Πέρασε σχεδόν μία δεκαετία για να στεγνώσει το μελάνι των ελβετικών εφημερίδων που κατέγραψαν τη δίωξη Ελβετών επιχειρηματιών σε βάρος της διαφημιστικής του Φίλιππου Βρυώνη, Άλμα – Ατέρμων, και να γραφτεί νέα σελίδα, αυτή των πλειστηριασμών.

Αύριο, Τετάρτη βγαίνει στο σφυρί βιομηχανικό ακίνητο της Άλμα ή Βρυώνης – Ζιάγκας – Παπανικόλας Ο.Ε. (με διαχειριστή τον Φίλιππο Βρυώνη), όπως είναι καταχωρημένη η επωνυμία από ό,τι απέμεινε από τη διαφημιστική δραστηριότητα του άλλοτε επίδοξου καναλάρχη. Σημειωτέον ότι ο συνέταιρός του, Μιχάλης Ζιάγκας, ήταν ο στενός συνεργάτης του Ανδρέα Παπανδρέου.

Ήταν το 1933 όταν ιδρύθηκε η Άλμα Ατέρμων και επτά δεκαετίες αργότερα είχε καταφέρει να αποσπάσει το μεγαλύτερο κομμάτι από την «πίτα» στην υπαίθρια διαφήμιση, με σημαία τις διαφημίσεις στον ΗΣΑΠ (το 2000 είχε γίνει ήδη η συγχώνευση των Άλμα & Ατέρμονα).

Μάλιστα, η Θάλεια Βρυώνη υπέγραφε από τη θέση της διευθύνουσας συμβούλου τις διαβεβαιώσεις πως η ανάπτυξη της εταιρείας ήταν «αυξανόμενη με εξαιρετικά γρήγορους ρυθμούς».

Το 2005 η εισηγμένη από το 1999 στο Χρηματιστήριο Αθηνών έγραφε τζίρο 52 εκατομμυρίων (το 25% του οποίου ερχόταν από τις, απαγορευμένες στη συνέχεια, διαφημίσεις καπνοβιομηχανιών) και EBITDA 12,7 εκατομμυρίων.

Η θέση που κατείχε στις διαφημίσεις στα μέσα μαζικής μεταφοράς ήταν κυρίαρχη. Φιλοδοξούσε, μάλιστα, να πατήσει ακόμα περισσότερο γκάζι, μιας και προέβλεπε ότι το μερίδιο της υπαίθριας διαφήμισης θα αυξηθεί έναντι της ηλεκτρονικής και θα προσελκύσει το ενδιαφέρον όλων των κλάδων.

Οι στόχοι της διαφημιστικής του Βρυώνη ήταν να ανοιχτεί στα Βαλκάνια και να υπογράψει νέα συμβόλαια με το τραμ – που τότε μόλις είχε μπει στις ράγες – και με οργανισμούς λιμένων.

Είχε μάλιστα αγοράσει το 70% δύο ναυτιλιακών εταιρειών με έδρα στη Λιβερία, των Sterling Shipholdings και Pyramid Navigation, οι οποίες κατείχαν σκάφη για τη μεταφορά LNG. Πάντως, η πολιτική των εξαγορών και οι διευκρινίσεις που δεν έδωσε έθεσαν τη μετοχή της Άλμα Ατέρμων σε επιτήρηση το 2006, ύστερα από απόφαση της Επιτροπής Κεφαλαιαγοράς.

Στην ακμή της, είχε επίσης αποκτήσει τη διαφημιστική εκμετάλλευση 480 αστικών λεωφορείων της Θεσσαλονίκης καθώς και των χώρων της ΔΕΘ και του Ολυμπιακού Σταδίου.

Η αφισορύπανση & το deal που έκανε τη διαφημιστική διαβόητη

Στις αρχές του 2007 η Άλμα Ατέρμων υπέγραψε τη συμφωνία με την ελβετική Affichage. Όταν η συμφωνία ολοκληρωνόταν, η ελληνική διαφημιστική θα συμμετείχε με 25% στο νέο σχήμα, το οποίο «στηριζόμενο σε υγιείς οικονομικές βάσεις και κεφάλαια και με εφαλτήριο την Ελλάδα» κοιτούσε μέχρι και τη… ρωσική αγορά της υπαίθριας διαφήμισης.

Οι σαμπάνιες δεν πρόλαβαν να ανοίξουν, αφοί οι Ελβετοί κατάλαβαν πως είχαν αγοράσει άνθρακα αντί για τα διαμάντια των 10.000 διαφημιστικών πινακίδων σε όλη τη χώρα. Είχε προηγηθεί η απόφαση η εφαρμογή της απόφασης του υπουργείου Υγείας για κατάργηση των διαφημίσεων στους οδικούς άξονες, για την ασφάλεια των πεζών και των οχημάτων, με τις πινακίδες να αποτελούν πλέον ρύπους.

Η υπόθεση είχε φτάσει μάλιστα μέχρι το ΣτΕ, το οποίο για να βγάλει την απόφαση, επικαλέστηκε τροχαίο δυστύχημα στου Παπάγου, όπου είχε τοποθετηθεί πινακίδα της Ατέρμων, έπειτα από συμφωνία με το δήμο.

Οι Ελβετοί κινήθηκαν δικαστικά εναντίον της διαφημιστικής, κατηγορώντας την για απάτη. Όπως έγραφαν τα τοπικά μέσα, για παράδειγμα η ελβετική Bernerzeitung, το άνοιγμα στην Ελλάδα «κατέστρεψε τα ετήσια αποτελέσματα της εταιρείας για το 2009. Οι ζημίες στην Ελλάδα αυξήθηκαν σε 86,3 εκατομμύρια ελβετικά φράγκα λόγω των τεράστιων προσαρμογών αξίας».

Σύμφωνα με το ίδιο δημοσίευμα, η ποινική αγωγή στην Ελλάδα στράφηκε κατά του εκπροσώπου της ελληνικής εταιρείας και μελών της οικογένειάς του καθώς και άλλων κοντινών του προσώπων.

Συνολικά, η αποτυχημένη επένδυση κόστισε στην Affichage 150 εκατ. ελβετικά φράγκα (περί τα 140 εκατ. ευρώ), ποσό ίσο με το 1/3 της χρηματιστηριακής της αξίας.

Χαρακτηριστικό είναι ότι η ελληνική εταιρεία έφτασε να έχει το 2011 αρνητικά ίδια κεφάλαια ύψους 32 εκατ. και σύνολο βραχυπρόθεσµων υποχρεώσεων 80 εκατομμυρίων ευρώ.

Η πορεία της βέβαια δεν πτόησε το Φίλιππο Βρυώνη που αγόρασε από το ΚΚΕ τη συχνότητα του 902 για να λειτουργήσει το ‘Εψιλον, τηλεοπτικό σταθμό που μεταβίβασε στον Ιβάν Σαββίδη και ο ίδιος το μετονόμασε σε Open. Ο πρώτος κατέβηκε μάλιστα και στον διαγωνισμό για τις τηλεοπτικές άδειες που διενεργήθηκε το 2016, για να αποκλειστεί από τους τελικούς συμμετέχοντες.

Από τις υπαίθριες πινακίδες στο σφυρί

Το περιουσιακό στοιχείο που βγαίνει αύριο σε ηλεκτρονικό πλειστηριασμό είναι ένα πολυώροφο βιομηχανικό κτίριο, συνολικής επιφάνειας 5.484,08 τ.μ. σε οικόπεδο 1.600 τετραγωνικών, επί της Πέτρου Ράλλη 10 στο Ρουφ, όπου ήταν και η έδρα της διαφημιστικής. Όπως φαίνεται και στη φωτογραφία, τουλάχιστον μέχρι πρόσφατα, δέσποζαν στο κτίριο αφίσες του Έψιλον, της Kumtel και της V1969, μάρκες που προωθούνταν από τις τηλεπωλήσεις του καναλιού.

Η έδρα της Alma στο Ρουφ

Ως τιμή πρώτης προσφοράς η Cepal διαχειρίστρια δανείων πακέτου που έχει μεταβιβάσει η Alpha Bank στην Galaxy IV – έχει ορίσει τα 1,93 εκατομμύρια ευρώ.

Το κτίριο αποτελείται από

  • υπόγειο 1.081 τ.μ.,
  • ισόγειο 1.192 τ.μ.,
  • ημιώροφο του ισογείου 290 τ.μ.,
  • ημιώροφο του πρώτου 369 τ.μ.,
  • δεύτερο όροφο 1.168 τ.μ. και
  • δύο ημιωρόφους του δευτέρου ορόφου, επιφάνειας 180 τ.μ. και 470 τετραγωνικών, αντίστοιχα.