Το πρώτο εξάμηνο του 2024 αναμένεται η εισαγωγή της εταιρείας που θα προκύψει από την απόσχιση των εμπορικών κέντρων της Lamda Development.

Η αξία (GAV) των τεσσάρων malls της Lamda που λειτουργούν ήδη έχει ξεπεράσει το 1 δισ. ευρώ στα τέλη του 2022, χωρίς σε αυτό το χαρτοφυλάκιο να συμπεριλαμβάνονται τα δύο υπό ανάπτυξη εμπορικά κέντρα του Ελληνικού. Κατά τη διάρκεια της πιο πρόσφατης τηλεδιάσκεψης της διοίκησης με τους χρηματιστηριακούς αναλυτές, ο Οδυσσέας Αθανασίου απάντησε με σαφήνεια για την ΙΡΟ της Lamda Malls, παρόλο που η εισαγωγή της ξεχωριστής εταιρείας συζητείται τουλάχιστον τα τελευταία τέσσερα χρόνια και η διοίκηση φερόταν επιφυλακτική ως προς το χρόνο εισαγωγής της στο ΧΑ.

Οι συνθήκες στις κεφαλαιαγορές κρίνουν, σε κάθε περίπτωση, το χρόνο της αρχικής δημόσιας προσφοράς, ωστόσο, ο CEO της Lamda διαβεβαίωσε τους αναλυτές πως έως το τέλος του πρώτου εξαμήνου της επόμενης χρήσης η Lamda Malls θα διαπραγματεύεται στο ταμπλό. Σε προηγούμενες τοποθετήσεις του, ο ίδιος είχε τονίσει πως η ΙΡΟ θα λάβει χώρα όταν τα επιστρέψουν στην «κανονική» τους κερδοφορία και ο εκμισθώσιμος χώρος των νέων εμπορικών στο Ελληνικό φτάσει στο 100%.

Η νέα εταιρεία με τα τουλάχιστον τέσσερα εν λειτουργία malls θα αποτελέσει επενδυτικό καταφύγιο για τους μετόχους της Lamda Development, δεδομένου ότι η εισηγμένη έχει να διανείμει μέρισμα από τη χρήση του 2006. Στον αντίποδα, η Lamda Malls (με μοναδική μέτοχο τη Lamda Development που εξαγόρασε και το ποσοστό της Varde Partners πέρσι) μοίρασε έως και προμέρισμα το 2022, αφού τα κέρδη του εννεαμήνου έφτασαν τα 8,3 εκατομμύρια.

Επικεφαλής η Μελίνα Παΐζη

Από αυτό το ποσό, κι αφού αφαιρέθηκε τακτικό αποθεματικό 5%, στους μετόχους αποφασίστηκε να διανεμηθεί ποσό 6,9 εκατομμυρίων, που αντιστοιχεί σε 0,042 ευρώ ανά μετοχή. Εκτός από την ΙΡΟ, ο όμιλος ρίχνει επί χάρτου επιπλέον κινήσεις για την ενίσχυση της δραστηριότητας στο retail, καθώς αφενός σκανάρει την εξαγορά ενός ακόμη εμπορικού κέντρου, αφετέρου η Μελίνα Παΐζη, σημερινή Chief Development and Investment Assets Officer «προαλείφεται» για επικεφαλής της νέας εταιρείας.

Τα 178.000 τ.μ. συνολικής μεικτής εκμισθώμενης επιφάνειας της Lamda προσφέρουν αποδόσεις της τάξης του 7,5%, σύμφωνα με τα τελευταία στοιχεία της εισηγμένης, την ώρα που τα εμπορικά κέντρα στην Ελλάδα προσφέρουν αποδόσεις από 6,75% έως 7,75% και τα καταστήματα στους εμπορικούς δρόμους 6,2%.

Η τελευταία εξαγορά της Lamda στο πεδίο των malls ήταν η απόκτηση του πρώην McArthur Glen στα Σπάτα από τις Bluehouse – McArthur, το οποίο πλέον λειτουργεί ως Designer Outlet, έχοντας αυξήσει το τζίρο του κατά 14% την περίοδο Αυγούστου – Δεκεμβρίου, σε σχέση με το 2019. Πέρσι, ο συνολικός τζίρος των καταστημάτων των Τhe Mall Athens, Golden Hall και Mediterranean Cosmos το 2022 άγγιξε τα 604 εκατ. ευρώ, έναντι 595 εκατ. το 2019, παρόλο που η επισκεψιμότητα μειώθηκε κατά 23%. Το δεύτερο εξάμηνο ο συνολικός κύκλος εργασιών αυξήθηκε 8% (στα 361 εκατ.) σε σχέση με το 2019.

Το EBITDA των τριών εμπορικών αυξήθηκαν 43% έναντι του 2021 στα 64,9 εκατ. ευρώ, ενώ συμπεριλαμβανομένου του νεοαποκτηθέντος Designer Outlet ανήλθαν σε 68,6 εκατομμύρια (+51% έναντι του 2021). Επίσης, η μέση δαπάνη ανά επισκέπτη των The Mall Athens, Golden Hall και Mediterranean Cosmos αυξήθηκε 38% το δωδεκάμηνο του 2022 έναντι του 2019. Όπως είπε ο κ. Αθανασίου, το EBITDA θα είχε διαμορφωθεί σε ακόμα υψηλότερα επίπεδα, αν το είχε επιτρέψει ο καιρός.

Την ώρα που η Lamda υλοποιεί επενδύσεις στα υπάρχοντα εμπορικά – ανακαινίζει το The Mall Athens με όρους πράσινης ανάπτυξης και επεκτείνει με χώρους γραφείων το The Mediterranean Cosmos σε συνεργασία με την Orilina Properties –, «τρέχουν» οι συμφωνίες για τους χρήστες των εμπορικών του Ελληνικού. Στο Vouliagmenis Mall έχουν συμφωνηθεί Heads of Terms για 52% της επιφάνειας και στα τέλη του 2023 αναμένεται να έχουν υπογραφεί συμβάσεις για το 70% αυτής. Στο Riviera Galleria έχουν βρεθεί μισθωτές για 21% των εμπορικών χώρων, ποσοστό που εκτιμάται από τα στελέχη της Lamda ότι θα ανέλθει σε 50% στα τέλη του 2023. Deals για τα καταστήματα έχουν συμφωνηθεί με επιχειρήσεις όπως τα Αττικά Πολυκαταστήματα, η Κωτσόβολος, η Inditex, ο όμιλος Μαρινόπουλου, ο όμιλος Φάις, η BSB της οικογένειας Μπιθαρά, η Funky Buddha και η Sephora.