«Τι είναι το φως; Τόνοι μονάχα κι αποχρώσεις; Αρκεί αυτό; Είναι άραγε το φως ένα τέχνασμα μόνο για ν’ αποδοθεί η εικόνα του κόσμου; Μια χρωματική ποιότητα, μια τονική βαθμίδα, μια πλαστική αξία; Ένα επίτευγμα;», αναρωτιέται ο Χρήστος Μποκόρος.

Για να καταλήξει ο ίδιος: «Μήπως ζητούμενο είναι το ίδιο το φως; Μια ανάγκη υπέρτερη, μια αυταξία η φωτοτροπία, μια οδός, ένας προσανατολισμός!».
Ταυτισμένος στην συνείδηση του κοινού με την φλόγα, κατ’ εξοχήν σύμβολο του φωτός ο Χρήστος Μποκόρος την μεταφέρει τώρα μέσα από το έργο του στην Βασιλική του Αγίου Μάρκου στο Ηράκλειο της Κρήτης, όπου από την περίοδο του Πάσχα παρουσιάζεται η έκθεσή του «Πέρασμα στο Φως».

1

Χρήστος Μποκόρος «…και το φως εισβάλλει»
Χρήστος Μποκόρος «…και το φως εισβάλλει»

Με 56 έργα του, παλαιά αλλά και νεώτερα ο ζωγράφος δημιουργεί στο σπουδαίο ενετικό μνημείο του 13ου αιώνα μια διαδρομή φωτός ως μία προσωπική πορεία μύησης, την οποία μοιράζεται με το κοινό. Κι αν, όπως σημειώνει ο επιμελητής της έκθεσης Γιώργος Μυλωνάς, ο καλλιτέχνης έχει κατακτήσει με την απεικόνιση του κεριού την δυνατότητα να αποδίδει το στιγμιότυπο ως αρχέτυπη εικόνα και το συμβάν ως ιδέα, τότε στην Βασιλική του Αγίου Μάρκου ταξιδεύει το όραμά του για το «υψηλό».

Η φωτεινή χαρακιά

Η έκθεση εγκαινιάζεται αύριο και είναι η πρώτη κατά την οποία ο ζωγράφος παρουσιάζει ένα ζωγραφικό αφήγημα ειδικά σχεδιασμένο για την Κρήτη. Γιατί τόσο τα παλαιότερα αντιπροσωπευτικά έργα του δημιουργού όσο και τα νεότερα, που δεν έχουν εκτεθεί ποτέ, συλλειτουργούν ως ένα ενιαίο σύνολο σε διάλογο με τον θρησκευτικό χαρακτήρα της Ενετικής Βασιλικής, η οποία με τη βαρύτητα της πολιτιστικής της διαδρομής αναδεικνύει την διαχρονική αναζήτηση του φωτός.

Έπειτα από μια πορεία με δεκάδες εκθέσεις σε μουσεία της Ελλάδας και του εξωτερικού, η Βασιλική του Αγίου Μάρκου γίνεται έτσι, ο ιδανικός χώρος για να εκφραστεί το αίσθημα της «κοινότητας», στο οποίο συχνά αναφέρεται ο δημιουργός. «Καθώς ο Μποκόρος αντιλαμβάνεται την τέχνη ως μία οδό αυτογνωσίας, στο μνημείο το κοινοτικό στοιχείο εκφράζεται μέσα από τη ζωγραφική πράξη», όπως σημειώνει ο Γιώργος Μυλωνάς. «Μαζί με το πρόσφορο, το κρασί και το λάδι, μια ‘‘«φωτεινή χαρακιά’’ στο κέντρο του ιερού προβάλλει ως ρωγμή στη βεβαιότητα του ανθρώπου – υπόμνηση ότι το πνεύμα δεν εγκλωβίζεται στην ύλη».

Χρήστος Μποκόρος «Παξιμάδια, ελιές και ποτήρια κρασιού»
Χρήστος Μποκόρος «Παξιμάδια, ελιές και ποτήρια κρασιού»

Η διοργάνωση της έκθεσης εξάλλου, που συμπίπτει με την περίοδο του Πάσχα προσφέρει μια στιγμή μυσταγωγίας και εσωτερικής αναγέννησης, με το φως, πρωταγωνιστή των έργων του, να συνδιαλέγεται με εκείνο της Ανάστασης, δίνοντας στον θεατή την ευκαιρία για προσωπικό στοχασμό. Αίσθηση, που καλλιεργούν ακόμη περισσότερο οι υποβλητικοί φωτισμοί των έργων από την βραβευμένη Ελευθερία Ντεκώ.
Η έκθεση έχει οργανωθεί από τον Δήμο Ηρακλείου, την Αντιδημαρχία Πολιτισμού και την Δημοτική Πινακοθήκη Ηρακλείου και θα διαρκέσει ως τις 31 Μαΐου.

 Χρήστος Μποκόρος «Κίτρινο»

 Χρήστος Μποκόρος «Κίτρινο»