Το διαβατήριο του λόρδου Βύρωνα, ένα σουλτανικό φιρμάνι στην πραγματικότητα, που του επέτρεπε να ταξιδέψει στα εδάφη της Οθωμανικής Αυτοκρατορίας, ακόμη ένας πίνακας της Εξόδου του Μεσολογγίου, καθώς και εικόνες περιηγητών της εποχής από την Ακρόπολη και τον Παρθενώνα αποτελούν τα κύρια εκθέματα της μικρής, συμβολικής έκθεσης με την οποία το Μουσείο Ακρόπολης τιμά την μνήμη του ποιητή και μεγάλου φιλέλληνα με την ευκαιρία των 200 χρόνων από τον θάνατό του. Η έκθεση, που σχετίζεται με την αρπαγή των αρχιτεκτονικών γλυπτών του Παρθενώνα από τον Έλγιν θα ανοίξει για τους επισκέπτες του μουσείου την Παρασκευή 26 Απριλίου ενώ συνοδεύεται από μία δίγλωσση έκδοση (ελληνικά – αγγλικά) με το βασικό κείμενο να υπογράφεται από τον διευθυντή του κ. Νίκο Σταμπολίδη.

Τα τελευταία λόγια του λόρδου Βύρωνα πριν πεθάνει, που όπως λέγεται ήταν για την Ελλάδα: «…της έδωσα τον καιρό (τον χρόνο) την υγεία μου, την παρουσία μου και τώρα της δίνω τη ζωή μου. Τι μπορούσα να κάνω περισσότερο;» αποτελούν κεντρικό στοιχείο της έκθεσης. Αλλά όπως επισημαίνεται στην μικρή παρουσίαση στο φουαγιέ ισογείου του ο Βύρωνας άφησε πίσω του και κάτι απρόσμενο, που συμβάλλει εύγλωττα και δυναμικά στην επιχειρηματολογία για την επιστροφή και την επανένωση των αρχιτεκτονικών γλυπτών του Παρθενώνα.  Συγκεκριμένα πρόκειται για το φιρμάνι-διαβατήριό του, που προσφέρει μιαν ακόμα ευκαιρία συζήτησης και κατάρριψης του επιχειρήματος της δήθεν ύπαρξης «φιρμανιού» του Έλγιν, το οποίο υποτίθεται του επέτρεπε την αφαίρεση των γλυπτών του Παρθενώνα.

Εκτός από το φιρμάνι, οι επισκέπτες του Μουσείου θα έχουν την ευκαιρία να δουν την Έξοδο του Μεσολογγίου (1827) που ενέπνευσε πολλούς ζωγράφους, όπως τον συγκεκριμένο Louis Joseph Toussaint Rossignon.

Το διαβατήριο –φιρμάνι του λόρδου Βύρωνα με χρονολογία 1810

Η έκθεση

Η έκθεση και η έκδοση που τη συνοδεύει περιλαμβάνουν τρεις ενότητες: Μια επιλογή από υπομνηματισμένες εικόνες  περιηγητών από την Ακρόπολη και τον Παρθενώνα (των Carrey, Dodwell, Fauvel, Pars και άλλων) πριν από τον λόρδο Βύρωνα και τη λεηλασία του μνημείου από τον Έλγιν έως τη σύσταση του νέου ελληνικού κράτους και την ίδρυση του αρχαιολογικού χώρου της Ακρόπολης το 1834, όπως φαίνεται και στο βίντεο της έκθεσης.

Ακολουθεί ένα σύντομο βιογραφικό σημείωμα και αποσπάσματα από τα ποιήματα του Βύρωνα «Η κατάρα της Αθηνάς» και «Το προσκύνημα του Τσάιλντ Χάρολντ», που αναφέρονται στη βάρβαρη απόσπαση και καταστροφή των αρχιτεκτονικών γλυπτών του Παρθενώνα από τον Έλγιν, καθώς και την ύπουλη αρπαγή και απομάκρυνσή τους στη συνέχεια.

Ο πίνακας «Η έξοδος του Μεσολογγίου » (1927)  του Λουί Ζοζέφ Τουσέν Ροσινιόν

Και τέλος το πρωτότυπο διαβατήριο του Βύρωνα, ένα αναπάντεχο πραγματικό επίσημο σουλτανικό έγγραφο που εκτίθεται για πρώτη φορά στο Μουσείο και με αφορμή το οποίο συζητείται εκ νέου η επιχειρηματολογία για την επιστροφή και επανένωση των Γλυπτών του Παρθενώνα.

Σημειώνεται, ότι για την είσοδο στο φουαγιέ ισογείου του μουσείου δεν απαιτείται εισιτήριο ενώ η έκδοση θα είναι διαθέσιμη από την Δευτέρα 29 Απριλίου.

Διαβάστε επίσης

Μόραλης, Θεόφιλος, Ιακωβίδης, Τσαρούχης, οι μεγάλοι της ελληνικής ζωγραφικής σε δημοπρασία