Εμβληματικό αρχιτεκτονικό μνημείο του Παρισιού, κλειστό τα τελευταία τρία χρόνια για μια μεγάλη ανακαίνιση, κόστους 466 εκατομμυρίων ευρώ, το Γκραν Παλέ ετοιμάζεται να ανοίξει ξανά για τους Ολυμπιακούς Αγώνες 2024.

Από τις 26 Ιουλίου έως τις 11 Αυγούστου θα φιλοξενήσει έτσι, τους αγώνες ξιφασκίας και ταεκβοντό επιτρέποντας μάλιστα για πρώτη φορά από το 1937 στους επισκέπτες να περάσουν ακριβώς μέσα από τον σπηλαιώδη σηκό αυτού του αριστουργήματος της αρ νουβό. Εδώ διεξήχθη άλλωστε και το Παγκόσμιο Πρωτάθλημα Ξιφασκίας 2010.

Και όπως λέει το αρχιτεκτονικό γραφείο Chatillon Architectes, που έχει αναλάβει το έργο, το τεράστιο κτήριο, που είναι χαρακτηρισμένο ως μνημείο από το 2000, όταν επαναλειτουργήσει πλήρως θα έχει δυναμικότητα δέκα φορές μεγαλύτερη από ό,τι είχε ως τώρα.

Γεγονός είναι άλλωστε, ότι το Γκραν Παλέ κτίσθηκε ακριβώς για να φιλοξενεί εκθέσεις μεγάλης κλίμακας. Και μετά την αποκατάσταση θεωρείται ότι θα μπορεί να συμπεριλάβει 20% έως 30% περισσότερες γκαλερί.

Επί του παρόντος πάντως, περί τους 1000 εργάτες απασχολούνται με το έργο της ανακαίνισης, που περιλαμβάνει και τον καθαρισμό της θολωτής οροφής, έκτασης 17.500 τ.μ. η οποία εκτείνεται πάνω από τον κεντρικό σηκό των 13.500 τ.μ., που είναι ο μεγαλύτερος του είδους του στην Ευρώπη.

Η έκθεση Αεροναυτικής και Διαστήματος του 1909 στο Γκραν Παλέ
Η έκθεση Αεροναυτικής και Διαστήματος του 1909 στο Γκραν Παλέ

Αρ νουβό και καινοτομίες

Το Γκραν Παλέ άνοιξε για πρώτη φορά τις πόρτες του το 1900 για τον εορτασμό της νέας χιλιετίας, φιλοξενώντας την περίφημη Παγκόσμια Έκθεση της νέας εποχής.

Μαζί με το Πτι Παλέ, την Γέφυρα του Αλέξανδρου Γ΄ και τη γραμμή 1 του μετρό του Παρισιού ήταν τα τέσσερα νέα μνημεία, που δημιουργήθηκαν στην πόλη με το συγκεκριμένο να ενσωματώνει την γαλλική τέχνη και δεξιοτεχνία, καθώς και όλες τις πρόσφατες εκείνη την εποχή καινοτομίες ενός ελαφρού σκελετού από σίδηρο και χάλυβα, καθώς και από ενισχυμένο σκυρόδεμα.

«Δεν αποκαθιστούμε απλώς το κτίριο, διευρύνουμε τους χώρους του», δηλώνει τώρα ο αρχιτέκτονας Φρανσουά Σατιγιόν, ιδρυτής της Chatillon Architectes. Έτσι χωρίς να είναι υπερβολή το κτήριο θα μπορούσε να φιλοξενήσει στο εσωτερικό του ολόκληρες τις Βερσαλλίες! Καθώς μάλιστα βρίσκεται στην καρδιά του Παρισιού η επαναλειτουργία του μπορεί να επηρεάσει όλο το κέντρο της πόλης.

Στο πλαίσιο του έργου εξάλλου, ο Σατιγιόν σεβάστηκε τα αυθεντικά σχέδια των τριών αρχιτεκτόνων του Γκραν Παλέ, Ανρί Ντεγκλάν, Αλμπέρ Λουβέ και Αλμπέρ Τομά και αφαίρεσε τον τοίχο που είχε κατασκευαστεί το 1937, όταν μέρος του κτηρίου είχε παραδοθεί στο Παλέ ντε λα Ντεκουβέρτ.

Έτσι θα επιτρέπεται και πάλι στους επισκέπτες να το διασχίζουν από ανατολή προς δύση, από την νέα είσοδο στην Πλας Ζαν Περέν στον Σηκουάνα.

Ιδιαίτερη προσοχή δόθηκε όμως και στις μυριάδες αρ νουβό λεπτομέρειες, που περιλαμβάνονται και στην πλατειά σκάλα, την οποία είχε σχεδιάσει ο Λουβέ στα μέσα της περιόδου του κινήματος.

Τα αρχικά πέτρινα δάπεδα ωστόσο, έχουν αντικατασταθεί από ένα κοραλί χρώματος θερμομπετόν, που επιλέχθηκε ύστερα από μεγάλη συζήτηση, προκειμένου να ενταχθεί στον χώρο.

Ο κεντρικός σηκός του κτηρίου είναι ο μεγαλύτερος στην Ευρώπη
Ο κεντρικός σηκός του κτηρίου είναι ο μεγαλύτερος στην Ευρώπη

Κοκό Σανέλ στο φουαγιέ

Πλούσια αλλά και χαοτική είναι η ιστορία του Γκραν Παλέ. Χτισμένο όπως είναι, δίπλα στο ποτάμι είχε υποστεί με τα χρόνια καθίζηση, η οποία αντιμετωπίσθηκε σωστά, μόλις στα τέλη της δεκαετίας του 2010.

Στον Α΄ Παγκόσμιο πόλεμο λειτούργησε ως νοσοκομείο ενώ οι καλλιτέχνες, που δεν ήταν μάχη απασχολούνταν εκεί, διακοσμώντας τα δωμάτια που είχαν δημιουργηθεί για τους τραυματίες. Κι όταν οι Γερμανοί κατέλαβαν το Παρίσι, το επέταξαν φυσικά, χρησιμοποιώντας το ως αποθήκη αλλά και για εκθέσεις της ναζιστικής προπαγάνδας. Κατά την απελευθέρωση του Παρισιού εξάλλου, εγκαταστάθηκε το στρατηγείο της Γαλλικής αντίστασης.

Ο ίδιος Φρανσουά Σατιγιόν πάντως, επικρίνει τώρα το γεγονός, ότι στο φουαγιέ της εισόδου δόθηκε το όνομα της σχεδιάστριας μόδας Gabrielle «Coco» Chanel, η οποία είναι γνωστό, ότι είχε συνεργαστεί με τους Ναζί στο κατεχόμενο Παρίσι. Παρατηρεί μάλιστα, ότι ο οίκος μόδας δώρισε σήμερα για το έργο «μόλις» 25 εκατομμύρια ευρώ.

Μνημείο της γαλλικής τέχνης και δεξιοτεχνίας στα τέλη του 19ου αιώνα
Μνημείο της γαλλικής τέχνης και δεξιοτεχνίας στα τέλη του 19ου αιώνα

Όπως είναι προγραμματισμένο, μετά τους Ολυμπιακούς Αγώνες, το κτήριο θα κλείσει ξανά για το δεύτερο μέρος των εργασιών αποκατάστασης. Τον Οκτώβριο όμως ένα τμήμα θα ανοίξει για να φιλοξενήσει την έκθεση το Paris+ par Art Basel, η οποία είχε ξεκινήσει το 2022 σε προσωρινό χώρο.

Ήδη εξάλλου ετοιμάζονται οι εκδηλώσεις για τους μεγάλους εορτασμούς των εγκαινίων του ανακαινισμένου κτηρίου, οι οποίες θα περιλαμβάνουν και σχοινοβάτες, οι οποίοι θα διασχίζουν το μήκος των 200 μέτρων του σηκού.

Το Κέντρο Πομπιντού, πρόκειται επίσης να καταλάβει ένα μέρος του κτηρίου, καθώς είναι η σειρά του να κλείσει για ανακαίνιση. Μία έκθεσή του για το έργο του Ζαν Τινγκελί και της Νίκι ντε Σεν Φαλ, που ήταν ζευγάρι και στη ζωή θα εγκαινιαστεί στις 5 Ιουνίου 2025.

Διαβάστε επίσης:

Τιμή στον πατριάρχη του ελληνικού κινηματογράφου Φιλοποίμενα Φίνο – Αποκαλυπτήρια προτομής

Μεγάλη Εβδομάδα στο Βυζαντινό Μουσείο – Έκθεση και συναυλίες

Kering (Gucci): Ανησυχία για την βουτιά της μετοχής – H περιουσία του Pinault μειώθηκε σχεδόν 50% σε λιγότερο από τρία χρόνια