Η παραδοχή, του Βρετανικού Μουσείου, ότι πολλά αντικείμενά του, που έχουν  κλαπεί, δεν πρόκειται να ανακτηθούν, διότι πιθανότατα έχουν πωληθεί για σκραπ είναι η τελευταία εξέλιξη του σκανδάλου, που έχει αμαυρώσει τη φήμη του.

Το συμπέρασμα προέρχεται από την έρευνα της ανεξάρτητης επιτροπής επιθεώρησης, ύστερα από κλήση του ίδιου του μουσείου πάντως, προκειμένου να διευκρινιστούν οι συνθήκες και οι λεπτομέρειες της μεγάλης κλοπής, που έγινε γνωστή τον περασμένο Αύγουστο.

Κατόπιν αυτού ο πρόεδρος του Βρετανικού Μουσείου, Τζορτζ Όσμπορν ζητάει συγνώμη:  «Η έρευνα δείχνει ότι το μουσείο βάζει σε τάξη τα του οίκου του. Είμαστε αποφασισμένοι να μάθουμε από τα λάθη μας. Το Βρετανικό Μουσείο ήταν θύμα κλοπών για μεγάλο χρονικό διάστημα και ζητάμε ξανά συγγνώμη που επιτρέψαμε να συμβεί αυτό», όπως δηλώνει.

Αρχαιοελληνικό, χρυσό περιδέραιο με πόρπες σε σχήμα κεφαλής λεόντων. Κύπρος, 3ος αιώνας π.Χ.
Αρχαιοελληνικό, χρυσό περιδέραιο με πόρπες σε σχήμα κεφαλής λεόντων. Κύπρος, 3ος αιώνας π.Χ.

Αγνοούμενα, κλεμμένα, κατεστραμμένα

Συγκεκριμένα, σύμφωνα με την ανακοίνωση του μουσείου, από την έρευνα έχουν εντοπισθεί  περίπου 1.500 αντικείμενα, τα οποία χαρακτηρίζονται ως αγνοούμενα ή κλεμμένα.  Σε 350 περίπου αντικείμενα εξάλλου, λείπουν οι χρυσές βάσεις τους ή πολύτιμοι λίθοι. Και όπως αναφέρεται από το μουσείο «Πιστεύουμε, ότι η πλειονότητα των τμημάτων που αφαιρέθηκαν από τα 350 είναι πιθανόν να μην βρεθούν ποτέ, γιατί ίσως να έχουν πουληθεί για σκραπ». Ορισμένα μάλιστα πωλήθηκαν ακόμη και στον ιστότοπο δημοπρασιών eBay για μόλις μερικές λίρες, όπως ανέφερε το BBC.  Επιπλέον όμως, και άλλα 140 αντικείμενα έχουν καταστραφεί από τη χρήση εργαλείων.

Εν τέλει, μόλις 351 από τα κλεμμένα αντικείμενα έχουν βρεθεί και από αυτά όλα, πλην ενός επιστράφηκαν από τον έμπορο αρχαιοτήτων Ιτάι Γκρέιντελ. Τον άνθρωπο, του οποίου οι πρώτες προειδοποιήσεις, τον Φεβρουάριο του 2021, ότι υπήρχε κάποιος κλέφτης στο μουσείο δεν ελήφθησαν υπ΄όψιν.

Οι συστάσεις

Παράλληλα πάντως, η ανεξάρτητη επιτροπή επιθεώρησης έκανε και μία σειρά συστάσεων στο μουσείο, τις οποίες το συμβούλιό του «αποδέχθηκε ομόφωνα», όπως δηλώνεται..  Πρώτα από όλα συστήνει την ολοκλήρωση καταγραφής και ψηφιοποίησης των συλλογών, κάτι το οποίο έχει ήδη αρχίσει, καθώς και την εφαρμογή των μέτρων ασφαλείας, που επίσης έχει επεξεργαστεί το μουσείο.

Ακολουθούν συστάσεις  για την διαχείριση, την αξιολόγηση του κινδύνου, για την πολιτική  εσωτερικού ελέγχου αλλά και για το ίδιο το διοικητικό συμβούλιο. Μεταξύ άλλων έτσι, προτείνεται η θέσπιση δήλωσης ανοχής κινδύνου, ενώ προβλέπεται ακόμη και πότε και ποιοι πρέπει να συμμετέχουν σε συναντήσεις για να συζητήσουν τον κίνδυνο.

Η έκθεση της επιτροπής επιθεώρησης πρότεινε επίσης στο Δ.Σ. να εισαγάγει ένα «σύστημα φίλων» ανάμεσα στα τμήματα του μουσείου για να «ενθαρρύνουν μια αμφίδρομη ροή πληροφοριών». Αλλά και τα πρακτικά συνεδριάσεων των διαχειριστών προτείνεται να είναι περισσότερο επεξηγηματικά ώστε να αιτιολογούνται πληρέστερα οι αποφάσεις.

Δαχτυλίδι της Ύστερης Εποχής του Χαλκού, από την Έγκωμη της Κύπρου (1450-1200 π.Χ)
Δαχτυλίδι της Ύστερης Εποχής του Χαλκού, από την Έγκωμη της Κύπρου (1450-1200 π.Χ)

Οι υπάλληλοι

Περαιτέρω, το μουσείο κλήθηκε να ενισχύσει το τμήμα ανθρώπινου δυναμικού και να βελτιώσει την διαχείριση των παραπόνων. «Η διοίκηση θα πρέπει να επανεξετάσει την προσέγγισή της στην παύση των υπαλλήλων για να δώσει τη δέουσα βαρύτητα στην προστασία της συλλογής, την ακεραιότητα των αρχείων της και την ευημερία του προσωπικού», συνιστούσε η έκθεση.

Ο πρώην υπάλληλος του μουσείου όμως, που κατηγορείται για τις κλοπές, ο Πίτερ Χιγκς, φέρεται να μην συνεργάζεται με την έρευνα για τα αντικείμενα, που εξακολουθούν να αγνοούνται, σύμφωνα με το BBC. Ο Χιγκς από τη θέση του ως ανώτερου επιμελητή της Ελληνικής και Ρωμαϊκής τέχνης, φέρεται να αφαίρεσε από τις συλλογές από χρυσά κοσμήματα έως ημιπολύτιμους λίθους σε διάστημα ετών, προτού τα καταθέσει προς πώληση στο eBay. Απολύθηκε τον Αύγουστο, αλλά συνεχίζει να αρνείται οποιαδήποτε ανάμιξη στην υπόθεση.

Διαβάστε επίσης:

Το πολύμορφο, πολιτιστικό μωσαϊκό της Κέρκυρας σε έναν τόμο – Από την Lamda Development

Λίνα Μενδώνη: Τα Γλυπτά του Παρθενώνα στο Λονδίνο είναι προϊόντα κλοπής

Μουσειακός χώρος για το επιβλητικό μνημείο του Τύμβου Καστά στην Αμφίπολη