ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ
Το ακριβότερο –και μακράν το δυσκολότερο– διαζύγιο συλλεκτών στον κόσμο. Η ακριβότερη συλλογή έργων τέχνης, που βγήκε ποτέ σε δημοπρασία. Και …παρά λίγο, ένα δισεκατομμύριο δολάρια.
Η τελευταία πράξη του δράματος, όπως θα μπορούσε άνετα να χαρακτηρισθεί το επεισοδιακό και σίγουρα ντροπιαστικό διαζύγιο ενός πρώην εξέχοντος ζεύγους της υψηλής κοινωνίας της Νέας Υόρκης παίχτηκε πριν λίγες μέρες στο εντυπωσιακό κτίριο του οίκου Sotheby’s, όπου έλαβε χώρα η δημοπρασία της δεύτερης και τελευταίας ενότητας της συλλογής τους.
Ο Χάρι Μακλόου και η Λίντα Μακλόου θα μπορούν να μοιραστούν πλέον τα 922,2 εκατομμύρια δολάρια από την πώληση της απαράμιλλης συλλογής μοντέρνας και σύγχρονης τέχνης, την οποία είχαν αρχίσει να δημιουργούν από το 1959. Διότι έτσι, όπως είχε πει στο δικαστήριο ο δικηγόρος του πρώην συζύγου, θα μπορούν να διατηρήσουν τον τρόπο ζωής στον οποίο ήταν συνηθισμένοι, δεδομένου, ότι τα περιουσιακά τους στοιχεία δεν περιελάμβαναν μετρητά!
Η Λίντα Μακλόου γνώριζε φυσικά, ότι επρόκειτο απλώς περί δικανικού ελιγμού, έτσι η ίδια αρνιόταν κατηγορηματικά την πώληση της συλλογής, αλλά το εφετείο, όπου έφθασε η υπόθεση είχε άλλη γνώμη. Επιμελήτρια της συλλογής τους, επίτιμη επίτροπος του Μητροπολιτικού Μουσείου Τέχνης και μέλος του συμβουλίου διαχειριστών του Ιδρύματος Γκούγκενχαϊμ η Λίντα Μακλόου, 81 ετών σήμερα ήταν αφιερωμένη στην τέχνη.
Τα χρήματα μπορεί να εξασφαλίζουν και στην ίδια τις ανέσεις μιας εκατομμυριούχου –όπως ήταν–, η απώλεια ωστόσο των αριστουργημάτων που πουλήθηκαν, σίγουρα είχε μεγάλο συναισθηματικό κόστος. Αντίθετα ο 85χρονος Χάρι Μακλόου, ο οποίος μάλιστα ήταν παρών στη δημοπρασία του πρώτου τμήματος της συλλογής τον περασμένο Νοέμβριο έχει βρει παρηγοριά στην δεύτερη σύζυγό του, που υπήρξε άλλωστε και η πέτρα του σκανδάλου για το πολύκροτο διαζύγιο.
Η δημοπρασία
Περισσότερα από 150 ήταν τα έργα της συλλογής αλλά τα 65 είχε ορισθεί, ότι θα δημοπρατούνταν –σίγουρα τα πολυτιμότερα– και ανάμεσά τους δύο Ρόθκο, ο ένας από τους οποίους είχε πωληθεί τον Νοέμβριο για 82,5 εκατομμύρια δολάρια και ο δεύτερος τώρα, για 48 εκατομμύρια, πιάνοντας την υψηλότερη τιμή της δημοπρασίας.
Ένας πίνακας του Γερμανού καλλιτέχνη Γκέρχαρντ Ρίχτερ έφθασε τα 30,20 εκατομμύρια, η αυτοπροσωπογραφία του Άντι Γουόρχολ τα 18,7 εκατομμύρια, στα 17,8 έφθασε ο πίνακας του Βίλλεμ ντε Κούνινγκ, ενώ ένα έργο του Σάι Τουόμπλι πουλήθηκε για 15,3 εκατομμύρια δολάρια και του Ρόμπερτ Ράιμαν για 10,7.
Προσφορές υπήρξαν από τριάντα διαφορετικές χώρες σε τέσσερις ηπείρους ενώ για πολλά από τα έργα «χτυπήθηκαν» ως και έξι διαφορετικοί πλειοδότες. Κι όταν η δημοπρασία έφθασε στο τέλος της η Μπρουκ Λάμπλι, πρόεδρος και Παγκόσμια Επικεφαλής Πωλήσεων Τέχνης των Sotheby’s παρέδωσε στον διεξάγοντα την δημοπρασία Όλιβερ Μπάρκερ τα λευκά γάντια, που παραδοσιακά δίνονται σε κάθε δημοπράτη, που έχει πουλήσει όλα τα έργα.
Τελικά η συλλογή Μακλόου φθάνοντας τα 922,2 εκατομμύρια δολάρια ξεπέρασε και την πώληση της συλλογής των Πέγκι και Ντέιβιντ Ροκφέλερ, που κατείχε το προηγούμενο ρεκόρ αφού είχε φθάσει τα 835,1 εκατ. δολάρια. Ξεπέρασε όμως και τις εκτιμήσεις των ίδιων των συλλεκτών, καθώς κατά τη διάρκεια του σκληρού διαζυγίου του ζευγαριού, η πλευρά του Χάρι Μακλόου υποστήριξε ότι η αξία της ήταν 788 εκατομμύρια δολάρια, ενώ η Λίντα υπέθετε ότι άξιζε 625. Εκτός από τους καλλιτέχνες που προαναφέρθηκαν άλλωστε στη συλλογή υπήρχαν επίσης Τζιακομέτι, Πικάσο, Τζεφ Κουνς
Το διαζύγιο
Όλα άρχισαν το 2016 όταν εφημερίδα της Νέας Υόρκης δημοσίευσε φωτογραφίες του Χάρι Μακλόου σε τρυφερές στιγμές με μία αρκετά νεότερή του γυναίκα, αγνώστων λοιπών στοιχείων, εκείνη τη στιγμή.
Η σχέση τους φαίνεται, ότι μετρούσε ήδη δύο χρόνια κι εκείνος, καθώς δεν ήθελε να χάνει άλλο καιρό ζήτησε διαζύγιο από την γυναίκα του. Έκτοτε άνοιξε ο ασκός του Αιόλου.
Το διαζύγιο πράγματι βγήκε και ο Μακλόου παντρεύτηκε έτσι, τη νέα του αγαπημένη, ονόματι Πατρίτσια Λαντό, ηλικίας 63 ετών σήμερα, εν μέσω όμως μεγάλης αναταραχής. Γιατί η Λίντα Μακλόου δεν θα άφηνε εύκολα να χαθεί η τεράστια περιουσία μέσα από τα χέρια της και κυρίως όμως η συλλογή, την οποία θεωρούσε σε μεγάλο βαθμό δικό της επίτευγμα.
Λάδι στη φωτιά όμως, έριξε αναμφίβολα ο πρώην σύζυγός της, ρεζιλεύοντάς την σε όλη τη Νέα Υόρκη, όταν έβαζε τη φωτογραφία του μαζί με αυτήν της νέας του συζύγου σε γιγαντοαφίσες στο παγκοσμίου φήμης συγκρότημα 432 της Park Avenue, που συμβαίνει να είναι το υψηλότερο κτίριο κατοικιών του δυτικού ημισφαιρίου και …κατά σύμπτωση δικό του!
Ο ίδιος μάλιστα μιλώντας στους New York Times έλεγε χαρακτηριστικά: «Η γυναίκα μου φαίνεται υπέροχη και μου αρέσει η φωτογραφία μου. Δεδομένου ότι δεν παντρευόμουν καλοκαίρι στα Χάμπτονς και δεν θα μπορούσα να νοικιάσω ένα αεροπλάνο με πανό για να ανεβοκατεβαίνω στην ακτή, σκέφτηκα: Είμαι ιδιοκτήτης ενός κτιρίου. Γιατί δεν κρεμάω ένα πανό από το δικό μου κτίριο;».
Στο διαμέρισμα του 78ου ορόφου, άλλωστε, που είχε απορρίψει η πρώην σύζυγός του κατά τη μοιρασιά, έκανε τη γαμήλια δεξίωση. Το «έζησαν αυτοί καλά» δεν χωράει ωστόσο στην περίπτωσή τους.
Η περιουσία
Όταν οι Μακλόου έφθασαν στο διαζύγιο η ακίνητη περιουσία τους περιελάμβανε εκτός από το διαμέρισμα της Park Avenue, ένα ακόμη με θέα στο Central Park, όπου και ζούσαν, αξίας 72 εκατ. δολαρίων, το εξοχικό στα Χάμπτονς, που υπολογίσθηκε στα 19 εκατ. δολάρια, καθώς και ένα γιοτ, 23 εκατομμυρίων.
Ο Χάρι Μακλόου μεγιστάνας ακινήτων και ιδιοκτήτης της Macklowe Properties, στην οποία συμμετέχει σήμερα ο γιος του Ουίλιαμ ξεκίνησε την καριέρα του ως μεσίτης για να μετατραπεί όμως γρήγορα σε κατασκευαστή. Η εταιρία του έχει στην κατοχή της μια σειρά από κτίρια στη Νέα Υόρκη με τεράστια κέρδη.
Το 2007 όμως, την εποχή της κορύφωσης της αγοράς ακινήτων, είχε αγοράσει επτά ουρανοξύστες στο Μανχάταν, αξίας 6,8 δισεκατομμυρίων δολαρίων, τους οποίους έχασε δύο χρόνια αργότερα, καθώς δεν μπόρεσε να αποσβέσει το δάνειο που είχε πάρει. Ανάμεσα σ΄αυτά ήταν και το εμβληματικό κτίριο της General Motors.
Επιπλέον έχει δεχθεί κατά καιρούς αρνητική κριτική για την αισθητική των κτιρίων του, καθώς κάποια από αυτά θεωρήθηκε, ότι καταστρέφουν τον ορίζοντα της Νέας Υόρκης.
Η συλλογή είχε ξεκινήσει και από τους δύο, όπως φαίνεται μάλιστα, ο Χάρι Μακλόου επωφελήθηκε από την συλλεκτική τους δραστηριότητα για να αναπτύξει και εμπορικές σχέσεις με τον κόσμο της τέχνης ενώ η Λίντα ασχολήθηκε περισσότερο ουσιαστικά με το θέμα. Ήταν και ο λόγος, που απαίτησε την κυριότητά της με μεγάλο πείσμα, κάτι που δεν δικαίωσε ωστόσο το δικαστήριο καταλήγοντας στην απόφαση πώλησής της.
Όσο για τον ίδιο τον Μακλόου πάντως έκανε ήδη δηλώσεις: «Ποτέ δεν πίστευα», όπως είπε «ότι θα έβλεπα μια πώληση της συλλογής. Είμαι ενθουσιασμένος με αυτό. Όχι για λόγους οικονομικούς αλλά γιατί αναγνωρίσθηκε η ποιότητά της από τους συλλέκτες. Ο καθένας που επιδοκίμασε τις επιλογές που κάναμε τα τελευταία 65 χρόνια, ήταν η μεγαλύτερη απόσβεση».
Διαβάστε επίσης:
Ψεύδη και επαίσχυντα επιχειρήματα από το Βρετανικό Μουσείο για τα Γλυπτά
Οι Τρεις Σωματοφύλακες του Πικάσο και του Σον Κόνερι
ΕΙΔΗΣΕΙΣ ΣΗΜΕΡΑ
- Γεραπετρίτης: Η ένταξη της Σερβίας στην ΕΕ αποτελεί γεωπολιτικής φύσεως αναγκαιότητα
- Ρωσία: Ο έλεγχος των πυρηνικών εξοπλισμών ανήκει στο παρελθόν
- Στέφανος Γκίκας από Ζάκυνθο: «Δρομολογούμε σημαντικά λιμενικά έργα στα νησιά μας, που θα φέρουν αλματώδη ανάπτυξη»
- Philip Lane (ΕΚΤ): Ευελιξία στο ζήτημα των περαιτέρω μειώσεων των επιτοκίων