Στην 30ή θέση από πλευράς επισκεψιμότητας βρίσκεται το Μουσείο Ακρόπολης, στη λίστα των 100 δημοφιλέστερων του κόσμου. Σημειώνοντας το 2023 αύξηση κατά 31% σε σύγκριση με το 2022 και αύξηση επίσης κατά 8% από το 2019, τον τελευταίο χρόνο πριν από την εφαρμογή των μέτρων για την πανδημία, το Μουσείο Ακρόπολης είναι το μόνο ελληνικό σ’ αυτόν τον διεθνή κατάλογο επιβεβαιώνοντας, με την ανάκτηση της δυναμικής του, το κύρος και τη φήμη του.

Ήδη εξάλλου, τα στατιστικά στοιχεία δείχνουν ακόμη μεγαλύτερη αύξηση φέτος, έναντι της περσινής χρονιάς, χάρις και στη μεγάλη έκθεση «ΝοΗΜΑΤΑ», που φιλοξενείται τους τελευταίους μήνες.

1

Τα γενικότερα στοιχεία ωστόσο προέρχονται από την αποκλειστική έρευνα του έγκριτου The Art Newspaper, που δείχνει ότι πολλά κορυφαία μουσεία του κόσμου έχουν επανέλθει σε επίπεδα προσέλευσης του κοινού πριν από το lockdown, με ορισμένα ωστόσο, ειδικά στη Βρετανία, στη Ρωσία και αλλού να υπολείπονται ως προς τα νούμερα, αν και για διαφορετικούς λόγους ανά περίπτωση.

Έτσι τα δέκα μεγάλα μουσεία της Βρετανίας παρουσιάζουν μείωση από το 2019 κατά 13%, επίσης τα δέκα των ΗΠΑ μείωση κατά 9% ενώ στη Μόσχα τα Μουσεία του Κρεμλίνου είχαν μείωση κατά 67% και το Μουσείο Σύγχρονης Τέχνης Garage (των Αμπράμοβιτς και Ντάσα Ζούκοβα) σημείωσε πτώση κατά 65%, προφανώς ως συνέπεια του πολέμου της Ρωσίας εναντίον της Ουκρανίας και της κατάρρευσης του ξένου τουρισμού στη χώρα.

Άποψη της έκθεσης «ΝοΗΜΑΤΑ» στο Μουσείο Ακρόπολης
Άποψη της έκθεσης «ΝοΗΜΑΤΑ» στο Μουσείο Ακρόπολης

Με πρώτο στη λίστα το Λούβρο, τα 100 μουσεία δέχθηκαν, σύμφωνα με την έρευνα 175 εκατομμύρια επισκέπτες το 2023, σε σύγκριση με τα 141 εκατομμύρια του προηγούμενου έτους.

Εξακολουθούν έτσι, να είναι πίσω από τα 230 εκατομμύρια επισκέπτες που είχαν καταγραφεί το 2019, μια χρονιά μεγάλης άνθησης και του τουρισμού στην Ελλάδα. Αρκεί να αναφερθεί, ότι ακόμη και το Λούβρο με 8.860.000 επισκέπτες και αύξηση 15% από το 2022 έχει ακόμη μείωση κατά 8% από το 2019.

Τα δέκα πρώτα

Στη λίστα των δέκα πρώτων μετά το Λούβρο ακολουθούν τα Μουσεία του Βατικανού με 6.764.858 επισκέπτες (αύξηση 33%), το Βρετανικό Μουσείο με 5.820.860 επισκέπτες (αύξηση 42%), το Μητροπολιτικό Μουσείο Τέχνης Νέας Υόρκης με 5.364.000 επισκέπτες (αύξηση 67%), η Τέιτ Μόντερν του Λονδίνου με 4.742.038 επισκέπτες (αύξηση 22%), το Εθνικό Μουσείο της Κορέας στη Σεούλ με 4.180.245 επισκέπτες (αύξηση 23%), το Μουζέ ντ’ Ορσέ στο Παρίσι με 3.871.498 επισκέπτες (αύξηση 18%), η Εθνική Πινακοθήκη της Ουάσινγκτον με 3.829.812 επισκέπτες (αύξηση18%), το Εθνικό Μουσείο Πράδο της Μαδρίτης με 3.337.500 επισκέπτες (αύξηση 36%) και το Ερμιτάζ της Αγίας Πετρούπολης με 3.273.753 επισκέπτες (αύξηση 16%).

Από την γενικότερη ανάλυση εξάλλου, των στοιχείων και για τα 100 μουσεία προκύπτει, ότι ορισμένα από αυτά «ισοφάρισαν» τα νούμερά τους, του 2019, άλλα τα ξεπέρασαν ενώ αρκετά δεν έχουν παρουσιάσει ανάκαμψη.

Η Νίκη της Σαμοθράκης στο Λούβρο
Η Νίκη της Σαμοθράκης στο Λούβρο

Για παράδειγμα τα Μουσεία του Βατικανού υπολείπονται κατά -2%, το Βρετανικό Μουσείο (-7%), η Εθνική Πινακοθήκη της Ουάσιγκτον (-6%), το Πράδο (-5%), το Μουσείο Καλών Τεχνών της Βιρτζίνια (-3%).

Από την άλλη ορισμένα μουσεία επωφελήθηκαν από την δημιουργία νέων χώρων, όπως η Πινακοθήκη Τέχνης της Νέας Νότιας Ουαλίας στο Σίδνεϊ, η οποία έκανε το 2022 μία μεγάλη επέκταση και το 2023 δέχτηκε 1,9 εκατομμύρια επισκέπτες σημειώνοντας αύξηση 51% από το 2019.

Αλλά και το Λούβρο του Άμπου Ντάμπι, που άνοιξε το 2017 και ίσως δεν είχε την ευκαιρία να αξιοποιήσει πλήρως τις δυνατότητές του πριν από τον Covid, τελικά το 2023 είχε 1,2 εκατομμύρια επισκέπτες με αύξηση κατά 28%.

Επισκέπτες του Βρετανικού Μουσείου θαυμάζουν τα Γλυπτά του Παρθενώνα
Επισκέπτες του Βρετανικού Μουσείου θαυμάζουν τα Γλυπτά του Παρθενώνα

Μουσεία στην Ευρώπη

Στη Γαλλία εκτός από το Λούβρο, το Ίδρυμα Λουί Βιτόν είδε τα νούμερα του να εκτινάσσονται σε σχεδόν 1,6 εκατομμύρια το 2023, γεγονός που αποδίδεται και στην μεγάλη έκθεση Άντι Γουόρχολ και Ζαν- Μισέλ Μπασκιά, που είχε 662.000 επισκέπτες. Αύξηση είχε και το Μουζέ ντ’ Ορσέ με 3,9 εκατομμύρια επισκέπτες (αύξηση κατά 6% σε σύγκριση με το 2019).

Αντίθετα τα νούμερα για το Κέντρο Πομπιντού ήταν κατά 13% χαμηλότερα σε σχέση με το προηγούμενο έτος (2,6 εκατομμύρια σε σύγκριση με 3 εκατομμύρια το 2022), και με 20% μείωση πριν από τον Covid.

Το Ουφίτσι στην Φλωρεντία είχε τη μεγαλύτερη επισκεψιμότητα από ποτέ, με 2,7 εκατομμύρια επισκέπτες (αύξηση 15% σε σχέση με το 2019), όπως και η Γκαλερία ντελ’ Ακαντέμια με 2 εκατομμύρια επισκέπτες το 2023 σπάζοντας το προηγούμενο ρεκόρ του 2018 των 1,7 εκατομμυρίων επισκεπτών.

Η «Γέννηση της Αφροδίτης» του Μποτιτσέλι στην Πινακοθήκη Ουφίτσι
Η «Γέννηση της Αφροδίτης» του Μποτιτσέλι στην Πινακοθήκη Ουφίτσι

Χρονιά-ρεκόρ είχε και το Μουσέο Ετζίτσιο του Τορίνο, που γιορτάζει φέτος τα 200 χρόνια του, με 1,1 εκατομμύρια επισκέπτες το 2023.

Στη Φινλανδία το Μουσείο Τέχνης Ατενέουμ είχε σχεδόν 534.000 επισκέπτες, ξεπερνώντας το ρεκόρ του 2017 κατά 20% παρ’ όλο ότι άνοιξε μετά τον Απρίλιο της χρονιάς, λόγω εργασιών ανακαίνισης.

Η Εθνική Πινακοθήκη της Δανίας είχε επίσης έτος-ρεκόρ με 617.000 επισκέπτες (αύξηση κατά 58% σε σχέση με το 2019) ενώ το Εθνικό Μουσείο του Όσλο υποδέχθηκε 1,2 εκατομμύρια επισκέπτες κατά τη διάρκεια του πρώτου πλήρους έτους λειτουργίας του, και έγινε έτσι το πιο δημοφιλές μουσείο τέχνης στη Σκανδιναβία.

Στην Αμερική

Κατά 10% περισσότερους επισκέπτες προ πανδημίας είχε το Μητροπολιτικό Μουσείο Νέας Υόρκης ενώ και το Μουσείο Μοντέρνας Τέχνης με πάνω από 2,8 εκατομμύρια επισκέπτες σημείωσε επίσης αύξηση 2% σε σχέση με το 2018 (καθώς το 2019 είχε κλείσει για μια μεγάλη ανακαίνιση).

Όσον αφορά το Γκούγκενχαϊμ είχε 861.000 επισκέπτες, λιγότερους δηλαδή από το αδελφό του μουσείο στο Μπιλμπάο (1,3 εκατομμύρια) αν και περισσότερους ακόμη από το σημαντικά μικρότερο Μουσείο Πέγκυ Γκούγκενχαϊμ της Βενετίας (379.000).

Το Μητροπολιτικό Μουσείο Τέχνης της Νέας Υόρκης
Το Μητροπολιτικό Μουσείο Τέχνης της Νέας Υόρκης

Τέλος, το τέταρτο από τα μεγάλα μουσεία της Νέας Υόρκης, το Γουίτνι Μουσείο Αμερικανικής Τέχνης είχε 768.000 επισκέπτες με μείωση κατά 26% σε σχέση με το 2019.

Το Λος Άντζελες ωστόσο, εδραιώνει τη θέση του. όπως θεωρείται ως ένα από τα κυριότερα hotspot μουσείων τέχνης των ΗΠΑ. Το Γκέτι Σέντερ και η Βιβλιοθήκη Χάντινγκτον, το Μουσείο Τέχνης και οι Βοτανικοί Κήποι δέχθηκαν περισσότερους από ένα εκατομμύριο επισκέπτες, ενώ το Μουσείο Τέχνης της Κομητείας του Λος Άντζελες και το Μπροντ είχαν αντίστοιχα 902.000 και 896.000 επισκέπτες.

Και στην Ασία

Στην Ανατολή, η Κίνα, που ήταν η πρώτη χώρα που χτυπήθηκε από το Covid-19 και θέσπισε ως γνωστόν ένα από τα αυστηρότερα lockdown στον κόσμο, το 2023 επανέκαμψε δυναμικά και όσον αφορά τα μουσεία, όπως μεταδίδουν τουλάχιστον. τα κρατικά μέσα ενημέρωσης.

Σύμφωνα με την κρατική κεντρική τηλεόραση της Κίνας έτσι, το 2023 πραγματοποιήθηκαν 1,2 δισεκατομμύρια επισκέψεις σε κινεζικά μουσεία (όλων των τύπων) υπερβαίνοντας την επισκεψιμότητα του 2019. Ενώ η εφημερίδα China Daily ανέφερε, ότι πολλά μουσεία λειτουργούν με τη χωρητικότητά τους στο όριο και γι’ αυτό χρησιμοποιούν χρονομετρημένα διαδικτυακά εισιτήρια.

Το Εθνικό Μουσείο της Κορέας στη Σεούλ
Το Εθνικό Μουσείο της Κορέας στη Σεούλ

Πιο συγκεκριμένα το μουσείο M+ του Χονγκ Κονγκ, το οποίο άνοιξε το 2021, έφτασε στον υψηλότερο αριθμό μέχρι στιγμής επισκεπτών, τα 2,8 εκατομμύρια ενώ το Κέντρο Σύγχρονης Τέχνης UCCA του Πεκίνου διπλασίασε τον αριθμό του 2022, με 503.000.

Νοτιότερα, η Εθνική Πινακοθήκη της Σιγκαπούρης δέχτηκε 1,7 εκατομμύρια επισκέψεις, κάτι λιγότερο από το 2019. Το Εθνικό Κέντρο Τέχνης του Τόκιο είχε 2,3 εκατομμύρια επισκέπτες (αύξηση 17% σε σχέση με το 2019) ενώ αντίθετο το Μητροπολιτικό Μουσείο Τέχνης του Τόκιο είχε 1,9 εκατομμύρια, δηλαδή κατά 33% λιγότερους επισκέπτες από το 2019.

Τα μουσεία της Νότιας Κορέας τέλος, που είχαν ήδη ανακάμψει δυναμικά το 2022, προσέλκυσαν ακόμη περισσότερους επισκέπτες πέρυσι, συγκεκριμένα το παράρτημα της Σεούλ του Εθνικού Μουσείου της Κορέας δέχθηκε 4,2 εκατομμύρια επισκέπτες σημειώνοντας αύξηση κατά 25% από το 2019.

Διαβάστε επίσης:

Οι πολεμιστές των Αιγών. Ευρήματα της νεκρόπολης από την Αγγελική Κοτταρίδη

Η αρχαία Ελλάδα μέσα από το φακό του Ρόμπερτ ΜακΚέιμπ στην Κωνσταντινούπολη

Το άλυτο «Πρόβλημα των τριών σωμάτων» και ένα έπος με ρεκόρ τηλεθέασης