• Πολιτισμός

    Θεοδόσης Τάσιος: Η γέφυρα του Αλφειού στην Καρύταινα πρέπει να κατεδαφιστεί

    Η νεώτερη γέφυρα του Αλφειού στην Καρύταινα πάνω από την παλαιά, που αποτελεί βυζαντινό μνημείο


    Είναι μια επικίνδυνη γέφυρα. Και θα έπρεπε να έχει κατεδαφιστεί προ πολλού. Ο ομότιμος καθηγητής του ΕΜΠ Θεοδόσης Τάσιος ήταν κατηγορηματικός για την γέφυρα του Αλφειού στην Καρύταινα κατά την ομιλία του στην εκδήλωση «Το σύμπλεγμα των γεφυρών στην Καρύταινα- Το πρόβλημα των διαβρώσεων-Οι άμεσοι κίνδυνοι-Η ενδεδειγμένη λύση», που πραγματοποιήθηκε στην περασμένη Τρίτη στο Εθνικό Ίδρυμα Ερευνών. «Πρόκειται για ένα πολιτισμικώς απαράδεκτο και λειτουργικώς επικίνδυνο κατασκεύασμα», όπως είπε, προσθέτοντας, ότι «Ενώ οι σύγχρονες κυκλοφοριακές ανάγκες έχουν πολλαπλώς αυξηθεί (σε όρους φορτίων και συχνότητας) εν σχέσει με τη δεκαετία του 1950, η μπετονένια γέφυρα δεν είναι σε θέση να εξυπηρετήσει ούτε καν εκείνες τις απαιτήσεις. Οι ολοφάνερες και άγνωστης έκτασης διαβρώσεις της, την έχουν ήδη καταστήσει μερικώς επικίνδυνη».

    Ο καθηγητής Θεοδόσης Τάσιος

    Η εκδήλωση διοργανώθηκε από τον Σύλλογο των εν Αθήναις Καρυτινών «Θεόδωρος Κολοκοτρώνης» με τον πρόεδρό του δρα Γεώργιο Αδαμόπουλο να αναφέρεται στο ιστορικό της κατασκευής της γέφυρας το 1962, χαρακτηρίζοντας μάλιστα ως βανδαλισμό την απόφαση της κατασκευής της ακριβώς πάνω από το 800 ετών βυζαντινό μνημείο, χωρίς να συνυπολογισθούν οι αστοχίες και παραλείψεις της συγκεκριμένης κατασκευής.

    Μια απαράδεκτη λύση                      

    Ο κ. Αδαμόπουλος αναφέρθηκε ειδικά στη μελέτη, που έγινε με χρηματοδότηση της Περιφέρειας και στην οποία γίνεται σαφής αναφορά στην άστοχη επιλογή του σημείου, που είχε επιλεγεί για την κατασκευή αυτής της γέφυρας, καθώς και στο προλογικό σημείωμα όπου επισημαίνεται ως σωστή λύση η κατεδάφισή της. Πλην όμως, ελλείψει χρημάτων προτείνεται η υποστήλωσή της με σιδεροκατασκευές. Παρ΄όλο, ότι η καθαίρεση αυτής της επικίνδυνης γέφυρας, θα άφηνε «ελεύθερο» και το προστατευόμενο ως μνημείο, βυζαντινό γεφύρι, το οποίο επίσης χρήζει αποκατάστασης.

     «Με δικά μου λόγια», πρόσθεσε ο κ. Αδαμόπουλος, «δεν έχουμε λεφτά, ούτε καν για την μελέτη των παθογενειών, οπότε ας κάνουμε κάτι για να προλάβουμε το κακό και να απομακρύνουμε την δική μας ευθύνη! Ας την υποστυλώσουμε! Ουσιαστικά όμως, δεν πρόκειται για κάποια λύση του προβλήματος. Πρόκειται απλά για μια βαρέως τύπου «σκαλωσιά», για ένα πανάκριβο προσωρινό μέτρο, κόστους 2 εκατομμυρίων ευρώ, που απλά απομακρύνει προσωρινά τον κίνδυνο άμεσης κατάρρευσης και δυστυχήματος, δίνοντας μια μικρή πίστωση χρόνου και μεταφέροντας το πρόβλημα στους επόμενους και στα παιδιά μας. Η τραγική και βάναυση υποβάθμιση του περιβάλλοντος και του μνημείου είναι εκτός συζήτησης…».

    Το πεντάτοξο πέτρινο γεφύρι της Καρύταινας

    Η βυζαντινή γέφυρα

    Ακολούθησε η παρουσίαση της μελέτης αναστήλωσης της βυζαντινής γέφυρας -όπως είναι γνωστό απεικονίζεται στο παλαιό πεντοχίλιαρο- από την αρχιτέκτονα κυρία Ιουλία Βομπίρη, η οποία ανέπτυξε με λεπτομέρειες το ιστορικό και τις φάσεις κατασκευής του μνημείου, τις φθορές και τα σχέδια αποκατάστασης του τμήματος που ανατινάχθηκε κατά την περίοδο του Β΄ Παγκοσμίου πολέμου. Ας σημειωθεί άλλωστε, ότι το υπουργείο Πολιτισμού προτίθεται να αναστηλώσει την ιστορική αυτή γέφυρα.

    Ενώ στη συνέχεια ο κ. Θεοδόσης Τάσιος, αναφερόμενος στη σύγχρονη κατασκευή,την οποία χαρακτήρισε με την γνωστή του αμεσότητα ως «πτώμα» παρουσίασε έναν ακόμη κίνδυνο για το υποκείμενο μνημείο: Ότι θραύσματα από τη διαβρωμένη γέφυρα μπορεί να του προκαλέσουν ζημιές.

    «Ίσως δεν μπορούμε να το παινευθούμε – διαθέτομε όμως στη χώρα-μας και τούτο το «αδιανόητον»: Στον ιστορικό και ιστορημένον Αλφειό, έχομε μια γέφυρα ηλικίας χιλίων περίπου ετών – και την καβαλήσαμε με μια νέα γέφυρα ηλικίας 60 ετών», είπε ο κ. Τάσιος. «Κατ’  αρχάς όμως, οφείλομε να δείξομε κατανόηση στις κοινωνικο-οικονομικές συνθήκες, οι οποίες επέτρεψαν αυτό το ανοσιούργημα: Πρώτον οι τότε οικονομικές συνθήκες δεν ενεθάρρυναν την κατασκευή μιας νέας (μικρού έστω μήκους) οδού προσπελάσεως προς ένα άλλο σημείο γεφύρωσης του ποταμού. Και δεύτερον, οι τότε επικρατούσες αξιακές αντιλήψεις, δεν επέτρεπαν την συνειδητοποίηση αυτού του ιστορικού / οπτικού και λειτουργικού βιασμού που έγινε. Τον κληρονομήσαμε όμως αυτόν τον βιασμό μέχρι σήμερα – όπως συχνά συμβαίνει με πολιτισμικά και περιβαλλοντικά ζητήματα…».

    Το πεντοχίλιαρο με την απεικόνιση του γεφυριού της Καρύταινας. την άλλη όψη εικονιζόταν ο Θεόδωρος Κολοκοτρώνης

    «Μη ιάσιμη»

    Για τον ίδιο ωστόσο -«Παρακαλώ  να δεχθείτε την κάπως αρμόδια γνώμη μου», όπως είπε – η συγκεκριμένη γέφυρα δεν είναι σήμερα ιάσιμη. Και οι λόγοι; «Στον ορίζοντα μιας ελπιζόμενης παράτασης ζωής 20 ετών το πολύ, οι δαπάνες λεπτομερών επεμβάσεων στο σύνολο του φορέα, θα είναι απαράδεκτα υπερβολικές. Και το χειρότερο, δεν μπορούν να πραγματοποιηθούν με εργοτάξια κρεμασμένα απ’ τη γέφυρα ενώ θα χρειάζονταν και ικριώματα, που θα στηρίζονταν εν μέρει στο υποκείμενο μνημείο», επισήμανε ο διακεκριμένος επιστήμονας.

    Προσθέτοντας ακόμη, ότι «Μικρή ένδειξη αυτού του κυριολεκτικού αδιεξόδου αποτελεί μια προσωρινή (άραγε πόσο προσωρινή;) πρόταση της τεχνικής υπηρεσίας της Περιφέρειας, να φορέσουν έναν σιδερένιο κορσέ κάτω απ’ την μερικώς επικίνδυνη γέφυρα, για να την στηρίξουν. Κι ο καθένας μπορεί να φαντασθεί την όξυνση του αντιαισθητικού και ανιστόρητου συνολικού αποτελέσματος…».

    Ενώ στην αντίθετη περίπτωση με την κατεδάφισή της και την κατασκευή μιας νέας, ανθεκτικής γέφυρας, όπως τόνισε, σημαντικά θα είναι τα οφέλη: Η εξυπηρέτηση των κυκλοφοριακών αναγκών, χωρίς περιορισμούς και κινδύνους, οι  εκπαιδευτικές και τουριστικές ωφέλειες για την περιοχή, η εξασφάλιση της σταθερότητας, χωρίς ανησυχίες και απρόβλεπτες δαπάνες και φυσικά η αποκατάσταση της μνημειακής αξίας του τοπίου και κυρίως του βυζαντινού γεφυριού.

    Καταλήγοντας εξάλλου, ο κ. Τάσιος πρότεινε μία τριμερή σύσκεψη υπουργείου Πολιτισμού, υπουργείου Υποδομών, και Περιφέρειας, προκειμένου να επιλυθούν όλα τα ζητήματα.

    Το εκκλησάκι της Γέννησης της Θεοτόκου σε μια από τις βάσεις του γεφυριού της Καρύταινας

    Η εκδήλωση

    Εντύπωση πάντως, προκάλεσε κατά την εκδήλωση η τοποθέτηση του αντιδημάρχου Μεγαλόπολης Ν. Μπελιά, ο οποίος ανέφερε, ότι η κίνηση στην κατεύθυνση προς Ανδρίτσαινα είναι ελάχιστη, προτείνοντας το έργο να ενταχθεί στον υπό σχεδιασμό αυτοκινητόδρομο Μεγαλόπολης-Αρχαίας Ολυμπίας. Παραβλέποντας έτσι, την καθημερινή διέλευση λεωφορείων, φορτηγών και επισκεπτών, που έχουν προορισμό τον Ναό του Επικουρίου Απόλλωνος στη Φυγαλεία, μετά την Ανδρίτσαινα.

    Στην εκδήλωση παραβρέθηκαν  επίσης, ο τ. πρύτανης του ΕΜΠ Ανδρέας Μπουντουβής, ο αντιπρύτανης, μέλος του Συμβουλίου Διοίκησης του ΕΜΠ Ευαγ. Σαπουντζάκης, ο διευθυντής Αναστηλώσεων Βυζαντινών Αρχαιοτήτων Θέμης Βλαχούλης, η τ. διευθύντρια του Εθνικού Ιρύματος Ιστορικών Ερευνών Μαρία-Χριστίνα Χατζηιωάννου, ο  πρόεδρος της Παναρκαδικής Ομοσπονδίας Ελλάδος Π. Μπένος, ο πρόεδρος του Δ.Δ. Καρύταινας  και πολλοί εκπρόσωποι φορέων.

    Διαβάστε επίσης

    Ένα κόκκινο βιβλιαράκι, μια υπογραφή και μερικές χιλιάδες δολάρια 

    Ντένη Θεοχαράκη: Έργα με έμπνευση το παλιό οικογενειακό εργοστάσιο

    Φως… περισσότερο φως για τον ναό του Ποσειδώνα στο Σούνιο



    ΣΧΟΛΙΑ