Το τελευταίο βήμα για να μπει στις ράγες το έργο για το «μεγαλύτερο εμπορευματικό κέντρο της νοτιοανατολικής Ευρώπης» που είχε στον πάγο η Κομισιόν είναι η κατάθεση της τροποποιημένης σύμβασης παραχώρησης στη Βουλή, προς ψήφιση από την Ολομέλεια.

Έχοντας πάρει την έγκριση από την DGComp, η σύμβαση παραχώρησης που υπογράφουν η ΓΑΙΑΟΣΕ με τη ΘΕΚ Α.Ε., την κοινοπραξία των ΕΤΒΑ ΒΙ.ΠΕ. και Goldair θα ψηφιστεί, προκειμένου να ξεκινήσουν οι κατασκευαστικές εργασίες στο Θριάσιο, προϋπoλογισμού 109 εκατομμυρίων ευρώ, τις οποίες αναλαμβάνει ο όμιλος Μυτιληναίου. Το έργο είχε παγώσει επ’ απειλή επιστροφής των κοινοτικών κονδυλίων. Ο γόρδιος δεσμός με την Κομισιόν κόπηκε με την τροποποίηση της σύμβασης του δημοσίου με τους επενδυτές. Η Γενική Διεύθυνση Ανταγωνισμού υπέδειξε τις τροποποιήσεις που απαιτήθηκαν για να αντιμετωπιστούν ζητήματα κρατικής ενίσχυσης, οι οποίες αφορούν κυρίως στη διάρκεια της παραχώρησης και στο αντάλλαγμα προς το δημόσιο.

Συγκεκριμένα, επανακαθορίστηκε η διάρκεια της περιόδου παραχώρησης, η οποία μειώνεται από 60 σε 37 έτη, ενώ παρέχεται το δικαίωμα σε ΕΤΒΑ ΒΙ.ΠΕ. και Goldair να ζητήσουν την παράταση της διάρκεια για 23 επιπλέον χρόνια. Προβλέπεται, περαιτέρω, η παράταση αυτόματα κατά τρία έτη της παραχώρησης, με μείωση αντίστοιχα της περιόδου παράτασης, σύμφωνα με τη νέα σύμβαση.

Μεγαλύτερο τίμημα και διανομή κερδών στο δημόσιο

Επίσης, επανακαθορίστηκαν οι υποχρεώσεις της παραχωρησιούχου εταιρείας προς τη ΓΑΙΑΟΣΕ, με αποτέλεσμα το αρχικά προβλεπόμενο αντάλλαγμα 10 εκατομμυρίων και διπλασιαστεί στα 20 εκατ., το οποίο θα καταβληθεί σε δύο άτοκες ισόποσες δόσεις. Το ποσοστό της ετήσιας πληρωμής προς το δημόσιο αυξάνεται επίσης από 2,51% σε 5 επί των ακαθάριστων ετησίων εσόδων της ΘΕΚ Α.Ε., για όλη την περίοδο παραχώρησης.

Τρίτον, μέσω των τροποποιήσεων η ΘΕΚ έχει τη δυνατότητα να αυξάνει το μετοχικό κεφάλαιο και να συνάπτει ελεύθερα δανειακές συμβάσεις χωρίς προηγούμενη έγκριση από το δημόσιο. Εκτιμάται ότι οι επενδυτές θα καταβάλουν πρόσθετα κεφάλαια για τη χρηματοδότηση του συνόλου του Θριασίου, ύψους 19,3 εκατ. ευρώ – πέραν της αρχικής δεσμευτικής επένδυσης των 36 εκατομμυρίων –, δηλαδή συνολικά ποσό 55,4 εκατομμυρίων ευρώ.

Ακόμα μία τροποποίηση είναι η λειτουργία «Μηχανισμού Χρηματοοικονομικής Παρακολούθησης» για την παρακολούθηση της επίτευξης των χρηματοοικονομικών μεγεθών της ΘΕΚ. Αν οι επενδυτές πετύχουν απόδοση ιδίων κεφαλαίων μεγαλύτερη του 9,09%, τότε θα καταβάλει στη ΓΑΙΑΟΣΕ το 50% των διαθέσιμων κερδών προς διανομή.

Τέλος, καταργούνται διατάξεις που αφορούσαν στον περιορισμό δόμησης ακινήτων τα οποία η ΓΑΙΑΟΣΕ προορίζει για εμπορευματικά κέντρα, όπως ο ορισμός του συντελεστή δόμησης στο 1,65 ή το 60% του μέγιστου ποσοστού κάλυψης. Πάντως, σύμφωνα με το σχέδιο της ΘΕΚ, το Θριάσιο θα περιλαμβάνει αποθηκευτικούς χώρους 235 στρεμμάτων, των οποίων η συνολική παραγωγικότητα θα φτάνει τις 13.000 παλέτες την ημέρα. Το κέντρο τροφοδοσίας υπεραγορών και μεγάλων καταστημάτων θα καταλαμβάνει το 45% των συνολικών δραστηριοτήτων της επένδυσης, το υπερτοπικό κέντρο τροφοδοσίας το 25%, το κέντρο αστικών διανομών το 20% και το κέντρο διανομής προϊόντων ηλεκτρονικού εμπορίου το 10%.

Η στρατηγική χωροθέτηση του Θριασίου κοντά στην Αθήνα, οι οδικές συνδέσεις στους κυρίως οδικούς άξονες και η διασύνδεση του με τον λιμένα του Νέου Ικονίου και το σιδηροδρομικό δίκτυο, αναμένεται να συμβάλει στην ανάπτυξη των εμπορευματικών μεταφορών, ενώ μετά την ολοκλήρωσή το  επιδιώκεται η αύξηση του μεριδίου των εμπορευματικών σιδηροδρομικών στο 7%.

Ακολουθεί (;) το Θριάσιο ΙΙ

Στις 28 Νοεμβρίου κρίνεται η τύχη του Θριασίου ΙΙ, ο διαγωνισμός για οποίο βγήκε στον αέρα δύο εβδομάδες αφότου κηρύχθηκε άγονος. Η σύμβαση αξίας 560 εκατ. για την παραχώρηση επιπλέον 1.450 στρεμμάτων εξακολουθεί να μένει στα αζήτητα.

Την πρώτη φορά είχαν καταθέσει προσφορές η Pearl (θυγατρική της Cosco), η ένωση των Damco Energy του ομίλου Κοπελούζου) και της εισηγμένης Foodlink, η Goldair και η κοινοπραξία της ΤΡΑΙΝΟΣΕ με την Sarmed, με την τελευταία να αποκλείεται. Τη δεύτερη φορά κατατέθηκε μόνο μία προσφορά από την κοινοπραξία της Hellenic Train (πρώην ΤΡΑΙΝΟΣΕ) και του ομίλου Κοπελούζου, ωστόσο κι αυτή ήταν εκπρόθεσμη.