Μεγάλες οι αντιδράσεις για το γούρι του Μουσείου Μπενάκη, που απεικονίζει μία παραφθορά του πορτρέτου της Μαντώς Μαυρογένους, συνοδευόμενη μάλιστα από μία «σόκιν» υπόμνηση: «ΥΓΕΙΑ Κ@@ΛΑ ΕΠΑΝΑΣΤΑCH» (η αφαίρεση των γραμμάτων δική μας).

Η Μαντώ Μαυρογένους παρουσιάζεται να φοράει μεν την παραδοσιακή ελληνική φορεσιά της, αλλά απεικονίζεται σε μία στάση καθαρά «αμερικάνικη». Κι αυτό, γιατί καθώς σφίγγει τους μύες του ενός χεριού της παραπέμπει ευθέως στην γνωστή πολεμική αφίσα του 1943, που είχε δημιουργηθεί στις ΗΠΑ με το μήνυμα «We can do it».

Ήταν ένα πόστερ που είχε φιλοτεχνηθεί από τον Howard Miller για την Westinghouse Electric και τις εργάτριες που δούλευαν εκεί, προκειμένου να ενισχύσει το ηθικό τους, καθώς οι σύζυγοι, οι πατέρες και τα αδέρφια των περισσοτέρων βρίσκονταν στον πόλεμο. Οι γυναίκες ήταν εκείνες που είχαν κρατήσει ενεργή την αμερικανική βιομηχανία αυτά τα χρόνια και όντως τους άξιζε ο έπαινος.

Ποια η σχέση του όμως με την Ελληνική Επανάσταση και ειδικά με αυτήν την γυναίκα, που ως γνωστόν έδωσε όλη την περιουσία της στον Αγώνα και τέλος πέθανε μόνη, πάμπτωχη και λησμονημένη; Όπως φαίνεται πάντως από τα λεγόμενα της δημιουργού του φυλαχτού Κατερίνας Σαββοπούλου στο marieclaire.gr. σε παλαιότερο χρόνο πρόθεση μείωσης της σπουδαίας αυτής γυναίκας δεν υπήρχε. Όπως έλεγε η ίδια «Αυτή η ατρόμητη γυναίκα ήταν η μοναδική αξιωματούχος του ελληνικού στρατού: ο Καποδίστριας της έδωσε το βαθμό του αντιστράτηγου.

Η Μαντώ Μαυρογένους είναι το πιο αυθεντικό σύμβολο της ελληνικής επανάστασης. Τι να πρωτοπεί κανείς για τη Μαντώ; Για τις σπουδές, την ουσιαστική μόρφωση, τον αγώνα της για την ελευθερία; Ο Υψηλάντης της είχε υποσχεθεί να την παντρευτεί και μάλιστα γραπτώς, αλλά αθέτησε το λόγο του αφού τα πολιτικά συμφέροντα δεν ενέκριναν αυτό τον αρραβώνα.

Η Μαντώ δεν δίστασε να κάνει μήνυση στον Υψηλάντη για αθέτηση υπόσχεσης γάμου, αλλά έπρεπε να αποδείξει ότι δεν υπήρξε παρθενοφθορία, πράγμα δύσκολο και υποτιμητικό, οπότε παραιτήθηκε και δεν βρήκε ποτέ το δίκιο της. Πέθανε μόνη και ξεχασμένη στην Πάρο. Πέρασε τα τελευταία χρόνια της ζωής της μέσα στην εξαθλίωση, καθώς είχε διαθέσει όλη τη μεγάλη περιουσία της στην Επανάσταση».

Ανεξαρτήτως προθέσεων πάντως, το αποτέλεσμα, που συγκρίνει με επιφανειακό τρόπο, ανόμοια πρόσωπα και καταστάσεις, καθώς η υποσημείωσή του έχει σοκάρει.

Να σημειωθεί πάντως ότι το Μουσείο Μπενάκη έχει αποσύρει από το πωλητήριό του το συγκεκριμένο γούρι ενώ έχει επιφυλαχθεί να απαντήσει στις αντιδράσεις.