Περισσότερα από 3.000 ακίνητα ελέγχουν οι 17 μεγαλύτεροι διαχειριστές καταλυμάτων βραχυχρόνιας μίσθωσης στην ελληνική αγορά, με τη μέση τιμή δωματίου να διαμορφώνεται από 75 έως 623 ευρώ, στο ακριβότερο.

Μάλιστα, τη μερίδα του λέοντος έχουν εταιρείες που εδρεύουν στην Κρήτη, επιβεβαιώνοντας τη δυναμική του νησιού, καθώς αποτελεί τη δεύτερη στη λίστα περιοχή με τις περισσότερες καταχωρήσεις ακινήτων (24.411 καταλύματα), μετά το νότιο Αιγαίο, ψηλότερα στην κατάταξη από την Αττική. Αυτά είναι στοιχεία της Sally Henry της Key Data, που παρουσιάστηκαν στο Shortstay Conference, όπου μεταξύ άλλων έγιναν γνωστές οι εταιρείες με τα περισσότερα υπό διαχείριση ακίνητα που διατίθενται μέσω της Airbnb στην Ελλάδα.

1

Σύμφωνα με στοιχεία της Transparent, τα οποία παρουσίασε ο Tom Payne, πρώτη στη λίστα με τις μεγαλύτερες εταιρείες που δραστηριοποιούνται ως «οικοδεσπότες» της Airbnb είναι η ThinkVilla, που διαχειρίζεται 298 ακίνητα και έχει επιλεγεί ως συνεργάτης από τη Marriott. Η εταιρεία εδρεύει στο Ρέθυμνο, ενώ ιδρύτρια και διευθύνουσα σύμβουλος είναι η Βάλια Κοκκίνου.

Η μοναδική στην πρώτη πεντάδα εταιρεία με έδρα την πρωτεύουσα είναι η Homm του Δημήτρη Ρίζου, η οποία ιδρύθηκε το 2004. Τα περισσότερα από τα 267 ακίνητα που διαχειρίζεται βρίσκονται σε Αθήνα και Μύκονο, το 70% του χαρτοφυλακίου της είναι ιδιόκτητα και διαθέτει έξι κτίρια στο ιστορικό κέντρο τα οποία χρησιμοποιούνται ως ενοικιαζόμενα διαμερίσματα.

Το 2012 ιδρύθηκε η Rhodes Holiday Villas των Στεφανάκη και Τσακισίρη, η οποία διαχειρίζεται 253 ακίνητα, κατά πλειονότητα στη Ρόδο. Η κρητική Etouri έχει στο χαρτοφυλάκιό της 244 ακίνητα και ιδρύθηκε το 2009. Ακολουθεί η επίσης κρητική Islandcrete.com. Ανήκει στην Oreo group του Στράτου Μπερέτη, που δραστηριοποιείται στην τουριστική βιομηχανία από το 2000, έχοντας κάνει την αρχή ως τουριστικό πρακτορείο. Αριθμεί 206 ακίνητα, ένα περισσότερο από την TheHotel.gr που ίδρυσαν το 2005 στα Χανιά οι Μανώλης και Γιάννης Σολιδάκης.

Στην Αθήνα αυτή τη στιγμή υπάρχουν περίπου 11.000 καταλύματα βραχυχρόνιας, ενώ στην Αττική ξεπερνούν τις 20.000. Στην Αθήνα, το μερίδιο των επαγγελματιών που ασχολούνται με τον κλάδο φτάνει στο 52% του συνόλου αγοράς της βραχυχρόνιας μίσθωσης, ενώ το μεγαλύτερο καταγράφεται στην Οία της Σαντορίνης (74%) και ακολουθούν Μύκονος (61%) και Θεσσαλονίκη (50%). Στα παραπάνω χαρτοφυλάκια περιλαμβάνεται μεγάλος αριθμός βιλών, που φαίνεται να αποτελεί τη νέα τάση στη βραχυχρόνια μίσθωση, καθώς παρουσιάζουν αύξηση κρατήσεων κατά 5%.

Υψηλότερες των ξενοδοχείων οι πληρότητες στα Airbnb

Τα στοιχεία δείχνουν ότι στο Ηράκλειο τα διαθέσιμα καταλύματα βραχυχρόνιας μίσθωσης που βρίσκονται αυτή τη στιγμή εγγεγραμμένα στις διάφορες online πλατφόρμες ενοικίασης, σημειώνουν άνοδο κατά 25% σε σχέση με το 2022, φτάνοντας τα 1.307. Ακολουθεί η Θεσσαλονίκη με άνοδο 27% και 3.090 καταλύματα, η Καλαμάτα και η Κέρκυρα με άνοδο έκαστη 26% και τα Χανιά στο 24% και 2.421 καταλύματα.

Ο κλάδος φαίνεται ότι θα βρεθεί αντιμέτωπος με φορολογικά μέτρα τα οποία μέχρι σήμερα δεν είχαν εφαρμοστεί (όπως η επιβολή ΦΠΑ), έπειτα κι από πιέσεις του ξενοδοχειακού τομέα, που έχει προτείνει μία σειρά μέτρων, για παράδειγμα τη θέσπιση πλαφόν στις μέρες χρήσης ενός ακινήτου ως κατάλυμα Airbnb. Σημαντικό είναι ότι οι πληρότητες στη βραχυχρόνια μίσθωση το 2022 ξεπέρασαν αυτές των ξενοδοχείων και ανήλθαν στο 66%, αντί 62%, βάσει δεδομένων της Transparent.

Η δυναμική της βραχυχρόνιας μίσθωσης στην Ελλάδα το 2022 μεταφράστηκε σε 20,8 εκατομμύρια διανυκτερεύσεις και έσοδα 3,46 δισ. ευρώ. Σήμερα, 155.000 ιδιοκτησίες είναι εγγεγραμμένες στις δύο πιο γνωστές πλατφόρμες, Airbnb & Vrbo, 20.740 εκ των οποίων στην Αθήνα. Αναλόγως δυναμικά μπήκε και το 2023, καθώς οι κρατήσεις τον Ιανουάριο ήταν 43% περισσότερες από τον πρώτο μήνα του 2022. Οι προοπτικές είναι εξίσου καλές για τη φετινή σεζόν, με τη ζήτηση να εμφανίζεται αυξημένη κατά 72% σε σύγκριση με τον Ιανουάριο του 2019, ενώ σε ορίζοντα έξι μηνών οι κρατήσεις είναι κατά 58% περισσότερες σε σχέση με την ίδια χρονιά, κατατάσσοντας την Ελλάδα 4η στην ευρωπαϊκή αγορά, βάσει στοιχείων της AirDNA.

Διαβάστε επίσης

Ανάχωμα στον πόλεμο Airbnb – ξενοδόχων οι εκλογές –  3,5 δισ. τα έσοδα το 2022

Το Airbnb κρατά κολλημένα τα χειμερινά εξοχικά στις αγγελίες