Με μία στρατηγική επιλογή τριών και πλέον δεκαετιών για την ενίσχυση της ναυτιλιακής κοινότητας, ο Όμιλος Eurobank έχει θέσει ως στόχο την αύξηση του ναυτιλιακού του χαρτοφυλακίου εστιάζοντας σε βιώσιμες χρηματοδοτήσεις με κριτήρια ESG.

Σήμερα, το χαρτοφυλάκιο αυτό ανέρχεται σε 4 δισ. δολάρια συμπεριλαμβανομένων των δεσμεύσεων για χρηματοδοτήσεις πλοίων υπό ναυπήγηση ενώ, από το 2020, αυξάνεται διαρκώς με τα ποσοστά ανόδου των δανειοδοτήσεων να προσεγγίζουν έως και το 30%.

Καταγράφοντας τις σημαντικές αυτές επιδόσεις, η Eurobank βρέθηκε στη δεύτερη θέση ανάμεσα στις τράπεζες που χρηματοδοτούν την ελληνική ναυτιλία σύμφωνα με τη μελέτη της Petrofin Research για το 2023.

Οι δανειοδοτήσεις της τράπεζας στη ναυτιλία αφορούν κυρίως στη χρηματοδότηση αγοράς μεταχειρισμένων πλοίων ή τη ναυπήγηση νέων μονάδων στα ναυπηγεία Κορέας, Ιαπωνίας και Κίνας, συμβάλλοντας έτσι στην ανανέωση του ελληνικού εμπορικού στόλου. Πιο αναλυτικά, το χαρτοφυλάκιο χρηματοδοτήσεων της Eurobank συνθέτουν ναυτιλιακοί όμιλοι ελληνικών και κυπριακών συμφερόντων, εδραιωμένοι στην αγορά, με μεσαίους ή μεγάλους στόλους πλοίων. Αποτελείται, δε, από πλοία ξηρού χύδην φορτίου (bulk carriers), δεξαμενόπλοια και λίγα πλοία εμπορευματοκιβωτίων (container).

Στο τιμόνι της Μονάδας Shipping της Eurobank βρίσκεται από το 2014 βρίσκεται η Χριστίνα Μαργέλου. Αξιοποιώντας την εμπειρία μίας καριέρας τουλάχιστον 30 χρόνων στη ναυτιλία, έχει συμβάλει καταλυτικά στην ενίσχυση των επιδόσεων της Τράπεζας. Δεν είναι τυχαίο ότι τόσο το 2022 όσο και το 2023, συμπεριλήφθηκε στη λίστα των 10 προσωπικοτήτων με τη μεγαλύτερη επιρροή παγκοσμίως στον κλάδο της ναυτιλιακής χρηματοδότησης της Lloyd’s.

«Εδώ και μία διετία, έχουμε επιλέξει να συνδέουμε τις χρηματοδοτήσεις που υλοποιούμε για νεότευκτα πλοία με σαφείς στόχους βιωσιμότητας που περιλαμβάνουν βασικούς δείκτες ελέγχου περιβαλλοντολογικού αποτυπώματος, κοινωνικής και εταιρικής διακυβέρνησης (ESG). Πρόκειται για μία στρατηγική επιλογή που προκύπτει από την έμφαση που δίνει η Μονάδα Shipping και συνολικά ο Όμιλος στην πράσινη μετάβαση της ελληνικής ναυτιλίας» σημειώνει η κα Μαργέλου.

Αξιοποιώντας την τεχνογνωσία και την εξωστρέφεια που χαρακτηρίζει τον Όμιλο Eurobank, ο οποίος διαθέτει ισχυρή παρουσία σε πέντε αγορές και συγκεκριμένα σε Ελλάδα, Κύπρο, Βουλγαρία, Λουξεμβούργο και Ηνωμένο Βασίλειο, η Τράπεζα στοχεύει στην εδραίωση της καινοτομίας και της πρωτοπορίας με βιώσιμο πρόσημο ως το μονοπάτι της συλλογικής ευημερίας.

Έτσι, έχει καταφέρει να ξεχωρίζει για την προσφορά της στην ενίσχυση του ναυτιλιακού οικοσυστήματος κατακτώντας διακρίσεις από φορείς διεθνούς κύρους, όπως η Lloyd’s, η οποία τα τελευταία έτη κατατάσσει την Eurobank στην κορυφή των δανειστών της ναυτιλίας στην Ελλάδα, ενώ έχει ενταχθεί στη λίστα Morningstar Sustainalytics’ λαμβάνοντας τη σημαντική διάκριση ESG Regional Top Rated, αποσπώντας για δεύτερη διαδοχική χρονιά τη διεθνή διάκριση ESG Industry Top Rated και κατατάσσοντάς την μεταξύ των τραπεζών με τις καλύτερες επιδόσεις παγκοσμίως.

Στηρίζοντας ένα διαχρονικό success story

H ελληνική ναυτιλία, ισχυρός εταίρος της εθνικής οικονομίας και διαχρονικό success story, αποτελεί τον «φάρο» της πράσινης και ψηφιακής μετάβασης της θαλάσσιας οικονομίας σε παγκόσμιο επίπεδο, καθορίζοντας και διαμορφώνοντας τις τάσεις πέραν των ελληνικών συνόρων, επισημαίνει η κα Μαργέλου.

Όπως τονίζει, αρωγός στην προσπάθεια αυτή είναι ο τραπεζικός κλάδος με το ελληνικό τραπεζικό σύστημα, παρά την πτωτική ευρωπαϊκή τάση, να αυξάνει τις χρηματοδοτήσεις του προς τις ναυτιλιακές εταιρείες.

«Για την Ελλάδα η ναυτιλία είναι “φυσικός” χώρος και πυλώνας οικονομικής ανάπτυξης λόγω της ηγετικής μας θέσης διεθνώς. Οι Έλληνες εφοπλιστές διαθέτουν το 20% του παγκόσμιου στόλου και το 60% του ευρωπαϊκού» εξηγεί η κα Μαργέλου, συμπληρώνοντας πως, το 2023, σχεδόν το ένα τρίτο της συνολικής ναυτιλιακής χρηματοδότησης της ελληνικής ναυτιλίας προέρχονταν από δάνεια των ελληνικών τραπεζών.

Μάλιστα, σύμφωνα με την μελέτη της Petrofin Research οι ελληνικές τράπεζες παρουσίασαν ανάπτυξη 12,25%, μία τάση που συνεχίζεται αδιάλειπτα από το 2017 διαμορφώνοντας τις συνολικές χρηματοδοτήσεις για το περασμένο έτος σε 33,1 δισ. δολάρια.

Ανακαλύψτε το αφιέρωμα «Ποσειδώνια 2024»