Κάθε άθλημα έχει τη δική του ορολογία και το Παγκόσμιο Πρωτάθλημα Ράλλυ δεν αποτελεί εξαίρεση.

Ακολουθεί η επεξήγηση των πιο συνηθισμένων όρων του σπορ.

1

Αγωνοδίκες

Η τριμελής επιτροπή αξιωματούχων που διασφαλίζει την ομαλή διεξαγωγή κάθε αγώνα του WRC. Ο πρόεδρος και ένα μέλος διορίζονται από τη FIA και πρέπει να είναι διαφορετικής εθνικότητας από εκείνη της διοργανώτριας χώρας. Το τρίτο μέλος διορίζεται από τον ASN της χώρας που διοργανώνει το ράλλυ. Οι αγωνοδίκες έχουν την εξουσία να παίρνουν αποφάσεις για την ομαλή διεξαγωγή των αγώνων. Τα δελτία και οι αποφάσεις των αγωνοδικών αναρτώνται σε επίσημο πίνακα ανακοινώσεων σε κάθε ράλλυ.

Αεροδυναμική

Τα αυτοκίνητα WRC διαθέτουν σπόιλερ, διαχύτες και άλλα διαμορφωμένα πάνελ στο αμάξωμα για να κατευθύνουν τον αέρα γύρω από τον κινητήρα, το κιβώτιο ταχυτήτων και τα φρένα και να βοηθούν να διατηρείται το αυτοκίνητο σταθερό στο δρόμο.

ALS

Σύστημα Anti-Lag System, το οποίο διατηρεί τον υπερσυμπιεστή ενός αυτοκινήτου σε περιστροφή για να διασφαλίζει ότι υπάρχει πάντα ώθηση τούρμπο.

Άξονας μετάδοσης κίνησης

Το τμήμα του κιβωτίου ταχυτήτων που μεταφέρει την κίνηση από το μπροστινό ή το πίσω διαφορικό στον τροχό.

Ασφάλεια πληρώματος

Το πλήρωμα κάθεται μέσα σε ένα υπερ-ισχυρό προστατευτικό κόκπιτ που περιβάλλεται από έναν κλωβό ασφαλείας. Προσδένεται με ζώνες ασφαλείας έξι σημείων, παρόμοιες με αυτές που χρησιμοποιούνται στα μαχητικά αεροπλάνα. Το αυτοκίνητο διαθέτει επίσης προστασία από πλευρικές συγκρούσεις και αυτόματο σύστημα πυρόσβεσης, ενώ το πλήρωμα φοράει πυρίμαχες φόρμες και εσώρουχα, κράνη ασφαλείας και σύστημα στήριξης κεφαλής και αυχένα (HANS).

Ειδικές διαδρομές

Τα τμήματα του ράλλυ, όπου τα περάσματα των αυτοκινήτων χρονομετρούνται σε δρόμους κλειστούς στην κυκλοφορία. Στόχος των πληρωμάτων είναι να ολοκληρώσουν κάθε ειδική διαδρομή στον συντομότερο δυνατό χρόνο.

Ιδανικός χρόνος

Ο επίσημος χρόνος που επιτρέπεται σε ένα αγωνιστικό αυτοκίνητο να ολοκληρώσει μια ειδική διαδρομή συνδυαστικά με μια απλή διαδρομή, πριν φτάσει στο επόμενο σημείο ελέγχου χρόνου.

Επιβάλλονται ποινές χρόνου εάν οι αγωνιζόμενοι κάνουν check-in νωρίτερα ή αργότερα στο σημείο ελέγχου χρόνου.

Καρνέ

Η κάρτα χρόνου που φέρει ο συνοδηγός, καταγράφει τους χρόνους των ειδικών διαδρομών και τους χρόνους άφιξης στα σημεία ελέγχου χρόνου καθ’ όλη τη διάρκεια του ράλλυ. Η κάρτα σφραγίζεται από στελέχη της διοργάνωσης κατά την εξέλιξη του ράλλυ και παρέχει απόδειξη της παρουσίας ενός αγωνιζόμενου σε περίπτωση διαφωνίας.

Καρφιά

Μεταλλικές προσθήκες στα πέλματα των χειμερινών ελαστικών για να προσφέρουν πρόσφυση στο χιόνι και τον πάγο.

Κλωβός ασφαλείας

Μια δομή από χαλύβδινους σωλήνες υψηλής περιεκτικότητας σε άνθρακα, συγκολλημένους στο εσωτερικό του χώρου επιβατών, που έχει σχεδιαστεί για να διατηρεί τον οδηγό και τον συνοδηγό ασφαλείς σε περίπτωση πρόσκρουσης ή ανατροπής.

Μηδέν

Πλοηγό αυτοκίνητο της διοργάνωσης που περνάει μέσα από την ειδική διαδρομή πριν από την εκκίνηση των αγωνιζομένων για να ειδοποιήσει τους θεατές ότι το τμήμα είναι ενεργό. Του αυτοκινήτου «0» έχουν προηγηθεί τα αυτοκίνητα «00» και «000».

Περιοριστής

Για τον περιορισμό της απόδοσης του κινητήρα, η FIA απαιτεί όλοι οι κινητήρες προδιαγραφών WRC να είναι εφοδιασμένοι με έναν περιοριστή εισόδου turbo διαμέτρου 33 χιλιοστών, ο οποίος περιορίζει τη ροή καυσίμου/αέρα στους θαλάμους καύσης. Χωρίς περιοριστή, οι κινητήρες θα παρήγαγαν περισσότερους από 500 ίππους.

Ποινή χρόνου

Στα πληρώματα επιβάλλεται ποινή 10 δευτερολέπτων για κάθε λεπτό καθυστέρησης του αυτοκινήτου σε σταθμό ελέγχου χρόνου. Ανάλογα, η πρόωρη άφιξή τους συνεπάγεται ποινή ενός λεπτού για κάθε λεπτό πρόωρης άφιξης.

Πλήρωμα αναγνωρίσεων

Στα ασφάλτινα ράλλυ, οι οδηγοί προτεραιότητας υποστηρίζονται από ένα πλήρωμα ασφαλείας το οποίο περνάει από τις ειδικές διαδρομές πριν την εκκίνηση του πρώτου αγωνιστικού αυτοκινήτου για να ενημερώσει σχετικά με τις καιρικές συνθήκες και την κατάσταση της επιφάνειας, η οποία μπορεί να έχει αλλάξει μετά από αναγνώριση.

Road book (Βιβλίο διαδρομής)

Ένα σύνολο οδηγιών ακριβείας και χαρτών διαδρομής, που χορηγείται σε κάθε πλήρωμα από τους διοργανωτές του ράλλυ.

Road section (Απλή διαδρομή)

Είναι ο ανοιχτός στην κυκλοφορία δρόμος που συνδέει τις ειδικές διαδρομές, τα σημεία service και το parc fermé. Οι οδηγοί πρέπει να τηρούν όλους τους ισχύοντες κανόνες οδικής κυκλοφορίας σε αυτά τα τμήματα.

Σειρά εκκίνησης

Η σειρά με την οποία τα πληρώματα αγωνίζονται στις ειδικές διαδρομές. Η σειρά εκκίνησης για την πρώτη ημέρα του αγώνα καθορίζεται από την κατάταξη του πρωταθλήματος οδηγών, με τον πρωτοπόρο να ξεκινάει πρώτος. Τις επόμενες ημέρες, τα πληρώματα εκκινούν με αντίστροφη σειρά κατάταξης – με τον πρωτοπόρο να εκκινεί τελευταίος. Αυτή η διάταξη ισχύει μόνο για τους οδηγούς προτεραιότητας 1 και 2. Τα αυτοκίνητα προτεραιότητας 1 που εγκαταλείπουν και επανεκκινούν την επόμενη ημέρα, εκκινούν πριν από όλα τα πληρώματα P1 και P2.

Σειριακό κιβώτιο ταχυτήτων

Ο τύπος που τοποθετείται στα περισσότερα αυτοκίνητα WRC. Οι επιλογές ταχυτήτων γίνονται συνήθως μέσω μιας «πεταλούδας» στο τιμόνι και όχι με τον παραδοσιακό επιλογέα που συναντάται συνήθως στα αυτοκίνητα παραγωγής με μηχανικό κιβώτιο.

Shakedown

Η ευκαιρία για τα πληρώματα να δοκιμάσουν τα αυτοκίνητα σε έδαφος παρόμοιο με αυτό του ράλλυ πριν από την έναρξη του αγώνα. Οι αγωνιζόμενοι πρέπει να περάσουν από το shakedown τουλάχιστον τρεις φορές, με χρονομετρημένα όλα τα περάσματα.

Service

Συνήθως υπάρχουν τρεις περίοδοι σέρβις κατά τη διάρκεια μιας ημέρας WRC – 15 λεπτά το πρωί, 30 λεπτά το μεσημέρι και 45 λεπτά το βράδυ. Οι ομάδες μπορούν να εκτελούν επισκευές ή τροποποιήσεις στα αυτοκίνητα κατά τη διάρκεια αυτών των περιόδων και να επιλέγουν τα ελαστικά τους για τον επόμενο κύκλο ειδικών διαδρομών.

Σταθμός ελέγχου χρόνου

Το σημείο όπου τα αυτοκίνητα πρέπει να σταματήσουν για να καταγραφεί ο επίσημος χρόνος διέλευσής τους.

Stop

Ένα σημείο, περίπου 200 μέτρα μετά τον τερματισμό μιας ειδικής διαδρομής, όπου το αυτοκίνητο πρέπει να σταματήσει για να καταγραφεί ο χρόνος του.

Συνοδηγός

Ο πλοηγός στη θέση του συνοδηγού, ο οποίος υπαγορεύει μέσω ενδοεπικοινωνίας στον οδηγό τις αλλαγές κατεύθυνσης και τις οδικές συνθήκες που επικρατούν μπροστά του. Ο ίδιος φροντίζει ώστε το αυτοκίνητο να παρουσιάζεται σε όλα τα σημεία ελέγχου χρόνου εντός του προκαθορισμένου χρόνου του.

Τελετή εκκίνησης

Πραγματοποιείται συνήθως το βράδυ της Πέμπτης, με τα πληρώματα να ανεβαίνουν στη ράμπα, να χαιρετούν τους φιλάθλους και να δίνουν μια σύντομη συνέντευξη. Οι τελετές εκκίνησης συχνά πραγματοποιούνται σε εντυπωσιακά σκηνικά ή στο κέντρο της πόλης που φιλοξενεί τον αγώνα.

Τεχνικοί Έφοροι

Εγκεκριμένοι από τη FIA τεχνικοί αξιωματούχοι που ελέγχουν τη νομιμότητα των αυτοκινήτων πριν, κατά τη διάρκεια και μετά από κάθε αγώνα.

Junior WRC

Ο θεσμός νέων ταλέντων του WRC, που παλαιότερα ονομαζόταν WRC Academy.

Υπερειδική διαδρομή

Μια ειδική διαδρομή συνήθως με δύο παράλληλες διαδρομές που επιτρέπουν σε δύο πληρώματα να αγωνιστούν μεταξύ τους. Οι υπερειδικές διαδρομές διεξάγονται συνήθως σε στάδια ή εντός πόλεων.

FIA

Fédération Internationale de l’Automobile (Διεθνής Ομοσπονδία Αυτοκινήτου): ο διοικητικός οργανισμός του παγκόσμιου μηχανοκίνητου αθλητισμού με έδρα το Παρίσι, ο οποίος ρυθμίζει και ελέγχει το Παγκόσμιο Πρωτάθλημα Ράλλυ.

Flying

Το τέλος μιας ειδικής διαδρομής, όπου σταματά η χρονομέτρηση.

Χρόνος

Ο χρόνος που καταγράφεται από την εκκίνηση μιας ειδικής διαδρομής έως τον τερματισμό της.

WRC Promoter

Η WRC Promoter GmbH είναι εταιρεία της Red Bull Media House και της KW25. Είναι υπεύθυνη για όλες τις εμπορικές πτυχές του Παγκόσμιου Πρωταθλήματος Ράλλυ της FIA, συμπεριλαμβανομένων των μορφών μετάδοσης, της τηλεοπτικής παραγωγής και του μάρκετινγκ των παγκόσμιων μέσων ενημέρωσης και των χορηγικών δικαιωμάτων. O WRC Promoter έχει επίσης την ευθύνη για την αύξηση του πεδίου των συμμετεχόντων και την πρόταση των χώρων διεξαγωγής που συνθέτουν το ημερολόγιο του FIA WRC.

Ανακαλύψτε το αφιέρωμα «EKO Acropolis Rally Diary 2024»