«Δημιουργήστε τέλεια αντίγραφα και βάλτε τα αληθινά σε ένα τρένο για το Μουσείο Ακρόπολης στην Αθήνα! Σας υπόσχομαι, ότι ένα εκατομμύριο Αθηναίοι θα βγουν στον δρόμο για να τα καλωσορίσουν!». Σύγχρονος φιλέλληνας και ένθερμος υποστηρικτής του αιτήματος για την επιστροφή των Γλυπτών του Παρθενώνα στην Ελλάδα, ο διάσημος ηθοποιός και συγγραφέας (μεταξύ άλλων) Στίβεν Φράι ζητεί από την Βρετανική Κυβέρνηση να κάνει τη σωστή κίνηση, ακούγοντας την κοινή γνώμη.

«Θα ήταν μια πολύ λεπτή χειρονομία και η Βρετανία δεν έχει κάνει κάτι ανάλογο διεθνώς, εδώ και αρκετό καιρό», λέει, ρίχνοντας γενικότερα τα βέλη του στην εξωτερική πολιτική της χώρας του.

Γλυπτά του Παρθενώνα στο Βρετανικό Μουσείο

Ο ίδιος μάλιστα προτείνει και τον «αναίμακτο» για το Βρετανικό Μουσείο τρόπο, με τον οποίο θα μπορούσε να αντικαταστήσει την απώλεια των Γλυπτών. «Τα πρωτότυπα Γλυπτά, που εκτίθενται στο Βρετανικό Μουσείο, θα μπορούσε να αντικατασταθούν από ακριβή αντίγραφα. Μπορείς να κάνεις τα εκμαγεία τους και να τα τελειοποιήσεις με τα λέιζερ ενώ όλη παρουσίαση μπορεί να γίνεται σε συνδυασμό με την εμπειρία της εικονικής πραγματικότητας», λέει.

Όλα αυτά, μέσω του podcast «How to Wow» του Κρις ΄Eβανς, ο οποίος άκουσε τον καλεσμένο του, σερ Στίβεν Φράι να δηλώνει την συστράτευσή του με το ελληνικό αίτημα:

«Έχω πάθος με το θέμα της επιστροφής των Γλυπτών του Παρθενώνα στην Αθήνα, εκεί όπου ανήκουν. Ξέρω ότι πολλοί άνθρωποι λένε “Τα προσέχαμε” και σίγουρα είναι αλήθεια ότι τα φροντίσαμε, αλλά θα ήταν μια πολύ λεπτή κίνηση από μέρους μας…».

Όσον αφορά το Βρετανικό Μουσείο θα μπορούσε, κατά τον ίδιο, να προσφέρει μια ιδιαίτερη εμπειρία του Παρθενώνα: «Να μπαίνεις και να βλέπεις αυτή την υπέροχη εικονική τεχνολογία χρησιμοποιώντας κράνη AR ή ό,τι άλλο θέλεις, και να βλέπεις πώς τα αντίγραφα αναπαράχθηκαν τέλεια και στη συνέχεια πώς τα πρωτότυπα πακετάρονται και μπαίνουν στο τρένο».

Το παράσημο

Στη συνέχεια, όπως είπε ο Φράι στο podcast, οι επισκέπτες θα μπορούν να παρακολουθούν τρισδιάστατα τη διαδικασία αποστολής των Γλυπτών και το ταξίδι τους διαμέσου της Ευρώπης ώσπου να φθάσουν στο Μουσείο της Ακρόπολης, στην Αθήνα, όπου θα τύχουν ενθουσιώδους υποδοχής.

«Σημαίνουν τόσο πολλά για τους Έλληνες, είναι μέρος του όλου, που είναι η Αθήνα», είπε χαρακτηριστικά ο βρετανός δημιουργός, ο οποίος μόλις τον περασμένο Απρίλιο τιμήθηκε με το παράσημο του Τάγματος του Φοίνικος, με απόφαση της Προέδρου της Δημοκρατίας, Κατερίνας Σακελλαροπούλου, για τη συμβολή του στη διάδοση της γνώσης για τη χώρα μας στη Βρετανία, αλλά και για την ενίσχυση των δεσμών μεταξύ των δύο χωρών.

Άνθρωπος πολυτάλαντος και ανήσυχο πνεύμα ο Στίβεν Φράι θεώρησε ως μία από τις μεγαλύτερες τιμές, που έχουν γίνει στη ζωή του, την απονομή αυτού του παρασήμου στην τελετή, που είχε γίνει στην ελληνική πρεσβεία στο Λονδίνο.

Ο Στίβεν Φράι με το παράσημο του Τάγματος του Φοίνικος της Ελληνικής Δημοκρατίας, και ο πρεσβευτής της Ελλάδας Ιωάννης Ραπτάκης

Με το γνωστό του χιούμορ μάλιστα έγραφε σε ένα tweet: «Δεν εφηύρε η Τζ. Κ. Ρόουλινγκ το Τάγμα του Φοίνικα, υπάρχει στα αλήθεια»! Μία αναφορά βεβαίως στον «Χάρι Πότερ», δεδομένου, ότι έχει διαβάσει και τα επτά βιβλία της Ρόουλινγκ σε audiobook για παιδιά. Στα 64 χρόνια του σήμερα ο Στίβεν Τζον Φράι έγινε γνωστός από την δεκαετία του ΄80, όταν μαζί με τον επιστήθιο φίλο του Χιού Λόρι έκαναν σειρά κωμικών παραγωγών.

Ακολούθησαν και άλλες εκπομπές του στην τηλεόραση ενώ στον κινηματογράφο έχει επαινεθεί ιδιαίτερα η ερμηνεία του στην ταινία «Η ταραγμένη ζωή του Όσκαρ Γουάιλντ».

Έχει παίξει και σε πολλές ακόμη ταινίες, είναι κι ο ίδιος σκηνοθέτης, σεναριογράφος και αρθρογράφος ενώ έχει γράψει τέσσερα μυθιστορήματα και τρεις αυτοβιογραφίες. Στην Ελλάδα είναι πιο γνωστός από την τηλεοπτική σειρά «Μαύρη οχιά».

Ένας άνθρωπος προοδευτικός γενικά, που δεν διστάζει να πει τη γνώμη του και όχι μόνον για θέματα του πολιτισμού αλλά γενικότερα για την πολιτική και για τον κόσμο.

Η κλοπή του Έλγιν

Σχολιάζοντας πάντως την όλη συζήτηση μεταξύ Στίβεν Φράι και Κρις Έβανς οι «Times» κάνουν και μία ιστορική αναδρομή στο γεγονός της κλοπής των Γλυπτών από τον Έλγιν.

Όπως αναφέρουν σε δημοσίευμά τους «Τα Γλυπτά, τα οποία χρονολογούνται πριν από 2.500 χρόνια, τα είχε αρπάξει από τον Παρθενώνα στις αρχές του 19ου αιώνα ο Τόμας Μπρους, 7ος κόμης του Έλγιν και 11ος κόμης του Κινκάρντιν, γνωστός ως λόρδος Έλγιν, ο οποίος διορίστηκε το 1799 πρεσβευτής της Μεγάλης Βρετανίας στην Υψηλή Πύλη στην Κωνσταντινούπολη. Αρχικά έστειλε ένα συνεργείο στην Αθήνα για να σχεδιάσει τα μνημεία και να φτιάξει εκμαγεία για τη διακόσμηση της βίλας του στη Σκοτία.

Η εύνοια του σουλτάνου ωστόσο, και τα άφθονα δώρα στους Τούρκους της Αθήνας και της Κωνσταντινούπολης επέτρεψαν στον Έλγιν να τα αφαιρέσει και να τα μεταφέρει στην πατρίδα του».

Κι ενώ επισημαίνουν στη συνέχεια, ότι η Ελλάδα ζητεί εδώ και χρόνια την επιστροφή των Γλυπτών, υπενθυμίζουν, ότι το αίτημα διατύπωσε τον περασμένο μήνα, μέσω των «Times» και ο ακτιβιστής και δημοσιογράφος Χιούγκο Ντίξον. Όπως είναι γνωστό στο άρθρο του ο Ντίξον υποστήριξε, ότι το Βρετανικό Μουσείο θα μπορούσε να βγει κερδισμένο από την επιστροφή των πρωτότυπων Γλυπτών στην Ελλάδα, έχοντας προηγουμένως δημιουργήσει υψηλής ποιότητας μαρμάρινα αντίγραφά τους, κάτι απολύτως εφικτό σήμερα με την σύγχρονη τεχνολογία, όπως έγραφε.

Διαβάστε επίσης: