εξαγωγές μας, την τεχνολογία, την παιδεία, την ένταξη νέας αρχιτεκτονικής κουλτούρας, την εξάλειψη της γραφειοκρατίας και πολλά ακόμη. Το ‘rebranding’ της Ελλάδας θα πρέπει να γίνει ο στόχος ολόκληρου του Έθνους και σιγά-σιγά θα δημιουργηθούν νέες εντυπώσεις, οι οποίες – μέσω μιας ορθής διαδικασίας – θα δημιουργήσουν με τη σειρά τους ένα νέο brand.
Τίποτα δε γίνεται ξαφνικά με τη χρήση ενός μαγικού ραβδιού. Το mononews.gr θα θέσει κάποιες καίριες ερωτήσεις σε μερικές από τις πιο σημαντικές προσωπικότητες της χώρας για το πώς θα πρέπει να κινηθεί η νέα πολιτική ηγεσία ώστε να ξαναχτιστεί η Ελλάδα.
Stay tuned!
Άντζυ Προκοπίου
Commercial Director mononews.gr