• Ποσειδώνια

    Αθ. Λιάγκος: Τα λιμάνια, ως επιχειρήσεις, παράγουν αξία για την κοινωνία και την οικονομία

    Ο πρόεδρος της Ένωσης Λιμένων Ελλάδος (ΕΛΙΜΕ), Εκτελεστικός Πρόεδρος Δ.Σ. της ΟΛΘ Α.Ε., κ. Αθανάσιος Λιάγκος

    Ο πρόεδρος της Ένωσης Λιμένων Ελλάδος (ΕΛΙΜΕ), Εκτελεστικός Πρόεδρος Δ.Σ. της ΟΛΘ Α.Ε., κ. Αθανάσιος Λιάγκος


    Τα λιμάνια, ως επιχειρήσεις, παράγουν αξία για την κοινωνία και την οικονομία της χώρας μας και αποτελούν βασικές πύλες για τις διεθνείς εμπορικές σχέσεις της, ενώ στηρίζουν άμεσα τον τουρισμό, τονίζει σε συνέντευξή του στο mononews.gr ο πρόεδρος της Ένωσης Λιμένων Ελλάδος (ΕΛΙΜΕ), Εκτελεστικός Πρόεδρος Δ.Σ. της ΟΛΘ Α.Ε., κ. Αθανάσιος Λιάγκος. Και, όπως επισημαίνει, το ιδανικό μοντέλο διαχείρισης και αξιοποίησης των λιμένων είναι εκείνο που επιτρέπει την προσέλκυση ιδιωτικών επενδύσεων, με παράλληλη κρατική συμμετοχή.

    Βασικό ζητούμενο, αναφέρει, για την ανάπτυξη των λιμένων της χώρας, είναι η διαμόρφωση ενός σαφούς και σταθερού πλαισίου υλοποίησης των επενδύσεων, χωρίς προσκόμματα που να προβληματίζουν την επενδυτική και επιχειρηματική κοινότητα και να εκτροχιάζουν την ανάπτυξή τους.

    Ακολουθεί ολόκληρη η συνέντευξη του κ. Αθ. Λιάγκου στο mononews.gr

    Ποια είναι τα χρηματοδοτικά εργαλεία για την επέκταση και εκσυγχρονισμό των λιμένων;

    Το εθνικό Πρόγραμμα Δημοσίων Επενδύσεων (ΠΔΕ) αποτελεί βασικό χρηματοδοτικό εργαλείο για την υλοποίηση έργων που συνδέονται με τη λειτουργική αναβάθμιση και τον εκσυγχρονισμό των λιμένων. Οι επενδύσεις που εντάσσονται στο ΠΔΕ και οι δαπάνες τους καλύπτονται από τον Προϋπολογισμό Δημοσίων Επενδύσεων, κατανέμονται στο σύνολο της ελληνικής επικράτειας, συνεπώς τα λιμενικά έργα που αντλούν πόρους από το ΠΔΕ είναι σχετικά μικρής κλίμακας, παρά τη σπουδαιότητα και κρισιμότητα του χρόνου υλοποίησής τους.

    Η εξασφάλιση πόρων για την υλοποίηση έργων μεγαλύτερης κλίμακας στους 20 λιμένες του εκτεταμένου Διευρωπαϊκού Δικτύου Μεταφορών (ΔΕΔ – Μ), επιδιώκεται μέσω ευρωπαϊκής χρηματοδότησης από τον μηχανισμό «Συνδέοντας την Ευρώπη» της Προγραμματικής Περιόδου 2021-2027 (Connecting Europe Facility – CEF2). Το κοινοτικό χρηματοδοτικό εργαλείο παρέχει στον τομέα των μεταφορών πρόσβαση σε χαρτοφυλάκιο ύψους 26 δισεκατομμυρίων ευρώ και τα λιμάνια μπορούν να αντλήσουν κονδύλια τόσο για την επέκταση και τον εκσυγχρονισμό τους όσο και για τη βελτίωση της διασύνδεσής τους με το ευρωπαϊκό δίκτυο μεταφορών. Στο πλαίσιο αυτό επιδιώκεται η χρηματοδότηση μελετών και έργων ανάπτυξης υποδομών εναλλακτικών καυσίμων και εγκατάστασης παράκτιας παροχής ηλεκτρικής ενέργειας στους λιμένες του Κεντρικού Δικτύου του Διευρωπαϊκού Δικτύου Μεταφορών (ΔΕΔ-Μ).

    Πότε αναμένεται να ολοκληρωθούν οι εργασίες στα λιμάνια για την ηλεκτρική φόρτιση των πλοίων;

    Η εγκεκριμένη από την ΕΕ οδηγία 2014/94 για την ανάπτυξη υποδομών εναλλακτικών καυσίμων, που προτεραιοποιεί την εγκατάσταση παράκτιας παροχής ηλεκτρικής ενέργειας στους λιμένες του Κεντρικού Δικτύου (Core Network) του ΔΕΔ-Μ, και ο νεότερος κανονισμός της ΕΕ 2023/1804, θέτουν την υποχρέωση για τα κράτη μέλη να παρέχουν χερσαία ηλεκτροδότηση (OPS) ή τεχνολογία μηδενικών εκπομπών σε πλοία που ελλιμενίζονται στους λιμένες τους, ώστε να επιτευχθούν οι στόχοι της ΕΕ όσον αφορά τα αέρια θερμοκηπίου που προέρχονται από τη ναυτιλιακή βιομηχανία, με ορίζοντα υλοποίησης των υποδομών από το 2030.

    Στο πλαίσιο της παραπάνω ευρωπαϊκής υποχρέωσης και των προγραμμάτων που τρέχουν για την υλοποίηση των συστημάτων ηλεκτροδότησης των πλοίων, αναμένεται τα επόμενα 2 με 3 χρόνια η επίτευξη της πρώτης ηλεκτροδότησης των πλοίων από ξηράς σε επιχειρησιακό περιβάλλον και όχι σε ερευνητικό επίπεδο. Η ομαλή εξέλιξη είναι συνάρτηση των προσπαθειών επίλυσης τεχνικών δυσκολιών και νομικών περιορισμών, που μέχρι σήμερα διερευνώνται και σχετίζονται με τα συνεργαζόμενα μέρη παροχής ηλεκτρισμού, το φορολογικό καθεστώς της ηλεκτρικής ενέργειας ως «πράσινο» καύσιμο ναυτιλίας, την αναγκαία αναβάθμιση των τοπικών και περιφερειακών δικτύων ηλεκτρικής ενέργειας, τον πρόσθετο ηλεκτρικό εξοπλισμό των σταθμών, αλλά και τη συμβατότητα εξοπλισμού των λιμένων με αυτόν των πλοίων. Τα αποτελέσματα της διυπουργικής ομάδας εργασίας των Υπουργείων Ναυτιλίας και Νησιωτικής Πολιτικής και Περιβάλλοντος και Ενέργειας για την ανάπτυξη ενός στέρεου οικοσυστήματος ηλεκτροδότησης και ηλεκτροφόρτισης των πλοίων, σε ευθυγράμμιση με το κανονιστικό πλαίσιο, αναμένονται προσεχώς.

    Ποια είναι η εκτίμηση για τη φετινή σεζόν στην κρουαζιέρα;

    Η αγορά της κρουαζιέρας την προηγούμενη σεζόν ξεπέρασε κάθε προηγούμενο ρεκόρ αφίξεων και επιβατών στην ιστορία. Σύμφωνα με στοιχεία της Ένωσης Λιμένων Ελλάδας, ο αριθμός προσεγγίσεων κρουαζιερόπλοιων για το 2023 στους 51 λιμένες της χώρας ήταν 5.230, έναντι 4.780 το 2022, 2.064 το 2021, 210 το 2020 και 3.979 το 2019, έτος που δεν υπήρχαν ακόμα τα περιοριστικά μέτρα κατά της πανδημίας.

    Η αναπτυξιακή αυτή πορεία της κρουαζιέρας στην Ελλάδα θα συνεχιστεί το 2024, καθώς οι αφίξεις αναμένεται να αυξηθούν επιπλέον 10%-15%.

    Τα στοιχεία αναδεικνύουν τις τεράστιες δυνατότητες περαιτέρω ανάπτυξης του κλάδου κρουαζιέρας και κατ’ επέκταση του θαλάσσιου τουρισμού, όπως και τη σημαντικότητα ενίσχυσης των λιμενικών εγκαταστάσεων των επιβατικών λιμένων των νησιών μας, πέραν των εγκαταστάσεων των λιμένων της ενδοχώρας, και της άρτιας προετοιμασίας για την αποτελεσματική διαχείριση και εξυπηρέτηση του όγκου επισκεπτών και κρουαζιερόπλοιων. Οι ποιοτικές υπηρεσίες που παρέχονται στα πλοία από τους ελληνικούς λιμένες, με την υποστήριξη της πολιτείας και των τοπικών κοινοτήτων, επιφέρουν ποικίλα και πολλαπλασιαστικά οφέλη για την ελληνική κοινωνία και οικονομία.

    Ποια είναι τα γραφειοκρατικά προβλήματα που αντιμετωπίζουν οι οργανισμοί λιμένων και πρέπει να επιλυθούν;

    Τα λιμάνια, όπως όλοι οι οργανισμοί, αντιμετωπίζουν γραφειοκρατικής φύσεως προβλήματα, που προκύπτουν από την έλλειψη ψηφιοποιημένων συναλλαγών. Όμως η ψηφιοποίηση προϋποθέτει την περαιτέρω απλοποίηση σχέσεων κράτους-επιχειρήσεων, η οποία με τη σειρά της προϋποθέτει περαιτέρω μεταρρυθμίσεις, ώστε η προώθηση της ψηφιοποίησης να συμβάλλει καταλυτικά και στην απλουστευμένη παροχή λιμενικών υπηρεσιών.

    Βασικό ζητούμενο είναι η διαμόρφωση ενός σαφούς και σταθερού πλαισίου υλοποίησης των επενδύσεων. Οι δικαστικές αποφάσεις που ανατρέπουν το χρονοδιάγραμμα υλοποίησης έργων ή οι μεταβολές στο πλαίσιο περιβαλλοντικής διαχείρισης προβληματίζουν την επενδυτική και επιχειρηματική κοινότητα και απαιτούν επίλυση. Η ενιαία ερμηνεία της νομοθεσίας και η τυποποίηση διαδικασιών, προκειμένου υπάλληλοι και στελέχη υπουργείων και συναλλασσόμενοι να λειτουργούν συντονισμένα, οδηγούν σε σημαντική επιτάχυνση της έκδοσης αποφάσεων.

    Ποιο θεωρείτε το ιδανικό μοντέλο για τη διαχείριση και αξιοποίηση των λιμένων;

    Το ιδανικό μοντέλο διαχείρισης και αξιοποίησης των λιμένων είναι αυτό που επιτρέπει την προσέλκυση ιδιωτικών επενδύσεων, με παράλληλη κρατική συμμετοχή. Τα λιμάνια, ως επιχειρήσεις, παράγουν αξία για την κοινωνία και την οικονομία της χώρας μας και αποτελούν βασικές πύλες για τις διεθνείς εμπορικές σχέσεις της, ενώ στηρίζουν άμεσα τον τουρισμό, μέσω της ανάπτυξης της κρουαζιέρας και της ακτοπλοΐας.

    Στο σύγχρονο ανταγωνιστικό περιβάλλον της λιμενικής βιομηχανίας, που απαιτεί ευελιξία και γρήγορες αποφάσεις, η συνεργασία ιδιωτών και κράτους επιφέρει ενίσχυση της ανταγωνιστικότητας των ελληνικών λιμένων και υψηλότερα επίπεδα παρεχόμενων υπηρεσιών.

    Ανακαλύψτε το αφιέρωμα «Ποσειδώνια 2024»



    ΣΧΟΛΙΑ