ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ
Πολύχρωμα πρόσωπα, που συνωστίζονται ο ένας δίπλα στον άλλον, όλοι μαζί και ο καθένας μόνος του. Θεατές, αλλά και θεώμενοι, που στοιχίζονται από τον ζωγράφο, χωρίς απόσταση μεταξύ τους, αλλά και χωρίς διαπροσωπική επαφή, παρακολουθώντας τα όποια τεκταινόμενα, την ίδια στιγμή που κι εμείς τους παρακολουθούμε.
Είναι οι «Θεώμενοι» του Εδουάρδου Σακαγιάν, ενός από τους σημαντικότερους εκπροσώπους της σύγχρονης, παραστατικής ζωγραφικής στην Ελλάδα. Και είναι μια ενότητα έργων από τη «Συλλογή Σωτήρη Φέλιου», που παρουσιάζονται στην Πινακοθήκη Δήμου Κεντρικής Κέρκυρας & Διαποντίων Νήσων ως τις 23 Ιουλίου, φέρνοντας ακόμη μια φορά το κοινό «αντιμέτωπο» με τον άλλο και με τον εαυτό του.
«Ζωγραφίζω «Θεατές» ως μοτίβο κεντρικό, αλλά και ως φόντο. Είναι ρυθμός και φάσμα διαφόρων μορφολογικών και ψυχολογικών κατευθύνσεων στη ζωγραφική μου», όπως έχει πει ο ίδιος ο ζωγράφος που, πριν από δύο χρόνια, είδε τα έργα του να παρουσιάζονται σε αναδρομική έκθεσή του στις Βερσαλλίες. Προσθέτοντας ότι είναι «Άνθρωποι μαζί, με πλήρη τα ατομικά τους χαρακτηριστικά, σε απόσταση από μας και σε κίνηση ή σε πρώτο πλάνο, καθισμένοι πλέον μαζί ως θεατές. Με την ατομικότητά τους ενσαρκώνουν στο έπακρο την ιδιαιτερότητα και τη μοναδικότητά τους, οντάς όλοι τόσο διαφορετικοί και ταυτόχρονα όλοι τόσο ίδιοι, με την έννοια, ότι ενώ φαινομενικά διαφέρουμε, κατά βάθος, όλοι μοιάζουμε».
Και, όπως σημειώνει η επιμελήτρια της έκθεσης, ιστορικός Τέχνης Ροζαλία Αδαμοπούλου «Οι δημοφιλείς θεατές του Σακαγιάν εκπροσωπούν συχνά την τέχνη του. Ο ζωγράφος έχει ασχοληθεί ενδελεχώς με την αποτύπωση πολλών και ποικίλων ανθρώπινων εικονογραφικών τύπων, που στρέφονται προς τον θεατή δίνοντας την εντύπωση, ότι παρακολουθούν κάποιο θέαμα που βρίσκεται στη θέση του. Θεατές και θεώμενοι, σε ρόλους που εναλλάσσονται με δεξιοτεχνία, αποτελούν το αντικείμενο αυτής της ζωγραφικής θεματικής του Σακαγιάν».
Πρωταγωνιστές στο έργο του είναι οι άνθρωποι της πόλης. Μαζικά, αλλά όχι «ανώνυμα», καθώς ο ίδιος επιμένει στην διαφορετικότητα καθενός, καταθέτοντας, ότι «το μυστήριο του ανθρώπινου προσώπου είναι ίδιο με τον ορίζοντα». Και, καταλήγοντας έτσι να κάνει ψυχογραφήματα, ανατέμνοντας τους θεατές του και αποδίδοντας το βάθος της ανθρώπινης φύσης. «Η τέχνη του Σακαγιάν ενέχει μια ιδιότυπη και προσωπική ρεαλιστική ματιά που συνδυάζεται με στοιχεία της φαντασίας, της μνήμης, του υποσυνειδήτου ή του ονείρου, παραπέμποντας σε υπερρεαλιστικές επιρροές που αποδίδονται με έντονο εξπρεσιονιστικό χρώμα», προσθέτει η Ροζαλία Αδαμοπούλου.
Αρμενικής καταγωγής, γεννημένος στη Θεσσαλονίκη, με την ζωγραφική να είναι επιθυμία και καταφύγιό του από τα 14 χρόνια του, ο Εδουάρδος Σακαγιάν σπούδασε στην Ανώτατη Σχολή Καλών Τεχνών, που είχε δασκάλους τον Μόραλη και τον Μυταρά. Στη συνέχεια, βρέθηκε με μία υποτροφία στην Ecole des beaux Arts στο Παρίσι, στο εργαστήριο του Κρεμονίνι, που του ταίριαζε, όπως έχει πει, λόγω της αγωνίας και της έντασης που είχε. Κάτοχος πολλών και σημαντικών βραβείων, έχει κάνει εκθέσεις στην Νέα Υόρκη, το Παρίσι, την Βιέννη, την Αθήνα, την Θεσσαλονίκη. Εδώ και χρόνια έχει επιλέξει να μοιράζει τον χρόνο του ανάμεσα στο Παρίσι και την Αθήνα.
Διαβάστε ακόμη:
«Έμπνευση από την ΔΕΗ»: Διαγωνισμός έργων τέχνης
Ο λέων της Αμφίπολης και οι εργασίες στον τύμβο – Από το 2022 η επίσκεψη
Ένα ρολάκι στο πλάι του Μπαντέρας – Η Θεσσαλονίκη επί ποδός
Ακολουθήστε το mononews.gr στο Google News για την πιο ξεχωριστή ενημέρωση
ΕΙΔΗΣΕΙΣ ΣΗΜΕΡΑ
- Χρήστος Σταϊκούρας για μετρό Θεσσαλονίκης: Δεν είναι δουλειά του Υπουργείου να εγκρίνει το σήμα ή όχι – H εταιρεία Ελληνικό Mετρό το αποφάσισε»
- Νέος πόλεμος Κούστα – Γιαννικοπούλου: «Ηταν ηθοποιός, δεν είχε ούτε ευρώ» – «Είχε περιουσία μόλις 1,4 εκατ., με εμένα έφτασε τα 702 εκατ.»
- Κυριάκος Μητσοτάκης: Δεν υπάρχει περίπτωση να περάσουν στον καταναλωτή οι υπερβολικές αυξήσεις στην ενέργεια
- Μάκης Βορίδης: Η αμφισβήτηση του πατριωτισμού της κυβέρνησης και του πρωθυπουργού δεν μπορεί να γίνει δεκτή