ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ
Περιεχόμενα
Τον γοήτευσαν «η δύναμη και η απλότητα αυτών των υπέροχων λιθογλυπτών», όταν τα είδε στο Μητροπολιτικό Μουσείο Τέχνης και τότε άρχισε να δημιουργεί τη δική του συλλογή. Ο Λέοναρντ Στερν, δισεκατομμυριούχος και φιλάνθρωπος, πρόεδρος και διευθύνων σύμβουλος της ιδιόκτητης Hartz Mountain Industries με έδρα τη Νέα Υόρκη μίλησε στους New York Times για την περίφημη συλλογή του με κυκλαδικά ειδώλια και αντικείμενα, που με βάση μια ιδιαίτερη συμφωνία με την Ελλάδα περνούν πλέον στα χέρια του ελληνικού κράτους.
Πρόκειται για τις 161 αρχαιότητες, τις οποίες ο Στερν άρχισε να συγκεντρώνει ενθουσιωδώς από το 1981, όπως λέει. Προσθέτοντας σχετικά με τη ρύθμιση, που έγινε με το ελληνικό υπουργείο Πολιτισμού, ότι «το σημαντικό για μένα είναι, ότι συλλογή θα διατηρηθεί ολόκληρη».
Όπως αναφέρει η εφημερίδα, η συμφωνία που έφερε τη συλλογή του Στερν αρχικά στο ΜΕΤ για να την κερδίσει τελικά η Ελλάδα, επιτεύχθηκε σε μία εποχή, που η χώρα κάνει μια επιθετική πολιτική στο ζήτημα της επιστροφής αρχαιοτήτων, που έχουν εξαχθεί παράνομα. Κάνει γνωστό μάλιστα, ότι ως τη Δευτέρα, σχεδόν όλα αυτά τα έργα – ανάμεσα στα οποία και μία από τις πιο γνωστές κυκλαδικές μορφές, ένα μαρμάρινο κυκλαδικό ειδώλιο χωρίς στόμα και χωρίς μάτια, που απεικονίζεται όρθιο με σταυρωμένα χέρια —θα έχουν μεταφερθεί στο μουσείο, όπου τα περισσότερα είναι ήδη αποθηκευμένα σε ξύλινα τελάρα.
Στο γραφείο του Στερν
Πού βρίσκονταν όμως, νωρίτερα; Στο αρχοντικό του Στερν στην Πέμπτη Λεωφόρο, σε ένα δωμάτιο, που χρησιμοποιείται ως γραφείο – βιβλιοθήκη. Υπενθυμίζεται, ότι η συλλογή περιλαμβάνει αντικείμενα από την Ύστερη Νεολιθική περίοδο έως τα τέλη της Πρώιμης Εποχής του Χαλκού που κυμαίνονται σε μεγέθη από μικροσκοπικά ειδώλια έως πάνω από 1, 21 μέτρα, το οποίο μάλιστα αναφέρεται από το ΜΕΤ ότι «ανήκει στα μεγάλων έργα κυκλαδικής τέχνης».
Όπως διευκρινίζεται εξάλλου στο δημοσίευμα, πριν από περίπου τρία χρόνια ο Στερν πλησίασε τον διευθυντή του μουσείου με την ιδέα του να εκτεθούν τα έργα της συλλογής του στο ΜΕΤ. Έτσι άρχισε η διαδικασία που κατέληξε στη δημόσια έκθεσή τους, χωρίς να υπάρχουν αμφιβολίες για την κυριότητα και τον έλεγχο της συλλογής, που ανήκουν στην Ελλάδα.
«Αυτή η συμφωνία βασίζεται σε δεκαετίες γόνιμης συνεργασίας μεταξύ της ελληνικής κυβέρνησης και του ΜΕΤ», δήλωσε ο διευθυντής του μουσείου, Max Hollein. «Και είμαστε χαρούμενοι, που μπορούμε να παίξουμε έναν ρόλο σε μια συμφωνία, που θα ενθουσιάσει και θα εκπαιδεύσει επισκέπτες και μελετητές από τώρα και για γενιές».
Τα μαγικά αντικείμενα
Όπως αναφέρουν εξάλλου οι New York Times «Τα κυκλαδικά ειδώλια εκτιμώνται ιδιαίτερα και θεωρούνται από ορισμένους ειδικούς, ότι αντιπροσωπεύονται τη γένεση της δυτικής τέχνης. Τα λεία, αφαιρετικά τους περιγράμματα ενέπνευσαν καλλιτέχνες, όπως ο Κονσταντίν Μπρανκούζι, ο Αμεντέο Μοντιλιάνι και ο Πάμπλο Πικάσο, οι οποίοι τα ονόμασαν ‘‘μαγικά αντικείμενα’’».
Παραθέτοντας στη συνέχεια τα βασικά στοιχεία της συμφωνίας, που περιλαμβάνουν την δωρεά της συλλογής στο μη κερδοσκοπικό Ελληνικό Ινστιτούτο Αρχαίου Πολιτισμού στο Ντέλαγουερ, στο συμβούλιο του οποίου ο πρόεδρος και η πλειοψηφία των μελών θα διορίζονται από το Μουσείο Κυκλαδικής Τέχνης, που ιδρύθηκε το 1986 για να στεγάσει τη συλλογή Νικολάου και Αικατερίνης (Ντόλλη) Γουλανδρή και το οποίο εποπτεύεται από το ελληνικό υπουργείο Πολιτισμού.
Στο δημοσίευμα αναφέρεται επίσης, ότι σύμφωνα με την υπουργό Πολιτισμού Λίνα Λενδώνη το υπουργείο δεν είχε αποδείξεις ,ότι αντικείμενα της συλλογής Στερν είχαν εξαχθεί παρανόμως.
Υπενθυμίζεται ότι η πρώτη έκθεση κυκλαδικών της συλλογής Στερν θα γίνει στον Νοέμβριο στο Μουσείο Κυκλαδικής Τέχνης.
Διαβάστε επίσης:
Μουσείο η οικία Ρίτσου στη Μονεμβασία
Η Μικρασιατική Καταστροφή μέσα από το έργο Ελλήνων λογοτεχνών – Έκθεση για το έπος της Ανατολής