ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ
Τα μεγάλα σχέδια της Intralot, το παρασκήνιο για τη ΔΕΠΑ, οι νέες business του Λου Κολλάκη, έτοιμος ο Φέσσας, οι αλλαγές του Νεμπή, τα νέα πλοία του Προκοπίου, το κάλεσμα της Μήτση, οι περιπέτειες της πλατινομαλλούσας σε Βουλιαγμένη – Λεγρενά και ο ΧΧ
Με την έκθεση του Αλέκου Κυραρίνη «ὁρατῶν τε καί ἀοράτων» η CITRONNE Gallery και η Τατιάνα Σπινάρη Πολλάλη συνεχίζει το εκθεσιακό της πρόγραμμα εστιάζοντας σε προσεχτικά επιλεγμένες εκθέσεις από τη σύγχρονη ελληνική τέχνη συμβάλλοντας έτσι στον καίριο διάλογο της εξελιχτικής πορείας της.
Στην παρούσα έκθεση παρουσιάζονται σαράντα τρία καινούργια ζωγραφικά έργα με τα οποία ο Κυραρίνης επεκτείνει και τελειοποιεί τη σχεδόν εικοσαετή πορεία ζωγραφικής του συμπυκνώνοντας τα βασικά χαρακτηριστικά της.
Στα έργο του Αλέκου Κυραρίνη ο χώρος παρουσιάζεται αβαθής, αντιφυσιοκρατικός. Η τρίτη διάσταση (το περίφημο βάθος της δυτικής τέχνης) καταργείται αλλά «με απόλυτο σεβασμό όμως στις μοντερνιστικές κατακτήσεις των αρχών του εικοστού αιώνα» όπως επισημαίνεται. Παραμένουν ορατές στο έργο του οι συνισταμένες της, η παιγνιώδης ηρωνεία του Πολ Κλε και ο παιδικόμορφος σουρεαλισμός του Χουάν Μιρό.
Στις συνθέσεις του Κυραρίνη αναζωογονούνται αρχέτυπα από την τέχνη στην εγγύς και άπω Ανατολή αλλά όχι μόνο. Στο έργο του διακρίνονται αναφορές στο περίφημο κείμενο Τα ακηλίδωτα αρχέτυπα του σπουδαίου βυζαντινού-ορθόδοξου ζωγράφου Φώτη Κόντογλου το οποίο δημοσιεύτηκε στη Νέα Εστία το 1943.
Ως επιμύθιο παραθέτει εκεί τα λόγια του αγίου: «Τα μυστήρια του πνεύματος, πούναι απάνω από τη γνώση, δεν τα αισθάνουνται οι αισθήσεις του κορμιού, μηδέ το λογικό του νου, αλλά έδωκε ο Θεός την πίστη, με την οποία μονάχα γνωρίζουμε πως υπάρχουνε».
Στον καμβά του Κυραρίνη δεσπόζουν πολυποίκιλα διακοσμητικά μοτίβα που αρύονται από ποικίλες πηγές και στιγμές στην ιστορία -από την ύστερη αρχαιότητα ως τους βυζαντινούς και μεταβυζαντινούς χρόνους, τη λαϊκή μαρμαρογλυπτική και ξυλογλυπτική ως στον ποιητή, πεζογράφο και αυτοδίδακτο ζωγράφο Νίκο Γαβριήλ Πεντζίκη. Είχε και αυτός σπουδάσει πρώτα ιατρική όπως και ο γνωστός μελετητής συγγραφέας και επιμελητής της έκθεσης Νίκος Παΐσιος.
Ο οποίος σημειώνει ότι «δεν πρέπει να ζωγραφίζει κανένας στον τόπο μας, σήμερα, όπως ο Αλέκος Κυραρίνης. Η διαπίστωση αυτή, αν και υποκειμενική, δεν είναι αναγκαστικά αξιολογική. Σημαίνει απλώς ότι,μετά από πολλές προσωπικές περιδινήσεις, ο Κυραρίνης έχει βρει τον εντελώς δικό του δρόμο, εκείνον που του ταιριάζει καλύτερα. Πως στην υψηλή, πανύψηλη της Τέχνης σκάλα έχει προσπεράσει προ πολλού το πρώτο σκαλοπάτι, και πως τη μέχρι τώρα πορεία του δεν την αντιμετωπίζει με όρους σταδιοδρομίας, αλλά πιο πολύ σαν ανάβαση στο Κάρμηλον, με όρους Σιναϊτικής Κλίμακος».
Κάθε μοτίβο εντάσσεται οργανικά στην εκάστοτε σύνθεση, γιατί έχει επιλεγεί με βαθειά επίγνωση του συμβολισμού και της οπτικής του βαρύτητας. Με το βαθύτατα μεταφυσικό έργο του, οραματικό και πυκνό, δοκιμάζει στην ὁρατῶν τε καί ἀοράτων να εξευμενήσει τα πιο ζοφερά ανθρώπινα ένστικτα.
Στην έκθεση παρουσιάζεται και το βίντεο του καλλιτέχνη πάνω σε απόσπασμα της μουσικής σύνθεσης Το Ισοκράτημα ενός Παιδιού του συνθέτη και καλλιτεχνικού διευθυντή της ΕΛΣ Γιώργου Κουμεντάκη -καρπός της συνεργασίας και αλληλοεκτίμησης των δύο δημιουργών.
Ο σαραντατετράχρονος σήμερα Αλέκος Κυραρίνης είχε μυηθεί στην παράδοση της γεννέτειράς του Τήνου από το εργαστήριο μαρμαρογλυπτικής του πατέρα του Γιάννη Κυραρίνη στο οποίο εξάλλου εργαζόταν από έντεκα ετών. Ο απόφοιτος της ΑΣΚΤ είχε δάσκαλο τον Γιάννη Ψυχοπαίδη.
Η ιδιοκτήτρια της Cironne Τατιάνα Σπινάρη Πολλάλη σε μία κατ´ιδίαν συζήτηση στο περιθώριο των (άτυπων) εγκαινίων εξήγησε πως «προσπαθούμε, βλέπετε, να κάνουμε ό,τι μπορούμε δεδομένων των συνθηκών».
Η γκαλερί στεγάζεται στον τρίτο όροφο κτιρίου επί της Πατριάρχου Ιωακείμ αλλά για να μη δημιουργείται συνωστισμός την πρώτη ημέρα της έκθεσης, μέρος του κόσμου υποδέχεται ένα μικρότερος χώρος στο ισόγειο που λειτουργεί ως προθάλαμος της έκθεσης.
Εκεί μπορεί κανείς να μελετάει τον κατάλογο. «Αυτή η πρακτική εξάλλου ακολουθείται και στο εξωτερικό. Δεν μου αρέσει να γίνεται αυτό μέσα στο χώρο της έκθεσης», ομολογεί η Τατιάνα.
Το φιλότεχνο κοινό εισρέει στο χώρο σε ελεγχόμενες ομάδες που διοχετεύονται αντιστοίχως στους δύο διαφορετικούς χώρους.
Στον προθάλαμο αυτόν ή pre entrance όπως τον αποκαλεί η ιδιοκτήτρια της γκαλερί, παρουσιάζονται εξάλλου και έργα του Αδαμάκου ο οποίος μέσω της συμμετοχής της Citronne παρουσιάζεται και στην Art Athina Virtual.
Και ύστερα η Τατιάνα Σπινάρη Πολλάλη θυμάται κάτι της είχε εκμυστηρευτεί ένας «γνωστός αρχιτέκτονας» όπως επισημαίνει -ίσως ο άνδρας της, ο καθηγητής αρχιτεκτονικής (στο Χάρβαρντ) Σπύρος Πολλάλης. Ότι όταν βρίσκεται μπροστά σε οικόδεπο με προβλήματα, αναλώνει περισσότερη δημιουργική ενέργεια και τελικά βρίσκει τη βέλτιστη λύση.
Πληροφορίες
CITRONNE GALLERY – ΑΘΗΝΑ
Αλέκος Κυραρίνης
«ὁρατῶν τε καί ἀοράτων»
Επιμέλεια έκθεσης: Ν. Π. Παΐσιος
Μουσική επένδυση βίντεο: Γιώργος Κουμεντάκης
Διάρκεια έκθεσης: 22 Οκτωβρίου – 31 Δεκεμβρίου 2020
ΕΙΔΗΣΕΙΣ ΣΗΜΕΡΑ
- Πούτιν: Υπόσχεται ακόμη περισσότερες «καταστροφές» στην Ουκρανία μετά τη χθεσινή επίθεση στο Καζάν της Ρωσίας
- Γερμανία-Μαγδεμβούργο: Ερωτηματικά για τις υπηρεσίες που διέθεταν πληροφορίες για τον Ταλέμπ Α.
- Συρία: Στη Δαμασκό ο Τούρκος ΥΠΕΞ – Συναντήθηκε με τον Αλ Τζολάνι
- Χιλιάδες Αγιοβασίληδες «ξεχύθηκαν» στους δρόμους του Πειραιά στο «Santa Night Run»